2020-06-30, 23:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Har TA hjälp dig i dina trades tycker du och vad för typ av trades gör du? Det jag försöker framföra är att det känns lönlöst och helt slöseri med tid att ens börja hålla på med TA om inte jobbar med det eller sitter och daytradar stora stora summor. Som att det skulle vara en avgörande faktor när det är så mycket mer slump och psykologi som påverkar börsen.

Ja, utan data vad går man på då?

Mina mer seriösa 'trades' är långa och mina framgångsrika trades långa. Alltså köp som varar under lång tid. För dessa har grundläggande kunskaper i TA och marknadspsykologi fällt avgörande. Detta avgörande är i sin tur det som gör att de tagna positionerna står där de står idag. Skulle jag istället gått på skum hörsägen skulle positionerna inte stått där de står idag.

Du kan hitta perioden för dessa när jag börjar prata om DJI i kombination med RSI14 för veckodatan under den historiska nivån 20.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-30 kl. 23:45.
Citera
2020-06-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Just nu går allt bra upp, som att inget hänt och som om vi levde i tidernas högkonjunktur.
Även de som trycker pengar och fyller upp börsen måste ju fundera?

Börsen != realekonomi. Vad är det du inte förstår?

Läs på om sektorförskjutning, market cap osv. Det finns alltid bolag som agerar dragplåster på börsen. Pengar måste ta vägen någonstans, speciellt i en lågräntemiljö. TINA, FOMO och mer TINA.
Citera
2020-06-30, 23:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ser inget särskilt stöd utom det faktum att en högre lägsta skapats (om man inte ser riktigt långt bak), däremot är det svårt att inte se den tydligt negativa kanal som påbörjades 23 juni.

Annars, ja -- nivån kring 3140 blir viktig (stängning över 3080 skulle dock jag säga), men först ut är att bryta den negativa kanalen:
https://i.imgur.com/9qCfDzC.png
ES @ 4h

Jag trodde också på en test av juni low, men om nuvarande lägsta står sig från idag är det dock ett ganska gott tecken. Fortfarande vad som nästintill är en 'trippel-topp' långt upp (runt 3147) dock, men det är något av ett senare problem.
Gick ju ganska bra. Var ned en vända i natt men vid open så drog det iväg upp med bra fart. Står i 3084 nu. Och då står vi (för tillfället) över förra försöket upp som stannade vid 3080.

Jag ser fortsatt upp imorn. Om det inte händer något elände vill säga.
Citera
2020-07-01, 00:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Gick ju ganska bra. Var ned en vända i natt men vid open så drog det iväg upp med bra fart. Står i 3084 nu. Och då står vi (för tillfället) över förra försöket upp som stannade vid 3080.

Jag ser fortsatt upp imorn. Om det inte händer något elände vill säga.

Jo, fint. Besökte en vän och drack väldigt mycket whiskey så har inte riktigt hängt med dessvärre. Utöver det gör intaget av alkohol dessutom sinnena något mindre fokuserade än normalt.

Men stängning över 3080 -- väldigt positivt! Inte förvånade med pullback imorgon, men detta förändrar och bryter trots allt den nuvarande tydligt negativa kanalen som hade skapats. Detta i kombination med ytterligare en dag över SMA200 ... Något svårt att växla över till permabjörn än tidigare.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-01 kl. 00:04.
Citera
2020-07-01, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Vad jag hört är det tvärstopp. Fattar inte hur Bilias aktie kan vara på samma nivå som i slutet av september 2019. Även om säkert service/reparation rullar på måste väl intäkterna dykt rejält.
Det är service/reperation som dom får mest intäkter för, sälja bilar är mest ett sätt att få folk att komma dit för att laga den sen.
Citera
2020-07-01, 10:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Vad jag hört är det tvärstopp. Fattar inte hur Bilias aktie kan vara på samma nivå som i slutet av september 2019. Även om säkert service/reparation rullar på måste väl intäkterna dykt rejält.
Kvartalsrapporten kommer kring 29 juli.

Inte ens för ett så litet och enkelt företag som Bilia vågar jag gissa hur kvartal 2 ser ut. I Italien sjönk nybilsförsäljningen med 97% men de hade lockdown. Jag vet inte heller hur mycket statliga bidrag som Bilia lyckas ta åt sig för anställda som inte haft något att göra.

Juli månad, måste säga att det blir ganska spännande att se vilka företag i Sverige som rullar på som vanlig och vilka som är katastrofer. Och kanske tom någon som är vinnare på corona. Enligt de som köper aktier just nu kommer ungefär hälften att gå bättre än 2019 hälften sämre, eftersom vi har ungefär samma börsindex nu som för ett år sedan. Jag tror detta är för optimistiskt. Jag tror Q2-siffrorna för många företag kommer att bli berömda. Kvartalet med inkomster som på 1940-talet och utgifter från 2020-talet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-01 kl. 10:17.
Citera
2020-07-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kvartalsrapporten kommer kring 29 juli.

