2020-06-30, 17:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
...lägga revolvern mot sitt bröst och jogga iväg.
Nej, prova. Att hålla en 357a mot bröstet och springa utan att någon ser något, det tror jag inte på. Tur möjligen att ingen ser vad han gömmer. Och man kan nog lätt råka skjuta sig själv om man inte hölstrar. Om man står och håller i en 357a så tänker man inte att nu ska jag springa iväg, man tänker nog snarare "shit, va fan ska jag göra nu?"
...varför är det en fråga vad GM gjorde med vapnet?
Folk diskuterar vad som stämmer och vad som kan vara fel. Jag tycker inte att det verkar stämma att SE har en 357 i byrålådan på kontoret som han använder som personskydd när han jobbar sent, ser OP av en lump på vägen hem, bestämmer sig, kallt går fram och skjuter och stoppar ner vapnet i ett smart hölster som ingen ser som sedan gör att han kan springa med en 357a.
Blir man rånad och bär på en 357a så tror jag inte att det är ett vapen man kan plocka upp ur fickan medan rånaren står och tittar på, så det är nog för stort och klumpigt för personskydd. Som sagt affärsmän som har vapen för personskydd har ca 10-12 centimeter små pistoler.
Fråga SoldatenSvejk som verkar veta, jag spikulerar bara.

Jag är beredd att hålla med dig, dessutom ser SE handledsväska som han påstår sig ha burit vid mordplatsen för liten ut för en revolver med lång pipa, dessutom undrar jag om inte även SE rockfickor är för trånga för en rejäl revolver.

En fråga bara, varför såg SE ett behov av att förklara att det var signalementet på honom som något vittne gav till polisen, SE var ju enligt sin berättelse medveten om att GM bar en blå täckjacka, en uppgift han påstår sig ha fått direkt av LP på mordplatsen. Om GM bar en blå täckjacka bör samtliga vittnen tala om en blå täckjacka, och inte ett signalement som stämmer på SE, han var ju inte ens på mordplatsen när GM gav sig iväg?
Citera
2020-06-30, 17:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nej inte Pensers heller men båda hade kontakter/släkt bakom järnridån.
Det rullade järnvägsvagnar i Östtyskland lastade med krut ifrån Bofors.
Hur många Volvobilar såldes till DDR?
Det kommer en del tips om mordet därifrån.
Lindelöf är säkert kommunist men jag hämtar gärna information från båda sidor, medveten om att mycket är propaganda, vinklat, felaktigt.
Ibland helt korrekt.
Något som ska tas upp är kontakter med Stasi av svenskt näringsliv.
Palme har svärtats ner nu i 40 år.

Den svenska regeringen var väl insatta i affärerna med DDR. Christoph Anderssons utmärkta "Operation Norrsken" visade på att Sverige till Erich Honeckers förtryckande kommuniststat exporterat Isostat-pressar som kunde användas i framställning av kärnvapen.

Det är intressant att se namnen som stod bakom försäljningen. För tillverkaren ASEA var det SAF-ikonen Curt Nicolin och Percy Barnevik som agerade. Hos regeringen var det dåvarande industriministern Thage G Petersson & Birgitta Dahl som skrev på export-tillståndet. Inte utan tankar går till Blå Tågets "Staten och kapitalet"

I Bofors-affären ville Olof Palme se till att svensk industri fick sin största exportorder dittills. Det visade på en statsminister som värnade sitt näringsliv. OP var helt avgörande när Bofors fick ordern. Indiska generalstaben hade vid sex granskningar förordat den franska pjäsen. Sedan träffade OP i januari Rajiv Gandhi och vid en förnyad sjunde granskning valdes Haubits 77.

OP var ingen duvunge och inte ens hans motståndare underskattade hans intellekt. Han var säkerligen helt medveten om vilka premisser som gällde vid internationella vapenaffärer. Det är jobbigt för dom som vill besjunga myten om OP som en fredsduva att han också var Framgångsrik för svensk vapenhandel. Likaledes var det jobbigt för hans högerkritiker att erkänna att OP stöttade svensk exportindustri.
Citera
2020-06-30, 17:53
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
1995 hade Palmegruppen fått upp ögonen för en 49-åring som "målat en tavla föreställande ett historiskt mord på ett statsöverhuvud. Konstnären hade gett mordoffret vad som kunde tolkas som Olof Palmes karaktäristiska profil. Den ansiktslöse mördaren skymtade i bakgrunden."

"Han hade av rikskriminalens utredare kopplas till provskjutningen av en revolver av samma typ som mordvapnet, en magnumrevolver av märket Smith & Wesson.
Tio år efter mordet på Olof Palme var mannen nu, våren 1995, anhållen i sin frånvaro av Palmeåklagarna.
Det fanns uppgifter om att han hatat Olof Palme, han hade tillgång till en lägenhet i närheten av mordplatsen och hans utseende sades stämma överens med vittnesuppgifter från mordplatsen.

