2020-07-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Han målade själv in sig i det hörnet. Det betyder inte att man löser alla problem man ställer till med mord. Men det verkar ha varit hans lösning.

Det var SD som kränkte sin fru och sina barn. Dagligen i minst sex år och han gör det fortfarande. INGEN ANNAN! SD var gift. LW var det inte.

Han kränkte även LW år efter år. LW, som han dessutom sannolikt mördade. Motivet till brottet var att han inte kunde hålla gylfen stängd. Och att han funderat på att lösa problem genom mord tidigare, det vet vi. Den gången funderade han på att mörda sin fru och sina barn...

Att mörda någon genom att krossa personens huvud med minst 17 slag är inte varken en "olycka" eller ett "felsteg".

SD gjorde hundratals felsteg, inte "ett".

#TeamÅsaHiding

Klockren sammanfattning när du svarar på Sambucusnigra`s inlägg. Du förtjänar ett extra tack för att du skriver så enkelt och kraftfullt med få ord och väljer att inte misstolka Sambucusnigra`s andemening i frågan!

Fokus ska vara där det hör hemma, på HD och SD först och främst. Det vet vi genom polisutredningen som visat att SD bar kejsarens nya kläder i åratal och likt Näcken trollband sina närmaste.
Det spelar ingen roll att en del försöker smutskasta offret med långa haranger av kanske, men & om för att få ihop en osannolik bakgrund att LW orsakat sin egen död på något sätt.. Det bottnar liksom aldrig i en trovärdighet på det sättet vissa resonerar kring LW:s sexliv som utlösare för mordet.
Om man enkom och enträget försöker klistra sin egen moral till doms över hur andra lever sina liv så torde SD med samma logik ha fallit offer för bilan för längesedan. Och HD om jag inte missminner mig ska ha haft affärer vid sidan av sitt äktenskap.
Citera
2020-07-02, 22:40
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sätta sitt hot i verket?

Nu tror jag kanske inte att det hotet var ett verkligt hot mot minstingen, utan ett hot mot Lena om det som hon värnade om mest; barnen.
SD har ju själv "erkänt" till Lena att han har hotat med detta, så det är inget taget ur luften.

Det är nog inte många människor som kommer med sådana hot, hur arg man än blir.
Bara det sätter SD på "världskartan".

Han har ju visat vilja för att mörda barn tidigare, så varför inte? Den gången var dessutom hans egna barn. Så steget till LW´s barn hade nog inte varit så svårt i en sjuk hjärna?

Det borde vara fängelse redan för hot som dessa och planer på att mörda sin egen familj...

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-02, 22:44
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jo precis men visst fan säger han också vid något tillfälle att det inte fanns något att hota med, för de var ju skilda osv? Minns att jag reagerade på hur dumt det var, försöket att gömma undan motiv.

Det där med att han skulle ha berättat om det på flyget är nästan ännu dummare. Vid den tiden ska han ju bara tro att Lena är försvunnen. Men ändå väljer han alltså att berätta om den fortsatta otroheten, precis när ”drömresan med drömkvinnan” drar igång? Pga samvetskval då eller? Haha åh nä, det är inte den Stefan vi lärt känna, finns inte en chans i helvetet.

Men okej, vi säger så.. Då kommer vi till 10 000-kronorsfrågan: varför är Hanna den första han kontaktar efter UW kontaktat honom? Det måste ju vara jättekonstigt för Hanna? 😅

Skulle gärna höra målsägarbiträdet pressa SD på just detta.
Citera
2020-07-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
På grund av låg moral.
Är det verkligen rimligt att man kan bära sig åt hur som helst mot människor, utan att tro att det kan få konsekvenser?Jag tror S tog mycket elände från LW, men då LW gav sig på hans fru blev det droppen.

