2020-07-01, 03:04
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Haha du är trådens pajas...
Nä, vi är nog alla på det klara med vem som är det. Men det är lugnt, rent procentuellt räknat, då landar du antagligen i den övre percentilen av alla ignoranta troll på brädan. Hur vore det om du försökte svara på de svar du ställt -- istället för att ducka och trolla vidare?

Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Vad gäller hemarbete i framtiden så tycker jag mig se i princip samma mönster hos samtliga av mina kollegor och vänner. Första månaden hyllade alla hemarbetet, efter den andra månaden hemma började en del prata om att man saknar det sociala på kontoren [...]
Har tänkt samma tanke. Frågan är dock vad bossen säger om det hela om han ser att effektiviteten ökar hos personalstyrkan. Tvivlar att man ger upp det om det visar sig att man också tjänar på hemma-arbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om ni i vanlig ordning har svårt att svälja det pillret, försök reflektera över det faktum att ni kallar flexibla situationer för "hemma-arbete", att det är en frihet ni inte upplevt, inte var det minsta förberedda för och inte kunde hantera på ett bra sätt (den moderna arbetsplatsen är märkvärdigt mycket socialare än era).
Du menar väl ändå inte att företagare skulle ha varit förberedda på en pandemi? Som jag ser det kom Corona 10 år för tidigt -- tekniken var liksom inte riktigt mogen för den ännu. Nu är den snart det. Var glad för det.

Citat:
EDIT: För att sätta detta i ett kanske mer begripligt perspektiv. Ni skuttade kanske först av lycka när ni kunde arbeta "hemmifrån". Ingen på en modern arbetsplats hade den minsta lilla lycka av covid-situationen. Det var nämligen helt och hållet begränsningar. Om begränsningar uppfattades som möjligheter beror det bara på att man hade en förlegad arbetssituation.
Tycker du inte att den här beskrivningen är lite skev och onyanserad? Visst, man vara tvungen att anpassa sig, men vad jag vet så har man gjort det väldigt framgångsrikt. Den sociala variabeln är dock svårare att skatta -- mycket pga av dess dynamik. Hur den faktorn sen påverkar produktiviteten i stort kommer man först senare kunna analysera på ett fullgott vis.

Citat:
Rimligen påverkar det då också alla bostäder, inte bara bostadsrätter i Stockholm.
Du tycker alltså att prissättningen i Stockholm reflekterar prislapparna ute i landet -- den var ny. Innan utbrottet skrev man bland annat i den här artikeln att räntenivån och arbetslösheten var faktorer som påverkar prisbilden negativt (vilket borde låta välbekant). Och med facit på hand (dvs om pandemin fortsätter, arbetslöshetsnivåerna fortsätter stiga och staten behöver ta stora lån), så har jag svårt att se någon annan region än just storstadsregionerna som kommer drabbas hårdast.
Citera
2020-07-01, 04:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Du menar väl ändå inte att företagare skulle ha varit förberedda på en pandemi?
Dels ska alla i någon mån vara förberedda för en pandemi, annars begriper man liksom inte hur givet det är att vi kommer uppleva sådana på 2000-talet. Några länder har haft flera liknande situationer redan. Nu har vi haft en, som vi har haft en väldig massa tur med (typ allt som hänt i Sverige med covid-19 är best case). Det kommer fler, där vi har tur eller otur.

Men vidare handlar detta som sagt inte om att vara förberedd på en pandemi, det handlar om moderna organisationer och arbetssätt.
Citat:
Som jag ser det kom Corona 10 år för tidigt -- tekniken var liksom inte riktigt mogen för den ännu.
Det blir ju den klassiska nysvenskan. Istället för att ni var 10 år sena, så var Corona 10 år tidig.

Jag förstår att du menar digitala verktyg. Sverige hade hamnat på efterkälken ganska rejält. Din situation är inte unik. Många företag låg garanterat avsevärt mycket sämre till. En massa företag skickade i panik hem sina anställda och hänvisade till Skype eller Zoom. Vissa företag hade inte ens VPN-licenser.

