2020-07-02, 18:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det allmänna rättsmedvetandet är för det första en ungefär lika gripbar materia för juridiken, som den Helige Ande är för teologin. Men för det andra vill jag påpeka att om det strider mot det allmänna rättsmedvetandet att någon som är siktet för mord får gå omkring fritt utan att vara häktad, så finns det två sätt att lösa den konflikten på, varav ett, men inte det andra, kan överklagas. Jag tror inte att det är i polisens intresse att försöka häkta TH nu, med mindre de har åtskilligt mer solid bevisning nu än förra gången de försökte häkta honom. En till häktningsframställan som avvisas i domstol skulle var fullkomligt katastrofal för förundersökningsledningen.
TH vill ju inte mer förhöras, är det verkligen frivilligt?
Citera
2020-07-02, 18:15
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellMoss
Uansett hvem eller hvilke som står bak, og måtte være involvert eller ei, så er det i alle fall et faktum at der har foregått en transport med et transportmiddel.

Dette er selvfølgelig et svært svakt punkt, så finner man transportmiddel, sjåfør og/eller medhjelper, vil hele korthuset falle med alle de involverte skyldige.

Så fokus må være på transportmiddel og retning, og akkurat der vet nok politiet en hel del, både av ikke-observasjoner og faktisk registrerte passeringer.

Og denne Ås-hendelsen er jo bare helt spesiell!

Ås-hendelsen er for spesiell, og derfor også mindre troverdig. En ting er at noen
som er så grundig og proff at de klarer å lure politiet i så lang tid, neppe ville gjort noe
så ugjennomtenkt. Det andre er at vitnenes beskrivelser er for detaljert, og de virker
altfor skråsikre på hvem de så - en kvinne som ville gått i ett med nær sagt hvilken
som helst folkemengde. AEH har ingen spesielle særpreg utseendemessig.

Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Jeg har sagt og sier igjen hvis TH står bak dette er det sannsynligvis bare en medskyldig, og det må være en person som føler han står i gjeld til TH.

Tenk deg at du hadde organisert et slikt oppsett og innlemmet 3 personer, og noen som er bestukket.
Da kan han gjøre regning med utpressing resten av livet. For hvem går med på en slik agenda uten å få mye igjen for det.
Tenk deg at du blir spurt om å agere for å forvirre politiet. Først og fremst gjør du noe ulovlig. Jeg kan bare tenke for meg selv, og jeg hadde ikke gått med på en slik løgn/forvirring for politiet uten å få klekkelig betalt for det.
Jeg skulle altså levd med å vite hvem drapsmannen og min egen risiko resten av livet.
Ja sier gjerne rett ut at skulle jeg gått med på noe slikt, hadde jeg nok bedrevet utpressing av TH resten av livet.

Føler folk her tror at det et bare å bestille en leiemorder, betale og så er det over. Mulig dette går når det gjelder narkotikakartellene Colombia og lignende, men neppe her i Norge på en helt uskyldig kvinne.

Det er jo ikke utenkelig at evt. medsammensvorne har stått i en motsatt posisjon - dvs. at
hovedmannen har hatt "skit" på visse personer, nok til at han kunne presse dem til å delta
i ugjerningen. Men det er nok sannsynlig at disse medsammensvorne i alle tilfeller har fått
betalt for medvirkningen, enten de har svin på skogen fra før eller ikke.

Jeg har vanskelig for å tro at medhjelperne er profesjonelle leiemordere. Ikke bare fordi
det er komplisert å få tak i her til lands, men også fordi det virker usannsynlig at de skulle
oppsøke offeret sitt på dagtid i et boligstrøk.
Citera
2020-07-02, 18:23
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ja særlig fordi politiet ikke engang gadd og kalle inn dette vitnet til avhør. Det er noe som ikke stemmer. Politiet har bestemt seg for at det er TH, og gidder ikke sjekke andre muligheter.
Samtidig har retten kommet til at det ikke er skjellig grunn til å mistenke TH.