Det går åt båda hållen vad jag kan utläsa från FUP. Men givetvis var det ett lågvattenmärke att ge sig på HD, även om vi bara har hört den ena sidans berättelse. Som bekant kan inte LW återge sin version.
Och såvitt jag vet finns det lagmässigt ingen ursäkt för mord i Sverige men jag kan ha fel. Och det är helt sant att droppen fick bägaren att rinna över, vid något tillfälle och av någon anledning, om vi håller oss till SD som GM. Tror det är flera som dock inte vill utesluta HD i ekvationen.
Att det skulle vara en random snubbe som gick förbi och slog in huvudet på LW med åtminstone 17 slag och inte lämnade något spår funkar inte för vare sig polisen, åklagaren eller merparten av skribenterna i tråden. Det är inte omöjligt men borde rimligen komma en bit ner på listan över misstänkta GM.
Citera
2020-07-02, 22:46
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knutbyknut
Finns det någon som orkar göra en kort men bra sammanfattning av detta ärende?
Man(psykopat-Stefan) är otrogen mot sin fru som han även manipulerar djupt, med grannkvinnan(Lena) i 6 år. Funderar ett tag på att mörda sin familj för att leva med Lena. Lena vill ha Stefan själv, Stefan vill bara knulla på egna villkor, Lena hotar avslöja. Han mordhotar Lena och hennes barn. Stalkar bl.a Lena och grannar. Stefan skiljer sig med exfrun som börjar dejta en ny man. Stefan och Lena fortsätter träffas men mindre och Lena träffar andra. Han börjar alltså tappa kontrollen över båda och mördar sen Lena, ensam eller i samförstånd med någon/några. Förslagsvis hans exfru Hanna, hans polare Jerry Gray eller Hannas pappa(dessa tre ljuger friskt i samtliga förhör, Jerry och Hanna har raderat bevis i sina telefoner). ”Allt ska bli så bra nu” skriver han till exfrun dagen efter mordet.
Citera
2020-07-02, 22:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
På grund av låg moral.
Är det verkligen rimligt att man kan bära sig åt hur som helst mot människor, utan att tro att det kan få konsekvenser?Jag tror S tog mycket elände från LW, men då LW gav sig på hans fru blev det droppen.

Man kan inte bära sig åt hur som helst, t ex mörda utan att tro att det kan få konsekvenser.

Konsekvensen av att man tycker att någon "har bjudit upp till dans" som du uttrycker det, kan inte vara döden?

Annars är det är väl så mördaren ser det, att straffet ska bli döden?
En rimlig och proportionerlig konsekvens?

Som du lägger upp det är SD enbart ett offer och hade inget val alls? Han har inte varit otrogen mot sin frun i sex långa år och han var tvungne att mörda Lena.
Citera
2020-07-02, 22:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Han har ju visat vilja för att mörda barn tidigare, så varför inte? Den gången var dessutom hans egna barn. Så steget till LW´s barn hade nog inte varit så svårt i en sjuk hjärna?

Det borde vara fängelse redan för hot som dessa och planer på att mörda sin egen familj...

#TeamÅsaHiding

Ja, inte verkar han ha svårt att tänka på döden som en lösning.
Inte tror jag heller att han själv skulle vara med som den lösningen.

Men med AW, kan jag inte se något motiv riktigt. Mer än att det ska vara ett hemskt hot mot Lena.

Faktiskt har jag svårt att förstå att hon inte vände sig till polis och UW med detta hot. Särskilt som att hon faktiskt fick svart på vitt.

Var hon rädd att inget skulle hända med en anmälan?
Att förlora SD också?
Att hon skulle kunna hantera allt?

Jag kan inte föreställa mig hur det ska kännas, men jag tänker att hon inte kan ha tagit detta på det allvar hon borde.

Nu sitter vi med facit; Lena är mördad.
Så vi vet att det kunde hända.

Men fattade hon inte?
Nä, förmodligen inte.
Citera
2020-07-02, 22:55
Medlem
En positiv nyhet från flödet idag är att Europol lyckats knäcka Enchrochat som är en hårt krypterad app som enligt medier används av kriminella.

