2020-06-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du är då verkligen en pajas de luxe. Sitta och skriva att andra "gjort bort sig" för att de inte drar lika långtgående slutsatser ur ett forskningsresultat som du som (uppenbar) lekman gör, när du samtidigt dragit ner brallorna på dig själv flera gånger här i covid-trådarna (jag har mer hjälpt andra att visa röven din är bar ):

(FB) Varför fortsätter Svensk media tjata om Tom Britton? (Harry pratar i nattmössan om att 20% av smtitade hamnar på sjukhus, fast inte ens hans egna siffror stöder det, jag visar att den verkliga siffran ligger någonstans mellan 2 och 2,5% med någon procent eller två felmarginal hit eller dit)

(FB) Andra vågen, är det game over för Sverige i november? (Harry kommer med påståenden om virusets väderkänslighet som inte har stöd i faktiskt kunskapsläge och gör allmänna skräckprognoser som bygger på totalt felaktiga antaganden om hur viruset och vår beredskap mot det funkar)

Så sluta skräpa ner denna tråd med ditt skitprat och ägna dig istället åt att sätta dig in lite mer i fakta innan du ger dig in i sakdiskussioner nästa gång. Du har nämligen inte ens hälften så mycket koll som du tror.

--- Detta sagt så är jag själv tveksam om masker/andningsskydd. Jag upplever att En..Andra..Chans har i stort sett rätt om osäkerheten i kunskapsläget. Men det finns trots allt rätt goda indikationer på att det bromsar smittspridning och då ser jag också att en så pass egentligen liten grej (när vi väl vant oss vid den) faktiskt kan vara mödan värd att implementera. Även om jag gissar att de flesta bär masken för att skydda sig själva snarare än främst för dess verkliga syfte - att skydda andra.

Ja dina beräkningar om sjukhusinläggningar och mortalitet minns jag än idag hur du faktiskt satte mig på plats litegrann. Det var en imponerande uträkning du kom med och det uppskattade jag även om jag inte ville skräpa ner tråden med ett ’tack’ den gången.

Det är just det som är grejen med mig dock. Jag lyssnar på argument och kan ändra min uppfattning om någon faktiskt kan visa att jag har fel.

Tyvärr saknar många den förmågan. En del experter har ju visat sig vara riktiga tjockskallar som inte kan revidera sina uppfattningar trots att hela världen är överens om att de har fel. Rena rama autister verkar det som.

Vad gäller den andra vågen i vinter så kommer jag att påminna dig när det är dags om vem som hade rätt och vem som hade fel. Och vid det laget är jag säker på att även du och TS kommer bära mask på tunnelbanan som om ni alltid tyckt att det var en självklarhet. Det är nämligen så att till och med riktiga tjockskallar med asperger ändrar sig till slut när deras idéer till slut blir överväldigande motbevisade.

I just detta fall där de har så inihelvete fel att det är pinsamt för var och en att se på när de kommer ned sina lingvistiska kullerbyttor för att försöka bortförklara maskers effektivitet så ska det bli extra roligt när de till slut måste erkänna något så självklart som att jorden faktiskt är rund efter att de i månader varit riktiga flat earthers. Mer korkade än en genomsnittlig nioåring.
Citera
2020-06-30, 23:22
Medlem
Citat:
Du är då verkligen en pajas de luxe. Sitta och skriva att andra "gjort bort sig" för att de inte drar lika långtgående slutsatser ur ett forskningsresultat som du som (uppenbar) lekman gör, när du samtidigt dragit ner brallorna på dig själv flera gånger här i covid-trådarna (jag har mer hjälpt andra att visa röven din är bar ):

(FB) Varför fortsätter Svensk media tjata om Tom Britton? (Harry pratar i nattmössan om att 20% av smtitade hamnar på sjukhus, fast inte ens hans egna siffror stöder det, jag visar att den verkliga siffran ligger någonstans mellan 2 och 2,5% med någon procent eller två felmarginal hit eller dit)

(FB) Andra vågen, är det game over för Sverige i november? (Harry kommer med påståenden om virusets väderkänslighet som inte har stöd i faktiskt kunskapsläge och gör allmänna skräckprognoser som bygger på totalt felaktiga antaganden om hur viruset och vår beredskap mot det funkar)

Så sluta skräpa ner denna tråd med ditt skitprat och ägna dig istället åt att sätta dig in lite mer i fakta innan du ger dig in i sakdiskussioner nästa gång. Du har nämligen inte ens hälften så mycket koll som du tror.

