Citat:
Ursprungligen postat av
Bajjamannen87
Ergo: Den beprövade erfarenheten från coronaviruset i mars när Sverige upptäckte viruset inom landet var att en nedstängning i landet ledde till färre smittade. Kina var ett av länderna där det fanns info. Även Taiwan.
Samma beprövade erfarenhet fanns det info från spanska sjukan och Hongkong viruset.
Det låter just nu bara som om du är i förnekelsestadiet. Ditt stalltips gick inte hem. Nu gäller bara skademinimering. Men inte ens det förmår vår regering att hantera.
Mitt stalltips?
Min ståndpunkt har varit och är att alarmisterna, som yrade om 30-40000 i Sverige, har fel. Jag håller fast vid uppfattningen att överdödligheten i C-19, på årsbasis, kommer att vara runt 3000. Med överdödlighet menas då den verkliga överdödligheten jämfört med ett vägt medelvärde och analyserat per dödsorsak. Således en nettosiffra, inte som nu en bruttosiffra.
Det betyder inte att jag inte tror att en korrekt utförd nedstängning, om man vet att det är ett övergående fenomen, kan vara verkningsfullt. Om det inte blir en andra våg så har Finland, Norge och Danmark agerat korrekt medan Sverige i så fall har agerat fel. En del i den strategi som Tegnell talade om var ju att inte använda hela arsenalen från början, för då har man inget extra att ta till mot slutet.
Om början var slutet återstår att se, men jag är inne på det och tror inte på någon kraftig andra våg. Uppblossandet i exempelvis USA, Brasilien och Chile ser jag som första vågen.