2020-07-01, 21:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Skillnaden är att i Sverige har vi en osäker sommar tre månader.
Runt medelhavet har de en säker sommar i omkring ett halvår.
Finns en anledning att vi svenskar är mer väderfixerade än de flesta andra.
Det spelar ingen roll, är van att njuta av vädret så är man.

Dessutom rimmar det du hävdade om svenskars törst efter frihet när solen skiner, illa med det man gått ut med om vårt ”folkvett”, ”tilltro till myndigheter och experter”, att det räcker med råd och rekommendationer för att vi ska sköta oss.

Apropå din notering om vår väderfixering: På ”vädret” i italiensk TV visas aldrig temperaturen (på väderkartorna), i varje fall inte vad jag har sett ...
Citera
2020-07-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
ok? Vilka virus är mindre ömtåliga?

Det lilla jag har hört är Coronavirus virus-tanks (stridvagnar),

de lever länge på ytor t ex,

det stämmer inte som jag fattat det alltså?

ok, tack för svar! Hoppas jag slipper träffa på ett sådant då.

Olika virus har såklart olika egenskaper,

den här är den jag läst om ytor
https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

nu lär väl finnas ny forskning om just SARS-CoV-2 men det fanns inte då i början på februari.

Tyvärr hinner jag inte nu läsa din länk men som en grundregel kan man nog anse att ett höljevirus bara är aktivt i minuter efter det att det avsatts på en yta. Det innebär INTE att man inte kan detektera det betydligt längre tid efter detta. Det behåller ju sitt RNA man kan inte infektera någon efter det att det tunna fetthöljet förstörts.

Virus utan hölje är aktivt i timmar efter det att det avsatts på en yta. Därför är de extremt smittsamma.

Du har garanterat exponerats för ett virus utan hölje eftersom calicivirus är det virus som orsakar vinterkräksjuka, förresten. Däremot är det inte alls säkert att du är mottaglig för det. Alla är inte det.
Citera
2020-07-01, 21:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har gjorts under hela epidemin. Jag har läst små notiser om sådant hela tiden. Folk som blivit smittade inom sjukvården.
Jag själv undviker vården just nu även om jag egentligen skulle behöva dit. Både för min egen skull och deras.

Ja jag fattar ingenting.

Det är ju högutbildade som arbetar på sjukhus!

De är ju de enda i hela landet som är professionellt utbildade på smitta.

WHO rekommenderar munskydd till ALLA på HELA vårdinrättningen,

i områden där samhällssmitta finns:

In areas with widespread transmission, WHO advises medical masks for all people working in clinical areas of a health facility, not only workers dealing with patients with COVID-19.

That means, for example, that when a doctor is doing a ward round on the cardiology or palliative care units where there are no confirmed COVID-19 patients, they should still wear a medical mask.
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020

Kan vi i Sverige inte bara vara professionella

och börja hantera den här pandemin med ett smittsamt luftvägsvirus

som en pandemi med ett smittsamt luftvägsvirus?
Citera
2020-07-01, 21:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Beklagar. Men VILS=vård i livets slutskede. En vanlig förkylning hade kunnat ge samma utgång, hade du anmält det också?
Vad är det för jäkla svar du ger?
Vad har det med saken att göra?
Citera
2020-07-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, they eliminate infected cells. They won’t stop re-infection. T-cell strength alongside general immunological strength is not a constant. It varies over time. If antibodies are not committed to memory I doubt they will provide consistent immunity.

If you cannot refute what I’m saying, then don’t call me out. You don’t need to pull up Facebook reposts as your last defence. I see through you. Especially when I have addressed many of these points in my debates with Aww, alongside supporting studies. I don’t feel like these points need to be re-iterated. I don’t feel like you should call me out with lies grounded in your misunderstandings of my views, and then fallback on a Facebook repost bringing up several points I’ve gone over already.
Jo. T-cellsystemet, även kallat det cellulära immunförsvaret, har T-minnesceller som förhindrar återinfektion.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-07-01 kl. 21:35. Anledning: Skrivfel
Citera
2020-07-01, 21:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tyvärr hinner jag inte nu läsa din länk men som en grundregel kan man nog anse att ett höljevirus bara är aktivt i minuter efter det att det avsatts på en yta. Det innebär INTE att man inte kan detektera det betydligt längre tid efter detta. Det behåller ju sitt RNA man kan inte infektera någon efter det att det tunna fetthöljet förstörts.

Virus utan hölje är aktivt i timmar efter det att det avsatts på en yta. Därför är de extremt smittsamma.

Du har garanterat exponerats för ett virus utan hölje eftersom calicivirus är det virus som orsakar vinterkräksjuka, förresten. Däremot är det inte alls säkert att du är mottaglig för det. Alla är inte det.

Finns siffror i det där pappret på Coronavirus 28 dagar i 4 grader på metall,

det tycker jag är respektingivande.

"The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days, but can be efficiently inactivated by surface disinfection procedures with 62–71% ethanol, 0.5% hydrogen peroxide or 0.1% sodium hypochlorite within 1 minute. "
https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

WHO säger 3 dagar:

"Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses

Så var du får minuter ifrån det vet jag inte.

EDIT: Givet den spridningen viruset har i världen,

så lever det nog antingen längre än minuter på ytor,

eller så är det betydligt mer luftburet än vad som sagts.

