2020-07-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad skulle motivet vara till att ta livet av mini?

Motiv? Ingen aning, men slår man ihjäl en kvinna med 17 slag mot huvudet är man iaf klart motiverad att lyckas mörda.
Tanken om att A kan ha varit ett tänkt offer föresvävade eftersom det framgått att S skulle ha googlat på hur man ska kunna döda ett spädbarn utan spår, att han var beredd att ta död på hela familjen för att frun inte orkade leva, Js stora oro för att han inte berättat i förhör hos polisen att S tänkt döda Tg (H) för ett liv tillsammans med L och för att S de fakto delvis erkänner dödshot mot L i förhör och i något av hans dödshot har A ingått (finns bekräftat i konversation mellan honom och L).

Motivet skulle kunna vara att S ville undvara att pojkens födelsedag skulle innebära ständig påminnelse om att hans mamma försvann och mördades.

Helt klart är iaf att S inte är som normala människor. Därför fattade han väl inte hur kränkande det var att just han fixade As cache på hans födelsedag och årsdagen av mammas försvinnande som visade sig vara ett vidrigt mord som med största sannolikhet har utförts av en flinande granne som vid 45 års ålder drömmer om att bli hjälte, men en patologisk lögnare kan endast bli hjälte i sin fantasi.
Citera
2020-07-02, 19:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
AWs vittnesmål (146 i princip från början och framåt) ger en mycket bra bild av vardagslivet. Han är redig och skärpt även han. Han är också väldigt detaljerad när han beskriver saker och händelser. Han berättar en del om geocaching. Han reder också (så gott han kan) ut sovförhållandena på Byalagsgatan.

Det skär i hjärtat att läsa hela hans vittnesmål, och hur han saknar sin mamma.

Ja, jag vet!
Han är sååå charmig. Och han berättar så att man absolut förstår att han är en älskad kille. Han pratar om "så där mysigt du vet" (fritt ur minnet, även om jag satte citationstecken). Att de sover tillsammans. Man känner att barnen har fått kärlek för att de har kärlek i sig, om du förstår hur jag menar.

A*ron har ett otroligt detaljsinne och minne. Men jag tror att det är barnet i honom också, som gör det.

Jag minns att jag tyckte att min mamma hade så dåligt minne när jag var liten. Själv kunde man komma ihåg en massa små detaljer. Men när jag blev vuxen märkte jag att min mamma hade ett utmärkt minne, bättre än vad jag själv har.

När man läser om hur de reagerar när hon är borta, blir man helt tagen.

Jag är mäkta imponerad av 16-åringens initiativförmåga. Han ringer och letar. Han tar kontakt med SD.

De gråter tillsammans alla fyra när de förstår att hon är "borta, borta".

Lena hade varit stolt över sina barn!

Kanske kan hon se dom där upp i sin himmel och följa dom i deras vardag.
Studenten, få killar, tjejer. Ta examen. Bli sambos, gifta sig(?), få barn.
Kanske är hon där och lägger små frön av tankar i deras huvuden när de är ledsna, glada, så att de gör rätt sak eller när de önskar som mest att mamma var där.
Citera
2020-07-02, 20:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Vadå förminskade? Var inte så dryg och angrip inte.
Till att börja med så är två händelser samma ( 1 och 5). Vad innebär punkt 6?
Du och några få till kan få vad som helst till förfång för LW.

Jamen 2 och 3 är ju 10 januari-17. Misshandelsanmälan som Lena gjorde.

Nu orkade jag inte kolla Snoris inlägg, men jag vet att han tidigare har lagt ut något liknande. och då var det rapporter som hände innan Lena bodde där (eller något liknande). Och ytterligare någon grej som inte hade med Lena att göra om jag inte minns fel (där kan det var minnesfel dock). kanske var det bilen på punkt 6.

Viktigt är att lägga märke till hur vissa postare vill enbart lägga ut sådant som ska svärta ner offret. Då kan vilka metoder som helst duga. Sant eller inte, verkar inte ha någon betydelse.

Att ofta lägga ut Mallans blogg som en "sanning", fakta är ett annat knep.
Mallans finns också som vittne. Och hennes utsagor ses också som "sanningar". För mig är denna person starkt negativt färgad till Lena och hennes barn. Hon hade också en mycket för henne uppslitande skilsmässa från UW och hur detta har påverkat hennes syn på det hela är svårt att veta.

Jag tror att de allra flesta människor talar sanning i en rätt. Man försöker att göra sitt bästa att komma ihåg, och att få allt rätt.

Men dina upplevelser är alltid subjektiva. De är också avgörande vad du kommer ihåg, inte bara hur du tolkar intrycken.

Den här tråden är ett utmärkt exempel på hur olika vi människor tolkar. Hur vi läser och tolkar FUP är helt olika. Det som någon ser som "sanning" ser någon annan som en lögn.

Vissa saker är ju helt enkelt fakta, och det ska vi vara rädda om. Källa är alltid bra.

