2024-06-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det brukar likställas med Tramadol och då går gränsen vid 20 gram.

Har försökt leta efter någon skala på just dom men kan inte hitta nånstans. Tror du att det är 20gram, eller har du hittat vart man kan läsa om just tapentadol?

Tack för svar btw
Citera
2024-06-20, 08:05
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsvenne
Har försökt leta efter någon skala på just dom men kan inte hitta nånstans. Tror du att det är 20gram, eller har du hittat vart man kan läsa om just tapentadol?

Tack för svar btw

Nej jag har inte sett någon skala för tepentadol men det likställs med tramadol i farlighetsgrad i rättsfall och gränsen för tramadol går vid 20 gram.
Citera
2024-06-23, 22:04
Medlem
Citat:
Nej jag har inte sett någon skala för tepentadol men det likställs med tramadol i farlighetsgrad i rättsfall och gränsen för tramadol går vid 20 gram.

Alright! En till fråga.

Om de beslagtagit två försändelser, låt säga att varje brev går inom ringa. Lägger de då ihop mängderna för båda breven och kan sen trycka på att det är under normalgraden? Istället för två ringa. Om du förstår vad jag menar.
Citera
2024-06-23, 22:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsvenne
Alright! En till fråga.

Om de beslagtagit två försändelser, låt säga att varje brev går inom ringa. Lägger de då ihop mängderna för båda breven och kan sen trycka på att det är under normalgraden? Istället för två ringa. Om du förstår vad jag menar.

Kommer de samtidigt så är det möjligt men inte om vi pratar någon dag emellan försändelserna.
Citera
2024-06-23, 22:58
Medlem
Citat:
Kommer de samtidigt så är det möjligt men inte om vi pratar någon dag emellan försändelserna.

Låt säga att det rör sig om cirka 1 vecka mellan beslagen. Hen fick ett brev från polis sen en vecka senare ytterligare ett.
Citera
2024-06-26, 12:52
Medlem
Hej, kan någon ge mig lite insikt i frågan:

Det var en sommarkväll och jag blev berusad. Jag hade med mig en kniv (liten fickkniv/multiverktyg) för att skära jordgubbar med i ett parkområde. Därefter gick jag till en bar och blir avvisad av vakt för att jag blev för berusad. Jag går till en annan bar och blir avvisad igen. Jag blir frustrerad och lämnar inte direkt, men jag gör absolut inget våld mot vakterna. De tar tag i mig och jag blir rädd och skriker på dom att så kan de inte göra. De skriker tillbaka och brottar ned mig på marken. De hittar min lilla kniv i min väska och en av vakterna anmäler mig för brott mot knivlagen. Rättegång planerad. Kan jag åka dit för detta? Är det en allvarlig dom? Kan detta göra att jag kommer att ha svårt att få jobb i framtiden till exempel?
Jag är inte dömd för någonting sedan innan.

Tack.
Citera
2024-06-26, 17:06
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmansays

Det var en sommarkväll och jag blev berusad. Jag hade med mig en kniv (liten fickkniv/multiverktyg) för att skära jordgubbar med i ett parkområde. Därefter gick jag till en bar och blir avvisad av vakt för att jag blev för berusad. Jag går till en annan bar och blir avvisad igen. Jag blir frustrerad och lämnar inte direkt, men jag gör absolut inget våld mot vakterna. De tar tag i mig och jag blir rädd och skriker på dom att så kan de inte göra. De skriker tillbaka och brottar ned mig på marken. De hittar min lilla kniv i min väska och en av vakterna anmäler mig för brott mot knivlagen. Rättegång planerad. Kan jag åka dit för detta? Är det en allvarlig dom? Kan detta göra att jag kommer att ha svårt att få jobb i framtiden till exempel?

Tack.

Ja du riskerar förstås att dömas då man planerat in en huvudförhandling.

Vad handlar det om för rubriceringar?
Våldsamt motstånd och brott mot knivlagen?

