2020-04-11, 02:40
Bannlyst
Amfetamin/er i min definition nu exkluderar MDMA, som är ett substituerat metamfetamin. Vi pratar nu det som ger dopamin i första hand, också andra liknande inräknade såsom metylfenidat (Ritalin). Det som ger utseendet "speed" om än så milt.

Bakgrunden för frågeställningen är att jag inte har bott i Sverige på snart ett decennium, och inte alls hängt med i utvecklingen. Det jag ser i Norge är att så kallade icke-narkomaner (som egentligen blivit "prydliga narkomaner") använder dopaminergt centralstimulerande narkotika. I de allra flesta fall känner jag igen det som "speed" som idag är en betydlig del metamfetamin (mycket högre profiter än klassiskt amfetamin). Ja, jag ser väktare, universitetsstudenter, butiksarbetare, ambulanspersonal (kvälls- och nattetid), all slags personal inom hotell/restaurang och i synnerhet nattklubb, byggarbetare, flygpersonal och ja, nu till det bisarra: Jag har också sett både tullare och poliser vara märkbart påverkade. Jag tror många inte hade trott det bisarra jag sett med egna ögon. Notera att jag lyssnar inte på hörsägen, jag tror nästan bara på det jag ser. Får jag uppgifter från riktigt professionella, så tror jag på det jag hör. Jag lyssnar inte på fotbolls-nivå pratet på puben eller vad lågutbildade randoms säger, då ska jag vara överbevisad.

Jag gör klart hur jag ser detta, så ingen talar emot mig. Stora pupiller kan någon ha ibland naturligt, också glansiga ögon. Vissa är stissiga av naturen, kanske ADHD-fall utan medicinering. Vissa har mer öppna ögon än normalt. Det jag går efter som jag känner igen sedan de massvis av påtända jag sett inom klubb- rave-scenen, så är det HUR ÖGONEN RÖR SIG som räknas. Detta är också det polisen går efter, gärna i kombination med att kolla pupillernas reaktioner vid ljus på/av. Sanningen är den att centralstimulerande narkotika går inte att dölja med mindre personen har solglasögon på sig såpass tonade att det inte går att se personens ögon utifrån. Metamfetamin är ännu lättare att se
än klassiskt amfetamin då met ger betydligt mer synliga symptom och en lite annan typ av förändrade ögonrörelser. Amfetamin ser väldigt "clean" ut medan met ser betydligt ut mot ecstasy (ja, bägge är metamfetaminer).

Förr var det så att nästan bara det folk som hade med rave/club att göra tog hårda droger och en ytterlighet av kroglivet (kokain, men denna tråd berör inte kokain), utöver riktiga knarkare (vilka injicerar och har åkt in och ut ur rehab/fängelse) som mest lever socialfall och driver omkring i olika lägenheter hemma hos olika andra knarkare med förstörda liv. Utöver de inom den elektroniska dansmusik-scenen och riktiga knarkare så fanns det nästan absolut ingen vad jag såg i alla fall. De som tog narkotika förr var ofta de med en dålig uppväxt på ett eller annat sätt, med några undantag. Undantagen var t.ex. vid stora event, som fester eller festivaler där stundens ingivelse fann plats och någon hade t.ex. ecstasy, där helt normala kunde få för sig att bara svälja ett piller - detta bara på party dock. Ja, på rave eller en längre festival ute så finns ju en betydligt större anledning att ta narkotika än på tråkiga krogen där de spelar Bitney Spears.

