2020-07-02, 20:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Corona kom hit till Sverige runt slutet av Februari i år. Geisecke planerade Sveriges linje i Januari.
Nej, corona fanns i Sverige redan i december, det var på nyheterna för några dagar sedan.
Citera
2020-07-02, 21:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, corona fanns i Sverige redan i december, det var på nyheterna för några dagar sedan.

Ja, men vi får ju utgå ifrån kunskapsläget som det var då eftersom argumenteringen kretsade kring rådande kunskap.
Citera
2020-07-02, 21:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svaret från Tegnell och hans medlöpare är att det alltid är fel på andra länders redovisning i antalet COVID-19 döda.

Går bara att hålla på så ett tag men i längden funkar det inte.

Varför skulle Grekland inte kunna rapportera dödsfall för COVID-19?
Grekland behöver väl sina turister i sommar. Då kanske de inte blir så nitiska i rapporteringen.
Citera
2020-07-02, 21:04
Medlem
Så hur länge ska detta hålla på?

Jag ser verkligen inte vad Sveriges strategi ska göra?

Vad väntar vi på? Att viruset ska dö ut?
Ska det va så här tills vaccin kommer?
Hur många kommer ta det? Inte jag iaf.

Finns inget ljus i detta
Citera
2020-07-02, 21:07
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Så hur länge ska detta hålla på?

Finns inget ljus i detta

När Tegnell har uppnått sitt beryktade Flockimmunitet.
Citera
2020-07-02, 21:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det är fladdermusen som är den stora boven. Många av de mest äckliga och dödliga virusen hittar du hos de urgamla vampyrerna. Ebola, Lassa, Marburg, Rabies, många Coronavirus (inklusive nuvarande SARS-CoV-2).

Själva är de immuna tack vare deras helt överlägsna immunsystem. Det fungerar faktiskt som en inkubator för allehanda virus, där virusstammarna har möjlighet att utvecklas till att bli så dödliga som möjligt. Fladdermusen själv blir aldrig sjuk, men när virusen väl får en chans att hoppa över till en annan art, inklusive människa, det är då det kan gå illa.

För det behövs ingen marknad i Wuhan, Kina. Det räcker med att det finns fladdermöss för att risken för nya virusutbrott ska finnas kvar.

Och det finns rätt många av dem, de utgör 20% av alla däggdjuren på Jorden, med över 1 400 olika arter

Ja, fladdermössen är verkliga viruskokare. Men det är konstigt att de mest verkar koka i Kina och detta kanske har att göra med hur kineserna umgås med fladdermöss och andra flygfän. De lever tätt inpå sina flygfän och äter fladdermöss.
Citera
2020-07-02, 21:09
Moderator
Chantres avatar
USA köpte ju upp hela lagret med remdesivir, men ryssarna har en liknande bättre medicin som de är beredda att exportera. Kommer Sverige med sina knepiga relationer till det vänligt sinnade landet i öster att nappa på erbjudandet?

Russian Direct Investment Fund (RDIF) is ready to export Avifavir drug against the coronavirus amid the shortage of such drugs globally due to the US authorities’ decision to purchase almost 100% of the manufactured Remdesivir in the coming months, the Fund said in a statement on Thursday.

It has shown high efficacy in clinical trials, disrupting the reproduction mechanisms of coronavirus.

https://tass.com/society/1174035
Citera
2020-07-02, 21:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tror ni om vaccinet som Kina nu trycker ut till sina soldater? Bra eller livsfarligt då det inte är godkänt, utan ett sk experimentvaccin.

Hela världen fullkomligen skriker efter vaccin, speciellt länder med mycket smittspridning. När kan vi börja vaccinera oss i Sverige?

Om ett vaccin kommer så är Sverige längst ner på listan att få doser till sin befolkning. Naturligtvis kommer viktiga personer att vaccineras säkerligen ett år innan den svenska befolkning får tillgång till att ympas.
Citera
2020-07-02, 21:12
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Satan vad det skenar iväg nu i USA. Landet verkar inte få någon bukt med viruset.

I Brasilien skenar det verkligen. Dom testar 14k/miljon USA testar 100k / miljon och nästan samma resultat i rapporteringen. Tänker mig att USA rapporterar bättre än brasilien också
Citera
2020-07-02, 21:12
Medlem
destinaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
USA köpte ju upp hela lagret med remdesivir, men ryssarna har en liknande bättre medicin som de är beredda att exportera. Kommer Sverige med sina knepiga relationer till det vänligt sinnade landet i öster att nappa på erbjudandet?

Russian Direct Investment Fund (RDIF) is ready to export Avifavir drug against the coronavirus amid the shortage of such drugs globally due to the US authorities’ decision to purchase almost 100% of the manufactured Remdesivir in the coming months, the Fund said in a statement on Thursday.

It has shown high efficacy in clinical trials, disrupting the reproduction mechanisms of coronavirus.

https://tass.com/society/1174035
Finns även generics av remdesivir som tillverkas i Bangladesh och Indien.
Citera
2020-07-02, 21:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Hela Sveriges beredskapsplan hur de skulle hantera krisen.

Du vet.

Ja jag vet. Den som enligt Giesecke skulle vara evidensbaserad.

Citat:
Samma plan som Tegnell sa var helt onödig.

Jaså, det vet jag inte att ha sagt.

NB Nyhetsbyrån är inte en källa jag accepterar som sanningen.

Citat:
Sedan påstår jag inte heller att Geisecke har sagt att de ska välja bort äldrevården, utan att han säger att de skulle vara med! - men det valdes bort senare - som de säger i Expressens klipp.

Du kanske borde kolla på den igen om du nu tappar bollen hela tiden.

Det som sägs i Expressen klipp är att äldreomsorgen inte fanns med och att de inte fått svar på frågan varför. Min personliga uppfattning är att regeringen vare sig såg sig som ansvariga för eller trodde sig kunna påverka äldreomsorgen, vilket har visat sig senare då regeringsföreträdare har skyllt på kommunerna för brister inom äldreomsorg.

De har förvisso rätt att det är ett kommunalt uppdrag, inte ett statligt uppdrag.
Citera
2020-07-02, 21:16
Medlem
[quote=Minkapten|72138291]Så hur länge ska detta hålla på?

Finns inget ljus i detta[/QUOTE
Japp...verkar som dom låter dom allra sköraste dö ut..hemsk strategi.
Fortsätter det i denna takten har +6000 döda om 10 dagar.
Skulle motsvara 200 000 döda i USA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in