--- Detta sagt så är jag själv tveksam om masker/andningsskydd. Jag upplever att En..Andra..Chans har i stort sett rätt om osäkerheten i kunskapsläget. Men det finns trots allt rätt goda indikationer på att det bromsar smittspridning och då ser jag också att en så pass egentligen liten grej (när vi väl vant oss vid den) faktiskt kan vara mödan värd att implementera. Även om jag gissar att de flesta bär masken för att skydda sig själva snarare än främst för dess verkliga syfte - att skydda andra.

Hej,

Jag har ignorerat att svara användaren du svarade eftersom han tidigare kränkt mig sexuellt och sedan antytt att jag medverkar till massmord. Det sista inlägget lägger han felaktiga påståenden i min mun och vill att jag ska svara på de felaktiga påståenden. Jag har ända sedan början på tråden sagt att om man vill ha munskydd och följer FHMs rekommendationer så är det bra. Jag har också påpekat det viktiga att all vård- och omsorgspersonal ska bära adekvat skyddsutrustning, vilket skyddar åt båda hållen. Däremot har jag beskrivit komplexiteten både vetenskapligt och praktiskt ur ett tvångsperspektiv att använda munskydd.

Nu har jag läst lite mer av de senare studierna och även konsulterat med ytterst kompetenta kollegor och det vetenskapliga börjar väga över till munskyddets fördel.
Det finns en fördel till med munskydd och det är att man pratar mindre med munskydd. Eftersom vi nu på senare tid lärt oss att även prat via små salivdroppar sprider smittan och att man kan smitta asymptomatiskt/presymptomatiskt kan det vara bra med munskydd inomhus i miljöer där vi absolut inte kan hålla avstånd, ex bussar i rusningstrafik mm.
Nu pratar vi ju vanligtvis inte med främlingar på bussen i Sverige, men även pratande i mobiltelefon nära någon annans ansikte kan överföra smittan. Om munskyddet får folk att inte prata i mobilen när det är trångt minskas den risken.

Det viktigaste är fortfarande att hålla avstånd och undvika ansikte mot ansikte samt hand till ansikte.

Dock om jag lyfter blicken och ser ur ett helhetsperspektiv så kommer det inte vara en game changer och är fortfarande en väldigt komplex fråga.
Citera
2020-06-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Vilket jävla dravel !
Du diskvalificerar skyddsmasker enbart för att vissa individer klantar sig.
Sen hänvisar du till ffp3 när sjukvården kör N95 vilket är den lägre klassen ffp2.
I Vietnam där alla bär masker typ ffp1+solglasögon eller simpla halsdukar, har de 0 dödsfall hittills, 355 insjuknade och 330 friskförklarade, och detta på 97 miljoner invånare !
Vi har 5310 döda, 67667 insjuknade och inga rapporterade som friskförklarade (!) än...
sjukvården andvänder ffp3 samt visir så du har ingen aning vad du pratar om....
Halsduk??😀 Ja ta din halsduk o gå ut o va skyddad du
Citera
2020-07-01, 00:27
Medlem
Citat:
På BBC:s vetenskapspodd om Covid-19 talade de en del om vaccin senast, både allmänt och för Covid-19. En av experterna sa att även sen länge etablerade vacciner ofta har mycket lägre verkansgrad på individnivån än vad man tror: Det kan vara så många som en tredjedel som inte får en ordentlig immunitet av det. Men massvaccinationerna uppnår ändå sitt syfte, genom att de 65-70% som får okej immunitet tillsammans uppnår en så god flockimmunitet att det är väldigt svårt för det som finns kvar i omlopp av sjukdomarna att sprida sig i någon högre grad i populationen. Hon sa också att realistiskt ger även ett bra Covid-19-vaccin kanske bara ordentligt immunitet hos 60% av de som immuniseras.

Det där lät lite läskigt i mina öron och minskade trygghetskänslan jag haft kring vaccin för mina ungar och för mig själv. Naturligtvis även framåt angående hur mycket man kan lita för egen del på ett vaccin mot Covid-19. Kan du bidra med något kring detta?

Hej igen,

Generellt så är vaccination en av människans absolut största medicinska framgångar. Vaccination räddar/har räddat så många miljoner människoliv. Immunitetsgraden varierar beroende på vilket vaccin och vilken sjukdom man vill förebygga. Vi lär oss hela tiden mer om vårt oerhört komplexa immunförsvar och nya tekniker utvecklas. Det är så oerhört viktigt att ett vaccin är säkert. Det är a och o. För att folk ska acceptera ett vaccin måste det ju finnas ett förtroende.