Hva er det politiet tror/vet som ingen andre går vite tro?
Du får det til å høres ut som det er én etterforsker som sitter og bestemmer seg for en retning.

Man skal huske på at det er et stort apparat med på Norges hittil største etterforskning, med Kripos, Øst, Oslo og Statsadvokaten som sammen sørger for å snu alle steiner i denne saken.
Citera
2020-07-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamellis
9.plass på Lillestr*m Venstre sin liste høsten 2019. Tidligere S*rum, før sammenslåingen.
https://www.venstre.no/artikkel/2019/02/26/vare-kandidater-6/

Haris kommenterte hvertfall om at det kunne være «buff, skjerf eller skjegg».

Kanskje noen lokale vet om hvor tette de har vært?

Om ektepakten er forfalsket må jo tilliten fått et skudd for baugen? Eller passer BB på å riste av seg ansvaret. Han er en forretningsmann, sdvokat, flere styreverv(Bla i Kvitfjell hotell). Han vet nok å sno seg.

Uansett har Broadwall et forklaringsproblem. Hvem ville innrømme å ha laget noe slikt, sikkert ingen.
Men såklart er det en mulighet for at TH har kopiert eller fått tak i et skrivepapir fra advokaten og laget dette selv
TH har jo innrømmet at han fikk panikk for å miste huset etter noe som skjedde i starten av 90 tallet. Hva det var vet ingen av oss
Men hvis jeg skulle gjette ville jeg tro at AEH var utro, mest sannsynlig langvarig utro. Da kan man ikke bebreide TH for å ha fått panikk ved å prøve å overdra huset til han selv igjen.

Det er vel heller ingen hemmelighet at noe skjedde i starten av 90 tallet, det har jo sivet ut.For en mann som mistet sin mor som barn har dette sikkert vært traumatisk.
Så historien om at han fikk panikk rimer jo.
Citera
2020-07-02, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ås-hendelsen er for spesiell, og derfor også mindre troverdig

Så konklusjonen er at en stirrende kontaktsøkende alvorlig eldre kvinne som helt tydelig søker sterk og kraftig kontakt med fotgjengere på fortauet i fra baksetet av en bil med maskerte menn bare er helt å se totalt bort i fra.

Fint!
Citera
2020-07-02, 18:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
TH vill ju inte mer förhöras, är det verkligen frivilligt?
Oavsett hur häktad du än är, är du helt fri att låta bli att delta i förhör i den betydelsen att ingen kan tvinga dig att säga ett smack. Och i den situation som förundersökningsledningen har försatt sig, kan de inte heller tvinga TH att inställa sig för förhör, i och med att Eidsivating lagmannsrett har försatt honom på fri fot.

Sensmoral: Chansa för helvete inte med häktningar som förundersökningsledare, det kan komma tillbaka och bita dig i baken på alla möjliga sätt.
Citera
2020-07-02, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kan det være BBs bil som fikk ripet "vær stille" i lakken? Og at det var hans to biler, (mulig ektefelle eller samboer har bil), som ble beslaglagt av politiet for undesøkelser? Begge bilene hadde vært utsatt for hærverk.

BB bor i Skr*iverveien 32 i Sørumsand. Det er noen her som er så flink til å finne ut om det står bil(er) parkert på eller ved adressen. På google maps, eller hvor det er de finner slikt.

VG 09. juni 2020
Biler beslaglagt i Lørenskog-saken: «Vær stille» risset i lakken

Fornærmede er "en av Tom Hagens forretningspartnere". Hærverket skjedde "på en adresse på Østlandet", og politiet var på stedet 30. mai i år.

Forretningspartneren sa selv til VG
"– For meg ser dette ut som hærverk. Jeg har ingen rolle i Hagen-saken, og vet ikke hvem som står bak dette mot meg, sier han."
Det må da være noen i nærområdet som vet sikkert hvem av THs forretningspartnere det er som ble utsatt for hærverk på bilene sine?