Men jo, tekniken var mer än mogen. Jag kan lova dig att du bara utnyttjar en liten bråkdel av den relevanta teknik som finns idag, d.v.s. du/ni hade inte behövt utvecklingen som skett de senaste 10 åren. Däremot skulle du/ni haft nytta av den helt oavsett corona.
Citat:
Nu är den snart det. Var glad för det.
Det är väl mer ni som ska vara glada eftersom jag är med och skapar den. Sen är tekniken som sagt utan problem redo att hantera det här läget, men man ska lära sig utnyttja den också. Det tar mer energi.

Citat:
Tycker du inte att den här beskrivningen är lite skev och onyanserad? Visst, man vara tvungen att anpassa sig, men vad jag vet så har man gjort det väldigt framgångsrikt.
Jo, den är inte menad att kritisera anpassningen, utan att kritisera utgångsläget. Jag är extremt imponerad av svenska arbetares anpassning. I Mars undrade jag hur sjutton detta skulle gå, för vi hade hamnat ganska långt efter och både kommun och stat men även det privata togs helt på sängen av att skicka hem folk. Med det utgångsläget som givet är jag är riktigt positivt överraskad över att arbete generellt ser ut att ha fortgått riktigt bra.

Något som av naturlig anledning inte anpassades lika bra var ett hållbart arbetssätt. Du känner att läget blir osocialt för ni vet inte hur man gör detta, varken framför skärmen eller utanför den. Vilket är självklart. Teknik köper man som tydliga tjänster och lär sig via tydliga utbildningar. Men att forma en organisation kring möjligheterna är en helt annan sak. Det är liksom inte någon enkel punktlista man kan köpa och läsa när en pandemi redan brytit ut.

Sedan är det självfallet så att corona och karantäner gör hela livet mer osocialt - för precis alla, helt oavsett allt annat. Så det har varit en tråkig situation för precis alla. Men att ett obligatorisk 9/5-kontor försvinner är inte problemet.
Citat:
Den sociala variabeln är dock svårare att skatta -- mycket pga av dess dynamik. Hur den faktorn sen påverkar produktiviteten i stort kommer man först senare kunna analysera på ett fullgott vis.
Det sociala är jätteviktigt. Det obligatoriska 9/5-kontoret hjälper dock inte för detta.

Citat:
Du tycker alltså att prissättningen i Stockholm reflekterar prislapparna ute i landet -- den var ny. Innan utbrottet skrev man bland annat i den här artikeln att räntenivån och arbetslösheten var faktorer som påverkar prisbilden negativt (vilket borde låta välbekant). Och med facit på hand (dvs om pandemin fortsätter, arbetslöshetsnivåerna fortsätter stiga och staten behöver ta stora lån), så har jag svårt att se någon annan region än just storstadsregionerna som kommer drabbas hårdast.
Poängen är att om BNP krymper bör (i princip) alla priser gå ned.

Jag är ju dock som sagt enig om att både viljan och behovet av att sätta sig i en betongklump i city kommer minska. Nu har i princip alla arbetare och företag i Sverige tvingats testa att släppa geografisk centralisering. Det har satt igång rullningen för både organisationer och individer. Snart är de förstnämnda igång med förändringsprocesser, och de sistnämnda kommer då snart sluta acceptera gamla trubbiga upplägg.
Senast redigerad av Trillske 2020-07-01 kl. 04:26.
Citera
2020-07-01, 05:30
Medlem
bajssprutans avatar
Är väl inget konstigt om lägenheter dippar i pris efter detta. Många skilsmässor efter lång tid hemma.
Sen har väl en del insett hur miserabelt livet i en lägenhet faktiskt är. Inget kul att jobba hemma och höra grannarna spola i rören och föra väsen medan du svettas som en gris.