När det gäller covid-19 vaccin så är det viktiga att det skyddar mot allvarlig sjukdom/död. Även om man inte skulle få 100% immunitet så blir man troligen mildare sjuk om man drabbas och då är väldigt mycket vunnit.
Dessutom lär vi oss mer om T-cellsimmuniteten och ju mer vi lär oss om den desto bättre vaccin kan vi utveckla.
Senast redigerad av En..andra..chans 2020-07-01 kl. 00:29.
Citera
2020-07-04, 05:20
Medlem
AlbusPercivals avatar

Haft huvudvärk två dagar irad, som en tung klot över huvudet. Känner mig täppt i näsen och kan nysa ibland.

Känner mig trött orkar inte prata högra sidan ac min kind till örat känns förlamad. Är även lite illamående.

Tog en promenad idag, det blev lite bättre, tagit 2 alvedon och en ipren men ingen förädnring har skett.

Kan detta vara corona? Pågått i två dagar.

**

*Citera+
Citera
2020-07-04, 14:04
Medlem
aisha51s avatar
När man tvättar händerna, måste vattnet vara varmt? Går det lika bra med diskmedel som med tvål? Vid vilken temperatur dör viruset? Är viruset luftburet?
Citera
2020-07-04, 14:10
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival

Haft huvudvärk två dagar irad, som en tung klot över huvudet. Känner mig täppt i näsen och kan nysa ibland.

Känner mig trött orkar inte prata högra sidan ac min kind till örat känns förlamad. Är även lite illamående.

Tog en promenad idag, det blev lite bättre, tagit 2 alvedon och en ipren men ingen förädnring har skett.

**

*Citera+

Låter som du har pollen. Huvudvärk, täppheten, nysningar och trötthet. Lider själv av pollen och de symptomen är verkligen påfallande. Samt att halsen kliar/kittlar.

Vad gäller ditt lock för örat så hade jag något liknande häromdagen. Kände mig lite illamående och "lock" på ena örat. Testade att tvätta ur öronen med en sån där skit du fyller med vatten och sprutar in i öronen. Jävlar i mig vad mycket vax det kom ut, stora tjocka klumpar. Riktigt vidrigt var det. Men "locket" släppte och även illamåendet försvann kort därefter. Vet inte om det finns en korrelation mellan locket och illamående, men jag tror det.

Testa tvätta ur öronen
Citera
2020-07-04, 16:56
Medlem
Citat:

**

*Citera+

Hej,

Det låter inte typiskt för covid-19 utifrån vad du berättar. Vad menar du med att det känns förlamat på ena sidan? Hänger mungipan? Om du ler ser du en skillnad i spegeln?
Citera
2020-07-04, 17:12
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Det låter inte typiskt för covid-19 utifrån vad du berättar. Vad menar du med att det känns förlamat på ena sidan? Hänger mungipan? Om du ler ser du en skillnad i spegeln?

En liten konstig känsla, halva ansiktet inklv ögat gjorde ont igår och hade huvudvärk.

Idag har jag vaknat upp till att nacken samt axlarna gör lite ont, där jag är riktigt trött och sen blir jag yr när jag ställer mig upp.

Detta kan väll inte vara Covid? Värt att poängtera jag känner mig täppt i näsan.
Citera
2020-07-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
När man tvättar händerna, måste vattnet vara varmt? Går det lika bra med diskmedel som med tvål? Vid vilken temperatur dör viruset? Är viruset luftburet?

Hej,

Det rekommenderas varmt vatten, men om man inte har tillgång till varmt vatten så kan man använda kallt vatten. Rekommendationen är tvål. Vattnet sköljer bort viruset och tvålen dödar viruset genom att skada virusets hölje som till stor del består av fetter. Har skrivit om temperaturer tidigare, läs gärna det.
Viruset kan spridas i luften en kortare sträcka (< 2 m) genom små droppar, men det finns inga tecken på att det är luftburet en längre sträcka.
Citera
2020-07-04, 17:19
Medlem
Citat:
En liten konstig känsla, halva ansiktet inklv ögat gjorde ont igår och hade huvudvärk.

Idag har jag vaknat upp till att nacken samt axlarna gör lite ont, där jag är riktigt trött och sen blir jag yr när jag ställer mig upp.

Detta kan väll inte vara Covid? Värt att poängtera jag känner mig täppt i näsan.

Ok, det låter inte typiskt för covid-19, men jag kan inte säga säkert. Hoppas du snart mår bättre!
Citera
2020-07-04, 18:04
Medlem
Hur "vanligt" är det med sk vanliga förkylningsvirus nu i sommar?
Många med dylika symptom tänker ju direkt, "hjälp Corona!" jag själv inräknad.
Svårt hitta statistik på annat än influensavirus som nu är utanför säsong väl?

Man läser om personer med luftvägsinfektion-symptom som testat negativt och då torde väl det peka på förkylning? Men bedöms det vara färre sådana virus i omlopp nu än tidigare år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in