2020-06-30, 13:38
Medlem
Magictrixs avatar
Tittade in lite på Torsken Dahlmans Facebooksida. Han bedriver en kampanj nu mot kristna judar. Det är tydligen det stora hotet mot kristna människor just nu, judar som plötsligt bekänner Jesus som Messias. För att göra en lång historia kort. Det finns judar. De tror inte att Jesus var Guds son. Sedan finns det kristna. De tror att Jesus är Guds son. Någon gång på 300-talet kom man överens om hur kristendomen såg ut. Det bestämdes då att Gud, Jesus och den helige ande är ett och samma. Alltså är Jesus Gud. Men det höll inte särkilt länge, varför vi idag har ett antal olika kristna inriktningar. De flesta kristna lägger nog ingen större vikt vid vem som är vad. Men Tommy Dahlman menar att Jesus är Gud. Vilket är något förvånande. Eller inte? Frågan är ju rent hypotetisk.
Nu har det tydligen dykt upp en nygammal rörelse av judar som bekänner Jesus som Guds son. Messianer. De vill både äta kakan och ha den kvar. Alltså, de vill fortsätta som judar med judiska traditioner, samtidigt som de vill vara kristna. Eller, de anser att kristna ska konvertera till judiska livsregler för att få komma till himlen. Något som fått Tommy att gå bananas. I kommentatorsfältet finns en sån här messiansk kvinna som uppmanar Tommy att ringa henne eftersom han har missförstått allt. Tommy bemöter henne med "lilla gumman" och beter sig allmänt rätt grisigt mot alla som inte köper hans inlägg. Det som slår mig är att Tommy lägger ut texten som vore han en teolog. Det är han inte. Han har inte en enda källa att hänvisa till, förutom bibelverser tagna ur sitt sammanhang. Han har byggt hela sin retorik på att säga saker med man splain, pekar med hela handen och har en psykopatisk överlägsen attityd som menar att tror man inte på honom så är man fördömd. Han har aldrig fel.
Det är naturligtvis ingen slump att Torsken lyfter en icke-fråga så här innan sommarlovet. Hur många hade hört talas om Messianer igår? Det gäller att flytta fokus när man är på flykt.
Han skriver också att hans senaste predikningar haft 15.000 visningar. Undrar varför... Så många visningar och ändå inte mer än ett tiotal kommentarer säger en del. Men lycka till med Öppna kanalen. 9 miljoner potentiella tittare!
Citera
2020-06-30, 14:38
Medlem
MadameRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Tittade in lite på Torsken Dahlmans Facebooksida.
Medge att han är rätt lik Joe Exotic!
Citera
2020-06-30, 14:47
Medlem
Citat:
Tittade in lite på Torsken Dahlmans Facebooksida. Han bedriver en kampanj nu mot kristna judar. Det är tydligen det stora hotet mot kristna människor just nu, judar som plötsligt bekänner Jesus som Messias. För att göra en lång historia kort. Det finns judar. De tror inte att Jesus var Guds son. Sedan finns det kristna. De tror att Jesus är Guds son. Någon gång på 300-talet kom man överens om hur kristendomen såg ut. Det bestämdes då att Gud, Jesus och den helige ande är ett och samma. Alltså är Jesus Gud. Men det höll inte särkilt länge, varför vi idag har ett antal olika kristna inriktningar. De flesta kristna lägger nog ingen större vikt vid vem som är vad. Men Tommy Dahlman menar att Jesus är Gud. Vilket är något förvånande. Eller inte? Frågan är ju rent hypotetisk.
Nu har det tydligen dykt upp en nygammal rörelse av judar som bekänner Jesus som Guds son. Messianer. De vill både äta kakan och ha den kvar. Alltså, de vill fortsätta som judar med judiska traditioner, samtidigt som de vill vara kristna. Eller, de anser att kristna ska konvertera till judiska livsregler för att få komma till himlen. Något som fått Tommy att gå bananas. I kommentatorsfältet finns en sån här messiansk kvinna som uppmanar Tommy att ringa henne eftersom han har missförstått allt. Tommy bemöter henne med "lilla gumman" och beter sig allmänt rätt grisigt mot alla som inte köper hans inlägg. Det som slår mig är att Tommy lägger ut texten som vore han en teolog. Det är han inte. Han har inte en enda källa att hänvisa till, förutom bibelverser tagna ur sitt sammanhang. Han har byggt hela sin retorik på att säga saker med man splain, pekar med hela handen och har en psykopatisk överlägsen attityd som menar att tror man inte på honom så är man fördömd. Han har aldrig fel.
Det är naturligtvis ingen slump att Torsken lyfter en icke-fråga så här innan sommarlovet. Hur många hade hört talas om Messianer igår? Det gäller att flytta fokus när man är på flykt.
Han skriver också att hans senaste predikningar haft 15.000 visningar. Undrar varför... Så många visningar och ändå inte mer än ett tiotal kommentarer säger en del. Men lycka till med Öppna kanalen. 9 miljoner potentiella tittare!
Läs gärna konversationen med Daniel Forslund i det här inlägget, lite mer kortfattat och konkret. DF stod tidigare bakom bloggen Aletheia, men bor numera i USA.
Citera
2020-06-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Läs gärna konversationen med Daniel Forslund i det här inlägget, lite mer kortfattat och konkret. DF stod tidigare bakom bloggen Aletheia, men bor numera i USA.
Var det en intressant konversation med Daniel?
Citera
2020-06-30, 15:46
Medlem
HomoHitlers avatar
Jag kan inte se den, vad stod det där?
Citera
2020-06-30, 16:15
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Oj, ”har ingenting mer att tillägga”.
Hur ska man tolka det?
Citera
2020-06-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Jag kan inte se den, vad stod det där?
Direkt kopierat, lite lätt redigerat:

