Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Sakta i backarna, jag hinner inte med. 37 döda det är absolut ingen låg siffra. Det är för högt och när jag lägger in det i kalkylen får jag ånyo flytta dagen för 6000-gränsen, ett sådant "djävla" schackrande med siffror. Igår flyttade jag gränsen från 24 juli till den 28 juli men nu tvingas jag sätta 27 juli. Detta ser inte bra ut för gamla Sverige. Det där dödsregistret kör man väl inte längre. I morgon förväntar jag mig en siffra mellan 35--42 och på fredag drar man troligen ned det till 25 avlidna. Fredag är en slö dag inom den offentliga sektorn. Jag är mycket misstänksam, det känns som om man mörkar och döljer sanningen, som Shakespear sade i Hamlet: "There is something rotten in Denmark"...
Vikarierande chefsideolog på FHM påstod igår på PK att vi inte längre har någon överdödligheten vilket betyder att de som dör nu skulle ha dött ändå, med eller utan COVID-19.
Normalt sett så dör 250 personer per dygn i genomsnitt i Sverige (90 000 per år). Att då 10-15% av dessa råkar ha COVID kanske inte är så uppseendeväckande trots allt. Möjligen är 15% högt, men 10% mer rimligt, om man skall se till hur stor smittspridningen är.
Så 10 extra COVID-döda kan det kanske röra sig om. Många bäckar små etc. Blir ju ett par tusen avlidna till innan året är slut om det fortsätter.
Sen har det ju varit värmebölja också, vilket kan påverka dödligheten en del. Onsdag är väl uppsamlingsdag dessutom.
Möjligen biter sig Sverige i svansen genom att vara så ärliga och rapportera "allt som inte rör sig" längre, i.e.
alla som dör
med och inte bara av.
Lite svårt att dra några vettiga slutsatser av siffran 37 utan att ha lite mer info om åldersfördelning etc.