Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Nej, Koranen lär inte ut attMuhammed är den siste profeten. Det är en tolkning människor gör, eftersom de inte lärt av Skriften vad Guds sigill är.
Koranen lär inte att folk ska göra allt Muhammed gör i allt. Tvärtom säger Koranen att Muhammed inte är felfri, något som inte heller det finns frågetecken kring om man läser Skriften- alla profeterna begick felsteg.
Du har helt fel
Ingen tvekan att Profeten Muhammad(saw) ÄR Guds sista profet. Detta framgår av både Koranen där Gud säger:
[33:40] Troende! Muhammad är inte fader till någon av era män. Han är Guds Sändebud och
Profetlängdens Sigill. Gud har kunskap om allt.
"Profetlängdens Sigill" på arabiska språket som är originalet betyder som i Hadithen ned att profeternas linje avstängdes med Profeten Muhammad vilket innebär att Han är sista profeten.
Och i en autentisk Hadith:
Abu Huraira rapporterade att Allahs budbärare (må Allahs fred vara vid honom) sa:
Jag har fått överlägsenhet över de andra profeterna i sex avseenden: Jag har fått ord som är kortfattade men omfattande i mening; Jag har fått hjälp av skräck (i fiendernas hjärtan): byten har blivit tillåtna(lagligt)för mig: jorden har gjorts för mig ren och en plats för tillbedjan; Jag har skickats till hela mänskligheten och
profeternas linje är stängd med mig
I en annan autentisk Hadith sa Profeten (saw) to Ali (hans kusin):
Du är i samma position för mig som Aaron- (Harun) var i förhållande till Moses men med (denna uttryckliga skillnad) att
det inte finns någon profet efter mig.
Eftersom både Aaron och Moses var profeter.
Samtidigt uppmanas muslimer i Koranen förstås att följa Profeten Muhammad (saw) och att han är vår förebild Gud säger:
[33:21] I GUDS Sändebud har ni ett gott föredöme för alla som [med bävan och hopp] ser fram mot [mötet med] Gud och den Yttersta dagen och som ständigt har Gud för ögonen.
[3:31] Säg [Muhammad]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig."
[8:20] Troende! Lyd Gud och Hans Sändebud och vänd er inte bort när ni hör [honom tala],