Bildet er fra 2016, ser ikke noen biler der da, men de kanskje var på jobb når googlebilen kjørte forbi.

https://www.google.no/maps/@59.9879205,11.2377601,3a,75y,309.94h,80.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1s46s7IMP2IgmZ--E90b8YUA!2e0!7i13312!8i6656

Det som er verdt å merke seg, er at BB i mai uttalte i media at "jeg kunne aldri krevet noe slikt", og en mnd etterpå skjer dette herverket.
Kan BB ha visst om noe? Som advokat kommer man i kontakt med klienter som er tungt kriminelle. Kan det være at BB har skaffet til veie en torpedo, uten at han visste hva TH skulle bruke han til?
Senast redigerad av Orderud. 2020-07-02 kl. 18:35.
Citera
2020-07-02, 18:32
Bannlyst
Citat:
Uansett har Broadwall et forklaringsproblem. Hvem ville innrømme å ha laget noe slikt, sikkert ingen.
Men såklart er det en mulighet for at TH har kopiert eller fått tak i et skrivepapir fra advokaten og laget dette selv
TH har jo innrømmet at han fikk panikk for å miste huset etter noe som skjedde i starten av 90 tallet. Hva det var vet ingen av oss
Men hvis jeg skulle gjette ville jeg tro at AEH var utro, mest sannsynlig langvarig utro. Da kan man ikke bebreide TH for å ha fått panikk ved å prøve å overdra huset til han selv igjen.

Det er vel heller ingen hemmelighet at noe skjedde i starten av 90 tallet, det har jo sivet ut.For en mann som mistet sin mor som barn har dette sikkert vært traumatisk.
Så historien om at han fikk panikk rimer jo.

Historien rimer fordi du gjetter at AE var langvarig utro?
Citera
2020-07-02, 18:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis fiskerne er innblandet i saken og hvis de var ved Langvannet for å observere AE og TH og deres bevegelser og huset, så synes jeg at det høres logisk ut hvis det ikke var de samme observatørene som var der hver gang (f.eks for å ta ned risiko for å bli gjenkjent). Så hvis de var 5 forskjellige menn, så er ikke det usannsynlig.

Utdrag fra det som vitne nr 1 fortalte:
To ganger i høst stusset småbarnsfaren på oppførselen til to menn på denne bryggen.
Signalementet han ga til politiet: To svartkledde menn i alderen 35–45 år som snakket østeuropeisk, antagelig ikke polsk, ettersom han forstår litt av det språket. Begge var robuste typer, spesielt den ene var muskuløs og kraftig.
Han fortalte at han ikke vil spekulere i hvilke datoer han så mennene, men mener det var i september og/eller oktober.

Utdrag fra det som vitne nr 2 fortalte:
Få dager før AE forsvant, observerte fuglefotograf Rørvik tre fiskere ved Langvannet, ikke langt unna ekteparet Hagens hus.
Han ser av datomerkingen på kameraet sitt at han tok bilder den 29. oktober mellom klokken 10.30 og 12.00 – to dager før forsvinningen. Han mener at det er høyst sannsynlig at det var denne dagen han så de tre fiskerne.

Fuglefotografen hadde lagt merke til en bil (en sølvfarget bil med skilter fra et østeuropeisk land, forteller Rørvik, som tror det var en eldre Ford Fiesta) den dagen da han så fiskerne og den bilen hadde han også sett flere ganger tidligere, stort sett parkert på samme plass, men da så han ikke fiskere.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1o81y/nytt-vitne-i-loerenskog-saa-mystiske-menn-med-fiskestang-og-telelinse

Jag tror polisen kan ha ansett att det ju visst vid lite närmare betraktande fanns så extremt få olika möjliga misstänkta att man kände sig tvungen att lägga till några här o där. Så att saker inte skulle bli för uppenbara för snabbt, för fel personer. Jag tror inte man ska oroa sig över östeuropeiska fiskare överlag.

