• 1
  • 2
2020-04-13, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det du undrar är alltså om det finns medelklassmänniskor som har ett dolt missbruk och samtidigt jobbar? Ja det är klart.
Är det vanligt att människor som jobbar inom samhällstjänande tjänster är missbrukare av amfetamin och påtända av illegalt amfetamin på sina arbetsplatser?
Nej, det är inte så vanligt tror jag. Det är mycket ovanligt tror jag.

Att dagligen använda narkotika är knappast tolererat eller utbrett på svenska arbetsplatser. Vet inte vilka arbetsplatser det skulle vara, där det skulle finnas en accepterande attityd till bruk av narkotika på arbetstid?

Det kanske blivit en pyttepytteliten uppmjukad attityd i breda lager kring cannabis, pga amerikansk film osv, men majoriteten av svenskarna reagerar nog starkt mot illegala droger. och framförallt mot en drog som amfetamin.

Jag tror att dina okulälra besiktningar av folk du möter inte fungerar korrekt. Jag tror inte att du kan avgöra huruvida någon är påverkad av amfetamin eller ej. I alla fall tror jag inte på dina påtända tullare, poliser , akademiker som du ser överallt.

Jag klarar att se om någon är påverkad av dopaminerg narkotika. Poliser har jag uppgifter från polisen själva att de tagit vissa ur tjänst pga narkotikapåverkan i jobb. Detta har förekommit i Sverige också enligt så säkra källor man kan få. Jag har extremt pålitliga källor, så du kan säga emot i evighet, jag vet om det jag säger. Jag tror inte på hörsägen av amatörer.
Citera
2020-04-13, 19:49
Medlem
st33rs avatar
Ja du kanske vet mer än jag, men enligt min uppfattning så är amfetaminmissbruk ovanligt bland yrkesverksamma i jobb där man jobbar mot människor elller har ansiktet utåt. Fördomarna säger att det kanske förekommer bland byggare eller hantverkare möjligtvis.

Vet dock inte hur den här nya scenen då man kan köpa tunga droger via darkweb förändrat vilka som tar. Det kan hända att fler och fler "vanliga" människor kommer missbruka.

Förut var ju verkligen svensk standard-småstads knarkscen bestående av gäng av folk som hamnat utanför tidigt, stökiga killar från dålig bakgrund, hårda typer som gick obs-klass. Hade man ingen ingång där så fick man nog inte tag på nåt.

Sen 90-talet då ravevågen kom och mdma och lsd började svämma in så kom mer medelklasspersoner in i drogsvängen. Det var inte längre kenta och stoffe-typer bara, utan även killar med datorer.
Idag i och med dark web så kan vemsomhelst köpa tunga droger.
Det borde ju med tiden spegla sig i vilka som missbrukar. Juristtjejer och hemmasittande akademiker.
16-åriga killar från Piteå kan köpa heroin till pojkrummet.

Jag kom i kontakt med droger via rave-scenen och festande men hade sen avbrott från det o flyttade studerade mm. Sen när jag flyttat från dom kontakterna och miljöerna och det gick en 5-10 år, så kom det väl till pass att kunna köpa via drogforum och postkranar. Idag är det ännu enklare. Jag umgås inte själv i missbrukskretsar.

PS. Kan du ge tips på hur du menar att ögonen rör sig på de som är påverkade av amfetamin som är så tydligt? Menar du att de fastnar med blicken och stirrar, att de inte blinkar osv? Jag själv har aldrig varit med om att någon misstänkt mig för att vara påverkad. Men jag tar inte stora mängder för att få kickar, utan "självmedicinerar" mina psykiska problem.
Senast redigerad av st33r 2020-04-13 kl. 19:55.
Citera
2020-04-14, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Ja du kanske vet mer än jag, men enligt min uppfattning så är amfetaminmissbruk ovanligt bland yrkesverksamma i jobb där man jobbar mot människor elller har ansiktet utåt. Fördomarna säger att det kanske förekommer bland byggare eller hantverkare möjligtvis.

Vet dock inte hur den här nya scenen då man kan köpa tunga droger via darkweb förändrat vilka som tar. Det kan hända att fler och fler "vanliga" människor kommer missbruka.