Daniel Forslund Denna post är några år sen. Hur som helst då jag i princip varit en del av denna rörelse kan jag bara säga att det är en syrlig och snedvriden post av av rörelsen. Orkar inte gå igenom allt nu när detta egentligen inte är en debatt längre i övrigt (har inget fäste i Sverige i nån större utsträckning).
Bara kort:
1.) Ja, det finns övertoner och irrlära att bemöta i rörelsen. Har själv varit med och bemött en del.
2.) Om än en liten rörelse, finns flera falanger med olika inriktningar. Dahlman nämner inte vilken, vilket gör det svårt att bemöta när han drar alla över en kam.
3.) Dock vågar jag nog säga att ingen av dessa falanger menar att följa eller inte följa Torah är en frälsningsfråga. Ej heller Sabbat, högtider etc.
Det jag fört med mig från den MR är en ny, positiv syn på lagen. Herrens bud är något gott, inget ont.
Största problemet inom svensk kristenheten idag är inte lagiskhet, utan laglöshet. En extremnådesförkunnelse där anything goes.
Fd pingstpastor Mikael Karlendal tycker jag ger bäst beskrivning av den troendes relation till lagen och en stor del av messianska rörelsen (sistnämnda dock inte hans syfte):
Israeliterna följde inte lagen för att bli frälsta (räddade) utan för att de redan var det.
Samma sak med oss kristna.
Lagen är allt igenom god. Tyvärr förväxlar många ’lagens förbannelse’ med att tänka ’den förbannade lagen’.
Jesus säger själv; Om du älskar mig, följ mina bud’
Dagens kristna (inte alla) har svårt med ramar, regler och bud. Så ock Dahlman.

Tommy Dahlman Hej Daniel Forslund !
1/ Det är just dessa övertoner jag försöker att bemöta.
2/ Genom de olika trådarna har jag skrivit att jag varit i kontakt med 4 olika rörelser här i Sverige + individer som inte vill uttrycka vilka kopplingar de har
3/ På den här punkten har vi olika uppfattningar. För vissa är Torah en frälsningsfråga.
Slutord;
Jag har personligen aldrig stött på en levande kristen som i sitt hjärta inte vill ha ramar och bud att förhålla sig till. / Tommy

Daniel Forslund Tommy Dahlman Tack för feedback.
Det är som sagt lite svårt att greppa detta samtal utan att veta var de hör hemma du talat med. De äldsta Messianska grupperna, något organiserade, är ju MFS som leds av Ketriel (Stefan) Blad och Föreningen Shabbat Shalom, som mest ger ut litteratur och drivs av ett par fd Adventister.
Sedan har vi Lars Enarson, sol en av de som varit med längst i rörelsen. Två av tre har evolverat ganska rejält sista decenniet och pendlat i olika frågor. Dock ingen som ser följandet av Torah som en frälsningsfråga.
Den som kom närmast att göra det är en talare jag personligen bjöd in till Sverige för många år sedan; Eddie Chumney.
Jag skulle vilja ställa ett par relevanta frågor:
1.) Accepterar Gud i slutändan alla som bekänt sig som kristna på ett eller annat sätt i detta jordelivet (är de frälsta?)
2.) Accepterar Gud en kristen som med munnen säger en sak (bekänner sig som Jesu efterföljare) men lever ett annat liv än det bibeln förespråkar?
Om vi kokar ner lagen till de allmänt vedertagna 10 Guds bud - kan jag konstant och konsekvent bryta mot Herrens bud och ändå räkna med att bli frälst?
Var drar Gud gränsen?

Tommy Dahlman Hej ! Daniel Forslund
1/ Självklart accepterar Gud en människa som tagit emot Jesus i sitt hjärta. Oavsett!
2/ Självklart accepterar Gud en människa som i sitt hjärta tagit emot Jesus och som inte systematiskt och medvetet syndar på nåden
Till slut, menar du att du håller de 10 buden konsekvent 365 dagar om året?