Men vad står det som vi kallar fakta för, vad betyder det, vad har hänt? Varför? Är det ens något att bry sig om, eller är det verkligen det avgörande beviset? Där tolkar vi olika.
Citera
2020-07-02, 20:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag vet!
Han är sååå charmig. Och han berättar så att man absolut förstår att han är en älskad kille. Han pratar om "så där mysigt du vet" (fritt ur minnet, även om jag satte citationstecken). Att de sover tillsammans. Man känner att barnen har fått kärlek för att de har kärlek i sig, om du förstår hur jag menar.

A*ron har ett otroligt detaljsinne och minne. Men jag tror att det är barnet i honom också, som gör det.

Jag minns att jag tyckte att min mamma hade så dåligt minne när jag var liten. Själv kunde man komma ihåg en massa små detaljer. Men när jag blev vuxen märkte jag att min mamma hade ett utmärkt minne, bättre än vad jag själv har.

När man läser om hur de reagerar när hon är borta, blir man helt tagen.

Jag är mäkta imponerad av 16-åringens initiativförmåga. Han ringer och letar. Han tar kontakt med SD.

De gråter tillsammans alla fyra när de förstår att hon är "borta, borta".

Lena hade varit stolt över sina barn!

Kanske kan hon se dom där upp i sin himmel och följa dom i deras vardag.
Studenten, få killar, tjejer. Ta examen. Bli sambos, gifta sig(?), få barn.
Kanske är hon där och lägger små frön av tankar i deras huvuden när de är ledsna, glada, så att de gör rätt sak eller när de önskar som mest att mamma var där.

Att AW är sanningsenlig tycker jag framgår när han berättar om hur NW reagerar på morgonen när LW är borta. Helt utan censur - och det gör hans vittnesmål alldeles extra trovärdigt.

Jag undrar verkligen vad/vem det var som väckte honom på morgonkvisten...
Citera
2020-07-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Fast enligt Stefan i Tingsrätten fanns det ju inget att hota med eftersom Hanna redan visste.. Eller hur var det nu igen

Ni glömmer hela tiden bort att mängden människor som anser att mord är en adekvat lösning på problem och dessutom genomför det, är extremt liten.

Det är just det som är fel på debattklimatet som råder i tråden. Det uppenbara att LW är ett mordoffer och inte har vållat sin egen död. Däremot framkommer det flera mordhot och andra indicier på vem/vilka som kan ha utfört mordet på LW. Det får inte inte glömmas bort när vissa skribenter försöker flytta fokus från det som är fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det kanske beror på att de flesta människor
backar och respekterar om mannen väljer
frun framför älskarinnan. Älskarinnan blir
sårad och mår dåligt för att hon blivit utnyttjad
men det får henne att inse att mannen är ett
kräk och ingenting att ha. Hon går vidare för
det finns inget annat att göra.
Men inte LW. Hon ställer krav på både mannen
och kvinnan, kör med utpressning, kränker
frun... Vägrar att bli dumpad.
Fast sättet du ihärdigt försöker framställa att offret har sig själv att skylla är snarare ett bevis på att du kränker både offret och alla anhöriga.
Du gör allt för att solka minnet av en älskad mor. Det är dock tragiskt att du inte vill (kan) förstå det faktum att ingen människa ska behöva tassa på tå för att inte orsaka sin egen död, som du skrev i inlägget som mystiskt raderades för ett par dagar sedan. Det om något placerar dig väldigt långt utanför skalan för vad som kan anses normalt och sunt i tänkandet!
Vi är många som förundras över att du anser dig ha en kristen ådra men som fullständigt ondgör dig över ett mordoffers leverne men inte ägnar tillnärmelsevis lika mycket tangentnedslag åt det faktum att SD är den felande parten. Och HD för den delen.
Den vinkel du försöker angripa offrets moral med kommer aldrig stå oemotsagd. Aldrig någonsin.
Och fortsatt lycka till i ditt kristna värv. Hoppas bara att ingen annan blir föremål för dina dogmer.
Citera
2020-07-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du har mycket att vinna på att försöka förbättra din läsförståelseförmåga, men du kanske inte har mer ambition än att utnämnas till årets Gnällkäft på Flashback?

Detta är exakt vad jag skrev:

NW kan knappast veta om SD är den konstigaste LW kände. NW kan anse att SD är konstigast av de NW känner till av LWs bekanta.

Det är ett tvärsäkert uttalande av en tonåring med begränsad insyn. Inte mer än det. Sedan blir det ju mer komplext av att LW också var rätt konstig, och som man ropar brukar man få svar som bekant.

Gnällkäft, bara för att jag inte håller med dig? Vad sa NW egentligen om SD? Och lär dig att ha underbyggda fakta när du påstår saker
Citera
2020-07-02, 22:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Istället för att dra saker ur röven, kan du lyssna på förhöret med experten på våld i nära relationer och lära dig saker Lyssna också på förhören med Lenas vänner.