Inte ens för ett så litet och enkelt företag som Bilia vågar jag gissa hur kvartal 2 ser ut. I Italien sjönk nybilsförsäljningen med 97% men de hade lockdown. Jag vet inte heller hur mycket statliga bidrag som Bilia lyckas ta åt sig för anställda som inte haft något att göra.
Jag bokade själv in en reperationstid på bilia nyligen (återkallning), samt var där på service i slutet av mars, båda gångerna fick jag leta veckor framåt för att hitta en passande tid, i verkstaden var där fullt med bilar (även polisbilar som vid alla mina andra besök där). Begagnatmarknaden har tydligen ökat då man är mindre villig att plöja in en massa pengar i en ny bil, Bilia tjänar troligtvis mer på att sälja en begagnad bil än en fabriksny. Semester inom landet lär öka behovet av service på bilar, precis som mer utökad bilpendling till jobbet (folk försöker undvika kollektivtrafik).

Har inte Bilia själv, var lite sen på tåget, men just nu kan jag faktiskt inte riktigt se varför det skulle vara en sån katastrofrapport. Skulle gissa att dagens kurs ungefär motsvarar förväntningarna, möjligtvis att den ökar av rapporten då den troligtvis är mindre katatrofal än många tror. Minskad nybilsförsäljning drabbar mest Volvo, inte Bilia.

https://www.mrf.se/blog/2020/06/29/begagnatmarknaden-maj-2020/
Samtidigt minskade nybilsförsäljningen i maj med blygsamma 4% jämfört med maj 2019...
Citera
2020-07-01, 10:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag bokade själv in en reperationstid på bilia nyligen (återkallning), samt var där på service i slutet av mars, båda gångerna fick jag leta veckor framåt för att hitta en passande tid, i verkstaden var där fullt med bilar (även polisbilar som vid alla mina andra besök där). Begagnatmarknaden har tydligen ökat då man är mindre villig att plöja in en massa pengar i en ny bil, Bilia tjänar troligtvis mer på att sälja en begagnad bil än en fabriksny. Semester inom landet lär öka behovet av service på bilar, precis som mer utökad bilpendling till jobbet (folk försöker undvika kollektivtrafik).

Har inte Bilia själv, var lite sen på tåget, men just nu kan jag faktiskt inte riktigt se varför det skulle vara en sån katastrofrapport. Skulle gissa att dagens kurs ungefär motsvarar förväntningarna, möjligtvis att den ökar av rapporten då den troligtvis är mindre katatrofal än många tror. Minskad nybilsförsäljning drabbar mest Volvo, inte Bilia.

https://www.mrf.se/blog/2020/06/29/begagnatmarknaden-maj-2020/
Samtidigt minskade nybilsförsäljningen i maj med blygsamma 4% jämfört med maj 2019...
Dina datum är lite för tidiga för att kunna säga något. Ganska mycket i Sverige rullade på med liten corona-störning ända till mitten/slutet av april, därefter kommer de stora problemen i Sverige och USA. Vi får se i rapporterna inom 30 dagar.

Jag köper inte på spekulation om hur nästa Q-rapport ser ut, det låter jag andra göra, jag analyserar bara priset kontra tidigare pris. Bilias pris är faktiskt en bit under 2019 så de har inte hämtat upp corona-dippen och är därför enligt mig mer prisvärda än många andra aktier just nu. För Corona ska inte påverka bilia på lång sikt. Men för litet, lokalt, och nischat företag för att jag ska vara intresserad av köp.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-01 kl. 10:34.
Citera
2020-07-01, 15:04
Medlem
Vilken bransch ska man satsa i om man tänker 2 år fram i tiden?

Olja, teknik eller medicin? Vilken har störst uppgång närmaste två åren?
Citera
2020-07-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez

Det är ju ingen som vet hur läget ska utveckla sig kring pandemin. Läkemedelsbranschen satsar jag men i övrigt så avvaktar jag för att se vad som pågår. Hur påverkad ekonomin blir på sikt kan man inte veta alls. Vad tror du själv?
Citera
2020-07-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez

Datorspelsbranschen har mest troligt en mycket ljus framtid. Själv är jag ingen "gamer" men det hindrar mig inte från att dra fördel av att mycket pengar strömmar till dessa företag, framförallt i Corona-tider. Jag vill dock vara tydlig med att jag inte på något sätt själv har kompetensen att bedöma VILKA av företagen i denna bransch man ska satsa på. Det låter jag fondförvaltarna sköta...
Citera
2020-07-01, 18:29
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Tänk om det vore så lätt
Ingen vet hur börsen stänger imorgon INGEN
TA är till för att öka sannolikheter åt båda håll beroende på historian
Finns ingen helig graal , tyvärr
Är du duktig kan du hålla en låg felprocent , fick lära mig av Tobbe Rosen att det första du måste lära dig är att förlora pengar , helst så lite som möjligt
Men den långa trenden är upp oavsett vad alla tomtar säger här och på youtube
Hur lång tid pratar vi om?
12 månader eller 12 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in