2020-07-02, 00:53
Medlem
MohinderHerbs avatar
Har sökt som en tok om delta-8-tetrahydrocannabinol är klassat som narkotika? Det står ju bara att THC är olagligt men det man syftar på då är delta-9-thc (det man känner till som THC). De kan väl inte förbjuda substanser som är olika från varandra under paraplyet 'THC'? Finns det någon lista med narkotikaklassade cannabinoider?

Delta-8-thc finns i industrihampa och nu med ny teknik så kan de framställa extraktioner av olika slag med 0.00% delta-9-thc. Om inte delta-8-thc är narkotikaklassat så bör det vara lagligt i Sverige under samma premisser som CBD extraktioner med 0.00% delta-9-thc?

Är verkligen inte bra på juridik men det känns ologiskt att THC som grupp skulle va olagligt, de måste väl isåfall hänvisa till specifik substans? Diskutera gärna!
Citera
2020-07-02, 00:58
Medlem
makduis avatar
Precis som du säger så borde det vara lagligt.. nice om det är aktivt hehe isåfall blir det dock olagligt så fort folk börjar bruka det vare sig skadligt eller ej för de är dumma i huvet
Citera
2020-07-02, 02:04
Medlem
MohinderHerbs avatar
Hittat lite mer material.

https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/delta8-THC

Det verkar vara en analog av delta-9-thc och inte en isom eller stereioisom, vilket gör det till ett helt annat ämne, alltså bör det va lagligt.

Uppepå allt det tidigare nämnt så betecknar de enligt läkemedelsverkets föreskrifter om narkotika, att ämnen och växtdelar från cannabis ska räknas som narkotika. Alltså inte industrihampa. Kommer ämnet från hampa så bör inte det räknas som narkotika, så länge man följer lagen om 0.00% THC (delta-9-thc) vid beredningar av hampa. Känns inte som att man skulle kunna åka dit om det blir en rättslig process, right?
Citera
2020-07-02, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Hittat lite mer material.

https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/delta8-THC

Det verkar vara en analog av delta-9-thc och inte en isom eller stereioisom, vilket gör det till ett helt annat ämne, alltså bör det va lagligt.

Uppepå allt det tidigare nämnt så betecknar de enligt läkemedelsverkets föreskrifter om narkotika, att ämnen och växtdelar från cannabis ska räknas som narkotika. Alltså inte industrihampa. Kommer ämnet från hampa så bör inte det räknas som narkotika, så länge man följer lagen om 0.00% THC (delta-9-thc) vid beredningar av hampa. Känns inte som att man skulle kunna åka dit om det blir en rättslig process, right?

Spelar ingen roll tror jag för dig, då det ej är aktivt. Du blir inte "hög" på det.
Citera
2020-07-02, 02:22
Medlem
LappadHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Spelar ingen roll tror jag för dig, då det ej är aktivt. Du blir inte "hög" på det.
Faaast det blir man dock. Ruset är mindre i huvudet och mer i kroppen men hög blir du verkligen. Bara för att det är mindre psykoaktivt betyder det inte att det inte är psykoaktivt.
Citera
2020-07-02, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LappadHund
Faaast det blir man dock. Ruset är mindre i huvudet och mer i kroppen men hög blir du verkligen.

Läs på, nej, du blir inte hög.

Tror du det ska du prova bananadine.
Citera
2020-07-02, 02:24
Medlem
LappadHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Läs på, nej, du blir inte hög.
Läs på själv sötnos. Det är mindre psykoaktivt. Det vill säga fortfarande psykoaktivt men mindre än D9.
Citera
2020-07-02, 04:27
Medlem
Hustlelifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LappadHund
Läs på själv sötnos. Det är mindre psykoaktivt. Det vill säga fortfarande psykoaktivt men mindre än D9.

Har rökt det massor av gånger utan att ja råkat bli hög en enda gång.
Sen känner man sig självklart lugnare men att bli hög och känna en känsla tycker jag är väldigt olika :P
Citera
2020-07-03, 22:12
Medlem
Tydligen så ska thca inte heller vara narkotokaklassat thca är tydligen lagligt, och thca är inte psykoaktivt alls i dess ursprungform.
Men om man nu skulle råka hetta upp det, då det blir vanlig delta 9.
Någon mer sakkunnig får gärna rätta mig om jag har fel angående legal status osv.

Edit: att thca skulle vara lagligt fick jag höra av en webbshop som säljer lite olika cbd produkter.
Senast redigerad av Dipt 2020-07-03 kl. 22:15.
Citera
2020-07-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hustlelife
Sen känner man sig självklart lugnare men att bli hög och känna en känsla tycker jag är väldigt olika :P
Pratar du om CBD nu och inte D8-THC som tråden handlar om?

Tvekar på att du ”rökt det massor av gånger” då produkten är relativt ny och existerar inte i Sverige.
Citera
2020-07-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hustlelife

Om du rökt det massor av gånger kan inte du vara hygglig och berätta vart du fått tag på det?
För även om du inte fått någon effekt så är jag vansinnigt nyfiken att testa och bilda min egen uppfattning.

Och kom inte dragandes med att du rökt det utrikes osv, det fastställer bara att det var lögn från början.
Citera
2020-07-05, 16:59
Avslutad
Klassat verkar det inte vara. Men hittar ingen försäljare av detta inom eu? Cbn, cbd, cbg och en hel del andra cannabinoider är ju lätta att få tag på men hur gör man med delta 8 thc? Endast beställa från usa och riskera bli fast i tullen? Skulle verkligen vilja testa det då det ska va mildare än vanlig thc som jag ibland får ångest attacker på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in