Det jag ser är att hård narkotika flyttat ut (hur länge sedan vet jag inte) från den musik som nästan byggde på knark till alla tänkbara kontexter långt utanför party. Narkotika har alltså gått från att vara undantagsvis på arbetsplatser (ni vet den där enstaka typen på jobbet som höll sitt knarkliv helt topphemligt på jobbet) till att ha blivit något "man sett flera på varenda jobb". Förr var det att "det är bara junkies som tar amfetamin" medan idag är det "jag vet hur många som helst som använder det i jobbet". I England är det mycket förekommande, jag har bott i England (Oxford, 1 h från London) och det var hur många som helst i arbetslivet. I Holland var det faktiskt mindre, men vid stora köpcentrum såg man alltid någon som var påtänd bland personalen, men detta var en av flera tiotals och de var alltid yngre (18-30). I Norge har jag till och med sett mor och dotter ute på krogen påtända tillsammans med hennes pojkvän, och vissa nattklubbar 100% av personalen och då menar jag inget annat än 100%, ALLA var påtända.

Hur ser det ut i Sverige? Hela arbetsplatser där nästan alla är på speed för att det blir lättare att jobba? En skolklass på universitetet där hälften är smått påtända hela dagarna för att säkra tentan? Har polisen förlorat kontrollen såpass att tillgången är "cotton industry" också för grannen Bengtsson på 47 år utan kriminella kontakter? Hur får icke-kriminella och icke-knarkare tag på det som var ganska svårt utan riktiga kontakter att få tag i?
Senast redigerad av Qemistry 2020-04-11 kl. 03:28.
Citera
2020-04-11, 06:38
Medlem
Soda--Pops avatar
Är konfunderad, vad är man om man tar knark ? Vill du diskutera och låtsas att man inte är knarkare trots att man tar knark eller menar du att amfetamin inte är knark ? Vilket ?
Citera
2020-04-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Amfetamin/er i min definition nu exkluderar MDMA, som är ett substituerat metamfetamin. Vi pratar nu det som ger dopamin i första hand, också andra liknande inräknade såsom metylfenidat (Ritalin). Det som ger utseendet "speed" om än så milt.

Bakgrunden för frågeställningen är att jag inte har bott i Sverige på snart ett decennium, och inte alls hängt med i utvecklingen. Det jag ser i Norge är att så kallade icke-narkomaner (som egentligen blivit "prydliga narkomaner") använder dopaminergt centralstimulerande narkotika. I de allra flesta fall känner jag igen det som "speed" som idag är en betydlig del metamfetamin (mycket högre profiter än klassiskt amfetamin). Ja, jag ser väktare, universitetsstudenter, butiksarbetare, ambulanspersonal (kvälls- och nattetid), all slags personal inom hotell/restaurang och i synnerhet nattklubb, byggarbetare, flygpersonal och ja, nu till det bisarra: Jag har också sett både tullare och poliser vara märkbart påverkade. Jag tror många inte hade trott det bisarra jag sett med egna ögon. Notera att jag lyssnar inte på hörsägen, jag tror nästan bara på det jag ser. Får jag uppgifter från riktigt professionella, så tror jag på det jag hör. Jag lyssnar inte på fotbolls-nivå pratet på puben eller vad lågutbildade randoms säger, då ska jag vara överbevisad.

Jag gör klart hur jag ser detta, så ingen talar emot mig. Stora pupiller kan någon ha ibland naturligt, också glansiga ögon. Vissa är stissiga av naturen, kanske ADHD-fall utan medicinering. Vissa har mer öppna ögon än normalt. Det jag går efter som jag känner igen sedan de massvis av påtända jag sett inom klubb- rave-scenen, så är det HUR ÖGONEN RÖR SIG som räknas. Detta är också det polisen går efter, gärna i kombination med att kolla pupillernas reaktioner vid ljus på/av. Sanningen är den att centralstimulerande narkotika går inte att dölja med mindre personen har solglasögon på sig såpass tonade att det inte går att se personens ögon utifrån. Metamfetamin är ännu lättare att se
än klassiskt amfetamin då met ger betydligt mer synliga symptom och en lite annan typ av förändrade ögonrörelser. Amfetamin ser väldigt "clean" ut medan met ser betydligt ut mot ecstasy (ja, bägge är metamfetaminer).

