2020-07-02, 22:52
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har du levt under en sten? Totalt missat all rapportering kring äldreboende o invandrare?

Tex
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-overdodlighet-i-vissa-invandrargrupper/

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sa-skiljer-sig-spridningen-i-rinkeby-fran-djursholm/
Dina länkade artiklar innehåller inget citat där Tegnell säger att Svensson inte behöver oroa sig till hösten.

Har du ingen källhänvisning då och försöker istället lägga ut rökridåer i form av ålder boende och segregation?
Citera
2020-07-02, 22:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Nu finns det ju gott om evidens (och sedan fler månader bak) att t.ex våra grannländer har betydligt mindre smitta och dödsfall för att de stängde ner. Denna evidens verkar dock inte vara något regeringen eller FHM är intresserade av.

Personligen tycker jag att evidensbaserad är ett jävla fikonspråk och att beprövad erfarenhet är bättre. I januari-februari fanns dock inte vetskapen om hur det skulle vara i juni och det var ju pandemins inledning som Giesecke hänvisade till.
Citera
2020-07-02, 22:57
Medlem
Citat:
O bad blev det i Sverige om inte just en halvmesyr. Möjligtvis början till immunitet i utsatta områden som Rinkeby och inom äldreomsorgen men i övrigt ett fåtal procent.

Så Tengeles snack om immunitetsnivå i höst för att förhindra en andra våg gäller inte för vanliga "Svenssons"

En halvmesyr av vad? Hade det varit bättre, enligt dig, att helt ignorera viruset eftersom vi då inte hade kört en "halvmesyr"?
Citera
2020-07-02, 23:02
Medlem
Tänkte skapa en tråd först, men lägger min teori här så länge. Om någon annan vill skriva en TS om det så får ni mer än gärna planka mitt inlägg.

I början av pandemin märkte vi hur dödssiffrorna steg i varje land. Jag har undersökt data för många länder och det uppenbarar sig att kulmen i antalet dödsfall per dag har skett ungefär samtidigt (april) för de allra flesta länder +/- några veckor och såklart i varierande omfattning. Vi bortser från USA, eftersom dess styrning och rationalitet i befolkning går inte att jämföra med EU samt alla uppror som försiggår där just nu.

Ser man tillbaka till mars månad, har den globala befolkningen ungefär samtidigt fått besked samtidigt om att vara oroliga. Dödligheten för Covid låg då på ca 2% (i kontrast till ca. 0.1-0.4% som den uppskattas ligga på idag) och i samband med att ekonomin börjat krascha, så får man incitament att bokstavligen vara rädd för sitt liv i flera aspekter: hur ska man försörja sig? överlever man Corona? kommer ens nära och kära avliva av viruset? kommer man få ha kvar jobbet? etc.

Vi märkte åtminstone i Sverige (och i många andra länder) att ungefär när vi nådde vår kulmen så började vår vårdslöshet ta fart, med påskfirande och det fina vädret som ledde oss ut på uteserveringarna. Ungefär vid denna tidpunkt för ca. 2 månader sedan ser vi klart en bruten trend och antalet döda per dag har minskat. När vi låg på ca. 150 dödsfall per dag kontrasterat mot 20 dödsfall per dag vissa dagar för inte länge sedan (obs. nästan 8ggr mindre dödlighet).

Ger man det en eftertanke så borde det inte finnas en chans till rimlighet att dödligheten minskar om smittspridningen ökar radikalt i landet. Har svensk sjukvård och coronapolitik blivit så mycket bättre på 3 månader (knappast). Jag ifrågasätter därmed om det är på just virusets verkan att vi initialt sett så hög dödlighet på många håll. Annars föreligger en förklaring i att immuniteten är ett faktum och att vi har ytterligare bevis på WHO:s inkompetens. Alternativt att viruset direkt slaktat de allra svagaste (äldre, med vissa yngre undantag), men det har jag svårt för att tro på. Vår inkompetenta politik har helt klart fört viruset in på äldreboenden.

