2020-06-30, 10:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus existerade i himlen innan han blev människa på jorden:

"Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen." (Joh 3:13 Bibel2000)

"Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig." (Joh 6:38 Bibel2000)

När han levde på jorden var han alltså 100% människa, och när han levde i himlen, innan han blev människa, så var han 100% ängel.
Och nu är då Jesus 100% ängel?

Vi läser i kapitlet du hänvisar till att Jesus gör distinktionen ande-kött, liksom Han gör i parallellstället johannes kapitel 6. I kapitel 6 hänvisar Jesus till att Han är brödet som kom ned från himlen, i Johannes 3:13 läser vi att Människosonen var i himlen.
I 3:3 läser vi att människan måste födas pånytt för att se Guds rike, och i 3:11 ser vi att Jesus talar om att Han vittnar om "jordiska ting" men ska också vittna om himmelska ting.

Jesus behövde inte födas pånytt, Jesus är Guds Son från födseln och såg Guds rike redan då Han satt där och talade med Nikodemus. Han talade med honom om "jordiska ting", att människan måste födas pånytt. "det som är kött är kött, det som är ande är ande".
Jesus ande är från födseln av Guds ande och alltid med Gud. Jesu kropp var av jorden och skulle uppstiga "dit Jesus förut var", dvs anden.
Jesus är ju BÅDE en direkt skapelse av Gud OCH i kött född av en människa.
Citera
2020-06-30, 11:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, inte dom mosaiska lagarna, men Adam var ställd under Guds lagar som han fastställde då han skapade universum, jorden och människan. En av lagarna var att Adam inte fick äta av trädet.

Adam bröt mot denna lag genom att stjäla något som inte tillhörde honom. Men det är alltså underförstått att Adam även var tvungen att följa lagar som att t.ex. inte döda, vilket Adams son bröt mot.

Det är underförstått att Adam inte var helt laglös och kunde göra som han ville, döda, förstöra och misshandla sin fru t.ex. Så självklart var Adam ställd under lagar, men självklart inte dom lagar som kom till långt efteråt, med Moses.
Att inte vara ställd under lagen är att följa Guds röst i allt, av kärlek till Gud och nästan. Inte heller Kristus eller kyrkan är laglös.
Innan Adam åt av frukten kunde han inte synda, eftersom han inte gjorde annat än att följa Guds röst.

Jesus återställer alltså denna ordning.
Citera
2020-06-30, 11:06
Medlem
LadySwedens avatar
Här kan det vara på sin plats att påminna om ordet:
"Jesus Kristus är densamme igår, idag och i evighet".
Citera
2020-06-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Och nu är då Jesus 100% ängel?

Mer korrekt/tydligt är att säga att han återigen är 100% andlig/himmelsk varelse.

Ordet "ängel" betyder "budbärare":

"Är inte änglarna andar i Guds tjänst, sända att tjäna dem som skall få sin del av frälsningen?" (Hebr 1:14 Bibel2000)

Det är inte fel att säga att Jesus också är Guds budbärare, Jesus är faktiskt den främsta budbäraren av Guds ord av alla, därför kallas han också för Ordet och "ärkeängel" (läs också Joh 12:47-49).

Vanligtvis kallar man alltså dom andevarelser som har i uppgift att vara budbärare för "änglar", men Jesus hade en högre ställning än alla andra innan han kom till jorden, och fick en ännu högre ställning efteråt, han fick t.o.m. makten över hela skapelsen. så han är inte en "vanlig ängel/budbärare".
Citera
2020-06-30, 11:22
Medlem
Citat:
Här kan det vara på sin plats att påminna om ordet:
"Jesus Kristus är densamme igår, idag och i evighet".

Ja, som person, t.ex. ödmjuk trots att han har fått makten över hela skapelsen. Men han har varit som andevarelse i himlen och har kommit ner till jorden som människa, och sedan återvänt till himlen som en andevarelse med den näst högsta makten.
Citera
2020-06-30, 11:35
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Islam har den rimligaste synen på Gud. Till skillnad från kristendomen som påstår att Gud är tre och att Gud blev till genom kvinnans vagina, bland blod och var, som sedan dessutom dog på korset, menar Islam att Gud är unik, en allena, finns inget som kan linas vid honom. Låter rimligt eftersom ursprunget till alltet ska vara unikt, orimligt om skaparens attribut helt och hållet återfanns i skapelsen också. Skaparen måste stå över skapelsen, vilket är den ärligaste bilden.

Kristendomens syn är felaktig eftersom den säger att döden hade makt över Gud över om Gud i slutändan besegrar döden, låter hela berättelsen orimlig. Döden kan inte ha makt över Gud.

Islam är inkluderande. Det spelar ingen roll om du är svart, vit, gul, fattig, rik, lång, smal ful, vin. Tron förenar alla muslimer och de är som syskon. Till skillnad från judendomen som endast accepterar judar.

Avgudadyrkare vilket omfattar buddhismen, hinduismen, soldyrkare, elddyrkare osv låter orimligt eftersom dessa finns i tid och rum och påverkas av yttre omständigheter därför kan de inte vara Gud.