Medan vi körde ut från city ringde vi och bokade ett våningsplan på Hotell Park Astoria i Enköping.

På hotellrummet intervjuade vi mannen bakom den misstänkta tavlan till fram på morgontimmarna. Han hade aldrig någonsin rört något vapen, försäkrade han. Han var dessutom inte våldsam av sig, hade aldrig varit, även om han några timmar senare tryckte upp mig mot väggen i hotellrummet.

Två dygn senare var vi tillbaka i Stockholm. Vi släppte honom vid Centralen. Han greps snart av polisen. Han hördes av Palmegruppen, men släpptes. Polisen ville efteråt inte kommentera vad han sagt.

Själv har han aldrig mer uttalat sig om misstankarna."

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/har-ar-historien-om-palmes-sista-kvall/

Trodde först det handlade om bekantingen CA, men han hade väl inte målat nån tavla och
vapen hade han ju bevisligen varit i befattning med, så detta måste väl röra sig om nån helt
annan figur.

Ps. Kommer att tänka på en sjukt rolig monolog som Helge Skoog framförde i nåt
underhållningsprogram i statstelevisonen på 90-talet, skriven av, tror jag, Kar de Mummas son
Carl Zetterström, och som handlade om Palmemordet och bland annat det här med att omtala misstänkta som 33-åringar och 41-åringar och allt vad fan det var.
Har det inspelat på ett gammalt VHS-band och brukar avnjuta stycket en gång om året.
Borde läggas ut på Öppet Arkiv, så bra var det faktiskt! Skoog i verklig toppform där!

Vet vi vem konstnären är?
Citera
2020-06-30, 18:22
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
EAD 9976

Såg nu uppgifter om att ett dokument benämnt EAD 9976 kommit som man trodde skulle vara "La Carterie-Lennart", detta då det hänvisades från Kohuts förhör.

Istället var det en kvinna som jobbade i en butik (La Carterie?) tillsammans med två ytterligare.
Där en person skall ha stått i skyltfönstret när skotten brann av. (Var det Lennart tro?)

Kan en man som jobbade i Skandiahuset vara ledare för en grupp i SB? Typ "Lennartgruppen"?
Eller var det bara "Barbro" som kunde knytas till Skandiahuset?

Är "La Carterie-Lennart" värd att syna lite extra i SB-sömmarna?
Citera
2020-06-30, 18:31
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den svenska regeringen var väl insatta i affärerna med DDR. Christoph Anderssons utmärkta "Operation Norrsken" visade på att Sverige till Erich Honeckers förtryckande kommuniststat exporterat Isostat-pressar som kunde användas i framställning av kärnvapen.

Det är intressant att se namnen som stod bakom försäljningen. För tillverkaren ASEA var det SAF-ikonen Curt Nicolin och Percy Barnevik som agerade. Hos regeringen var det dåvarande industriministern Thage G Petersson & Birgitta Dahl som skrev på export-tillståndet. Inte utan tankar går till Blå Tågets "Staten och kapitalet"

I Bofors-affären ville Olof Palme se till att svensk industri fick sin största exportorder dittills. Det visade på en statsminister som värnade sitt näringsliv. OP var helt avgörande när Bofors fick ordern. Indiska generalstaben hade vid sex granskningar förordat den franska pjäsen. Sedan träffade OP i januari Rajiv Gandhi och vid en förnyad sjunde granskning valdes Haubits 77.

OP var ingen duvunge och inte ens hans motståndare underskattade hans intellekt. Han var säkerligen helt medveten om vilka premisser som gällde vid internationella vapenaffärer. Det är jobbigt för dom som vill besjunga myten om OP som en fredsduva att han också var Framgångsrik för svensk vapenhandel. Likaledes var det jobbigt för hans högerkritiker att erkänna att OP stöttade svensk exportindustri.
Helt seriöst, tror du på fullaste allvar att Palme visste om vapensmugglingen till Iran...
Citera
2020-06-30, 18:35
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Bo Theutenberg påstår ju i sin bok enligt denna intervju att DDRs ekonomi stod och föll med internationell vapensmuggling. Utan att vara minsta insatt i denna teori förvånar det mig mycket att skensjälvmordet på Uwe Barschel i Västtyskland 11 okt 1987 som hade mycket goda kontakter med vapensmuggling i DDR, ubåtar inte minst, inte får ens en referens av Bo Theutenberg.

https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet
Citera
2020-06-30, 18:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Kan en man som jobbade i Skandiahuset vara ledare för en grupp i SB? Typ "Lennartgruppen"?
Eller var det bara "Barbro" som kunde knytas till Skandiahuset?