Vidare, finns det många intressanta slutsatser att dra ifrån makroskopiska perspektiv på befolknings välmående; vi ser exempelvis hur krigsdrabbade länder i Europa under krigstiden fick en ökad frekvens av födda pojkar som ett trendbrott. Frågan är om dödskulmen (som är oerhört karakteristisk) sett till denna alternativa förklaring påvisar en liknande effekt. Kanske en orättvis jämförelse, men vi ser ju hur djur exempelvis kan tuppa av och dö som ren instinkt när de befinner sig under livshotande stress.
Citera
2020-07-02, 23:03
Medlem
Skräcken att bli anmäld

"När vi har som mest att göra sker flest avvikelser eller bortprioriteringar. Vi har mycket större patientgrupper nu och framför allt är de så mycket sjukare. De som vårdades på iva för tio år sedan vårdar vi i stor utsträckning på avdelningen i dag."

"Ledningen är inte sen att använda rapporter mot personalen i stället för att hitta förbättringar. Jag skriver inte avvikelser på mig själv längre."

"Oerhört stressande att i corona-tider få några timmars ut*bildning, ingen bredvidgång och sedan arbeta som iva-sjuksköterska med svårt respinsuff-pat.”

https://www.vardfokus.se/tidningen/2020/nr-4-2020-42/skracken/
Citera
2020-07-02, 23:04
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Jag är säkert 10a på bollen, men varför rapporteras fel siffror för Sverige nuförtiden på Worldometer? Samt varför en annan tid på dygnet?

Igår 13 döda i Sverige enligt Worldometer. Idag 0 än så länge.
Citera
2020-07-02, 23:04
Medlem
Citat:
O bad blev det i Sverige om inte just en halvmesyr. Möjligtvis början till immunitet i utsatta områden som Rinkeby och inom äldreomsorgen men i övrigt ett fåtal procent.

Så Tengeles snack om immunitetsnivå i höst för att förhindra en andra våg gäller inte för vanliga "Svenssons"
Det är inte alls säkert att Rinkeby har fler smittade än Östermalm. Det enda man vet är att de har fler döda, men det kan ha andra orsaker.
Citera
2020-07-02, 23:10
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag är säkert 10a på bollen, men varför rapporteras fel siffror för Sverige nuförtiden på Worldometer? Samt varför en annan tid på dygnet?

Igår 13 döda i Sverige enligt Worldometer. Idag 0 än så länge.
Ett mysterium eftersom de hävdar att de har FHM som källa. Något måste ha gått riktigt snett i deras algoritm som hämtar ny data.
Citera
2020-07-02, 23:11
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Personligen tycker jag att evidensbaserad är ett jävla fikonspråk och att beprövad erfarenhet är bättre. I januari-februari fanns dock inte vetskapen om hur det skulle vara i juni och det var ju pandemins inledning som Giesecke hänvisade till.

Ergo: Den beprövade erfarenheten från coronaviruset i mars när Sverige upptäckte viruset inom landet var att en nedstängning i landet ledde till färre smittade. Kina var ett av länderna där det fanns info. Även Taiwan.

Samma beprövade erfarenhet fanns det info från spanska sjukan och Hongkong viruset.

Det låter just nu bara som om du är i förnekelsestadiet. Ditt stalltips gick inte hem. Nu gäller bara skademinimering. Men inte ens det förmår vår regering att hantera.
Citera
2020-07-02, 23:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Om ett vaccin kommer så är Sverige längst ner på listan att få doser till sin befolkning. Naturligtvis kommer viktiga personer att vaccineras säkerligen ett år innan den svenska befolkning får tillgång till att ympas.

Skulle inte förvåna mig om vissa VIP redan är vaccinerade.
Citera
2020-07-02, 23:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Tänkte skapa en tråd först, men lägger min teori här så länge. Om någon annan vill skriva en TS om det så får ni mer än gärna planka mitt inlägg.

I början av pandemin märkte vi hur dödssiffrorna steg i varje land. Jag har undersökt data för många länder och det uppenbarar sig att kulmen i antalet dödsfall per dag har skett ungefär samtidigt (april) för de allra flesta länder +/- några veckor och såklart i varierande omfattning. Vi bortser från USA, eftersom dess styrning och rationalitet i befolkning går inte att jämföra med EU samt alla uppror som försiggår där just nu.

Ser man tillbaka till mars månad, har den globala befolkningen ungefär samtidigt fått besked samtidigt om att vara oroliga. Dödligheten för Covid låg då på ca 2% (i kontrast till ca. 0.1-0.4% som den uppskattas ligga på idag) och i samband med att ekonomin börjat krascha, så får man incitament att bokstavligen vara rädd för sitt liv i flera aspekter: hur ska man försörja sig? överlever man Corona? kommer ens nära och kära avliva av viruset? kommer man få ha kvar jobbet? etc.

