2020-06-26, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ok tack för alla fina svar - en enda sak till som jag undrat över är om man har ihjäl viruset i frysen. Hur länge isf och vilken temp erfordras för att man ska vara säker på att man har dödat det?
Virus förstör man inte med kyla från en frys. Det behöver torka ut och det är oeffektivt i låga temperaturer.
Citera
2020-06-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
En fråga om covid-tester och deras trovärdighet. En god vän till mig har en 80+ släkting som fick lunginflammation förra veckan (midsommar). Denne hade rört sig ute i samhället (fd idrottare, pigg för sin ålder, vägrar isolera sig). Han testades för covid på sjukhus - åkte in på akuten - men det visade negativt svar. Han fick penicillin och skickades hem. (Chockerande för mig). Min fråga: är testerna för covid 100% pålitliga, på sjukhus? Ska han isolera sig? Sjukhuset sa inget om detta. Och: vad tror du orsakar denna typ av lunginflammation, är det vanligt så här års?

Hej igen,

RT-PCR har hög sensitivitet och specificitet för att påvisa virusets arvsmassa i provmaterialet. Det är det gyllene testet för att påvisa en pågående covid-19.

Det kan dock vara falskt negativ om provtagningen varit dålig (inte fått med adekvat provmaterial) eller om tajmingen varit fel.

Dina frågor är f ö väldigt svåra att svara på eftersom det är tredjehandsuppgifter, men vad jag kan tolka utifrån din berättelse är att de bedömde att din släkting hade en bakteriell luftvägsinfektion som han fick behandling för.
Senast redigerad av En..andra..chans 2020-06-28 kl. 19:29.
Citera
2020-06-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ok tack för alla fina svar - en enda sak till som jag undrat över är om man har ihjäl viruset i frysen. Hur länge isf och vilken temp erfordras för att man ska vara säker på att man har dödat det?

Hej igen,

Varsågod! Jag har tidigare skrivit att frysning bevarar viruset levande. Det är så man bevarar/förvarar virus på laboratorier. Vill man bevara viruset länge är -70 grader eller ännu kallare lämpligt.
Senast redigerad av En..andra..chans 2020-06-28 kl. 19:23.
Citera
2020-06-29, 13:39
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen,

Varsågod! Jag har tidigare skrivit att frysning bevarar viruset levande. Det är så man bevarar/förvarar virus på laboratorier. Vill man bevara viruset länge är -70 grader eller ännu kallare lämpligt.

Frågan är nu hur pass säkra dessa PCR-tester egentligen är, kan det vara så att dessa tester har olika känsligheter, beroende på vilken mutationstyp som viruset som testas har ? Kan det vara så att samma test t.ex reagerar olika på L respektive S-versionen av viruset som for runt i feb-april 2020 ?

Nu har också ny data på frusna avloppsprover "backat" förekomsten av Covid-19, "rekordet" just nu är väl Barcelona som anger mars 2019(!) Källa:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-spain-science/coronavirus-traces-found-in-march-2019-sewage-sample-spanish-study-shows-idUSKBN23X2HQ

Här på Flashback finns många vittnesuppgifter med personer som haft Corona-symptomer före julen 2019, svenska militärer som var i Wuhan i oktober 2019 insjuknade i grupp, städpersonal på Karolinska påvisade samma symptomer etc.

Då kan man fundera på om det fanns en Covid-19 av "en yngre" modell som inte var lika aktiv/smittsam som spreds tidigare under hösten för att senare mutera och bli av en mycket värre modell. Nu börjar också yngre generationer att drabbas hårdare, likheterna med spanska är slående.

