2020-06-30, 11:22
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets123
Hade det varit omaskat hade de kunnat maila den från systemet och inte tagit ut avgift då arbetsinsatsen var försumbar.
Det kan inte enbart bero på maskningen. Det finns flera trådar som har maskade FUP som levererats digitalt.
Citera
Medlem
Citat:
Jag ringde registratorn på Eksjö tingsrätt (who have I become...). Fup är på 1300 sid. Lämnas enbart som papperskopia. 50 kr de första tio sidorna, 2 kr per sida efter det.

Personnummer och faktureringsadress vid begäran om utlämning. Enstaka sidor/stycken lämnas inte ut.

Jag lägger gärna en hundring!!

Vem vill beställa?
Citera
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
De gör inte som de vill. Avgiftsförordningen fastställer avgiften. Hade det varit omaskat hade de kunnat maila den från systemet och inte tagit ut avgift då arbetsinsatsen var försumbar.

Mja, men om du, jag o femton andra personer begär ut förundersökningen, så får ju var och av en oss betala avgiften, o då täcker kostnaden mer än väl arbetsinsatsen..?

De mailar väl även maskade förundersökningar emellanåt - exempelvis den om fallet med Lilla Hjärtat (jag har iaf inte läst att den som begärde ut den fick den i pappersform).
Även där var det en del maskat.

Och att man måste uppge personnummer har iaf aldrig jag hört talas om. Strider inte det mot offentlighetsprincipen?
Citera
2020-06-30, 11:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Hur kan det komma sig att alla tingsrätter får göra som de själva vill. Det är en statlig myndighet som skall tjäna pengar på offentliga handlingar. Blir förbannad.

Blir så irriterad att de inte kan skicka digitalt. Man kan ju lyfta miljöpåverkan i detta. Köra en Greta på dem.
Vart skulle man kunna lyfta hela det här att det är olika runt om i landet. Offentliga handlingar borde skickas digitalt för miljöns skull till vem som än begär det. Gratis!

Citat:
De gör inte som de vill. Avgiftsförordningen fastställer avgiften. Hade det varit omaskat hade de kunnat maila den från systemet och inte tagit ut avgift då arbetsinsatsen var försumbar.
Jag håller med förste talaren här, det verkar vara rätt godtyckligt hur dom agerar från fall till fall och beroende på tingsrätter. Min känsla är att vissa FUP vill dom bara göra det krångligare att hämta ut genom att inledningsvis hänvisa till föreskrifter och höga avgifter.
Citera
2020-06-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Mja, men om du, jag o femton andra personer begär ut förundersökningen, så får ju var och av en oss betala avgiften, o då täcker kostnaden mer än väl arbetsinsatsen..?

De mailar väl även maskade förundersökningar emellanåt - exempelvis den om fallet med Lilla Hjärtat (jag har iaf inte läst att den som begärde ut den fick den i pappersform).

Och att man måste uppge personnummer har iaf aldrig jag hört talas om. Strider inte det mot offentlighetsprincipen?

Nej, inte när de ska debitera en avgift.

Ja, kanske är vissa TR smidigare i sina bedömningar. Men beslutet är ändå grundat i lagstiftning, kostnad per sida mm. Så de hittar inte på men lutar sig mot den grund de föredrar kanske.
Citera
2020-06-30, 11:30
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

Möjligen beroende på hur mycket de maskar. I vissa fall kanske det går att göra direkt i systemet medan mer omfattande maskning görs med penna på papper, då måste hela FUPen scannas in vilket låter som tidskrävande. Rena spekulationer från min sida.
Citera
2020-06-30, 11:30
Medlem
Citat:
Lyssna på P1 nu!

Edit: jag satt i bilen när jag skrev, så kunde inte göra några längre utläggningar.
Det handlar om kvinnor som begår sexuella övergrepp på barn.

https://sverigesradio.se/kroppsjal

Spännande, tack för tips! Ska lyssna i efterhand (sitter på möte på jobbet..&#128514.
Citera
2020-06-30, 11:36
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Nej, inte när de ska debitera en avgift.

Ja, kanske är vissa TR smidigare i sina bedömningar. Men beslutet är ändå grundat i lagstiftning, kostnad per sida mm. Så de hittar inte på men lutar sig mot den grund de föredrar kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Möjligen beroende på hur mycket de maskar. I vissa fall kanske det går att göra direkt i systemet medan mer omfattande maskning görs med penna på papper, då måste hela FUPen scannas in vilket låter som tidskrävande. Rena spekulationer från min sida.

” En myndighet kan inte heller ta ut kopieavgift i de fall då en handling inte kan lämnas ut i original därför att den innehåller hemliga uppgifter som måste maskas/täckas över (se s. 146 i Bohlins Offentlighetsprincipen och s. 311 i JO 1972 s.306).

En grundförutsättning för att en myndighet ska kunna ta ut avgifter för kopior och avskrifter är att det finns en på förhand fastställd taxa (TF 2:16 1 st). För statliga myndigheter är avgiften fastställd i avgiftsförordningen (1992:191).”

https://www.allmanhandling.se/till-vilken-avgift/

Jag tror inte att de hittar på (eller ja, kanske delen om personnummer), och vet sedan tidigare fall att de i vissa fall bara ger ut fup i pappersform.
Citera
2020-06-30, 11:42
Medlem
Citat:
” En myndighet kan inte heller ta ut kopieavgift i de fall då en handling inte kan lämnas ut i original därför att den innehåller hemliga uppgifter som måste maskas/täckas över (se s. 146 i Bohlins Offentlighetsprincipen och s. 311 i JO 1972 s.306).

En grundförutsättning för att en myndighet ska kunna ta ut avgifter för kopior och avskrifter är att det finns en på förhand fastställd taxa (TF 2:16 1 st). För statliga myndigheter är avgiften fastställd i avgiftsförordningen (1992:191).”

https://www.allmanhandling.se/till-vilken-avgift/

Jag tror inte att de hittar på (eller ja, kanske delen om personnummer), och vet sedan tidigare fall att de i vissa fall bara ger ut fup i pappersform.

Kommer du dit och betalar tar de inte personnummer. Men hur ska de annars fakturera.
Citera
2020-06-30, 12:27
Medlem
Någon som är på plats i Eksjö idag och kan rapportera från förhandlingen?

Hade lätt gått dit om det var i närområdet.
Citera
2020-06-30, 12:42
Medlem
Citat:
Någon som är på plats i Eksjö idag och kan rapportera från förhandlingen?

Hade lätt gått dit om det var i närområdet.
Men de är väl en stängd rättegång? Ja bor inte långt ifrån, men pga Corona samt känsligt ärende så bör den va stängd för allmänheten?
Citera
2020-06-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoplutt
Men de är väl en stängd rättegång? Ja bor inte långt ifrån, men pga Corona samt känsligt ärende så bör den va stängd för allmänheten?

Nu är jag ingen expert men lite vet jag. Förhandling i brottmål ska hållas öppen för allmänheten. Vissa delar, exempelvis om de spelar upp målsägandeförhör, kan beläggas med lyckta (stängda) dörrar. I de fallen får man traska ut tills den delen är färdig och sedan traska in igen. De större delarna - åklagarens sakframställan, de åtalades inställning mm är öppna.

Corona får inte inverka på öppenheten men kanske begränsar de antalet åhörareplatser till så få att det i praktiken stänger ute merparten så bara någon familjemedlem och journalist får plats.

Men gå dit! För bövelen!😉
Senast redigerad av Pellets123 2020-06-30 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in