Förut var ju verkligen svensk standard-småstads knarkscen bestående av gäng av folk som hamnat utanför tidigt, stökiga killar från dålig bakgrund, hårda typer som gick obs-klass. Hade man ingen ingång där så fick man nog inte tag på nåt.

Sen 90-talet då ravevågen kom och mdma och lsd började svämma in så kom mer medelklasspersoner in i drogsvängen. Det var inte längre kenta och stoffe-typer bara, utan även killar med datorer.
Idag i och med dark web så kan vemsomhelst köpa tunga droger.
Det borde ju med tiden spegla sig i vilka som missbrukar. Juristtjejer och hemmasittande akademiker.
16-åriga killar från Piteå kan köpa heroin till pojkrummet.

Jag kom i kontakt med droger via rave-scenen och festande men hade sen avbrott från det o flyttade studerade mm. Sen när jag flyttat från dom kontakterna och miljöerna och det gick en 5-10 år, så kom det väl till pass att kunna köpa via drogforum och postkranar. Idag är det ännu enklare. Jag umgås inte själv i missbrukskretsar.

PS. Kan du ge tips på hur du menar att ögonen rör sig på de som är påverkade av amfetamin som är så tydligt? Menar du att de fastnar med blicken och stirrar, att de inte blinkar osv? Jag själv har aldrig varit med om att någon misstänkt mig för att vara påverkad. Men jag tar inte stora mängder för att få kickar, utan "självmedicinerar" mina psykiska problem.

Du fullständigt ute och cyklar... I sanningen. Det du säger stämmer nog ganska perfekt, jag kom in på 1990-talet med rave. Först då fanns en anledning att vara intresserad av droger, skulle nog aldrig intressera mig utan den elektroniska dansmusiken med så superbra fester att jag var såld vid första ravet som snorunge. Jag höll mig till bara alkohol dock, men hade ett sjukt intresse för droger och läste allt jag kom över för att "ha koll".

Ja, internetkranar må ha gjort revolution, i negativ bemärkelse. Jag har svårt att tro att de gubbar och kärringar jag sett påtända skulle ha riktiga kriminella kontakter. En biker förvånar mig inte om han är 55 år och påtänd, då gubbar i hans kultur är väl etablerade med speed och kola - ja, han har kriminella kontakter och då finns allt att få tag i. Studenter kan tänkas att det spridit sig i studentkretsar, att de som går sista året på universitetet redan har någon kran, och att en och annan student på campus hade kontakter sedan tidigare. Jag har sett många påtända uni-studenter, faktiskt ingen i Sverige ännu men England, Holland och Norge.

Flygbranschen är som sagt otroligt bisarr, och jag undrar många gånger hur de vågar ta riskerna när det är så att blir man tagen på en flygplats så är ID-kortet deaktiverat med ett knapptryck från Luftfartstilsynet och den personen är utan jobb samma dag. Vidare följer indraget körkort, och böterna heter duga. För Patte i förorten som inte har något körkort så spelar det ingen roll, och böterna skiter han i ändå för han är ändå skuldsatt sedan tonåren. Det är värre med högutbildade Lisa 26 år med ett prickfritt polisregister och körkort, som bara blev bjuden av den kåta manliga kollegan för att det var ett så långt arbetspass - hon kommer tvingas att betala böterna och förlorar körkortet för det där lilla.

