2020-06-15, 15:21
Medlem
Nick Nacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Hittade också nyss Welkin från Singapore . Riktigt jävla bra tycker jag, eller så är det alkoholen och kratomet som jag tagit som talar.

Welkin - Conquest
https://www.youtube.com/watch?v=6BDSQ6brVBU
Väldigt punkigt. Men jag gillade det!
Citera
2020-06-19, 22:30
Medlem
Glantons avatar
Armagedda - Svindeldjup Ättestup

Efter att verkligen ha tuggat smakat och smält denna platta så är det bara att konstatera att Graav och A skapat ett jävla monster. Man hör verkligen att det är Armagedda, jag var på förhand lite orolig att det skulle låta mer som Stilla eller Ehlder. Inte för att de musikaliska projekten är dåliga (tvärtom), men Armagedda ska vara obehag och illvilja och precis det tycker jag nya plattan är. Små subtila smarta skiftningar i musiken höjer helheten och skapar en skön känsla i obehaget.
Gubbarna utvecklar bandet en del, det låter inte som en upprepning av någon tidigare skiva men ändå som en helt naturlig utveckling. Att omslaget från Ond spiritism är inbakat i nya omslaget samt att första låten heter detsamma är genialt.
Avslutningen med En flod av smuts och Evigheten i en obrytbar cirkel är ta mig satan magisk. Där måste de haft kontakt med något av de väsen som ”besökte” Graav i samband med Ond spiritism plattan för många år sedan.

De valde ju medvetet bort den mörka onda sidan i samband med att Armagedda lades ner 2004. Detta för att inte gå under mentalt. Det är hur som helst grymt starkt att på nytt ha sådan svart urkraft i botten trots att gubbarna (antar jag) fortfarande håller sig på den ljusa sidan av livet.
Citera
2020-06-20, 14:40
Medlem
Håller i stora delar med föregående skribent. Nya Armagedda-plattan är, tillsammans med Faidras debut, det bästa som släppts inom svensk black metal hittills i år. Känner fortfarande att Ond Spiritism är en bättre skiva, men det kanske kan komma att ändras efter fler lyssningar.
Citera
2020-06-24, 07:54
Medlem
Nick Nacks avatar
Dråpsnatt - Skelepht

Gammal skiva men finns på Spotify först nu. En höjdare...
Citera
2020-06-24, 15:13
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick Nack
Dråpsnatt - Skelepht

Gammal skiva men finns på Spotify först nu. En höjdare...

Verkligen en asbra platta. Dråpsnatts samtliga tre fullängdare är grymma tycker jag. Ganska underskattat band känns det som.

I övrigt så simmar jag djupt i det polska träsket nu. Medico Peste, Mgla, Cultes des Ghoules, Cultum interitum. Fy fan, vilken nation alltså....
Citera
2020-06-24, 16:46
Medlem
Nick Nacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Verkligen en asbra platta. Dråpsnatts samtliga tre fullängdare är grymma tycker jag. Ganska underskattat band känns det som.

I övrigt så simmar jag djupt i det polska träsket nu. Medico Peste, Mgla, Cultes des Ghoules, Cultum interitum. Fy fan, vilken nation alltså....
Jädrigt svag för mgla så jag får kolla upp de andra du nämner där...

Måste bara posta denna här: https://youtu.be/wcsTJ1n2jkE

Så jävla sinnessjuka trummor!
Citera
2020-06-25, 20:20
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Fick ett sånt satans sug på löjligt rå svartmetall, men vill ha tips på lite mindre kända band/släpp. Hit me with your best shot.
Citera
2020-06-27, 17:47
Medlem
Gravenchalice: Lite Mortuus-vibbar över sången.
Riffen är förresten oxå lite Mardukpunkiga emellanåt.

Trevlig ny bekantskap.

https://youtu.be/3ERdOBXLxM0
Citera
2020-06-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ofdrykkja
Fick ett sånt satans sug på löjligt rå svartmetall, men vill ha tips på lite mindre kända band/släpp. Hit me with your best shot.

Det är Blodulv som gäller för dig ju! Så jävla fina är de. Igång med samlingsplattan Wehrkraft bara.

Är det för tralligt kan du ju kolla in lite portugiser som Black Cilice.
Citera
2020-06-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton

I det polska träsket stannar man gärna länge. Sån jävla fin känsla i allt du nämner.

Och Dråpsnatt är grymma håller jag med om. Synd det inte blev nåt av det nya albumet det var snack om ett tag (har jag för mig)
Citera
2020-06-30, 08:27
Medlem
Nick Nacks avatar
Urfaust - Empty Space Meditation är en av de bättre skivorna enligt mej de senaste åren. Ingen renodlad black metal kanske men jädrigt bra. Ett av de få banden i genren som kommer undan med att ”sjunga normalt” då och då, något jag har ganska svårt för när det gäller sån här musik annars.
Citera
2020-07-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nick Nack
Urfaust - Empty Space Meditation är en av de bättre skivorna enligt mej de senaste åren. Ingen renodlad black metal kanske men jädrigt bra. Ett av de få banden i genren som kommer undan med att ”sjunga normalt” då och då, något jag har ganska svårt för när det gäller sån här musik annars.

Vi har sannerligen olika definitioner på att "sjunga normalt"

Jag gillar faktiskt också den plattan även om den verkar ha fått rätt dålig kritik. Sen är ju de äldre skivorna bättre enligt mig. En jävla överraskning är liveskivan Trúbadóirí Ólta an Diabhail, på den får man bland annat två låtar från Geist ist Teufel fast med mycket fetare ljud än på originalet.

Jag gillar en del holländska band faktiskt. De har en speciell pundig hypnotisk stil där Urfaust drar det längst såklart. Men både Turia och framförallt Fluisteraars har släppt jävligt stabila album i år. Tycker du ska kolla upp dessa. Allt med Fluisteraars är bra men min favorit är nog deras del i splitten De Oord med just Turia som borde tilltala ett Urfaust-fan.

Sen finns ju band som är lite längre ifrån Black Metal som Solar Temple och Laster. Samt Cold Body Radiation som inte är BM alls.
Senast redigerad av MAKHASHANAH 2020-07-02 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in