Att virus bevaras levande om de fryses ned, betyder även att vi ev kan få mer problem nu när t.ex tundran i Sibirien börjar smälta, i så fall blir dagens Covid-19 bara en föraning om vad som kan komma framöver....
Citera
2020-06-30, 00:50
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Mask är inte effektivt ovh det har skrivits flera gånger!!
den enda mask som fungerar för skydda är ffp3 mask och den är inte billig
Väldigt få människor klarar av andvändare mask på rätt sätt, vi har sett flera bilder på folk som har masken som en halsduk efter ett tag.
Även om du nu har en mask så är ögonen oskyddade

Den allra största smittvägen är händer å, fingrar i mun, så tvätta/sprita händer ofta

Vilket jävla dravel !
Du diskvalificerar skyddsmasker enbart för att vissa individer klantar sig.
Sen hänvisar du till ffp3 när sjukvården kör N95 vilket är den lägre klassen ffp2.
I Vietnam där alla bär masker typ ffp1+solglasögon eller simpla halsdukar, har de 0 dödsfall hittills, 355 insjuknade och 330 friskförklarade, och detta på 97 miljoner invånare !
Vi har 5310 döda, 67667 insjuknade och inga rapporterade som friskförklarade (!) än...
Citera
2020-06-30, 12:32
Medlem
Erik Östs avatar
Räcker det med att suga i sig en enda viruspartikel för att bli smittad eller måste det till betydligt högre kvantitet ?
Citera
2020-06-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Ok, hoppas en sån testmetod kommer snart.
Tack för svar!

Hej igen,

Varsågod! Det finns idag avancerade immunologiska tester som tillsammans kan visa på specifik T-cellsimmunitet som används i forskningssyfte, men testerna är så komplicerade att de inte går att masstesta rutinmässigt. Den nyligen publicerade KI studien (ännu ej peer reviewed) enligt nedan visar att flera som inte har påvisbara IgG-antikroppar verkar ändå ha T-cellsimmunitet vilket är mycket goda nyheter och stöder det som jag tidigare har pratat om. Det är även hoppfullt ur vaccinationssynpunkt.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.29.174888v1.full.pdf+html
Citera
2020-06-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Räcker det med att suga i sig en enda viruspartikel för att bli smittad eller måste det till betydligt högre kvantitet ?

Hej,

Nej, det tror jag inte. Det är väldigt svårt att säkert veta hur många viruspartiklar som behövs för att man ska bli smittad eftersom det av praktiska och etiska skäl inte går att göra en klinisk studie på detta.
Citera
2020-06-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Frågan är nu hur pass säkra dessa PCR-tester egentligen är, kan det vara så att dessa tester har olika känsligheter, beroende på vilken mutationstyp som viruset som testas har ? Kan det vara så att samma test t.ex reagerar olika på L respektive S-versionen av viruset som for runt i feb-april 2020 ?

Nu har också ny data på frusna avloppsprover "backat" förekomsten av Covid-19, "rekordet" just nu är väl Barcelona som anger mars 2019(!) Källa:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-spain-science/coronavirus-traces-found-in-march-2019-sewage-sample-spanish-study-shows-idUSKBN23X2HQ

Här på Flashback finns många vittnesuppgifter med personer som haft Corona-symptomer före julen 2019, svenska militärer som var i Wuhan i oktober 2019 insjuknade i grupp, städpersonal på Karolinska påvisade samma symptomer etc.

Då kan man fundera på om det fanns en Covid-19 av "en yngre" modell som inte var lika aktiv/smittsam som spreds tidigare under hösten för att senare mutera och bli av en mycket värre modell. Nu börjar också yngre generationer att drabbas hårdare, likheterna med spanska är slående.

Att virus bevaras levande om de fryses ned, betyder även att vi ev kan få mer problem nu när t.ex tundran i Sibirien börjar smälta, i så fall blir dagens Covid-19 bara en föraning om vad som kan komma framöver....

RT-PCR testernas primers är speciellt utvalda/framtagna för att binda till de mest stabila regionerna av SARS CoV-2 RNA så de bör påvisa de olika varianter som cirkulerar.

Är skeptisk till den spanska avloppsstudien eftersom dels stämmer den inte överens med all övrig tidslinjedata och dels var det om jag förstår studien rätt bara ett enstaka fruset avloppsprov som var positivt och som inte kunde konfirmeras, vilket gör att det kan vara falskt positiv. Studien har ännu inte kvalitetsgranskats så vi får se.

Man ska vara försiktig med att dra slutsatser efter enstaka vittnesmål och andra luftvägsinfektioner fanns ju då.

Nej, yngre generationer drabbas inte hårdare, men spridningen ökar i vissa yngre åldersgrupper troligen p g a ändrat beteende. Det finns således i nuläget inga likheter med spanska sjukan på det sätt du menar.