Förr var det så att nästan bara det folk som hade med rave/club att göra tog hårda droger och en ytterlighet av kroglivet (kokain, men denna tråd berör inte kokain), utöver riktiga knarkare (vilka injicerar och har åkt in och ut ur rehab/fängelse) som mest lever socialfall och driver omkring i olika lägenheter hemma hos olika andra knarkare med förstörda liv. Utöver de inom den elektroniska dansmusik-scenen och riktiga knarkare så fanns det nästan absolut ingen vad jag såg i alla fall. De som tog narkotika förr var ofta de med en dålig uppväxt på ett eller annat sätt, med några undantag. Undantagen var t.ex. vid stora event, som fester eller festivaler där stundens ingivelse fann plats och någon hade t.ex. ecstasy, där helt normala kunde få för sig att bara svälja ett piller - detta bara på party dock. Ja, på rave eller en längre festival ute så finns ju en betydligt större anledning att ta narkotika än på tråkiga krogen där de spelar Bitney Spears.

Det jag ser är att hård narkotika flyttat ut (hur länge sedan vet jag inte) från den musik som nästan byggde på knark till alla tänkbara kontexter långt utanför party. Narkotika har alltså gått från att vara undantagsvis på arbetsplatser (ni vet den där enstaka typen på jobbet som höll sitt knarkliv helt topphemligt på jobbet) till att ha blivit något "man sett flera på varenda jobb". Förr var det att "det är bara junkies som tar amfetamin" medan idag är det "jag vet hur många som helst som använder det i jobbet". I England är det mycket förekommande, jag har bott i England (Oxford, 1 h från London) och det var hur många som helst i arbetslivet. I Holland var det faktiskt mindre, men vid stora köpcentrum såg man alltid någon som var påtänd bland personalen, men detta var en av flera tiotals och de var alltid yngre (18-30). I Norge har jag till och med sett mor och dotter ute på krogen påtända tillsammans med hennes pojkvän, och vissa nattklubbar 100% av personalen och då menar jag inget annat än 100%, ALLA var påtända.

Hur ser det ut i Sverige? Hela arbetsplatser där nästan alla är på speed för att det blir lättare att jobba? En skolklass på universitetet där hälften är smått påtända hela dagarna för att säkra tentan? Har polisen förlorat kontrollen såpass att tillgången är "cotton industry" också för grannen Bengtsson på 47 år utan kriminella kontakter? Hur får icke-kriminella och icke-knarkare tag på det som var ganska svårt utan riktiga kontakter att få tag i?

Eehh sluta med dödsknark och skriv ett nytt inlägg när du kommit ner

Glad Påsk
Citera
2020-04-11, 10:54
Medlem
Herregud vilken tjacktråd..
Citera
2020-04-11, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Herregud vilken tjacktråd..

Jo, den handlar ju definitivt om tjack. Du kanske missade det.
Citera
2020-04-11, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Är konfunderad, vad är man om man tar knark ? Vill du diskutera och låtsas att man inte är knarkare trots att man tar knark eller menar du att amfetamin inte är knark ? Vilket ?

Diskussionen är hur utbrett amfetamin/er är bland vanligt folk som aldrig skulle erkänna sig ha något att göra med "knarkare". Ja, folk som har betydligt mer att förlora än socialfallet från förorten med 24 anmärkningar i polisregistret och är utan körkort (för han har aldrig haft något). Vi pratar alltså om "vanliga" som många aldrig skulle tro tar narkotika i jobbet, då om de blir tagna så ryker först körkortet och kanske också med det jobbet. Hur utbrett är det i Sverige med amfetamin i jobbet?

