Citat:
Ursprungligen postat av
Glossus
Det är inte så omöjligt att ha en uppfattning om marknadens riktning som du tror. Det där är mest en vandringssägen som har bankats in i medvetandet av marknadskrafter som vill att du ska tro att det är omöjligt att tajma.
Inget kommer dock gratis, det krävs ett gediget arbete. Ett arbete som jag inbillar mig att få är beredda att ta. Det är betydligt enklare att månadsköpa indexfonder..
Ja, det har du helt rätt i. Möjligtvis var jag otydlig. På detta forum måste man vara övertydlig då det kryllar av människor med alldeles för mycket tid, och jag tror även på en över-representation av Asperger.
Allt jag menade var att jag inte förstår varför man ska sitta och stirra på sina röda siffror vecka efter vecka i väntan på vändningen. Och sen när den dröjer, så säljer man till slut, för att sedan stå på sidan hur länge som helst under uppgången och vara tjurig för att uppgången nu minsann inte har någon fundamenta. Det verkar så jävla tjurskalligt. Inte fan vet jag om det är att ”tajma marknaden”? Jag ser inte ”marknaden” som homogen om man handlar med enskilda bolag. Det verka konstigt.