2020-06-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Troligen inte. Tydligen om man vill sänka överdödlighet funkar lockdown även där, kan tänka mig att det har med minskad mängd olycksdödsfall att göra, så det har nog bara jämnat ut sig med de som dött i covid-19. Vi mins väl detta allihopa. Det var ju snack om det under tiden länderna var i lockdown. De som inte var så hårt drabbade från början gick överdödligheten ner under det normala medans lockdownen varade.

Nej det har med social distancering og hygiejne at gøre.

Smitsomt sygdomme som influenza har dårlige vilkår for at spredes og derfor dør færre af disse sygdomme.
Citera
2020-06-30, 22:23
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Var det hon som också sa (ungefär) 'Det är synd om Sverige." Och "Jo, de litade väl så klart på Tegnell"... Osv. Var nåt om det i Expressen häromdagen.

Hur ska vi ta oss bort från Corona och från skämskudden?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kravet-fran-norge-stang-sverige-nu/

Jo, det var hon som tyckte synd om Sverige och tyckte vi skulle köra lockdown nu. Men mitt i sommaren det kan vi glömma.
Citera
2020-06-30, 22:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Mät överdödlighet för 2020. Vi kommer inte ha någon.

Fast vi har haft överdödlighet under vissa månader hittills. Halva 2020 är ju kvar så du kan ju inte dra några slutsatser ännu ang överdödlighet.
Citera
2020-06-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så det verkar som om fallen sjunker i Sverige, men jag bara undrar varför? I Usa så har dom lockdowns i vissa states men fallen bara ökar där. Och det är ju för att dom flesta inte kör på social distanisering och mask. Men i Sverige är det väl samma sak? Varför ökar det inte lika mycket de senaste veckorna???

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-dubbelt-sa-manga-kan-vara-immuna-i-sverige-/

Citat:
Enligt forskarna kan det betyda att vi är betydligt närmare en bred immunitet bland befolkningen än vad man tidigare trott.

– Upp till dubbelt så många i befolkningen kan vara immuna än vad antikroppstesterna visat. Det betyder att vi kanske är närmare flockimmunitet än vad man kanske trott, säger hon

minst dubbelt så många verkar ha T cells immunitet kontra antikroppar.

Citat:
Enligt överläkaren är det T-cellssvaren som man vill åt då det är T-cellerna som ger ett långvarigt skydd.

– De har en lång minnesbild och de kan förhindra att man får en ny virusinfektion

så Stockholm är nog jäkligt nära flockimmunitet om dom inte redan är där
Citera
2020-06-30, 22:29
Medlem
Citat:
Vart får du det att 8 av 10? Källa? Jag har också svårt att tro på det. Speciellt med att vi har 68k+ fall säkert fler som inte har testats.
Om jag inte minns fel..sa hon från fhm det på PK idag.
Citera
2020-06-30, 22:32
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Jag kan ju säga såhär om jag var multisjuk 70+are.

”Hej. Det är ett virus som florerar. Du är i riskzonen. Så vi stannar hela världen, så du eventuellt kan skyddas. Du får heller inte träffa dina barn eller barnbarn i dina eventuellt sista månader i livet. Ok?”

”- Är du helt dum i huvudet? Jag vägrar att inte få träffa mina barnbarn, och ni kan glömma att jag tänker ta deras sämre framtid på mitt samvete det sista jag gör i livet. Jag drar från det här fascist-hemmet.”

Ja samma här eller som en jag känner på 80 år som sa att dö måste man och jag sa åt han att det är bra att dö i en pandemi då, inget mer med det. Folk tar livet på för stort allvar och är för rädda för att dö, dör man får någon annan ta över. Jag skulle inte vilja vara 80 och inspärrad på 14 kvadrat och se tomma skolgårdar det sista jag gör. Döden i covid-19 är lugn och behaglig man får långsam syrebrist och slocknar i en dimma.
Citera
2020-06-30, 22:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Håller med dig, Britton är en auktoritet.
Det är han verkligen. En mycket kunnig läkare och professor. Synnerligen empatisk och trevlig utöver sitt stora kunnande och långa erfarenhet.
Citera
2020-06-30, 22:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
I början var det väl så Uk och Sverige ville köra. Men den planen verkar ju inte riktigt fungera i Sverige då dom flesta inte ens får antikroppar och det finns ingen garanti för flockimmunitet lol. Sedan har ju Sverige fått mkt rättvis kritik för denna strategi och förlorar flera miljoner i turism. Dom har ju börjat med att köra fler tester så undrar om dom lär ändra strategi eller köra mer hårdare åtgärder. Men vem vet med dessa politiker

Ju det de pratade om på Aktuellt kl 21 nu,

T-celler, 10 års immunitet och flockimmunitet!
Citera
2020-06-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-dubbelt-sa-manga-kan-vara-immuna-i-sverige-/

minst dubbelt så många verkar ha T cells immunitet kontra antikroppar.

så Stockholm är nog jäkligt nära flockimmunitet om dom inte redan är där
Låter nog rätt
Hörde att Rinkeby hade flockimmunitet? Så kan det bli en andra våg i Sverige isåfall?
Citera
2020-06-30, 22:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kravet-fran-norge-stang-sverige-nu/

Jo, det var hon som tyckte synd om Sverige och tyckte vi skulle köra lockdown nu. Men mitt i sommaren det kan vi glömma.

Hon har ju rätt. Det råder ingen tvekan om det, även om många förstås tycker det skulle kännas surt med en nedstängning. Vet inte om man skulle kunna vänta till 15 augusti och köra 8 veckors nedstängning då?

Även i Finland är man ju minst sagt kritisk till den svenska strategin, om man nu ens kan kalla det för strategi.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006556776.html?fbclid=IwAR3lNnDeNn1BtZfn52bJ3r IEGN3DABgK_3LZt_EiOgiU3klTt0ZX-663ldA
Citera
2020-06-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ju det de pratade om på Aktuellt kl 21 nu,

T-celler, 10 års immunitet och flockimmunitet!
Vad händer om viruset muterar?
Citera
2020-06-30, 22:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.foxnews.com/us/summer-may-be-key-turning-point-in-fight-against-coronavirus-report

Kommer folk att börja leva normalt om de vaccineras med något som bara är 50% effektivt?

Om du har 50 procent från vaccin och 25-30 procent från tidigare insjuknad, ja då har du gruppimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in