Förstår du skillnaden?
Citera
2020-04-11, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernterik
Eehh sluta med dödsknark och skriv ett nytt inlägg när du kommit ner

Glad Påsk

Jag är clean som en fågel och är stolt med det. Däremot ser jag en enorm ökning av främst amfetamin i arbetslivet, då jag inte klarar att se cannabis lika väl även om det också ökat. Anledningen att jag inte ser cannabis lika väl är att om personen inte är stoned just då, utan kanske sedan dagen innan, så är det inte så tydligt synligt. All CS syns också dagen efter, så det är svårt att dölja.
Citera
2020-04-12, 22:23
Medlem
st33rs avatar
Du påminner om han gubben som skrev en bok som hette typ hasch - himmel eller helvete på 80-talet
Han gick också omkring och tyckte sig se droger överallt , i hans fall hasch , typ tittade på ögonen på folk som köpte hårdrocksskivor och tyckte de var glansiga . Han uppfattade det som att haschet spreds med skräckfilm och rock och att nästan alla var stenade

https://www.kallelind.se/tag/hasch-anarki-kaos-hotar-oss-alla/
Senast redigerad av st33r 2020-04-12 kl. 22:25.
Citera
2020-04-13, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Du påminner om han gubben som skrev en bok som hette typ hasch - himmel eller helvete på 80-talet
Han gick också omkring och tyckte sig se droger överallt , i hans fall hasch , typ tittade på ögonen på folk som köpte hårdrocksskivor och tyckte de var glansiga . Han uppfattade det som att haschet spreds med skräckfilm och rock och att nästan alla var stenade

Du vet inte vad du pratar om i mitt fall, och då alla svar hittills har legat på svettigt, oduschat socialfallsnivå med IQ under 70 så har jag bett moderator radera tråden helt. Det blir bara destruktivt att ens kommunicera med losers.

Jag har mycket bra kontakter, och fått förstahandsuppgifter på folk som tagits ur tjänst i olika yrken p.g.a. påverkan av narkotika.

Vi kan börja med denna artikel:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/narkopavirket-pilot-tiltalt-etter-voldelig-trekantdrama-1.13871687
Citera
2020-04-13, 15:42
Bannlyst
Citat:

https://www.dagbladet.no/tema/flyplassfolk-i-narko-rus-pa-jobb-pa-osl/64275473

Och denna:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EEyJ2/flyplassansatt-paagrepet-med-ett-kilo-hasj

Vi kan fortsätta med denna artikel, där Gardermoen Flyplass är kanske den mest narkotikatäta arbetsplatsen i Norra Europa, där enorma mängder personal har sprungit omkring påtända i jobbet. Jag har jobbat på denna flygplats, och sett med egna ögon att det är så. Artikeln bekräftar detta från 2010, men värre blev det med åren. Jag tillägger också att flygbranschen är ganska extrem.

Det är detta jag kallar mainstream-bruk av narkotika, d.v.s. det är inte Patte på 24 år som hoppade av skolan vid 16 års ålder som drivit med droger sedan 13 år och nu har 56 saker i polisregistret och två fängelsestraff. Detta är vanligt folk, med rent polisregister, körkort, köpt bostad. De kan vara högutbildade också, men driver med något helkriminellt i smyg såpass kriminellt att personen kan bli torskad när som helst och med det förlora körkort och följaktligen också i många fall jobbet. Det är ett helt annat risktagande än det Patte från förorten gör då han inte har något att förlora.

Hajar du klyket eller är detta för "avancerat" för dig? Detta berör också endast amfetamin/er, men ute i kontexter där det egentligen inte hör hemma. Amfetamin hör hemma på rave och bland knarkare, inte bland personal ute på vardagliga arbetsplatser. Det är just den bisarra kontexten som är syftet med min tråd. Hajar du nu?

Frågan är om det är så här extremt utbrett i Sverige? Jag har inte bott i Sverige på ett decennium.
Senast redigerad av Qemistry 2020-04-13 kl. 16:12.
Citera
2020-04-13, 17:16
Medlem
st33rs avatar
Det du undrar är alltså om det finns medelklassmänniskor som har ett dolt missbruk och samtidigt jobbar? Ja det är klart.
Är det vanligt att människor som jobbar inom samhällstjänande tjänster är missbrukare av amfetamin och påtända av illegalt amfetamin på sina arbetsplatser?
Nej, det är inte så vanligt tror jag. Det är mycket ovanligt tror jag.

