2020-07-01, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Du har helt fel

Ingen tvekan att Profeten Muhammad(saw) ÄR Guds sista profet. Detta framgår av både Koranen där Gud säger:

[33:40] Troende! Muhammad är inte fader till någon av era män. Han är Guds Sändebud och Profetlängdens Sigill. Gud har kunskap om allt.
"Profetlängdens Sigill" på arabiska språket som är originalet betyder som i Hadithen ned att profeternas linje avstängdes med Profeten Muhammad vilket innebär att Han är sista profeten.

Och i en autentisk Hadith:

Abu Huraira rapporterade att Allahs budbärare (må Allahs fred vara vid honom) sa:
Jag har fått överlägsenhet över de andra profeterna i sex avseenden: Jag har fått ord som är kortfattade men omfattande i mening; Jag har fått hjälp av skräck (i fiendernas hjärtan): byten har blivit tillåtna(lagligt)för mig: jorden har gjorts för mig ren och en plats för tillbedjan; Jag har skickats till hela mänskligheten och profeternas linje är stängd med mig

I en annan autentisk Hadith sa Profeten (saw) to Ali (hans kusin):

Du är i samma position för mig som Aaron- (Harun) var i förhållande till Moses men med (denna uttryckliga skillnad) att det inte finns någon profet efter mig.
Eftersom både Aaron och Moses var profeter.

Samtidigt uppmanas muslimer i Koranen förstås att följa Profeten Muhammad (saw) och att han är vår förebild Gud säger:

[33:21] I GUDS Sändebud har ni ett gott föredöme för alla som [med bävan och hopp] ser fram mot [mötet med] Gud och den Yttersta dagen och som ständigt har Gud för ögonen.

[3:31] Säg [Muhammad]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig."

[8:20] Troende! Lyd Gud och Hans Sändebud och vänd er inte bort när ni hör [honom tala],
Att Mohammed är den sista profeten gäller bara islam, inte hela mänskligheten. Och så har det ju blivit, för islam har inga fler profeter.

Arbeta inte för den föda som är förgänglig utan för den föda som består och skänker evigt liv och som Människosonen skall ge er. Ty på honom har Fadern, Gud själv, satt sitt sigill.« Joh 6:27

Jesus fick ett sigill. Men han sa också att han skulle sända oss profeter.

Därför skall jag sända er profeter Matt 23:34

Det kan finnas en eller flera profeter i varje kristen församling.

I församlingen i Antiochia fanns dessa profeter och lärare: Barnabas, Symeon som kallades Niger, Lucius från Kyrene, Manaen, som var uppfostrad tillsammans med tetrarken Herodes, samt Saul. Apg 13

Som profeter får två eller tre tala, och de övriga skall pröva vad som sägs. 1Kor 14:29

Att en hel religion bara har en profet är (o) ren ynkedom, och öppnar för korruption och maktmissbruk när ingen kan pröva det profeten säger.
Läs en gång till.

Som profeter får två eller tre tala, och de övriga skall pröva vad som sägs. 1Kor 14:29

Med övriga menas profeter. Så fungerar det i EN kristen församling!

Så elefanten i rummet är förstås hur mycket av koranen, för att Muhammed inte kunde läsa och skriva, men framförallt haditerna är människors bud eftersom INGEN av dess författare var en profet. Jag gissar 100℅.
Citera
2020-07-01, 11:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Tror du verkligen att Muhammed var en profet? Han var sitt eget vittne.
Ja, jag tror att Muhammed var en profet.
Citera
2020-07-01, 11:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
"Sigill på en profetlängd"???!
Släng dig i väggen!
Han var rätt och slätt en av satan lurad människa!
Det ondas sätt att motarbeta Guds Son.
Att du inte tror att det är sant är irrelevant för det vi diskuterade, nämligen vad Skriften säger att ett sigill är.
Citera
2020-07-01, 12:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du har helt fel

Ingen tvekan att Profeten Muhammad(saw) ÄR Guds sista profet. Detta framgår av både Koranen där Gud säger:

[33:40] Troende! Muhammad är inte fader till någon av era män. Han är Guds Sändebud och Profetlängdens Sigill. Gud har kunskap om allt.
"Profetlängdens Sigill" på arabiska språket som är originalet betyder som i Hadithen ned att profeternas linje avstängdes med Profeten Muhammad vilket innebär att Han är sista profeten.

