Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Ja du kanske vet mer än jag, men enligt min uppfattning så är amfetaminmissbruk ovanligt bland yrkesverksamma i jobb där man jobbar mot människor elller har ansiktet utåt. Fördomarna säger att det kanske förekommer bland byggare eller hantverkare möjligtvis.
Vet dock inte hur den här nya scenen då man kan köpa tunga droger via darkweb förändrat vilka som tar. Det kan hända att fler och fler "vanliga" människor kommer missbruka.
Förut var ju verkligen svensk standard-småstads knarkscen bestående av gäng av folk som hamnat utanför tidigt, stökiga killar från dålig bakgrund, hårda typer som gick obs-klass. Hade man ingen ingång där så fick man nog inte tag på nåt.
Sen 90-talet då ravevågen kom och mdma och lsd började svämma in så kom mer medelklasspersoner in i drogsvängen. Det var inte längre kenta och stoffe-typer bara, utan även killar med datorer.
Idag i och med dark web så kan vemsomhelst köpa tunga droger.
Det borde ju med tiden spegla sig i vilka som missbrukar. Juristtjejer och hemmasittande akademiker.
16-åriga killar från Piteå kan köpa heroin till pojkrummet.
Jag kom i kontakt med droger via rave-scenen och festande men hade sen avbrott från det o flyttade studerade mm. Sen när jag flyttat från dom kontakterna och miljöerna och det gick en 5-10 år, så kom det väl till pass att kunna köpa via drogforum och postkranar. Idag är det ännu enklare. Jag umgås inte själv i missbrukskretsar.
PS. Kan du ge tips på hur du menar att ögonen rör sig på de som är påverkade av amfetamin som är så tydligt? Menar du att de fastnar med blicken och stirrar, att de inte blinkar osv? Jag själv har aldrig varit med om att någon misstänkt mig för att vara påverkad. Men jag tar inte stora mängder för att få kickar, utan "självmedicinerar" mina psykiska problem.
Du fullständigt ute och cyklar... I sanningen. Det du säger stämmer nog ganska perfekt, jag kom in på 1990-talet med rave. Först då fanns en anledning att vara intresserad av droger, skulle nog aldrig intressera mig utan den elektroniska dansmusiken med så superbra fester att jag var såld vid första ravet som snorunge. Jag höll mig till bara alkohol dock, men hade ett sjukt intresse för droger och läste allt jag kom över för att "ha koll".
Ja, internetkranar må ha gjort revolution, i negativ bemärkelse. Jag har svårt att tro att de gubbar och kärringar jag sett påtända skulle ha riktiga kriminella kontakter. En biker förvånar mig inte om han är 55 år och påtänd, då gubbar i hans kultur är väl etablerade med speed och kola - ja, han har kriminella kontakter och då finns allt att få tag i. Studenter kan tänkas att det spridit sig i studentkretsar, att de som går sista året på universitetet redan har någon kran, och att en och annan student på campus hade kontakter sedan tidigare. Jag har sett många påtända uni-studenter, faktiskt ingen i Sverige ännu men England, Holland och Norge.
Flygbranschen är som sagt otroligt bisarr, och jag undrar många gånger hur de vågar ta riskerna när det är så att blir man tagen på en flygplats så är ID-kortet deaktiverat med ett knapptryck från Luftfartstilsynet och den personen är utan jobb samma dag. Vidare följer indraget körkort, och böterna heter duga. För Patte i förorten som inte har något körkort så spelar det ingen roll, och böterna skiter han i ändå för han är ändå skuldsatt sedan tonåren. Det är värre med högutbildade Lisa 26 år med ett prickfritt polisregister och körkort, som bara blev bjuden av den kåta manliga kollegan för att det var ett så långt arbetspass - hon kommer tvingas att betala böterna och förlorar körkortet för det där lilla.
Tecken för dopinergt narkotikum är lätta, lättare än "nedåttjack" att se. D.v.s. har någon fått i sig benzo i blygsam mängd, så kan det vara mycket svårt att se om man inte känner den personen sedan innan och då märker att den är förändrad som person. CS nu, så när dopaminet inducerats högre än det naturligt kan bli utan en reell anledning (ingen panik eller extas av lycka eller sexuell upphetsning) så ser man att ögonen rör sig dels snabbare, men också annorlunda. Någon nämnde "hackigt" och ja, det stämmer. Jag vill mena att det ser mekaniskt ut, på ett något omänskligt sätt rör ögonen sig. Det påminner ibland om något djur, fågel eller annat, vilket ser otäckt ut. Det är också så att amfetamin gör ofta att ögat får ett lite helt annat utseende, som inte går att förklara. När personen är otrdentligt påtänd framkommer ett "glimmer" i ögonen, som är en kombination av glanshet och mycket rörelse, såpass att det ser helt onaturligt ut. Glimmer tyder på att personen egentligen är fit for party, inte nödvändigtvis jobb. Stirrande, stora pupiller och glansiga ögon kan en person ha naturligt, men oftast inte. Men sätter du ihop ett och annat, så om en person har stirrande öppna ögon, stora pupiller, glansiga ögon OCH har snabbare ögonrörelser, samt är obekväm med att du tittar på den personen - då är det med mycket stor chans så att personen är påtänd. Ett av de mest intressanta tecken är att personen märker att den är iakktagen och försöker att undvika den som iakttar, gärna ha en anledning att titta bort, titta ned, dra sig undan - lite folkskygg reaktion egentligen. En påtänd person har fler receptorer i hjärnan aktiva, och har med det "fler antenner", såpass att det kan bli ett problem (paranoid). Personen har alltså en högre vakenhet, såpass att den märker ännu lättare att den blir tittad på - och det gillar personen oftast inte.
Jag minns mycket väl ett McDonalds utanför Oslo, när alla andra McDonalds föreföll normala så var det ett McDonalds som stack ut. Jag kom in av en slump, förutsättningslöst och ovetande. Jag beställer, och ser tjejens ögon och jag vet direkt att hon var smått påtänd. Hon andra som städade var ännu mer påtänd, det såg ut som Ecstasy, fast det var nog bara vanligt speed som legat på hela dagen och då blir pupillerna riktigt stora frampå slutet när skiten lägger sig. Snorungen som var "restaurangchef" på c:a 25 år såg ännu värre ut, det såg ut som vilket rave som helst sett till ögon och särskilt pupiller. En liten röst inom mig sade att det var han som bjudit hela teamet, men detta har jag inte bevis för. Ett år senare var alla i personalen utbytta, inte en enda är kvar som jobbade där då. Jag tror väl att till slut så blev det snutknas för också poliser i och utom tjänst besöker McDonalds och de är inte så dumma att de inte märker det jag märker. Vem som helst som gått ut grundskolan hade kunnat se det, särskilt på killen.
Dessa "knarkarbetsplatser" fanns inte när jag var i 20-årsåldern, tider har förändrats dramatiskt.