Att dagligen använda narkotika är knappast tolererat eller utbrett på svenska arbetsplatser. Vet inte vilka arbetsplatser det skulle vara, där det skulle finnas en accepterande attityd till bruk av narkotika på arbetstid?

Det kanske blivit en pyttepytteliten uppmjukad attityd i breda lager kring cannabis, pga amerikansk film osv, men majoriteten av svenskarna reagerar nog starkt mot illegala droger. och framförallt mot en drog som amfetamin.

Jag tror att dina okulälra besiktningar av folk du möter inte fungerar korrekt. Jag tror inte att du kan avgöra huruvida någon är påverkad av amfetamin eller ej. I alla fall tror jag inte på dina påtända tullare, poliser , akademiker som du ser överallt.
Citera
2020-04-13, 18:57
Bannlyst
Citat:
Det du undrar är alltså om det finns medelklassmänniskor som har ett dolt missbruk och samtidigt jobbar? Ja det är klart.
Är det vanligt att människor som jobbar inom samhällstjänande tjänster är missbrukare av amfetamin och påtända av illegalt amfetamin på sina arbetsplatser?
Nej, det är inte så vanligt tror jag. Det är mycket ovanligt tror jag.

Att dagligen använda narkotika är knappast tolererat eller utbrett på svenska arbetsplatser. Vet inte vilka arbetsplatser det skulle vara, där det skulle finnas en accepterande attityd till bruk av narkotika på arbetstid?

Det kanske blivit en pyttepytteliten uppmjukad attityd i breda lager kring cannabis, pga amerikansk film osv, men majoriteten av svenskarna reagerar nog starkt mot illegala droger. och framförallt mot en drog som amfetamin.

Jag tror att dina okulälra besiktningar av folk du möter inte fungerar korrekt. Jag tror inte att du kan avgöra huruvida någon är påverkad av amfetamin eller ej. I alla fall tror jag inte på dina påtända tullare, poliser , akademiker som du ser överallt.

Du har fullständigt och totalt rätt i den svenska redogörelsen, att illegal narkotika är mycket impopulärt bland vanligt ordnat folk, de facto också i vanliga alkoholmiljöer i betydande utsträckning. Då är Sverige samma som när jag bodde där på 2000-talet. Var det någon raver med ett heltidsjobb och denne liberalt tyckte att en liten skjuts affe i kaffet på morgonen var helt bra, så fick han hålla det topphemligt för sig själv annars hade han fått hela arbetsplatsen emot sig.

Jag talar nu om Norge, som chockerar. När jag kom till Norge för tio år sedan så såg jag tydligt vilka som var påverkade, och det var många väktare nattetid på uteställen men utöver detta så var det bara knarkare på gatan man såg påverkade. Någonstans efter mitten på 2010-talet ser jag mer och mer vanligt folk dagtid vara påtända, hur mycket de än är måna om att dölja det. Chocken för mig kom när jag landade på flygplatsen Gardemoen Oslo från England, där jag såg massvis bland personalen vara påtända på jobb. Jag såg ingen från den engelska flygplats (Stansted) jag lämnade, men såg tiotals på Gardemoen när jag landade. Det visade sig att de kom razzior kort därefter och bland andra piloter förlorade jobben. Flygvärdinnor är välkända amfetaminister i Norge, de liknar strippor (bland de unga fina) och alla vet att strippor jobbar på speed väldigt ofta och spacklade upp till tänderna.

Tror du mig eller ska jag fortsätta med exempel? Ja, i Norge finns en acceptans bland vanligt folk att amfetamin är ju inte så mycket värre än att röka en cigarett. Detta är ibland också bland vuxna, ungefär din och min mamma/pappa. Du tror det nog inte, men så är det. Jag har sett många kärringar på speed i Norge när de är på jobbet. Bisarrt, ja, för det är amfetamin i fel kontext. Skulle jag gå in på en strippklubb utomlands och alla bitches och machos som jobbar där var på speed, så skulle jag inte ens kommenterat; det hör hemma i vissa miljöer helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in