Är "La Carterie-Lennart" värd att syna lite extra i SB-sömmarna?

Kopplingen Skandiahuset och SB har vi ju sett, men när det kommer till La Carterie och SB så tror jag det blir bom.

Men längre än kopplingen till Alvar Lindencrona och Thule, har jag inte sån stor koll på. Och frågan är hur stort nätverket blev innanför husets väggar när Thule blev Skandia o.s.v. genom åren?
Poängen med Lindencrona var väl det breda kontaktnätet främst utanför det egna försäkringsbolaget..

Jag är därför fundersam kring "Skandiahusets" betydelse i Stay-Behind-kretsar 1986.
Citera
2020-06-30, 18:44
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kopplingen Skandiahuset och SB har vi ju sett, men när det kommer till La Carterie och SB så tror jag det blir bom.

Men längre än kopplingen till Alvar Lindencrona och Thule, har jag inte sån stor koll på. Och frågan är hur stort nätverket blev innanför husets väggar när Thule blev Skandia o.s.v. genom åren?
Poängen med Lindencrona var väl det breda kontaktnätet främst utanför det egna försäkringsbolaget..

Jag är därför fundersam kring "Skandiahusets" betydelse i Stay-Behind-kretsar 1986.

Ska vi tro det som läckt ur KPs utredning som landade i SE som GM så har KP utrett SB i alla fall.

Däremot är jag lite skeptisk som SE som GM, men det är nog bara som jag är....

0% teknisk bevisning och 100% fabel behöver inte tyda ens på att SE hade ett vapen i handen på mordnatten. Men MSM kanske får mig att tänka mer som man måste. Synd bara att presskonferensen är borta från SVT Play nu så jag kan repetera alla övertygande argument för SEs skuld.
Citera
2020-06-30, 18:47
Medlem
H24s avatar
En av de mest intressanta utvecklingarna de senaste åren är uppgiften om Föllinge. För den som inte känner till uppslaget så har följande hänt. Thure Nässén inom Palmeutredningen uppger i en intervju att en polis faktiskt skulle ha befunnit sig på Tunnelgatan när mordet skedde. Det var hans position inom knarkspaningen, men eftersom den avbröts vid 22:30 åkte han hem. Ölvebro känner till detta och vill minnas att namnet på polisen var ”Föllinge eller Höllinge eller något i den stilen". Just nu är han oidentifierad, men det finns en passande person i Uppsala det skulle kunna röra sig om. Det skulle också kunna vara ett smeknamn (Föllinge är en ort i Jämtland) och då blir alternativen flera.

Utredarna säger detta lite i förbigående, att det var en ödets nyck att polisen inte var på plats. Men det är ju sensationella uppgifter för alla som fortfarande tror att mordet är olöst - och en rejäl bricka i polisspåret. En polis ska alltså ha varit på brottsplatsen men avvikit i förtid. Samtidigt vet vi ju att andra knarkspanare verkar ha hängt kvar på sina positioner även efter att spaningen slutfördes, bland annat uppger Ulf Dahlsten detta. Och det är ju så man bortförklarat walkie/talkie-männen tidigare. Är det orimligt att tänka sig att denna skulle vara en av dem? Var har han i så fall varit eller sett? Eller kanske viktigare: Hur såg han ut?

Detta skapar en märklig logik, en sorts Schrödingers Knarkspanare. När utredningen behöver bortförklara walkie/talkie-männen så har man pekat på att det var knarkspanare där i ett annat ärende. När samma utredning senare medger att knarkspanare borde varit på brottsplatsen är spaningen plötsligt avslutad - vilket den ju sen tydligen inte var. Och om den var avslutad: Vilka var då walkie/talkie-männen? Den här kvadraten blir svår att ta sig ur.

Ett jäkla scenario vore om denna man kunde finska. Han hade i så fall kunnat kopplas ihop med Dekorimamannen (antingen som Dekorimamannen själv eller den han pratade med), som i sin tur kan kopplas till brottsplatsen med ett vapen. Det finns uppgifter om att Skandiahusets Garage användes som en sorts värmestuga eller central för civilpoliser i tjänst. Här blir den låsta bakdörren vid 23:22 än mer spännande. Vad har hänt här egentligen?

Ett spekulativt scenario där dessa är inblandade hade kunnat se ut ungefär såhär: Knarkspaningen pågår under kvällen och man får syn på Olof Palme runt Sveavägen, vilket sprids på nätet. Spaningen avbryts vid 22:30, samtidigt som Palme sitter inne på biografen. Merparten packar ihop och åker hem men en mindre grupp hänger kvar. Om någon frågar så bedriver man inofficiell spaning gentemot Oxen och Sigge Cedergren. Men det egentliga syftet är att göra ett försök på Palme. Det händer, Palme vandrar rakt in i deras område och nu smäller det.

