Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Kvartalsrapporten kommer kring 29 juli.
Inte ens för ett så litet och enkelt företag som Bilia vågar jag gissa hur kvartal 2 ser ut. I Italien sjönk nybilsförsäljningen med 97% men de hade lockdown. Jag vet inte heller hur mycket statliga bidrag som Bilia lyckas ta åt sig för anställda som inte haft något att göra.
Jag bokade själv in en reperationstid på bilia nyligen (återkallning), samt var där på service i slutet av mars, båda gångerna fick jag leta veckor framåt för att hitta en passande tid, i verkstaden var där fullt med bilar (även polisbilar som vid alla mina andra besök där). Begagnatmarknaden har tydligen ökat då man är mindre villig att plöja in en massa pengar i en ny bil, Bilia tjänar troligtvis mer på att sälja en begagnad bil än en fabriksny. Semester inom landet lär öka behovet av service på bilar, precis som mer utökad bilpendling till jobbet (folk försöker undvika kollektivtrafik).
Har inte Bilia själv, var lite sen på tåget, men just nu kan jag faktiskt inte riktigt se varför det skulle vara en sån katastrofrapport. Skulle gissa att dagens kurs ungefär motsvarar förväntningarna, möjligtvis att den ökar av rapporten då den troligtvis är mindre katatrofal än många tror. Minskad nybilsförsäljning drabbar mest Volvo, inte Bilia.
https://www.mrf.se/blog/2020/06/29/begagnatmarknaden-maj-2020/
Samtidigt minskade nybilsförsäljningen i maj med blygsamma 4% jämfört med maj 2019...