En luftkonditionerad villa är fortfarande värd sina pengar plus att efterfrågan ökar från de som lessnat på lägenheten.

Blir en sättning på 10-15% på lägenheter, inget mer.
Citera
2020-07-01, 07:42
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Är väl inget konstigt om lägenheter dippar i pris efter detta. Många skilsmässor efter lång tid hemma.
Sen har väl en del insett hur miserabelt livet i en lägenhet faktiskt är. Inget kul att jobba hemma och höra grannarna spola i rören och föra väsen medan du svettas som en gris.

En luftkonditionerad villa är fortfarande värd sina pengar plus att efterfrågan ökar från de som lessnat på lägenheten.

Blir en sättning på 10-15% på lägenheter, inget mer.

Får inte ihop det hur ev ökat antal skilsmässor skull trycka ned priset på lägenheter?

Om man skiljer sig så säljs kanske en fyra och det köps 2 st tvåor/treor?
Citera
2020-07-01, 09:16
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Dels ska alla i någon mån vara förberedda för en pandemi, annars begriper man liksom inte hur givet det är att vi kommer uppleva sådana på 2000-talet.
Såklart, det finns nog ingen som inte har sett att responsen varit under all kritik. Och det kommer sannolikt bli en hel del omprioritering som sker med anledning av det. Infrastruktursatsningar t ex borde landa högt på agendan.

Citat:
Men vidare handlar detta som sagt inte om att vara förberedd på en pandemi, det handlar om moderna organisationer och arbetssätt.
Ja, detta hade man ju kunna diskutera länge om. Tidigare fanns det inte någon brinnande iver att stöpa om eftersom man inte kunde se att baslinjen förändrades något. Detta förändras dock snabbt. Därför tror jag många företag (som överlever) kommer klara omdaningen ganska bra de närmaste åren. Om det sen även resulterar i fler arbeten, det tvivlar jag starkt på; eftersom workflows, ledtider, processoptimeringar och helt allmänna kontorsjobb kommer få sig en rejäl ansiktslyftning.

Citat:
Det blir ju den klassiska nysvenskan. Istället för att ni var 10 år sena, så var Corona 10 år tidig [...] Jag förstår att du menar digitala verktyg.
LOL, så länge du inte anklagar mig för dubbeltänk, så är jag ok med det. Och visst, s k "mjuka agenter" eller RPA-system har kommit långt. Svårt för mig att säga precis hur långt, men som jag förstått, visar rapporterna på att industrierna (framförallt de största aktörerna) modererat i princip allt. Däremot har vinsterna på de stora investeringarna uteblivit, men det är inte särskilt konstigt, allt är relativt nytt, så jag ser ingen anledning att tro att dem inte kommer snart. Frågan är bara, om jag ska hålla mig till topic, hur mycket av det kommer singla ned till arbetarna om vi har en lång recession framför oss.

Citat:
Jag är extremt imponerad av svenska arbetares anpassning. I Mars undrade jag hur sjutton detta skulle gå, för vi hade hamnat ganska långt efter och både kommun och stat men även det privata togs helt på sängen av att skicka hem folk. Med det utgångsläget som givet är jag är riktigt positivt överraskad över att arbete generellt ser ut att ha fortgått riktigt bra.
Om otaliga människor fått en (ofrivillig) intensivkurs i nätverkande pga Corona så tror jag att det också betyder att vi kommer slungas in i framtiden när AR/VR/XR blir billigt och 5G ready. Hoppas bara regeringen fattar detta. Vilket dem borde. Men i denna fråga är jag inte lika skeptisk mot regeringen, för jag vet att dem har ett nära samarbete med näringslivstopparna ute i landet. Man hör bara inte så mycket om det i media. Och skulle jag få rätt; att incitamenten för att flytta minskar, då tror jag verkligen att bostadsmarknaden får det tufft, men det tar nog ett par år innan vi ser det.