Att utredningen sedan hittar sin gärningsman via Sigge Cedergren och Oxen blir logiskt, hela kriminalfallet koncentrerat i samma kvarter. Ett sådant scenario motiverar kanske inte en mörkläggning, men kanske räcker en inkompetent utredning ovillig att utreda sina kollegor. Som ansvariga för knarkspaningen ligger det också i Hans Holmér och Thure Nässéns intresse att driva andra spår. Basfakta har kommenterat att allt detta beror på hur man tolkar värdet i Nässéns uppgifter, vilket säkert är en bra sammanfattning.
Citera
2020-06-30, 19:03
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Bo Theutenberg påstår ju i sin bok enligt denna intervju att DDRs ekonomi stod och föll med internationell vapensmuggling. Utan att vara minsta insatt i denna teori förvånar det mig mycket att skensjälvmordet på Uwe Barschel i Västtyskland 11 okt 1987 som hade mycket goda kontakter med vapensmuggling i DDR, ubåtar inte minst, inte får ens en referens av Bo Theutenberg.

https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet
Vad roligt att någon talar i klarspråk.
Att Sovjet mördade OP är väl dock att ta i?
Vad händer om man lägger sig i vapen och narkotika-affärer?
Vill du ha några förslag?
Citera
2020-06-30, 19:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Först en liten undran, om Melander var med på den omtalade/påstådda resan till SA i mars?

Sen tror jag att det läcktes via Gunnar Wall och Borgström om SA och Melander vet att det kommer inte att ta slut, därför brasklappen.

KP gjorde inte som han blev påmind om via Gunnar Wall och Borgström utan ville finna en väg ur eländet för sig själv vilket blev SE och på ett sätt som diskvalificerar honom som framtida FU-ledare. Ja, även om åklagarämbetet är fristående från den politiska makten så är åklagare inte dummare än att de förstår vem som är avsändare och vad budskapet är.

Varför?

Hot, pengar och en känsla av att skulle han driva SA-uppslaget så fanns ingen uppbackning, inga personliga säkerhetsupplägg som garanterade han och hans närstående den säkerhet de skulle behöva.

Det svenska rättssystemet är inte så robust som det sägs.

Precis. En önskan från ledningen behöver egentligen aldrig uttalas. Den är underförstådd.

Ett sätt att få folk att backa från sin uppfattning är att säga "jaha, du tror att det var Sydafrika, ja det är modigt av dig att driva den tesen". Ofta använd av chefer inom näringslivet råkar jag veta.

God afton.

Vet tyvärr ej om Melander var med i Sydafrika, men det utgår jag ifrån att han som spaningsledare var.

Undrar vad det är för uppgifter om Sydafrika som Dag Andersson ser som "mycket intressanta"?

De bör väl finnas nedskrivna i något dokument hos PU? Går det att få ut sånt?
Citera
2020-06-30, 19:29
Medlem
Desto mer jag läser om OP blir man införstådd med vilken komplex person han var.
Han sågs som en svensk fredsduva när han samtidigt verkade för att svensk vapenhandel.
Enligt Thage G Pettersson var han en människa med två själar.
Privat vittnas det om att han inte var den som höll i talen på familjemiddagen men i riksdagsstolen kunde ha dra debatten så långt att motståndare kände sig överkörda och förgjorda.

Vissa hävdar att han var CIA agent vissa andra hävdar KGB...en aning motsägelsefullt. Enligt mig var han inte agent överhuvudtaget.

Det finns en uppsjö av motivbilder de är i linje med hans komplexa person. Därför är det hopplöst att försöka lösa mordet efter det.
Teknisk bevisning saknas och då kommer mordet inte lösas.
Det man kan hoppas på är ett brev i form av erkännande.

Som svensk medborgare börjar jag tappa förtroendet för rättssamhället. Den uppfattningen måste jag dela med flera i vårt land samtidigt som politikerföraktet växer. Det gör att demokratin hamnar i ett gungfly.
Mordet på Palme ruskade om oss svenskar men efter några år vände vi oss om och somnade om igen.
Vi har inte så många knivskarpa journalister i Sverige. Media har ett ansvar men svensk media har i de flesta fall ägnat sig åt rykten och förtal.LB var bra i sin början men man orkar inte dra lasset själv.
Kvällspressen blev/är som en svensk DAM tidning.De kunde ägna sig åt samhällskritik i stället för att förmedla massa intetsägande skit.
Vart var de kritiskt granskade frågor när CP blev åtalad?
Var det någon i media som tidigt ifrågasatte HH roll och totalt resultatlösa teorier?
Mm Mm....
LGWP säger fortfarande vad han tycker och är inte direkt PK. Det tycker jag är befriande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in