EDIT2: som du sa, spår av viruset när de gick på båten igen:

A new CDC report found the coronavirus on surfaces aboard the Diamond Princess 17 days after passengers disembarked, but that doesn't necessarily mean it could have infected people
https://www.businessinsider.com/coronavirus-found-on-diamond-princess-surfaces-17-days-later-2020-3?r=US&IR=T
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-01 kl. 21:50.
Citera
2020-07-01, 21:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad är det för jäkla svar du ger?
Vad har det med saken att göra?

Det har med saken att göra att det tycks råda någon allmän åsikt att om man bor på äldreboende så har man rätt till evigt liv, annars ska någon anmälas.. Visst hade vi kunnat, och borde ha gjort, mycket mer för att förebygga att covid kom in på äldreboenden. Men faktum är att en förkylning eller magsjuka kan ge samma utgång som covid för dem. En influensa är en dödsdom.
Citera
2020-07-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ssk Charlotte Wikholms dagbok på aftonbladet gav mig en klump i halsen faktiskt. Blev ännu mer övertygad om att jag verkligen inte vill få det här viruset. Sjukt att vi blir tvingade, sjukt att vårdpersonal inom kommunal verksamhet tvingas arbeta med smittade utan skydd.

Och att man kanske inte får lämna sjukhuset som anställd inom kommunal vård när man själv blir smittad.

Lägger till länk i efterhand:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6jRXxO/en-sjukskoterskas-dagbok-med-charlotte-wikholm
Vad hände egentligen med Charlotte Wikholms dagbok? Sista inlägget verkar vara från den 16 juni och hon skulle då få reda på om hon hade haft covid-19.

Hon jobbar väl på sös och det hade varit intressant att höra om den senaste månadens upphörande av social distansering i stockholm lett till någon ökad arbetsbelastning på intensiven där (läste i tidningen "mitti" att det inte fanns några patienter med covid-19 på intensiven i Danderyd).
Citera
2020-07-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo. T-cellsystemet, även kallat det cellulära immunförsvaret, har T-minnesceller som förhindrar återinfektion.

Yes, these work by stimulating cytotoxic T-cells to destroy infected cells and B-cells to produce antibodies to prevent infection. Without the helper T-cells and B-cells committing an antibody response to memory, which is what a vaccine would do, there is no defence against reinfection — you are going to be reinfected. The question is then whether or not your T-cell response can defeat the virus a second time. I’ve told you this like four fucking times. For a psychologist (if I remember correctly), you sure aren’t able to take in information very well.
Citera
2020-07-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vad är det vi inte får veta med köttindustrins klusterbombardemang?
Utbrotten i USA har lett till innovativa metoder för nödslakt, grisar skjuts med blykulor eller ångas ihjäl med bastumetoden och kycklingar skummas ihjäl med miljöfarligt brandsläckarskum för att kasseras när slakterierna stänger ner för coronasanering. Djuren bränns upp och skapar luftföroreningar som i sin tur ökar dödligheten i covid-19.
WHO säger coronaviruset smittar minkar, katter, hundar m.m.
Smittar det grisar och kycklingar? Är det här ännu ett fläsk och kycklingvirus som fågelinfluensan och svininfluensan? Är det rimligt att världen stängs ner i lockdown för att smutsmänniskor ska vältra sig i billig fläskfilé?

https://www.theguardian.com/environment/2020/jun/30/ban-burning-and-burying-of-animals-in-us-covid-19-farm-culls-ngos-urge
Har minnesbilder från kona där hundar och katter.."hoppade" från taken
Citera
2020-07-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, these work by stimulating cytotoxic T-cells to destroy infected cells and B-cells to produce antibodies to prevent infection. Without the helper T-cells and B-cells committing an antibody response to memory, which is what a vaccine would do, there is no defence against reinfection — you are going to be reinfected. The question is then whether or not your T-cell response can defeat the virus a second time. I’ve told you this like four fucking times. For a psychologist (if I remember correctly), you sure aren’t able to take in information very well.
Det krävs inte B-celler för att man ska producera antikroppar.
Citera
2020-07-01, 21:54
Medlem
Citat:
Finns siffror i det där pappret på Coronavirus 28 dagar i 4 grader på metall,

det tycker jag är respektingivande.

"The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days, but can be efficiently inactivated by surface disinfection procedures with 62–71% ethanol, 0.5% hydrogen peroxide or 0.1% sodium hypochlorite within 1 minute. "

WHO säger 3 dagar:

"Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses

Så var du får minuter ifrån det vet jag inte.

EDIT: Givet den spridningen viruset har i världen,

så lever det nog antingen längre än minuter på ytor,

eller så är det betydligt mer luftburet än vad som sagts.

EDIT2: som du sa, spår av viruset när de gick på båten igen:

A new CDC report found the coronavirus on surfaces aboard the Diamond Princess 17 days after passengers disembarked, but that doesn't necessarily mean it could have infected people
https://www.businessinsider.com/coronavirus-found-on-diamond-princess-surfaces-17-days-later-2020-3?r=US&IR=T
Ja man kan säkert detektera virus senare än minuter men det kan inte försätta vara aktivt utan sitt ganska ömtåliga hölje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in