Jag har ett barn som klättrade på allt från att dra ut kökslådor och klättra upp till diskbänken till att skjuta fram saker till fönstret och ta sig upp där. Jag hade säkerhetsspärrar så fönstrena bara gick att öppna typ 10 cm för vädring. Typ liten kedja med hake högts upp på alla fönster o balkongdörrar.
Dessa monterades så fort barnet kunde ta sig fram, 11-12 månaders ålder.
Men jag tror inte han var kapabel att ta sig upp i fönster förens nästan två år gammal fast han var vild.
Oansvarigt att ej ha fönsterspärrar. Vad var det för kön på barnet? Flicka som ej önskats? Barn med handikapp? Barn fött utom äktenskap i en striktare familj med andra värderingar?
Äldre syskon som var svartsjukt?
En mängd olika svar och orsaker.
Ännu ett fall (pun intended) där det inte är frågan om en ren olycka - detta är återigen lättja och slarv. Idag backades ytterligare ett barn på med bil - under ett år gammalt. Torde då ligga i barnvagn - samma där, ingen olycka utan slarv, lättja och idioti!
Kan bidra med att jag själv har en son på 1 år & 10 månader. Redan innan han var ett & ett halvt så var han fullt kapabel till att klättra upp för möbler. Han kunde lista ut att man kan dra ut kökslådor för att bilda en trappa, för att sedan klättra upp till köksbänkar osv.
Sedan så finns det ju många fönster som du inte öppnar åt sidan, utan du trycker enbart ut fönstret för att det ska öppnas. Så att barnet kan ha gjort detta misstaget själv kan mycket väl vara möjligt.
Sen om så är fallet har jag givetvis ingen aning om. Ville mest rikta ett svar till er som undrar om ett barn i denna åldern verkligen är kapabel till att klättra & öppna fönster.
Ja, absolut. Dom må vara små, men dom är väldigt nyfikna & de lär sig fort.
Har sett barn, förvisso något äldre, stå och banka på fönsterrutan inifrån och har tyst för mig själv undrat när en olycka kommer att ske. Föräldrarna måste vara helt utan risktänk, även om det känns osannolikt att ett så litet barn kan klättra ut genom ett fönster.
Antagligen finns det omständigheter vi i nuläget inte känner till - kanske en möbel står placerad olyckligt. Hur som helst måste man vara likt en hök när man passar så små barn, någonstans har det brustit i tillsynen. Och vad det beror på får vi förhoppningsvis veta.
Åklagare har inlett en förundersökning på vållande till kroppsskada. Ingen har dock gripits, och enligt polisen är det med största sannolikhet ett olycksfall.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!