• 1
  • 2
2020-06-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Om du nu funnit din väg och ditt liv är hanterbart så är det bara att önska dig allt gott. Men varför hänger du då upp dig på vad AA sysslar med? Det är ju så vitt jaga vet
helt frivilligt att besöka dessa möten,eller?
Men av vilken åsikt är du?
Citera
2020-06-25, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Vad är det egentligen för kriterier som ska uppfyllas för att något ska kallas sekt eller har tendenser åt det hållet? Är AA religöst, de hävdar oftas ifrån medlemmar att så är det icke men det går inte riktigt hand i hand med att ständigt prata om gud, andlighet och komma till tro. Läser man de tolv stegen utan att inte direkt lägga ner någon större tid så kan det väl ändå uppfattas som väldigt religöst?

Roy Wallis har lagt vissa grundkriterier för sekt som följer ,

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.

Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.

Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap i jämförelse med andra individer som inte är en del av sekten.

Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende inom sekten är ett prästerskap.

Sekten är etisk och asketisk, det vill säga att sekten har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp för att förbättra sig själva.

Slutligen är sekten totalitär, det vill säga den kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv utifrån sektens olika kriterier och gruppnormer.

källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

De två första punkterna så fallerar det direkt att AA är en sekt om man utför att dessa kriterier är en definition vi kan acceptera som vettig men har det tendenser åt det hållet framförallt i USA där rörelsen först grundades? Vi kan återkomma till den religösa frågan.

Men de andra punkterna tycker jag att AA uppfyller. Man får inte ifrågasätta, eller får och får, man blir inte populär om man gör det. Speciellt ifrån de som varit nyktra länge och ser sig själv lite högre i "rang" än nykomlingen. Många inom AA anser sig också veta lite mer än de alkoholister som inte är med, den uppfattningen har jag fått och tror inte jag är ensam om att tycka så.

Den sista punkten så faller AA in delvis i den beskrivningen men inte helt. Man ska komma tillbaka och man ska också enligt det 12e steget ha som uppgift att hjälpa andra alkoholister att tillfriskna, det är liksom ett steg för att själv förbli nykter enligt AA.

Om man trots detta blir nykter utan AA och kan påvisa lång nykterhet och med lång menar flera år så är man så att säga "torrfull" enligt AA och återfallet väntar bakom hörnet. Enligt AA är det bara gud (inte alkoholisten själv) som kan bli få alkoholisten att bli fri ifrån sitt begär av alkohol och även när denna "funnit" gud så räcker det inte för AA-elitmedlemmarna, det är ett livslångt program som ska upprepas gärna varje dag men åtminstone några gånger i veckan. Samma text ska läsas och samma delningar ska man behöva lyssna på i år efter år.

Slutar man gå på möten är detta ett tecken på återfallet är nära och frågasätter man något i programmet så är det inte en själv som ifrågasätter utan "beroendehjärnan" eller liknande. AA förklara också att man är "en beroende" så man kan bli beroende av allting, sex, träning eller något annat. Man ska ägna det mesta av sin tid åt AA och gud trots de inte är religösa enligt de själva.

De säger att deras steg bara är ett förslag, men i sedan i samma mening göra klart för dig att om du inte följer deras väg (guds väg) så hamnar man antingen under jord, alltså död eller instution (dårhus) eller i fängelse, någon annan väg finns ej.

Så vad tycker ni om AA ? Jag kan hålla med om vissa saker som de säger men det är enligt mig inget de har kommit på utan läkare långt innan Bill Watson bestämde sig för att förbli nykter. En sak är att om man väl en gång har utvecklat ett beroende av alkohol så att man definieras som alkoholist dvs fortsätter dricka trots medveten om de negativa konsekvenser som alkoholen ger en indirekt eller direkt så är man troligtvis alkoholist och kan aldrig mer säkert dricka oavsett nykter tid.

Det är väl egentligen där det tar stopp, det är det jag håller med om men jag anser knappast att det är något som ingen innan visste innan Bill Watson som de nämnast uppger vara "jesus, fadern" i hela rörelsen AA.

Håller ni med om det jag säger eller bara nonsens eller kanske håller ni med lite men anser jag har fel på andra håll.

AA säger ju hela tiden att de INTE är religösa men ska man tro deras egen historia som de är stolta över att berätta så föddes ju iden ifrån the Oxford group som var en väldigt religös sekt.