Det tror jag inte vi behöver oroa oss för, däremot som jag skrivit tidigare behöver vi ha bättre koll på fladdermöss och andra tänkbara värddjurs virus som i framtiden kan orsaka nya farliga pandemier.
Citera
2020-06-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kendallo
Tack för att du tar dig tid att sitta här och läsa och svara på alla relevanta frågor! Du är fantastisk! All beundran till dig som kommer åter och åter trots inlägg som det du svarade på ovan! :bow:

Hej igen,

Påminner mig själv bara. Tack!
Citera
2020-06-30, 21:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Helt otroligt att TS fortsätter att skriva i denna tråd efter att gjort bort sig så fullständigt gång efter gång. Borde ju gömma sig hemma med skämskudde vid det här laget.

En normalbegåvad nioåring inser ju att man bör bära mask till exempel men tydligen kan en expert i ”klinisk virologi” fortfarande inte lägga ihop 1+1 innan man fått Tegnells heliga välsignelse.

Så, för protokollet och för eventuell kommande psykologisk/historisk forskning:

Tycker TS fortfarande att man inte bör bära mask på tunnelbanan i rusningstrafik? Tycker TS fortfarande att vårdpersonal inte ska bära mask när de lyssnar på hjärtljud på sina 80-åriga patienter?

Du är då verkligen en pajas de luxe. Sitta och skriva att andra "gjort bort sig" för att de inte drar lika långtgående slutsatser ur ett forskningsresultat som du som (uppenbar) lekman gör, när du samtidigt dragit ner brallorna på dig själv flera gånger här i covid-trådarna (jag har mer hjälpt andra att visa röven din är bar ):

(FB) Varför fortsätter Svensk media tjata om Tom Britton? (Harry pratar i nattmössan om att 20% av smtitade hamnar på sjukhus, fast inte ens hans egna siffror stöder det, jag visar att den verkliga siffran ligger någonstans mellan 2 och 2,5% med någon procent eller två felmarginal hit eller dit)

(FB) Andra vågen, är det game over för Sverige i november? (Harry kommer med påståenden om virusets väderkänslighet som inte har stöd i faktiskt kunskapsläge och gör allmänna skräckprognoser som bygger på totalt felaktiga antaganden om hur viruset och vår beredskap mot det funkar)

Så sluta skräpa ner denna tråd med ditt skitprat och ägna dig istället åt att sätta dig in lite mer i fakta innan du ger dig in i sakdiskussioner nästa gång. Du har nämligen inte ens hälften så mycket koll som du tror.

--- Detta sagt så är jag själv tveksam om masker/andningsskydd. Jag upplever att En..Andra..Chans har i stort sett rätt om osäkerheten i kunskapsläget. Men det finns trots allt rätt goda indikationer på att det bromsar smittspridning och då ser jag också att en så pass egentligen liten grej (när vi väl vant oss vid den) faktiskt kan vara mödan värd att implementera. Även om jag gissar att de flesta bär masken för att skydda sig själva snarare än främst för dess verkliga syfte - att skydda andra.
Citera
2020-06-30, 22:06
Medlem
MrFolds avatar
På BBC:s vetenskapspodd om Covid-19 talade de en del om vaccin senast, både allmänt och för Covid-19. En av experterna sa att även sen länge etablerade vacciner ofta har mycket lägre verkansgrad på individnivån än vad man tror: Det kan vara så många som en tredjedel som inte får en ordentlig immunitet av det. Men massvaccinationerna uppnår ändå sitt syfte, genom att de 65-70% som får okej immunitet tillsammans uppnår en så god flockimmunitet att det är väldigt svårt för det som finns kvar i omlopp av sjukdomarna att sprida sig i någon högre grad i populationen. Hon sa också att realistiskt ger även ett bra Covid-19-vaccin kanske bara ordentligt immunitet hos 60% av de som immuniseras.

Det där lät lite läskigt i mina öron och minskade trygghetskänslan jag haft kring vaccin för mina ungar och för mig själv. Naturligtvis även framåt angående hur mycket man kan lita för egen del på ett vaccin mot Covid-19. Kan du bidra med något kring detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in