Citat:
Teknik köper man som tydliga tjänster och lär sig via tydliga utbildningar. Men att forma en organisation kring möjligheterna är en helt annan sak. Det är liksom inte någon enkel punktlista man kan köpa och läsa...
Jag tror man underskattar, eller inte riktigt förstår, vad vissa teknologier kommer medföra. Ta en röstassistent t ex, de delar redan bord med VD's på banker och företag som Salesforce, vilket borde vara ganska talande, men likafullt verkar inte detta gå in i huvudet på folk. Sen är det ju inte som om dessa mjuka robotar kommer bli sämre, eller att de går att jämför med hur förbannat värdelös Siri varit/är. Utan du kommer snart ha företag som OpenAI, där du matar in allt i deras API och vips trillar det ut dokument, foton, tabeller osv; arbete som annars hade tagit timmar att sammanställa (!). Och det är likadant med många andra system där inlärningsförmågan är det centrala, och inte vilken brute force kapacitet man kan kasta på problemet.

Citat:
Det sociala är jätteviktigt. Det obligatoriska 9/5-kontoret hjälper dock inte för detta.
Saken är ju den att man inte har behövt ändra på det som varit gångbart tidigare, för att inte säga att man haft jävligt svårt för att värdera "saker" korrekt. Därför tror jag den sociala kontexten kommer få en större plats i framtiden -- och då ser jag inte varför man ska behöva bryta upp med vänner och familj om man kan göra jobbet på distans.

Citat:
Poängen är att om BNP krymper bör (i princip) alla priser gå ned.
Det är riktigt, men bara delvis. Jag skulle hävda att fallet till botten i en lågkonjunktur är avsevärt mycket längre och svårare för regioner som hyser flest arbetslösa. Hade man kunnat göra en rockad på dessa och flytta in människor med kapital istället, då hade naturligtvis saken sett annorlunda ut. Men nu är vi inte där, så det känns meningslöst att spekulera. Synd bara att man inte byggde ut miljonprogrammet 2.0 när man hade chansen. Det hade förenklat just en sån hypotetisk massflytt.
Citera
2020-07-01, 09:20
Medlem
Oavsett pratet om hemma-arbete fram och tillbaka och huruvida det är tekniskt möjligt måste man fråga sig: Vill vi leva i ett samhälle där alla drönar sitter hemma och arbetar? En viktig del av arbetet för mig är den sociala kontakten man får med kollegor. Dessutom är det viktigt för arbetet och slutprodukten tror jag att man skapar en relation till sina kollegor, speciellt om man sitter i långa projekt tillsammans. Det behöver inte vara en kompis-relation utan mer att man lär känna personen lite mer på djupet så att man förstår styrkor och svagheter och hur personen agerar i olika situationer.
Citera
2020-07-01, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
mm låt mig se. Inte en människa ute på gatan efter 18.00 på vardagar. Man kunde lika gärna bo i Boden.

Kommunikationerna är precis lika bra, eller dåliga, som i resten av Stockholm.

Hundbajs överallt och skitnödiga människor som tror att man ska råna de bara för att man ber om eld.

Framför allt. Inga krogar!! va fan alltså. Inga fik. Inte mycket till offentliga ytor alls där folk kan ses förutom Humlegården och bibblan där, förlåt Kungliga Biblioteket ha ha men det är allvarligt talat inte mycket till mötesplats, eller hur?

HAHA. Dagens bästa. Pendel vs tunnelbana lika bra :-D Sunkhaken i Huddinge "krogar". Sunkiga Huddinge C som "mötesplats". Kul kille!
Citera
2020-07-01, 12:15
Avslutad
Citat:
Ptja, du säger det ju själv nästan; för man kan liksom inte stötta upp ett luftslott hur länge som helst eller med hur mycket medel som helst -- även biltvättsfanatiker borde vara införstådda med detta faktum. Alternativet skulle isf vara att man kan trycka pengar ad infinitum -- på basis att man kan hålla krediterna stabila eftersom det alltid går att försäkra sig om att det kommer råda ett politiskt konsensus i frågan. Vilket är omöjligt. Ingen, förutom Annika Winsth, kan tro att det skulle vara möjligt. Så det är ganska anmärkningsvärt att påstå att det fixar problemet, när allt det gör, på sin höjd, pausar fallet. De underliggande problem finns som sagt alltid kvar, men till skillnad mot innan, så får man alltså ta hänsyn till bankernas indrivningsvilja -- och det är långtifrån självklart hur det kommer se ut om inga tillgångar finns att plocka hem.