Tecken för dopinergt narkotikum är lätta, lättare än "nedåttjack" att se. D.v.s. har någon fått i sig benzo i blygsam mängd, så kan det vara mycket svårt att se om man inte känner den personen sedan innan och då märker att den är förändrad som person. CS nu, så när dopaminet inducerats högre än det naturligt kan bli utan en reell anledning (ingen panik eller extas av lycka eller sexuell upphetsning) så ser man att ögonen rör sig dels snabbare, men också annorlunda. Någon nämnde "hackigt" och ja, det stämmer. Jag vill mena att det ser mekaniskt ut, på ett något omänskligt sätt rör ögonen sig. Det påminner ibland om något djur, fågel eller annat, vilket ser otäckt ut. Det är också så att amfetamin gör ofta att ögat får ett lite helt annat utseende, som inte går att förklara. När personen är otrdentligt påtänd framkommer ett "glimmer" i ögonen, som är en kombination av glanshet och mycket rörelse, såpass att det ser helt onaturligt ut. Glimmer tyder på att personen egentligen är fit for party, inte nödvändigtvis jobb. Stirrande, stora pupiller och glansiga ögon kan en person ha naturligt, men oftast inte. Men sätter du ihop ett och annat, så om en person har stirrande öppna ögon, stora pupiller, glansiga ögon OCH har snabbare ögonrörelser, samt är obekväm med att du tittar på den personen - då är det med mycket stor chans så att personen är påtänd. Ett av de mest intressanta tecken är att personen märker att den är iakktagen och försöker att undvika den som iakttar, gärna ha en anledning att titta bort, titta ned, dra sig undan - lite folkskygg reaktion egentligen. En påtänd person har fler receptorer i hjärnan aktiva, och har med det "fler antenner", såpass att det kan bli ett problem (paranoid). Personen har alltså en högre vakenhet, såpass att den märker ännu lättare att den blir tittad på - och det gillar personen oftast inte.

Jag minns mycket väl ett McDonalds utanför Oslo, när alla andra McDonalds föreföll normala så var det ett McDonalds som stack ut. Jag kom in av en slump, förutsättningslöst och ovetande. Jag beställer, och ser tjejens ögon och jag vet direkt att hon var smått påtänd. Hon andra som städade var ännu mer påtänd, det såg ut som Ecstasy, fast det var nog bara vanligt speed som legat på hela dagen och då blir pupillerna riktigt stora frampå slutet när skiten lägger sig. Snorungen som var "restaurangchef" på c:a 25 år såg ännu värre ut, det såg ut som vilket rave som helst sett till ögon och särskilt pupiller. En liten röst inom mig sade att det var han som bjudit hela teamet, men detta har jag inte bevis för. Ett år senare var alla i personalen utbytta, inte en enda är kvar som jobbade där då. Jag tror väl att till slut så blev det snutknas för också poliser i och utom tjänst besöker McDonalds och de är inte så dumma att de inte märker det jag märker. Vem som helst som gått ut grundskolan hade kunnat se det, särskilt på killen.

Dessa "knarkarbetsplatser" fanns inte när jag var i 20-årsåldern, tider har förändrats dramatiskt.
Senast redigerad av Qemistry 2020-04-14 kl. 01:04.
Citera
2020-04-14, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
https://www.dagbladet.no/tema/flypla...a-osl/64275473

Och denna:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-ett-kilo-hasj

Vi kan fortsätta med denna artikel, där Gardermoen Flyplass är kanske den mest narkotikatäta arbetsplatsen i Norra Europa, där enorma mängder personal har sprungit omkring påtända i jobbet. Jag har jobbat på denna flygplats, och sett med egna ögon att det är så. Artikeln bekräftar detta från 2010, men värre blev det med åren. Jag tillägger också att flygbranschen är ganska extrem.

Det är detta jag kallar mainstream-bruk av narkotika, d.v.s. det är inte Patte på 24 år som hoppade av skolan vid 16 års ålder som drivit med droger sedan 13 år och nu har 56 saker i polisregistret och två fängelsestraff. Detta är vanligt folk, med rent polisregister, körkort, köpt bostad. De kan vara högutbildade också, men driver med något helkriminellt i smyg såpass kriminellt att personen kan bli torskad när som helst och med det förlora körkort och följaktligen också i många fall jobbet. Det är ett helt annat risktagande än det Patte från förorten gör då han inte har något att förlora.

Hajar du klyket eller är detta för "avancerat" för dig? Detta berör också endast amfetamin/er, men ute i kontexter där det egentligen inte hör hemma. Amfetamin hör hemma på rave och bland knarkare, inte bland personal ute på vardagliga arbetsplatser. Det är just den bisarra kontexten som är syftet med min tråd. Hajar du nu?

Frågan är om det är så här extremt utbrett i Sverige? Jag har inte bott i Sverige på ett decennium.
Jag vet precis vad du menar. Jag har spenderat ett decennium i Norge och märker av en mycket mer avslappnad stämning bland medelklassen och arbetare. Det är som att den skitnödiga attityden återfinns i Sverige är mindre närvarande. Man är mer pragmatisk lagd.