Och i en autentisk Hadith:

Abu Huraira rapporterade att Allahs budbärare (må Allahs fred vara vid honom) sa:
Jag har fått överlägsenhet över de andra profeterna i sex avseenden: Jag har fått ord som är kortfattade men omfattande i mening; Jag har fått hjälp av skräck (i fiendernas hjärtan): byten har blivit tillåtna(lagligt)för mig: jorden har gjorts för mig ren och en plats för tillbedjan; Jag har skickats till hela mänskligheten och profeternas linje är stängd med mig

I en annan autentisk Hadith sa Profeten (saw) to Ali (hans kusin):

Du är i samma position för mig som Aaron- (Harun) var i förhållande till Moses men med (denna uttryckliga skillnad) att det inte finns någon profet efter mig.
Eftersom både Aaron och Moses var profeter.

Samtidigt uppmanas muslimer i Koranen förstås att följa Profeten Muhammad (saw) och att han är vår förebild Gud säger:

[33:21] I GUDS Sändebud har ni ett gott föredöme för alla som [med bävan och hopp] ser fram mot [mötet med] Gud och den Yttersta dagen och som ständigt har Gud för ögonen.

[3:31] Säg [Muhammad]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig."

[8:20] Troende! Lyd Gud och Hans Sändebud och vänd er inte bort när ni hör [honom tala],
Jag hänvisar till Guds ord, och då säger du att jag har fel och börjar prata om vad människor sagt. Du låter människor berätta för dig vad Gud sagt.

Läs nu vad du själv citerar att Gud säger om att profeten är ett föredöme:
"
[33:21] I GUDS Sändebud har ni ett gott föredöme för alla som [med bävan och hopp] ser fram mot [mötet med] Gud och den Yttersta dagen och som ständigt har Gud för ögonen."
Vi börjar med den. Vi läser som det står:
Muhammed är ett föredöme i att frukta Gud och ha Gud för ögonen, dvs i tron.
Det är samma med alla profeterna, de är alla exempel på perfekt tro- inte i att aldrig göra fel.

"
[3:31] Säg [Muhammad]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande"

Här läser du att allt Muhammed gör är vad du ska göra, men det är
inte vad som sägs.

Hade jag gjort som du gör, då hade jag väl varit katolik eller lutheran, men nu är det inte så. När jag talar om vad Koranen säger menar jag vad Koranen säger, inte vad människor påstår. Samma sak med Bibeln.

Tror du att Muhammed var pedofil
också?
Citera
2020-07-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
En flicka som leker med dockor och inte får ta egna beslut är inte vuxen, och det var hon inte "på den tiden" heller.

Självklart har vi denna syn i dessa tider. Även dödsstraff var hemskt. Man levde väldigt barbariskt då.

Försvarar inte pedofili, tvärtom är äcklad av dessa handlingar men man måste inse att det är 1500 år skillnad mellan oss och hur dem levde. Om 1000 år kommer folk tänka annorlunda om oss.

För bara 50 år sedan så levde vi väldigt annorlunda. En kvinna som endast sitter i sitt hem är förfärligt dessa tider men då var det ofint om en kvinna inte var hemmafru.
Citera
2020-07-01, 16:53
Medlem
LadySwedens avatar
Om ett annat perfekt exempel av tro:
" 9. Gäller nu detta ordet »salig» de omskurna allenast eller ock de oomskurna? Vi säga ju att »tron räknades Abraham till rättfärdighet». 10. Huru blev den honom då tillräknad? Skedde det sedan han hade blivit omskuren, eller medan han ännu var oomskuren? Det skedde icke sedan han hade blivit omskuren, utan medan han ännu var oomskuren. 11. Och han undfick omskärelsens tecken såsom ett insegel på den rättfärdighet genom tron, som han hade, medan han ännu var oomskuren. Ty så skulle han bliva en fader för alla oomskurna som tro, och så skulle rättfärdighet tillräknas dem. 12. Han skulle ock bliva en fader för omskurna, nämligen för sådana som icke allenast äro omskurna, utan ock vandra i spåren av den tro som vår fader Abraham hade, medan han ännu var oomskuren."
(rom 4, Bibeln)

Muhammed trodde Gud, och lämnade allt för att följa Gud.