AAs religiösa del handlar mer om ödmjukhet och är till en del inspirerat av Jung och vissa av hans psykologiska ideer. Egentligen handlar det mest om att man ska erkänna för sig själv att man inte har kontroll och behöver hjälp.

Rörande sekt så knappast. Du kan när som helst lämna och sedan komma tillbaka utan problem. Skulle du ta återfall så är du fortfarande välkommen utan någon sorts karantän som vissa andra nykterhetsgrupper har *host*länken*host. (Ja efter ett återfall som medlem i länken är du inte välkommen på några månader)

Funkar AA för alla? Antagligen inte, alla har sin egen väg att vandra men för många så hjälper den.
Citera
2020-06-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
AAs religiösa del handlar mer om ödmjukhet och är till en del inspirerat av Jung och vissa av hans psykologiska ideer. Egentligen handlar det mest om att man ska erkänna för sig själv att man inte har kontroll och behöver hjälp.

Rörande sekt så knappast. Du kan när som helst lämna och sedan komma tillbaka utan problem. Skulle du ta återfall så är du fortfarande välkommen utan någon sorts karantän som vissa andra nykterhetsgrupper har *host*länken*host. (Ja efter ett återfall som medlem i länken är du inte välkommen på några månader)

Funkar AA för alla? Antagligen inte, alla har sin egen väg att vandra men för många så hjälper den.
Länken länkarna? Vem skulle avgöra när du välkommen tillbaka, ska du vissa Pethprover till styrelsen eller? AA skulle nog vilja ha det så också men då spricker ju anonymiteten. Många som tagit ett mindre återfall, en öl och sedan stoppat sig själva vågar nog inte berätta det på AA-möten när de tar emot medalj, hur är det med ärligheten? Har själv mååånga gånger fått höra i pauserna "jo, jag tog en bira igår, men säg inget".

AA anser nämliten att skulle du få i dig en punshpralin av misstag till kaffet hos någon så är det full blown återfall och den så kallade påhittade "sjukdomen" och "maktlösheten" har vaknat igen och den enda som kan rädda dig är Herren, må du finna honom nu....

Fan hjärntvättning och trycka ner medlemmarna (ett av kriterier för sekt). Som jag sa, AA uppfyller inte alla dessa punkter men de uppfyller mer än hälften.
Senast redigerad av Helosan2 2020-06-25 kl. 11:44.
Citera
2020-06-25, 19:36
Medlem
Hexabetas avatar
Citat:
Länken länkarna? Vem skulle avgöra när du välkommen tillbaka, ska du vissa Pethprover till styrelsen eller? AA skulle nog vilja ha det så också men då spricker ju anonymiteten. Många som tagit ett mindre återfall, en öl och sedan stoppat sig själva vågar nog inte berätta det på AA-möten när de tar emot medalj, hur är det med ärligheten? Har själv mååånga gånger fått höra i pauserna "jo, jag tog en bira igår, men säg inget".

AA anser nämliten att skulle du få i dig en punshpralin av misstag till kaffet hos någon så är det full blown återfall och den så kallade påhittade "sjukdomen" och "maktlösheten" har vaknat igen och den enda som kan rädda dig är Herren, må du finna honom nu....

Fan hjärntvättning och trycka ner medlemmarna (ett av kriterier för sekt). Som jag sa, AA uppfyller inte alla dessa punkter men de uppfyller mer än hälften.
AA är ingen sekt. AA är en ideell förening som drivs enbart av nyktra alkoholister. De där med Gud får man tolka som man vill. "Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Jag tolkar den texten till att lyssna sin inre röst. Det där tids brickorna man får när man har varit nykter en viss tid så lämnar man tillbaka brickan efter mötet
Citera
2020-06-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexabeta
AA är ingen sekt. AA är en ideell förening som drivs enbart av nyktra alkoholister. De där med Gud får man tolka som man vill. "Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Jag tolkar den texten till att lyssna sin inre röst. Det där tids brickorna man får när man har varit nykter en viss tid så lämnar man tillbaka brickan efter mötet

Det är en kristen bön de tagit till sig, det är inget de kommit på själva och dessutom är bönen mycket längre originalet. Så det är givetvist religöst att använda en kristen bön.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sinnes...ritta_Snickars)

Men som sagt, vill inte svartmåla A.A det har hjälpt många människor men det som "retar" mig att de inte bara kan erkänna, "ja vi har en kristen grundtro, men det är inget krav vi har för att komma in i vår gemenskap men A.A historiskt sett är kristet" Sen så målade nu William Watson (Bill) ut sig som någon "jesus" sänd av Gud, han var knappast någon snäll människa, var otrogen mot sin fru och vad jag hört även en kvinnomisshandlare.