Daniel Forslund Tommy Dahlman Svar på slutfrågan tror jag du kan räkna ut. Givetvis inte.
Men låt oss vända på frågan: Om jag konsekvent bryter mot Herrens bud, en, flera eller alla, 365 dagar om året, kan jag fortfarande då kalla mig kristen?
Kan jag hävda att jag ’älskar Jesus’ och INTE följa Guds bud?
Jesus själv säger ju ”Om du älskar mig, följ mina bud”
Uppenbarelseboken 12:17 visar tydligt vilka Gud ser som hans barn:
”I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot hennes övriga barn, dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd.”
Mer än någonsin är vår kristenhet i behov av att predika lydnad av ”Guds bud”, inte det motsatta.
Min poäng är att lydnad av Herrens bud går hand i hand med att följa Jesus. Det går inte att sära på.
För mig handlar det inte om att predika frälsning genom lagen, utan att uppgradera allvaret i ”kostnaden” att följa Jesus.
Som Mikael Karlendal påpekade:
Vi följer inte Herrens bud för att bli frälsta, utan för att vi redan är det.
Vi kommer aldrig att vinna judar för Jesus genom att såga Torah.
Därmed gör inte Jesus det heller. Han var tydlig med att han INTE kom för att upphäva Torah utan flr att uppfylla den.
Lagen som gavs på Sinai berg är så missförstådd av många kristna. Den är i princip ett äktenskapskontrakt mellan Gud och sitt folk.
Nej, vi är inte judar och vare sig kan eller bör försöka följa Rabbinernas 613 bud.
Men, vi bör likväl vara försiktiga med att smutskasta Herrens äktenskapskontrakt med sitt utvalda folk.

Tommy Dahlman Hej Daniel Forslund !
Har ingenting mer att tillägga.
Citera
2020-06-30, 17:10
Medlem
Citat:
Senaste inlägget, notera hastaggen i slutet:

Oj, vad folket skriver. Det svåraste med alla input är att jag känner dem icke. Och därav blir svaren därefter. Jag arbetar nu på en diktsamling samtidigt som jag försöker organisera en viktig kristen konferens i slutet av augusti. Alla ni förnumstiga och ni som anser er själva såsom rättrogna - just nu inspirerar ni mig att aldrig ge upp. Tack! ☀️👍

Längan

Jag har väntat
jag har längtat

Vad gör ännu ett år
för den som har mist
allt det kära sedan sist

Vad gör ännu ett år
för den som är van att ensam bli kvar
jag minns dig som igår

Jag har gråtit allt för länge
mången bitter tår
längtat efter en förgången vår
jag har insett,

vad gör ännu ett år?

PS. På väg till Öland

#jagtaringenskit

Dessutom inte en stavelse om att han snott texten utan tackar hjärtligt för all uppmärksamhet. *suck*
Det inlägget blev inte gammalt, måhända läser han Flashback för att ha lite "koll".
Citera
2020-06-30, 17:17
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
Det inlägget blev inte gammalt, måhända läser han Flashback för att ha lite "koll".

Som den narcissist Han är så läser han den givetvis ..

Tommy, din gamla horbock, du glädjer en atesists hjärta när predikanter går till horor och blir höga, du gör jobbet åt oss...
Citera
2020-06-30, 17:33
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:

För allas bekvämlighets skulle har jag reducerat dialogen till det viktigaste:

Daniel: Accepterar Gud en kristen som med munnen säger en sak (bekänner sig som Jesu efterföljare) men lever ett annat liv än det bibeln förespråkar?
Var drar Gud gränsen?

Tommy Dee: Självklart accepterar Gud en människa som i sitt hjärta tagit emot Jesus och som inte systematiskt och medvetet syndar på nåden. Till slut, menar du att du håller de 10 buden konsekvent 365 dagar om året?

Daniel: Givetvis inte. Men låt oss vända på frågan: Om jag konsekvent bryter mot Herrens bud, en, flera eller alla, 365 dagar om året, kan jag fortfarande då kalla mig kristen?

Tommy Dee: Har ingenting mer att tillägga.
Citera
2020-06-30, 17:35
Medlem
Citat:
För allas bekvämlighets skulle har jag reducerat dialogen till det viktigaste:

Daniel: Accepterar Gud en kristen som med munnen säger en sak (bekänner sig som Jesu efterföljare) men lever ett annat liv än det bibeln förespråkar?
Var drar Gud gränsen?

Tommy Dee: Självklart accepterar Gud en människa som i sitt hjärta tagit emot Jesus och som inte systematiskt och medvetet syndar på nåden. Till slut, menar du att du håller de 10 buden konsekvent 365 dagar om året?

Daniel: Givetvis inte. Men låt oss vända på frågan: Om jag konsekvent bryter mot Herrens bud, en, flera eller alla, 365 dagar om året, kan jag fortfarande då kalla mig kristen?

Tommy Dee: Har ingenting mer att tillägga.
Är detta en aktuell dialog?
Citera
2020-06-30, 17:44
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Är detta en aktuell dialog?
Den är fyra dagar gammal. Och den bekräftar även att den god Torsken är ute och simmar och att den här projiceringen på kristna judar är en icke-fråga för det är extremt få som sysslar med det. Dvs dimridåer för att flytta fokus från sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in