Polackerna använder otroliga mängder speed i byggbranschen och jag har sett det lite överallt. Samma sak med mdma. Mycket medelklass som bara tar sådant en kväll hemma och chillar med partnern på helgen.

I Sverige har det luckrats upp senaste åren på grund utav den enorma explosionen av invandring och narkotika. Det är fortfarande stämplat med "utanförskap"/"blatte" osv, så de flesta smyger enormt med det.
Citera
2020-04-14, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Jag vet precis vad du menar. Jag har spenderat ett decennium i Norge och märker av en mycket mer avslappnad stämning bland medelklassen och arbetare. Det är som att den skitnödiga attityden återfinns i Sverige är mindre närvarande. Man är mer pragmatisk lagd.

Polackerna använder otroliga mängder speed i byggbranschen och jag har sett det lite överallt. Samma sak med mdma. Mycket medelklass som bara tar sådant en kväll hemma och chillar med partnern på helgen.

I Sverige har det luckrats upp senaste åren på grund utav den enorma explosionen av invandring och narkotika. Det är fortfarande stämplat med "utanförskap"/"blatte" osv, så de flesta smyger enormt med det.

Att byggbranschen har många narkomaner är välkänt, egentligen ingen överraskning eller nyhet. Men bra att du bekräftar det jag säger. Jag minns min uppväxtkamrat som gick bygg, han bara söp men hade flera i den klassen i slutet av 1990-talet som var riktiga knarkare. Jag minns senare så såg jag en av dem på rave, då står han påtänd som en rave-tomte och säger att han ska till jobbet om fyra timmar. Typiskt bygg. Jag minns också två andra bygg-killar som bägge blev Hells Angels, stora starka svennar som ingen dittills eller hittills lagt i backen; Alpha ja, IQ, nej. En av killarna åkte sedan på en 10'a för en amfetamin-deal på c:a 20 kg, polisen hade helikopter uppe när de grep honom. Bygg, ja.

Men har du inte sett Norges dels uteliv, att vissa gator upp i Oslo så är nästan 100% av personalen påtända? Väktare och övrig personal, jag kallar det "saturation-point", likt Tyskland, d.v.s. alla har så lätt och mångfacetterad tillgång på narkotika att ALLA kan skaffa det riskfritt. Kommer en säljare upp i saturation point så är det så enkelt att han inte får sålt utan att anstränga sig och vänta rejält. Då är marknaden mättad helt enkelt. I Tyskland som är proppfullt med knark från Holland, så har alla eller alla vet någon som har simpelt amfetamin hemma (inte samma speed som Skandinavien, detta är rent amfetamin, inte met). Men åren går för dessa som använder "skötsamma mängder" amfetamin till allt möjligt i vardagen, och vips så har ett decennium gått och det har satt sig på personlighet och utseende. Vi lärda kan känna igen en skötsam amfetaminist på 20 m avstånd, det är lite som gamla GTA, där gubbfan du styr har en röd pil mot sig. Alla ser det inte, men alla som kan något om droger.

Vidare måste du ha sett att norska polisen är på speed så ofta att det går att finna minst en polis varje kväll/natt? Fredag och lördag är det dussintals, hela teamet är likadana; påtända. Detta är bissart, då de inte har lov att använda narkotika då det över tid förändrar saker som har betydelse, och blir de tagna så är de suspenderade. Det korrupta är att de blir inte tagna... "Henlagt, henlagt, henlagt... (Nedlagt)".

Har du funderat på hur snygga sexiga tjejer kommer undan att bli tagna? Ja, sära på benen...
Senast redigerad av Qemistry 2020-04-14 kl. 17:29.
Citera
2020-06-01, 05:14
Medlem
SoZRandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Jag är clean som en fågel och är stolt med det. Däremot ser jag en enorm ökning av främst amfetamin i arbetslivet. t, då jag inte klarar att se cannabis lika väl även om det också ökat. Anledningen att jag inte ser cannabis lika väl är att om personen inte är stoned just då, utan kanske sedan dagen innan, så är det inte så tydligt synligt. All CS syns också dagen efter, så det är svårt att dölja.