Fast enligt Stefan i Tingsrätten fanns det ju inget att hota med eftersom Hanna redan visste.. Eller hur var det nu igen

Ni glömmer hela tiden bort att mängden människor som anser att mord är en adekvat lösning på problem och dessutom genomför det, är extremt liten.

SD berättar under rättegången att han talade om för HD att affären med LW fortsatt. Detta ska han ha berättat under flygresan till USA.
HD minns, i vanlig ordning, just ingenting. (Fast ibland kanske hon kommer ihåg det...)
Citera
2020-07-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Han målade själv in sig i det hörnet. Det betyder inte att man löser alla problem man ställer till med mord. Men det verkar ha varit hans lösning.

Det var SD som kränkte sin fru och sina barn. Dagligen i minst sex år och han gör det fortfarande. INGEN ANNAN! SD var gift. LW var det inte.

Han kränkte även LW år efter år. LW, som han dessutom sannolikt mördade. Motivet till brottet var att han inte kunde hålla gylfen stängd. Och att han funderat på att lösa problem genom mord tidigare, det vet vi. Den gången funderade han på att mörda sin fru och sina barn...

Att mörda någon genom att krossa personens huvud med minst 17 slag är inte varken en "olycka" eller ett "felsteg".

SD gjorde hundratals felsteg, inte "ett".

#TeamÅsaHiding
Motivet till mordet tror jag var på grund av att LW kränkte HD. Att SD var gift visste LW om. Hon gick på fel karl med andra ord, och med öppna ögon.LW bjöd upp till dans helt på egen hand.
Citera
2020-07-02, 22:31
Medlem
Finns det någon som orkar göra en kort men bra sammanfattning av detta ärende?
Citera
2020-07-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Det är just det som är fel på debattklimatet som råder i tråden. Det uppenbara att LW är ett mordoffer och inte har vållat sin egen död. Däremot framkommer det flera mordhot och andra indicier på vem/vilka som kan ha utfört mordet på LW. Det får inte inte glömmas bort när vissa skribenter försöker flytta fokus från det som är fakta.

Fast sättet du ihärdigt försöker framställa att offret har sig själv att skylla är snarare ett bevis på att du kränker både offret och alla anhöriga.
Du gör allt för att solka minnet av en älskad mor. Det är dock tragiskt att du inte vill (kan) förstå det faktum att ingen människa ska behöva tassa på tå för att inte orsaka sin egen död, som du skrev i inlägget som mystiskt raderades för ett par dagar sedan. Det om något placerar dig väldigt långt utanför skalan för vad som kan anses normalt och sunt i tänkandet!
Vi är många som förundras över att du anser dig ha en kristen ådra men som fullständigt ondgör dig över ett mordoffers leverne men inte ägnar tillnärmelsevis lika mycket tangentnedslag åt det faktum att SD är den felande parten. Och HD för den delen.
Den vinkel du försöker angripa offrets moral med kommer aldrig stå oemotsagd. Aldrig någonsin.
Och fortsatt lycka till i ditt kristna värv. Hoppas bara att ingen annan blir föremål för dina dogmer.
På grund av låg moral.
Är det verkligen rimligt att man kan bära sig åt hur som helst mot människor, utan att tro att det kan få konsekvenser?Jag tror S tog mycket elände från LW, men då LW gav sig på hans fru blev det droppen.
Citera
2020-07-02, 22:35
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
SD berättar under rättegången att han talade om för HD att affären med LW fortsatt. Detta ska han ha berättat under flygresan till USA.
HD minns, i vanlig ordning, just ingenting. (Fast ibland kanske hon kommer ihåg det...)
Jo precis men visst fan säger han också vid något tillfälle att det inte fanns något att hota med, för de var ju skilda osv? Minns att jag reagerade på hur dumt det var, försöket att gömma undan motiv.

Det där med att han skulle ha berättat om det på flyget är nästan ännu dummare. Vid den tiden ska han ju bara tro att Lena är försvunnen. Men ändå väljer han alltså att berätta om den fortsatta otroheten, precis när ”drömresan med drömkvinnan” drar igång? Pga samvetskval då eller? Haha åh nä, det är inte den Stefan vi lärt känna, finns inte en chans i helvetet.

Men okej, vi säger så.. Då kommer vi till 10 000-kronorsfrågan: varför är Hanna den första han kontaktar efter UW kontaktat honom? Det måste ju vara jättekonstigt för Hanna? 😅
Citera
2020-07-02, 22:35
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Motivet till mordet tror jag var på grund av att LW kränkte HD. Att SD var gift visste LW om. Hon gick på fel karl med andra ord, och med öppna ögon.LW bjöd upp till dans helt på egen hand.

Uppenbarligen så borde SD vetat att han var gift med när han jagade och svansade efter LW, tills han fick henne på fall. Det var HAN som kränkte HD och sina barn, ingen annan.

Det blir skönt sen när SD och eventuellt vissa andra sen får skaka galler. För så kommer att ske förr eller senare, det är ett som är säkert.

#TeamÅsaHiding
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in