2020-07-01, 05:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Sommarvärme påverkar tydligen inte viruset.

https://www.foxnews.com/health/summer-weather-coronavirus
Vad med indirekta effekter då? Vad säger forskningen där?

T ex i länder som Sverige så är folk utomhus (och förmodligen med större avstånd från varandra) i större utsträckning när det är varmt. Det bör ju påverka kan man tycka.
Citera
2020-07-01, 05:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag misstänker det är en "sales-pitch". Detta från igår :

Billigt med 30.000 kr för en behandling. kan man spara ett dygn på IVA så har man tjänat in det med råge.
Citera
2020-07-01, 05:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag passerade ”Office Depot” i Stockholm. De annonserade om ansiktmasker för 49 kronor styck, motsvarande FFP2.

Det var ingen direkt rusning. De hade hur många som helst.

Tack för tipset. Dock söker jag FFP3 men jag skall kolla in de maskerna. Munskydd är ju viktigt i dessa tider.
Citera
2020-07-01, 05:55
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO6b2X/ny-studie-kraftig-overdodlighet-bland-utlandsfodda

Nu ska vi givetvis hållas sig till ämnet men är det inte märkligt att det är helt okej att redovisa såna här siffror vid Covid-19 men inte när det gäller brottslighet eller bidragsberoende mm.

Varför är inte artikeln byggd på att det bryr sig mindre i Svenska regler och vad regeringen säger mm?

Allmänt nyfiken att detta är relevant just i denna epidemi

Nu är det synd om de utlandsfödda och då får man publicera statistiksiffror runt deras aktiviteter. Däremot får man inte publicera statistik om det negativt kan påverka utlandsfödda.
Citera
2020-07-01, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tack för tipset. Dock söker jag FFP3 men jag skall kolla in de maskerna. Munskydd är ju viktigt i dessa tider.

FFP2 är nog ok för bruk på tunnelbana etc. FFP3 sägs vara rätt jobbiga att andas i.
Citera
2020-07-01, 06:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Vi får hoppas KI har rätt då, men man ser inte riktigt denna immunitet i Wuhan där den borde finnas.
Jan Albert är en av medförfattarna. Han har ju uppenbart haft tunnelseende för att visa att Sverige kommer uppnå flockimmunitet tidigt.

Jag förhåller mig skeptisk tills den är peer-reviewed.
Citera
2020-07-01, 06:05
Medlem
Citat:
Nu är det synd om de utlandsfödda och då får man publicera statistiksiffror runt deras aktiviteter. Däremot får man inte publicera statistik om det negativt kan påverka utlandsfödda.

Tegnell kanske är en av oss helt enkelt.
Han såg detta komma och tänkte att politikerna gör inget så nu har vi chansen...
Citera
2020-07-01, 06:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Min kalkyl har tidigare visat på att 6000-gränsen passeras den 23 eller 24 juli men det skedde en klar minskning av dödligheten. Platz.se står just nu på 5356 döda i corona men jag håller mig till den av FHM presenterade siffran på 5333 avlidna i corona. Eftersom dödligheten minskat till 24 personer per dag kommer det att ta 27--28 dagar innan gränsen nås.

Kalkylen visar sålunda att vi har över 6000 avlidna tisdagen den 28 juli istället för den 24 juli i tidigare kalkyl.
I morgon förväntar jag mig på nytt en låg siffra över nya döda, 20-26 personer medan veckans högsta siffra presenteras på torsdag enligt min utvecklade magkänsla.

Dina kalkyler brukar stämma väldigt bra. Tror att du har helt rätt i hur dödligheten kommer att utveckla sig.
Citera
2020-07-01, 06:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Grekland har ungefär lika stor befolkning om Sverige men har också lyckats bättre än Sverige

Grekland
192 döda
3409 fall

Sverige
5351 döda
68551 fall

Självklart vill heller inte Grekland få katastrofen i Sverige i sitt eget land.

Är det sant att Grekland bara har cirka 200 döda från COVID-19. Om det stämmer borde alla svenska politiker och FHM total-skämmas. Avskedade kan de ju aldrig bli och samma partier vinner ju valet 2020, men att de skall skämmas borde vara en självklarhet.
Citera
2020-07-01, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
It usually means that the body will produce antibodies, specifically IgA in the case of SARS-COV-2 which has the largest mitigating effect but disappears the fastest (which is why IgG and IgM are the measured antibodies in antibody assay, although I’ve heard that IgA antibodies apparently survive longer in the mucosal membranes. This could also be an antibody response missed by these tests). However, if their speculation that the virus is defeated at the T-Cell level without producing antibodies is true, this will mean that immunity is not possible at this current point. T-Cells will not prevent the virus from attacking and infecting cells, they are simply the first line of defence when this happens — and they will not have committed an antibody response to memory. My earlier statements that the immunity system is something that ebbs and wanes in strength is still true — factors such as the seasons and stress, diet, etc. all affect the strength of the immune system.

The key point in SARS-COV-1 is that the infection was beaten back by antibodies. T-Cells alone didn’t beat this back without committing antibodies to memory. The way it would beat this virus back a second time is by reproducing these antibodies. This is where the immunity to a virus comes from, as antibodies do naturally wane in the blood over time (although this varies from virus to virus).
T-cellerna är mördarceller. De dödar inte viruset, utan de celler som är infekterade.
Citera
2020-07-01, 06:25
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Är det sant att Grekland bara har cirka 200 döda från COVID-19. Om det stämmer borde alla svenska politiker och FHM total-skämmas. Avskedade kan de ju aldrig bli och samma partier vinner ju valet 2020, men att de skall skämmas borde vara en självklarhet.

Själv litar jag inte en sekund på Greklands siffror, men det är bara jag det.
Citera
2020-07-01, 06:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
T-cellerna är mördarceller. De dödar inte viruset, utan de celler som är infekterade.
Jag tror man talar om minnesceller i första hand:

https://sv.wikipedia.org/wiki/T-cell#Minnes-T-celler

Kul dock att den biträdande statsepidemiologen refererar till en pre-print som bas för sin strategi på en PK. Säger rätt mycket om läget i Sverige inte minst bland våra journalister som har som uppdrag att bevaka hur myndigheterna sköter detta och inte vara Regeringens taltratt:
What is an unrefereed preprint?

Before formal publication in a scholarly journal, scientific and medical articles are traditionally certified by “peer review.” In this process, the journal’s editors take advice from various experts—called “referees”—who have assessed the paper and may identify weaknesses in its assumptions, methods, and conclusions. Typically a journal will only publish an article once the editors are satisfied that the authors have addressed referees’ concerns and that the data presented support the conclusions drawn in the paper.

Because this process can be lengthy, authors use the medRxiv service to make their manuscripts available as “preprints” before certification by peer review, allowing

other scientists to see, discuss, and comment on the findings immediately. Readers should therefore be aware that articles on medRxiv have not been finalized by authors, might contain errors, and report information that has not yet been accepted or endorsed in any way by the scientific or medical community.

We also urge journalists and other individuals who report on medical research to the general public to consider this when discussing work that appears on medRxiv preprints and emphasize it has yet to be evaluated by the medical community and the information presented may be erroneous.
https://www.medrxiv.org/content/what-unrefereed-preprint
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in