Som tidigare dryftats i tråden är det bara en tidsfråga innan stor-raderarna HD, SD och JG:s raderande ur sina telefoner kan återskapas.
Citera
2020-07-02, 23:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
En positiv nyhet från flödet idag är att Europol lyckats knäcka Enchrochat som är en hårt krypterad app som enligt medier används av kriminella.

Som tidigare dryftats i tråden är det bara en tidsfråga innan stor-raderarna HD, SD och JG:s raderande ur sina telefoner kan återskapas.

Nu är jag ju helt lost å sånt här; Men går det verkligen att återskapa något längre?
Att man lyckades med några meddelanden och bilder från Telegram, berodde det på att det var något som låg kvar, eftersom det var det senaste?

Är det inte vitsen med Tellegram, att det inte bara är krypterat, utan att det raderas allteftersom? Nu fattade jag det som att man kunde välja någon funktion (suck, jag fattar ju inte så mycket av det här), som gjorde att det gjordes automatiskt och det var ett aktivt val. Annars fick man radera själv?

Men nu har det gått så lång tid (var det något med 6 månader som gällde?) att detta inte ländre är möjligt?

Jag kanske blandar ihop det helt (förmodligen).
Om någon som förstår det här bättre och är villig att förklara är jag tacksam.

Jag önskar att du har rätt förstås!
Citera
2020-07-02, 23:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag ju helt lost å sånt här; Men går det verkligen att återskapa något längre?
Att man lyckades med några meddelanden och bilder från Telegram, berodde det på att det var något som låg kvar, eftersom det var det senaste?

Är det inte vitsen med Tellegram, att det inte bara är krypterat, utan att det raderas allteftersom? Nu fattade jag det som att man kunde välja någon funktion (suck, jag fattar ju inte så mycket av det här), som gjorde att det gjordes automatiskt och det var ett aktivt val. Annars fick man radera själv?

Men nu har det gått så lång tid (var det något med 6 månader som gällde?) att detta inte ländre är möjligt?

Jag kanske blandar ihop det helt (förmodligen).
Om någon som förstår det här bättre och är villig att förklara är jag tacksam.

Jag önskar att du har rätt förstås!

Och allra bäst vore om man kunde återskapa innehållet i LWs aldrig återfunna mobil.
Citera
2020-07-02, 23:24
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knutbyknut
Finns det någon som orkar göra en kort men bra sammanfattning av detta ärende?

Du kan hitta information i trådens första inlägg och sen kan du söka på användarna Honan6 och T34Panzer, så kan du hitta mycket bra sammanställningar i deras inlägg.

Mvh
/FS

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-02, 23:30
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Klockren sammanfattning när du svarar på Sambucusnigra`s inlägg. Du förtjänar ett extra tack för att du skriver så enkelt och kraftfullt med få ord och väljer att inte misstolka Sambucusnigra`s andemening i frågan!

Fokus ska vara där det hör hemma, på HD och SD först och främst. Det vet vi genom polisutredningen som visat att SD bar kejsarens nya kläder i åratal och likt Näcken trollband sina närmaste.
Det spelar ingen roll att en del försöker smutskasta offret med långa haranger av kanske, men & om för att få ihop en osannolik bakgrund att LW orsakat sin egen död på något sätt.. Det bottnar liksom aldrig i en trovärdighet på det sättet vissa resonerar kring LW:s sexliv som utlösare för mordet.
Om man enkom och enträget försöker klistra sin egen moral till doms över hur andra lever sina liv så torde SD med samma logik ha fallit offer för bilan för längesedan. Och HD om jag inte missminner mig ska ha haft affärer vid sidan av sitt äktenskap.

HD sa ju i alla fall att hon hade haft sex med andra "före Stefan, under tiden med Stefan och efter Stefan".

SD själv tror jag nog bara har haft sex med HD och LW. Det finns ännu inte några tecken på att han lyckats med någon annan (kanske JG?), med tanke på hur han limmat på allt och alla i alla år. Grannar, vänner och till och med försökt få kramas med en kvinnlig polis efter ett förhör på polisstationen...

#TeamÅsaHiding
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in