Islam innehåller alla andra religioner inklusive kristendomen och judendomen men också avgudadyrkarnas religioner och tro. Islam uppmanar muslimer att tro på alla profeter från Adam till Muhammed inklusive Jesus, Moses men också innehåller Islam och uppmanar muslimer att hålla avstånd från avgudadyrkare tex buddhismen, hinduismen osv.

Med Islam skulle frågor om rasism, etnicitet, sociala, kulturella, ekonomiska, militära frågor lösas enkelt. Vi skulle få en betydligt fredligare värld och säkra en evighet i lycksaligheter.

Gud den vise säger i koranen:

Säg: ”Han är Gud – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.”1

Er Gud är en Gud – det finns ingen annan gud än Han och Han omfattar allt med Sin kunskap!2
Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och som låter regn falla från skyn för att därmed frambringa frukter för er försörjning; [det är Han] som har gett er skepp, som seglar över haven på Hans befallning, och som har skapat floderna till er nytta, och [det är Han] som har gett er solen och månen, som löper [i sina banor] utan att förtröttas, och [Han] som har gett er natten och dagen för era behov.3
Gud är himlarnas och jordens ljus. Hans ljus kan liknas vid en nisch där en lykta står. Lyktan är [omsluten] av glas och glaset lyser med en stjärnas glans. [Det är en lykta] tänd [med olja] från ett välsignat träd, ett olivträd som varken tillhör öst eller väst och vars olja nästan lyser utan att eld har rört vid den. Ljus över ljus! Gud leder till Sitt ljus den Han vill och därför framställer Han liknelser för människorna. Gud har kunskap om allt.4
Gud skapar er i ett tillstånd av svaghet; därefter låter Han svagheten följas av styrka [och] därefter låter Han styrkan följas av svaghet och gråa hår. Han skapar vad Han vill – Han är Den som har kunskap om allt, Den som är mäktig allt.5
Han är Gud; ingen gudom finns utom Han! Han känner allt det som är dolt för människor liksom det som de kan bevittna – Han, den Nåderike, den Barmhärtige.6
Han är Gud, det finns ingen gud utom Han. Honom tillkommer allt lov och pris i denna värld och i evigheten. Domen är Hans och till Honom skall ni föras åter.7

Vad hindrar människan att ta detta enkla och lättförståeliga budskap till sig?

Jag får väl antaga att du är barnlös, med tanke på att du verkar sakna kunskap i hur barn blir till, fast med all denna smörjan, är det nog bra ifall du låter bli att reproducera dig.
Citera
2020-06-30, 11:36
Medlem
Citat:
Att inte vara ställd under lagen är att följa Guds röst i allt, av kärlek till Gud och nästan. Inte heller Kristus eller kyrkan är laglös.

Jag förstår hur du menar, och jag håller med dig till en viss del. Jag tror att Adam kunde leva utan synd, utan att anstränga sig för att inte synda. Jag tror det krävdes en stor ansträngning för Adam att göra det felaktiga.

Mänskligheten idag är fylld av synd i media och i verkliga livet, så det blir tvärtom för oss en stor ansträngning att försöka göra det rätta och inte synda.

Men det betyder inte att Adam inte var "ställd under lagen". Vi kanske tolkar det olika, men jag menar att om man är "ställd under lagen" så existerar det lagar/ramar som man ska hålla sig innanför.

Menar du att Adam var fri att göra vad han ville? T.ex. döda sin hustru? Om inte, så innebär det ju att Adam måste hålla sig inom vissa ramar och regler, han måste vara "ställd under lagen".

Nu gjorde ju Adam rätt så länge han inte började få syndiga tankar, Adam höll sig inom lagens ramar, men till så slut syndade han/bröt mot lagen när han åt av frukten.

Citat:
Innan Adam åt av frukten kunde han inte synda, eftersom han inte gjorde annat än att följa Guds röst.

Fast Adam syndade ju när han åt av frukten, eller gjorde han inte det? Gjorde Adam inget fel i att äta av frukten menar du?

Menar du att Adam "följde Guds röst" som talade om för honom att äta av frukten?
Citera
2020-06-30, 11:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Mer korrekt/tydligt är att säga att han återigen är 100% andlig/himmelsk varelse.

Ordet "ängel" betyder "budbärare":

"Är inte änglarna andar i Guds tjänst, sända att tjäna dem som skall få sin del av frälsningen?" (Hebr 1:14 Bibel2000)

Det är inte fel att säga att Jesus också är Guds budbärare, Jesus är faktiskt den främsta budbäraren av Guds ord av alla, därför kallas han också för Ordet och "ärkeängel" (läs också Joh 12:47-49).

Vanligtvis kallar man alltså dom andevarelser som har i uppgift att vara budbärare för "änglar", men Jesus hade en högre ställning än alla andra innan han kom till jorden, och fick en ännu högre ställning efteråt, han fick t.o.m. makten över hela skapelsen. så han är inte en "vanlig ängel/budbärare".
Jag förstår.