Vi märkte åtminstone i Sverige (och i många andra länder) att ungefär när vi nådde vår kulmen så började vår vårdslöshet ta fart, med påskfirande och det fina vädret som ledde oss ut på uteserveringarna. Ungefär vid denna tidpunkt för ca. 2 månader sedan ser vi klart en bruten trend och antalet döda per dag har minskat. När vi låg på ca. 150 dödsfall per dag kontrasterat mot 20 dödsfall per dag vissa dagar för inte länge sedan (obs. nästan 8ggr mindre dödlighet).

Ger man det en eftertanke så borde det inte finnas en chans till rimlighet att dödligheten minskar om smittspridningen ökar radikalt i landet. Har svensk sjukvård och coronapolitik blivit så mycket bättre på 3 månader (knappast). Jag ifrågasätter därmed om det är på just virusets verkan att vi initialt sett så hög dödlighet på många håll. Annars föreligger en förklaring i att immuniteten är ett faktum och att vi har ytterligare bevis på WHO:s inkompetens. Alternativt att viruset direkt slaktat de allra svagaste (äldre, med vissa yngre undantag), men det har jag svårt för att tro på. Vår inkompetenta politik har helt klart fört viruset in på äldreboenden.

Vidare, finns det många intressanta slutsatser att dra ifrån makroskopiska perspektiv på befolknings välmående; vi ser exempelvis hur krigsdrabbade länder i Europa under krigstiden fick en ökad frekvens av födda pojkar som ett trendbrott. Frågan är om dödskulmen (som är oerhört karakteristisk) sett till denna alternativa förklaring påvisar en liknande effekt. Kanske en orättvis jämförelse, men vi ser ju hur djur exempelvis kan tuppa av och dö som ren instinkt när de befinner sig under livshotande stress.

Jag tror inte på immunitet. I vart fall inte att vi skulle nått immunitet genom nedsmittning, sk flockimmunitet. Möjligen kan det vara så att en stor andel av befolkningen redan var immuna från början. Antingen genom att de blivit smittade av närbesläktade virus tidigare, eller att de bär på annat vaccinationsskydd, eller annan genuppsättning.

En annan möjlighet är ju lite som du varit inne på att de utsatta gått åt i ett tidigt stadium. Personer i utsatta områden, samt äldre och sjuka på boenden. Andra grupper är kanske bättre på att skydda sig?

En annan hypotes kan vara att viruset till stora delar muterat och blivit mindre farligt.

Tror dock att det är alldeles för tidigt att blåsa faran över. Det här är långt ifrån över. Vi kommer få leva med skiten till vi har ett vaccin. Jag hoppas den dagen kommer snart.
Citera
2020-07-02, 23:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ergo: Den beprövade erfarenheten från coronaviruset i mars när Sverige upptäckte viruset inom landet var att en nedstängning i landet ledde till färre smittade. Kina var ett av länderna där det fanns info. Även Taiwan.

Samma beprövade erfarenhet fanns det info från spanska sjukan och Hongkong viruset.

Det låter just nu bara som om du är i förnekelsestadiet. Ditt stalltips gick inte hem. Nu gäller bara skademinimering. Men inte ens det förmår vår regering att hantera.

Mitt stalltips?

Min ståndpunkt har varit och är att alarmisterna, som yrade om 30-40000 i Sverige, har fel. Jag håller fast vid uppfattningen att överdödligheten i C-19, på årsbasis, kommer att vara runt 3000. Med överdödlighet menas då den verkliga överdödligheten jämfört med ett vägt medelvärde och analyserat per dödsorsak. Således en nettosiffra, inte som nu en bruttosiffra.

Det betyder inte att jag inte tror att en korrekt utförd nedstängning, om man vet att det är ett övergående fenomen, kan vara verkningsfullt. Om det inte blir en andra våg så har Finland, Norge och Danmark agerat korrekt medan Sverige i så fall har agerat fel. En del i den strategi som Tegnell talade om var ju att inte använda hela arsenalen från början, för då har man inget extra att ta till mot slutet.

Om början var slutet återstår att se, men jag är inne på det och tror inte på någon kraftig andra våg. Uppblossandet i exempelvis USA, Brasilien och Chile ser jag som första vågen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-07-02 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in