Mose lämnade allt för att följa Gud, osv...

David trodde Gud, och inväntade den dag han så som smord skulle få riket. Han tog det inte själv ifrån Saul, utan satte all lit till Gud.
Citera
2020-07-01, 17:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Självklart har vi denna syn i dessa tider. Även dödsstraff var hemskt. Man levde väldigt barbariskt då.

Försvarar inte pedofili, tvärtom är äcklad av dessa handlingar men man måste inse att det är 1500 år skillnad mellan oss och hur dem levde. Om 1000 år kommer folk tänka annorlunda om oss.

För bara 50 år sedan så levde vi väldigt annorlunda. En kvinna som endast sitter i sitt hem är förfärligt dessa tider men då var det ofint om en kvinna inte var hemmafru.
Aisha vill nog själv poängtera att hon var ett barn.

Jag är absolut inte säker på att Muhammed hade sex med henne när hon flyttade in, som jag skrev kan haditherna bero på ett missförstånd.

... Men Gud vet, och Gud ska döma det.
Citera
2020-07-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Aisha vill nog själv poängtera att hon var ett barn.

Jag är absolut inte säker på att Muhammed hade sex med henne när hon flyttade in, som jag skrev kan haditherna bero på ett missförstånd.

... Men Gud vet, och Gud ska döma det.

I mina ögon är en 7 eller 9 åring barn. Men som du säger haditerna kan vara svårtolkade. En könsmogen tjej kan ha vilken ålder som helst.
Citera
2020-07-01, 20:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du har helt fel

],
Muhammed är inte den som är vår försörjare, inte heller med Guds ord. Gud är den som är vår försörjare och vet allt. Gud har satt sitt sigill på Muhammed.
Citera
2020-07-02, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Det finns tvivel om Aishas ålder andra källor nämner att hon var äldre och det är definitivt inte säkert att han hade sex med henne direkt äktenskapet var en allians med hennes fader.
De tvivelaktiga källorna hävdar att hon var 12, vilket är ett barn. Även om hon var ett par år n så så är det under all kritik
Citera
2020-07-02, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Men på den tiden levde man annorulda. Det vanligt hos arbetarklassen att gifta sig i unga år. Heliga birgitta gifte sig när hon var 13. Man såg dem vi anser är barn idag som små vuxna. Dem jobbade och gjorde vuxna sysslor. Idag är det annorlunda.

Idag är det 18 år i många länder. Då ansåg man att giftermål med unga inte var pedofili som idag.

Tiderna utvecklar samhällen. 1500år bakåt var en lång tid sen.

Kungar på den tiden gifte sig inom familjerna för att behålla sitt arv och status. Mu skulle man aldrig kunna göra det.
Ja så är det ju, men många flickor blir fortf bortgifta vid 15-16 års ålder. Problemet är att muslimer inte kan kritisera det Mohammed gjorde utan säga att allt han gör är rätt. Där för lever acceptansen kvar, bara i muslimska länder där flickor så unga som 12 gifta bort
Citera
2020-07-02, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brownisboring
Ja så är det ju, men många flickor blir fortf bortgifta vid 15-16 års ålder. Problemet är att muslimer inte kan kritisera det Mohammed gjorde utan säga att allt han gör är rätt. Där för lever acceptansen kvar, bara i muslimska länder där flickor så unga som 12 gifta bort
Jag tycker att du inte presenterar en realistisk analys. Du blandar en historisk bild med normen i samtid.
Du kan aldrig giftas bort inom Islam. Det är många som inte verkar veta det. Inom Islam måste hon acceptera giftermålet oavsett ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in