Ett problem med din tolkning är att Bibeln säger att Gud inte lagt den tillkommande världen under änglars välde.

Att Sonen är Ordet är ju därför att Gud talar (endast) genom Sonen nu i den sista tiden är riktigt. På det viset är Jesus budbärare, men Jesus är arvingen. I äldre tider har
Gud talat genom änglar (bud) men nu i den sista tiden talar Gud genom Jesus- inte budbärare (om
vi följer din tankegång).

Hittar du någon inkarnationslära i bibeln? Jag finner den inte, utan läser att tex Johannes Döparen kom i Elias ande utan att för den skull vara Elias.
Elias ska komma, men inte så att Elias ska återfödas på jorden. Johannes själv säger också att han inte är Elias.

Där emot kan jag se en helhet i att profeten Elias verkade genom Johannes. Elias blev ju även han upptagen till himlen.
Citera
2020-06-30, 11:50
Medlem
Citat:
Jag förstår.

Ett problem med din tolkning är att Bibeln säger att Gud inte lagt den tillkommande världen under änglars välde.

Jag har inte påstått det.

Citat:
Hittar du någon inkarnationslära i bibeln?

Nej.

Citat:
Elias blev ju även han upptagen till himlen.

Det kan inte stämma eftersom Jesus sade:

"Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen." (Joh 3:13 Bibel2000)

Elia kom inte till himlen, utan förflyttades till en annan plats på jorden via himlen, alltså "himlen" som i jordens atmosfär.
Citera
2020-06-30, 12:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar, och jag håller med dig till en viss del. Jag tror att Adam kunde leva utan synd, utan att anstränga sig för att inte synda. Jag tror det krävdes en stor ansträngning för Adam att göra det felaktiga.

Mänskligheten idag är fylld av synd i media och i verkliga livet, så det blir tvärtom för oss en stor ansträngning att försöka göra det rätta och inte synda.

Men det betyder inte att Adam inte var "ställd under lagen". Vi kanske tolkar det olika, men jag menar att om man är "ställd under lagen" så existerar det lagar/ramar som man ska hålla sig innanför.

Menar du att Adam var fri att göra vad han ville? T.ex. döda sin hustru? Om inte, så innebär det ju att Adam måste hålla sig inom vissa ramar och regler, han måste vara "ställd under lagen".

Nu gjorde ju Adam rätt så länge han inte började få syndiga tankar, Adam höll sig inom lagens ramar, men till så slut syndade han/bröt mot lagen när han åt av frukten.

Fast Adam syndade ju när han åt av frukten, eller gjorde han inte det? Gjorde Adam inget fel i att äta av frukten menar du?

Menar du att Adam "följde Guds röst" som talade om för honom att äta av frukten?
Ja, vi ser väldigt olika på lagen vad jag märkt.

Vi kan jämföra Adams "tillstånd" med den kristne. En kristen kan inte synda eftersom denne är född
av Gud. Adam var född av Gud.
... Samtidigt kan en kristen broder synda "till döds". Detta kan tyckas vara en motsägelse, men är det egentligen inte:
Så länge vi hör Sanningen och gör efter den kan vi inte synda.

Att lyda en lag är att påminnas om synd, och jag ska ge ett exempel:
Om jag blir arg, väldigt arg, på min
syster, då kanske jag tänker att jag önskar att hon inte fanns. Det är i andlig mening mord.
Medan jag tänker detta kommer lagen in och säger:
"detta är förbjudet! Du ska älska din syster"
Jag har då inte syndat i handling, men blev "ställd under lagen".

Om jag istället älskar min syster vill jag bara förlåta henne, det blir ingen ansträngning.
Citera
2020-06-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ja, vi ser väldigt olika på lagen vad jag märkt.

Vi kan jämföra Adams "tillstånd" med den kristne. En kristen kan inte synda eftersom denne är född
av Gud. Adam var född av Gud.
... Samtidigt kan en kristen broder synda "till döds". Detta kan tyckas vara en motsägelse, men är det egentligen inte:
Så länge vi hör Sanningen och gör efter den kan vi inte synda.

Att lyda en lag är att påminnas om synd, och jag ska ge ett exempel:
Om jag blir arg, väldigt arg, på min
syster, då kanske jag tänker att jag önskar att hon inte fanns. Det är i andlig mening mord.
Medan jag tänker detta kommer lagen in och säger:
"detta är förbjudet! Du ska älska din syster"
Jag har då inte syndat i handling, men blev "ställd under lagen".

Om jag istället älskar min syster vill jag bara förlåta henne, det blir ingen ansträngning.
Adam blev inte född av Gud, han blev formad av stoft. Läs Joh 3:6. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande. Vilket innebär att Adam hade varit en ande om Gud hade fött honom.
Citera
2020-06-30, 12:33
Medlem
Islam är inte särskilt rimlig och fantastiskt som du vill få folk att tro TS. Förklara då varför Mohammed gifte sig med ett barn? Aisha var 9 år och han var 56. Fräscht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in