Jag tycker det var kul oläsa, jag kunde verkligen se en text av en individ som ter sig rationellt trots att personen bokstavligen säger att han skapar sin egna uppfattning utifrån det han ser. Man kan ju faktiskt se ganska olika betoende på hur personen är känslomässigt.
Nä men du verkar ha lyckats övertyga alla dig själv och dessutom karaktär.

Amfetamin är en fantastisk drog.
Personligen tycker jag knarkare inte är dåligt folk, dom som drabbas av att vara knarkare och riskerar sin vardag är den nya gruppen folk som inte knarkar utan bara "när det okej är de som dömer sig själva hårt över att vara knarkare. En vanlig person hade kört över sig själv och förlorar sig själva i något.

Nej de sånt där folk som dör.

För att besvara din fråga så har jag stött på en hel del gubbar 50talizyrt i byggbranschen som haft bruk dem till synes inte reflekterade mer över utan tackar för så gott kaffe tacksamt

En ny upptäckt gjorde jag nyligen med dagens snorungar

Det senaste generationen på 15 år ogillar alkohol pga äldre generationer, de har anammat att man inte ska ha normala känslor och verkar inte riktigt fatta att dem är rädda för heroin som vi känner till bra men en ny syntetisk opioid är något de prövar utan att ens veta vad det är.

Denna Generation verkar ha lärt sig av all Människan brister och förfakloch skapat en totalt odödlig vrängd verklighetsuppfattning,
Som bara kan överleva tack vare att dom alla tror det är på riktigt, att bara lyckas med sig självoch plugga bachelor för internationella studier var enbart något han gjorde för att alla andra kan bekräfta att det som inte är existerar. Ser fram emot att se mer av det och antar att det blir förfall, eller inyr

Dom verkade inte ha någon som helst koll på vad jobbet innebar eller hur pengar fungerar. Men ärligt talat så är en stor del av samhället så

Men aa, de är väl dom 2 märkvärdiga

Samhället gör bara normen mer o mer störd Och sjuk, med tanke på det är man egentligen helt vansinnig som skapat sig en objektiv uppfattning
Senast redigerad av SoZRandom 2020-06-01 kl. 05:26.
Citera
2020-07-01, 15:36
Medlem
BettyBamBams avatar
Inte extremt ovanligt på fest bland medelklass och övre medelklass, även om de flesta gått över till Kokain nu eftersom det går snabbare att nyktra till från. Så det blir ju enklare att hantera vardagen som kommer efter festhelgen med Kokain (upplever dock att Kokain är betydligt mer beroendeframkallande, vanligt folk som nu inte ens kan gå ut på en AW utan kola).

Men hur knarkandet ser ut bland medelklassen tror jag till stor del beror nog på vad man hittade på för dumheter när alla var unga och vad man nu vill återuppleva. Jag tror det är extremt få som börjar använda den typen av droger när man närmar sig 40.

EDIT: Kom att tänka på den här. Till och med poliser vill skoja till det ibland https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...etamin-pa-rejv

Handlar om en polischef som tog lite speed när han var på ett rejv. Sen rök hans karriär. Till skillnad från poliser som misshandlar, uttnyttjar sin makt i situationer som inte hör till deras jobb eller kör i 200 km/h på väg hem från arbetsdagen (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...behalla-jobbet). De får behålla jobbet.
Senast redigerad av BettyBamBam 2020-07-01 kl. 15:44.
Citera
2020-07-02, 21:32
Medlem
bingkingxxls avatar
Jag är en man i 30-årsåldern med en universitets examen i datavetenskap. Började i slutet av min utbildning ta låga doser tjack 1-2 gånger i veckan för att aktivera robot mode. Pluggade 300% hela våren för att ta igen missade kurser, detta hade jag aldrig fixat utan tjack. Hade under denna tid även flera grupparbeten, och vid 2 tillfällen gjorde jag 4 personers jobb p.g.a. lata gruppmedlemmar. Hade jag inte gjort detta hade min examen blivit framflyttad, vilket var helt otänkbart för mig.

Nu behöver jag egentligen inte tjacket längre, men älskar det välmående det ger mig. Tar max 2 gånger i månaden nu och det slutar alltid med att jag sitter och maraton runkar till porr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in