Som jag sade. Om hela världen kraschar kan allt hända. Men då är bostadamarknaden ett av de mindre problemen.

Den dagen bostadsmarknaden kraschar totalt (+50%) så kommer Sverige bli en krigszon. Nu pekar absolut inget på det. Inte ens den värsta pandemin på årtionden rubbar bostadspriserna mer än 10-15% med snabb återhämtning.

När kommer denna totala krasch nostradamus? Dina kollegor i tråden har sagt att den är runt hörnet i 15 år nu.
Senast redigerad av flanders 2020-07-01 kl. 12:17.
Citera
2020-07-01, 12:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Som jag sade. Om hela världen kraschar kan allt hända. Men då är bostadamarknaden ett av de mindre problemen.

Den dagen bostadsmarknaden kraschar totalt (+50%) så kommer Sverige bli en krigszon. Nu pekar absolut inget på det. Inte ens den värsta pandemin på årtionden rubbar bostadspriserna mer än 10-15% med snabb återhämtning.

När kommer denna totala krasch nostradamus? Dina kollegor i tråden har sagt att den är runt hörnet i 15 år nu.
Den enda delen av bostadsmarknaden som varit uppenbart överhettad är Stockholm BR. Och där är priserna nu lägre idag än för 4 år sedan, nominellt i SEK. Lägg då till 4 års inflation samt det faktum att SEK försvagats rejält under tiden. När du med eller utan flit leker Baghdad Bob är det självklart att du inte begriper något av dialogen, för att studera verkligheten är liksom inte syftet med att leka Baghdad Bob.

Något du ytterligare kan ta med dig av detta är att det skedde helt utan att vare sig Sverige eller Stockholm fått några större problem. Självklart finns mycket som är skit i Sverige idag, men inte beroende på de sjunkande priserna. Under tiden som Sverige tickat på har Stockholm BR gått från något som prismässigt konkurrerade med de attraktivaste städerna i världen, till att ha rasat fullständigt på den listan. Ur internationellt perspektiv blir det svårare och svårare att konstatera att Stockholm BR är ens övervärderad.
Citera
2020-07-01, 13:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Den enda delen av bostadsmarknaden som varit uppenbart överhettad är Stockholm BR. Och där är priserna nu lägre idag än för 4 år sedan, nominellt i SEK.

Det är inte bara fel utan också motsägelsefullt. Hur kan du hävda att det är överhettat samtidigt som du påstår att priserna är lägre nu än för 4 år sedan. Visserligen ljuger du om detta men du borde inse att du säger emot dig själv. Eller anser du att det inte längre är överhettat?

Vidhåller du ditt påstående får du gärna redogöra för hur du mäter upp denna överhettning. Känner du dig varm i pannan av din frustration, är du så du kommit fram till att det är överhettat?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-07-01 kl. 13:18.
Citera
2020-07-01, 13:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Hur vore det om du försökte svara på de svar du ställt -- istället för att ducka och trolla vidare?

Hur tänkte du där, ska jag svara på de svar jag ställt?
Hur vore det om du tänkte innan du skrev?
Citera
2020-07-01, 13:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är inte bara fel utan också motsägelsefullt. Hur kan du hävda att det är överhettat samtidigt som du påstår att priserna är lägre nu än för 4 år sedan.
Detta är ju rätt otroligt. Menar du på riktigt att du inte förstår skillnaden mellan "varit" och "är"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in