Så länge inte de j*#•¿a går med trål över Doggers bankar eller i Ålands hav.
Citera
2020-07-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellMoss
Så konklusjonen er at en stirrende kontaktsøkende alvorlig eldre kvinne som helt tydelig søker sterk og kraftig kontakt med fotgjengere på fortauet i fra baksetet av en bil med maskerte menn bare er helt å se totalt bort i fra.

Fint!

Nei. Men ja, nettopp derfor.

Fordi to oppegående vitner så bort fra det.

Ingen av de tok EN telefon til Politiet.

- Men de husker hendelsen med nærmest fotografisk hukommelse nesten to år etter. Begge vil stille på TV i/ved eget hjem, men fullt navn. Også er det politiet de frykter?

Tror vanlige folk ville varslet. Så enkelt.
Citera
2020-07-02, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karamellis
Nei. Men ja, nettopp derfor.

Fordi to oppegående vitner så bort fra det.

Ingen av de tok EN telefon til Politiet.

- Men de husker hendelsen med nærmest fotografisk hukommelse nesten to år etter. Begge vil stille på TV i/ved eget hjem, men fullt navn. Også er det politiet de frykter?

Tror vanlige folk ville varslet. Så enkelt.

Vel, terskelen av redsel for å dumme seg ut er også svært høy hos mange, har du vurdert det også?

Det er forholdsvis veldig lett å ringe inn om vinglete kjøring pga rattfyll, men man kan også tenke at noen bare holder på med SMS og kjører fornuftig igjen.

Eller at noen skriker fordi de holder på å drukne, men kanskje de bare leker?

Du ser to biler krasje i speilet, men også at andre biler er rett ved. Stopper du da, eller kjører du bare videre i god viten om at noen trår til?

Det er så lett å spekulere og å konkludere, men sannheten er at alle har forskjellige reaksjoner til forskjellige tider, og mens noen ringer til politiet bare fordi de mener å ha hørt noen lyder ute på gårdsplassen vil andre ikke ringe selv om de virkelig undrer seg over noe veldig uvanlig de har sett.

Det er veldig lett å "lure seg selv" til å tenke at det helt sikkert har en helt naturlig forklaring.

I dette tilfellet kanskje vitnene selv føler seg dumme, og pines i seg selv, nå i ettertid, nettopp fordi de ikke tok den der telefonen der og da, selv om reaksjonen akkurat den dagen var helt naturlig.

Har du noen gang vurdert det..??
Citera
2020-07-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ås-hendelsen er for spesiell, og derfor også mindre troverdig. En ting er at noen
som er så grundig og proff at de klarer å lure politiet i så lang tid, neppe ville gjort noe
så ugjennomtenkt. Det andre er at vitnenes beskrivelser er for detaljert, og de virker
altfor skråsikre på hvem de så - en kvinne som ville gått i ett med nær sagt hvilken
som helst folkemengde. AEH har ingen spesielle særpreg utseendemessig.

Det er jo ikke utenkelig at evt. medsammensvorne har stått i en motsatt posisjon - dvs. at
hovedmannen har hatt "skit" på visse personer, nok til at han kunne presse dem til å delta
i ugjerningen. Men det er nok sannsynlig at disse medsammensvorne i alle tilfeller har fått
betalt for medvirkningen, enten de har svin på skogen fra før eller ikke.

Jeg har vanskelig for å tro at medhjelperne er profesjonelle leiemordere. Ikke bare fordi
det er komplisert å få tak i her til lands, men også fordi det virker usannsynlig at de skulle
oppsøke offeret sitt på dagtid i et boligstrøk.

Og kanskje spesielt fordi offeret i denne sammenheng er endel av et narkotakartell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in