Dr.Bob hade som vana att operera berusad och ibland väldigt bakfull, ingen doktor jag skulle vilja lägga min tillit till. Ifrågasätter du någon punkt eller ännu värre säger att du inte håller med kommer du få arga blickar riktade mot dig eller någon som bryter in (trots man inte får) eller kommenterar din "delning" som det så fint heter och berättar minsann att med låg tillrättande vis röst att "Så här sa Bill, mummel mummel och det är så det är punkt. Gör stegen och håll käften, ifrågasätt inget.

"Jag, *harkel* har varit nykter i 35 år nu, och det går inte en dag utan att jag måste be till Gud vår skapare och tacka honom. Utan AA's andliga program hade jag varit död i dag...

Detta upprepas på varje möte, alla måste tvingas höra han delning år ut och år in.
Senast redigerad av Helosan2 2020-06-25 kl. 20:39.
Citera
2020-06-25, 20:53
Medlem
Hexabetas avatar
Citat:
Det är en kristen bön de tagit till sig, det är inget de kommit på själva och dessutom är bönen mycket längre originalet. Så det är givetvist religöst att använda en kristen bön.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sinnes...ritta_Snickars)

Men som sagt, vill inte svartmåla A.A det har hjälpt många människor men det som "retar" mig att de inte bara kan erkänna, "ja vi har en kristen grundtro, men det är inget krav vi har för att komma in i vår gemenskap men A.A historiskt sett är kristet" Sen så målade nu William Watson (Bill) ut sig som någon "jesus" sänd av Gud, han var knappast någon snäll människa, var otrogen mot sin fru och vad jag hört även en kvinnomisshandlare.

Dr.Bob hade som vana att operera berusad och ibland väldigt bakfull, ingen doktor jag skulle vilja lägga min tillit till. Ifrågasätter du någon punkt eller ännu värre säger att du inte håller med kommer du få arga blickar riktade mot dig eller någon som bryter in (trots man inte får) eller kommenterar din "delning" som det så fint heter och berättar minsann att med låg tillrättande vis röst att "Så här sa Bill, mummel mummel och det är så det är punkt. Gör stegen och håll käften, ifrågasätt inget.

"Jag, *harkel* har varit nykter i 35 år nu, och det går inte en dag utan att jag måste be till Gud vår skapare och tacka honom. Utan AA's andliga program hade jag varit död i dag...

Detta upprepas på varje möte, alla måste tvingas höra han delning år ut och år in.
Nej. Man får visst ha synpunkter och så .Att tacka gud vid varje möte och sitta kuvade har jag aldrig någonsin upplevt på ett möte
Citera
2020-07-02, 01:08
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBar
Det är väl bara att rota fram din gud.. inte någon gud. Din gud.. och förebild är min bror.. och hans filosofi angående hjälpen jag nu kommer söka jag ej referera till TRO.
AA skiter i vilken tro eller religion man har, men har en grundläggande tanke att Gud, en högre kraft, kan hjälpa människor att klara av nykterhet en stund i taget, en dag i taget. Man väljer själv vilken gud/ar man har. Star wars The Force är ok om man ärligt upplever sin kraft så.

Många tillnyktrade missbrukare blir extemt övertygade om att just den metod som hjälpte dem (som varit ner i skiten) måste vara den enda rätta. De personerna kan verka sekteristiska, men 12-stegs rörelsen är inte sekteristisk.

Programmets steg (arbetsuppgifter i varje steg) för att utvecklas som person, det hjälper människor att börja reflektera över sina liv och ta börja ta ansvar för sig själva.

Men vill man sluta med andra metoder så är valet fritt.
Citera
2020-07-02, 13:33
Medlem
orrecrists avatar
Nej men man får lätt vibbar av det. Dom brukar prata om Gud så som jag uppfattar honom och det är frivilligt att vara troende, men en stark riktlinje dom har är ju att Hitta en kraft starkare än dig själv och ditt förstånd och sen så blir du fri och sådär
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in