2020-06-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Exakt såhär är det. Dumma människor som är för dumma för att förstå att de är dumma, de har fina titlar som smittskyddsöverläkare eller virusprofessor men de kan inte tänka tre steg framåt, de går och går och ingen säger åt de att de yrar och går runt i cirklar för alla har för mycket respekt för auktoriteter. Det är egentligen samma problematik som slutförvaringen av kärnkraften, man skyfflar över allt på framtida generationer och låter någon annan sopa det under mattan.
Såna här saker är för allvarliga för att planera ad-hoc och där är jag stolt över att vi har följt en genomtänkt strategi. Vi är i en mycket bättre situation än Norge tack vare att 5000 gamlingar offrade sig, de förtjänar mer respekt än att bli kallade offer.

Jag kan ju säga såhär om jag var multisjuk 70+are.

”Hej. Det är ett virus som florerar. Du är i riskzonen. Så vi stannar hela världen, så du eventuellt kan skyddas. Du får heller inte träffa dina barn eller barnbarn i dina eventuellt sista månader i livet. Ok?”

”- Är du helt dum i huvudet? Jag vägrar att inte få träffa mina barnbarn, och ni kan glömma att jag tänker ta deras sämre framtid på mitt samvete det sista jag gör i livet. Jag drar från det här fascist-hemmet.”
Citera
2020-06-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Nej det gör det inte.

Greek prime minister Kyriakos Mitsotakis confirmed on Monday that no flights from the UK and Sweden will be allowed until 15 July.

The decision was reached during a meeting with officials, ahead of the country’s opening to tourism on July 1. Mitsotakis, however, pointed out that “the whole opening procedure is dynamic and the data will be continuously evaluated.”
"Apollo tvingas ställa in flera resor efter att Grekland stoppat direktflyg från Sverige.

Men konkurrenten Tui har nått en överenskommelse med den grekiska regeringen.

– Det är ett sätt att öppna upp för svensk turism, säger presschefen Adam Györki."

"Resejätten Tui har nått en överenskommelse med den grekiska regeringen. Det innebär att den planerade premiärflighten till Rhodos kommer att lyfta som planerat på torsdag den 2 juli."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6jxKz0/charterresor-stalls-in-efter-greklands-beslut
Citera
2020-06-30, 21:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Samma sak just nu och senaste dagarna, alla andra länder rapporteras men inte sveriges?
Tror de ändrat rutinerna, väntar en vecka för att undvika så mycket eftersläpningar, och placerar dödsfall på rätt dag. Siffrorna blir mer rättvisande, men fördröjda.
Citera
2020-06-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
OK, nu ändrar UD reserekommendationerna för 14 länder.
Ett försök att smitta ner övriga europa av regeringen?
Citera
2020-06-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Exakt såhär är det. Dumma människor som är för dumma för att förstå att de är dumma, de har fina titlar som smittskyddsöverläkare eller virusprofessor men de kan inte tänka tre steg framåt, de går och går och ingen säger åt de att de yrar och går runt i cirklar för alla har för mycket respekt för auktoriteter. Det är egentligen samma problematik som slutförvaringen av kärnkraften, man skyfflar över allt på framtida generationer och låter någon annan sopa det under mattan.
Såna här saker är för allvarliga för att planera ad-hoc och där är jag stolt över att vi har följt en genomtänkt strategi. Vi är i en mycket bättre situation än Norge tack vare att 5000 gamlingar offrade sig, de förtjänar mer respekt än att bli kallade offer.

Jag är så jävla trött och höra de 22-forskarna och ärkepuckot Björn Olsen. De kan ju för fan inte lyfta blicken en enda gång. Inte en enda gång har de pratat om folkhälsan i ett bredare perspektiv. De borde bannlysas ur debatten. De kan hålla på med virusforskning, men ska fan inte in i något bredare sammanhang.
Citera
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkhälsomyndigheten, hela tiden
Du får inte träffa äldre eller de i riskgrupp
Citat:
Ursprungligen postat av Folkhälsomyndigheten, från PK idag
Om du har antikropppar kan du träffa äldre och de i riskgrupp
Nu ska vi se, 1+1=2

Vad och hur de kommunicerar är verkligen sämst
Visst att inte överdriva Covid19 som räddhararna i tråden, men någon måtta måste det ju finnas.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dessutom. Nu börjar det komma mediciner och vaccin är på gång.

Den bästa taktiken har helt klart varit att fördröja så mycket som möjligt. Att stänga ute smittan så mycket man kan. Så att medicinvetenskapen börjar komma ikapp.

Den sämsta taktiken har varit att släppa smittan lös i ett land i ett så tidigt skede som Sverige gjorde. Det har kostat många liv i onödan.

Övriga Norden skötte detta bra. Sverige skötte detta... mindre bra...

Det du säger borde en doktor i pandemi fatta som även är statsepidemiolog. Taktiken har alltid varit att vara ytterst försiktig när nya virus dyker fram och inte kalla dem för ett förkylningsvirus.
Citera
2020-06-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Apollo tvingas ställa in flera resor efter att Grekland stoppat direktflyg från Sverige.

Men konkurrenten Tui har nått en överenskommelse med den grekiska regeringen.

– Det är ett sätt att öppna upp för svensk turism, säger presschefen Adam Györki."

"Resejätten Tui har nått en överenskommelse med den grekiska regeringen. Det innebär att den planerade premiärflighten till Rhodos kommer att lyfta som planerat på torsdag den 2 juli."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6jxKz0/charterresor-stalls-in-efter-greklands-beslut

Missade TUI flyget, tack för infon.

Men det blir nog ingen härlig semester då de kommer testa alla 200 garanterat. 7 eller 14 dagars karantän låter ju som en bra början på semestern
Citera
2020-06-30, 21:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja just det. Det är väl hans fru som driver något företag, eller hur?

Ja, bra med sammarbete inom familjen. Mannen fixar patienter till fruns rehabverksamhet.
Citera
2020-06-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det är det jag undra. Sköter Svenskarna sig nu? För att när jag gick ut i veckan så var det proppfullt i bussen och i kollektivtrafiken. Och vänner på stränder, badplatser osv. Restauranger och barer fulla.
De säger ju att 8 av 10 sköter sig och följer restriktioner..men inte kan jag då hålla med av det jag sett den senaste tiden.!
Citera
2020-06-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De säger ju att 8 av 10 sköter sig och följer restriktioner..men inte kan jag då hålla med av det jag sett den senaste tiden.!
Vart får du det att 8 av 10? Källa? Jag har också svårt att tro på det. Speciellt med att vi har 68k+ fall säkert fler som inte har testats.
Citera
2020-06-30, 22:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Extremvärme i Arktis och bränder i Sibirien. Risken finns att när pandemin äntligen är över får vi en real klimat smäll istället. Vi lever helt klart inte rätt, om det här går bra och våra barn tryggt kan växa upp får vi vara otroligt glada. Kanske dags att börja tänka om, offra lite och tänka på andra en bara oss själva.

Ja miljörörelsen kom helt av sig när COVID-19 tog över media. Många blev nog sura över detta och speciellt nog Gretchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in