Har åklagaren gått på grovt brott mot knivlagen på grund av att du var berusad i krogmiljö?
Citera
2024-06-27, 19:32
Medlem
Jag har villkorlig dom. Är orolig att åka dit för några ringa narkotikabrott. Vad kan man förvänta sig för straff.
Dem ringa narkotikabrotten rör sig om kokain.
Jag har messat langaren en del gånger... annars har det bara varit via telefonsamtal och kontanter.
Det skulle vara om han åker dit med mitt nr i mobilen, långsökt?

Kan tilläga att dem ringa narkotikabrotten var för 1 år sen
Senast redigerad av hejsan909 2024-06-27 kl. 20:10.
Citera
2024-07-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan909
Jag har villkorlig dom. Är orolig att åka dit för några ringa narkotikabrott. Vad kan man förvänta sig för straff.
Dem ringa narkotikabrotten rör sig om kokain.
Jag har messat langaren en del gånger... annars har det bara varit via telefonsamtal och kontanter.
Det skulle vara om han åker dit med mitt nr i mobilen, långsökt?

Kan tilläga att dem ringa narkotikabrotten var för 1 år sen

Om du har villkorlig dom och åker dit på flera brott kan du förvänta dig ett besök i fängelset då det är med på straffskalan för narkotikabrott.

Dock blir det inte särskilt länge om du nu skulle dömas till fängelse.
Citera
2024-07-10, 16:59
Medlem
Om man är misstänkt för narkotikabrott och är villkorligt frigiven och häktad, mer eller mindre åkt ditt för samma sak som före VF

Alltså narkotikabrott av normalgraden straffet ligger på ca 6-10 månaders fängelse, hur stor är sannolikheten att man blir släppt vid rättegången? Blir det andra omständigheter eftersom man begått likartad brottslighet under tiden för VF och därmed får stanna kvar i häkte tills domen vinner laga kraft och avtjäna straffet direkt eller kan man bli släppt för att sedermera få en inställelse..
Citera
2024-07-22, 21:58
Medlem
bunjackens avatar
Trodde inte att jag behövde skriva i denna tråden men nu har en incident hänt .

En kväll går jag ut på krogen annan ort än hemorten och sätter mig vid ett bord snart ropar en kille efter mig sätt dig ner och drick här snart kommer 3-4 till allt är bra men vi blir bara fullare och fullare tillslut blir det tjafs alla går ut på baksidan .

Snart knuffar en kille min supar kompis jag går emellan blir knuffad halvhjärtat och börjar knuffar tillbaka killen som är på kompisen.

Han ger mig en rejäl knuff så jag pga fylla åker i asfalten och skrapar ena armen.

Jag och kompisen lämnar platsen vi går hem till honom och på vägen säger jag till kompisen ge honom en känga senare när jag säger detta finns inga vittnen som kan höra min uppmaning.

Kompisen ringer två dagar senare till mig jag har kontantkort och berättar att killen som knuffade mig fick en omgång.

Jag förekommer inte längre i belastningsregistret
Sedan 2014

31 år gammal glad i det starka har ibland dålig kontroll på humöret. Jag har fästmö och fast jobb ett jobb som dock lär fullständigt strunta i det här då det i högsta grad är orelaterat och skett på fritiden dessutom bygger inte mitt jobb på klanderfritt leverne då jag enbart är montör

Vad riskerar jag för straff och hur mycket resurser kommer läggas på detta ingen polis blev tillkallad

jag är bara på besök i den staden jag vet inte alls om händelserna är anmälda jag kan tala sanning i stora om kvällen utan att sätta dit mig själv?
Senast redigerad av bunjacken 2024-07-22 kl. 22:02.
Citera
2024-08-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmansays

Tack.

Påföljden är vanligtvis böter. Brott mot knivlagen kan dock leda till böter eller fängelse i upp till ett år. Vid grova brott mot knivlagen kan straffet bli fängelse i minst sex månader och högst två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in