Flashback bygger pepparkakshus!
2018-11-16, 20:15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Luktar inte alls i Sundsvall såvida du inte åker ut mot Timrå och kör förbi Östrand

Luktade mindre då man gjorde Sundvalls brännvin sägs det.. Sulfitluten gick till sprit tillverkning istället.
Jag skulle nog vilja nominera Borlänge då jag var där i slutet av Oktober i år.. JÖSSES vilket förfall på bara 4 år (sedan jag var där sist). Mängder av invandrar gäng på stan vid 20 tiden och fram till runt 01.00

Öppen droghandel och "knuffande" gäng som inte har något att göra.

Förr var det mer äldre som var ute.. Nu såg hundägarna rädda ut och höll sig intill sina ingångar till hyreshusen. Känslan då jag och frugan gick genom centrum vid 22 tiden, var absolut annorlunda än för fyra år sedan. Väldigt tråkig utveckling.
Citera
2018-11-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det är nog enklare att lista svenska städer som faktiskt är värda att bo i. Jag personligen tycker de flesta svenska småstäder ser väldigt likadana ut och har exakt samma utbud. Finns bara en handfull städer som sticker ut lite. Visby t.ex är jättevackert och har flera sevärdheter, och ger verkligen inte samma trista och tråkiga känsla som Borås, Flen, Nässjö, Karlskoga eller vilken annan trist svensk småstad som helst.
Jag upplever att även Lund sticker ut en del.
Citera
2020-06-27, 11:32
1. Umeå deprimerande stad att bara åka igenom, tråkiga hus och kommunister i hela staden. Man måste ha bil överallt eftersom det är så långt till affärer om man inte bor mitt i smeten.
2. Örnsköldsvik en ganska fin stad egentligen men skulle inte kunna bo där med kyrkan och alla krista och den ständiga fislukten på vintern.
3. Stockholm skulle absolut inte vilja bo här, trängsel, jobbiga ungdomar, förortsmentalitet, alla i Stockholm tycks vara förortare.
4. Gävle, riktigt deprimerande arkitektur och riktigt bonde-mentalitet.
5. Sundsvall ett mini Stockhom
6. Malmö känns som Sveriges Harlem
7. Luleå nej tack
8. Härnösand var vacker stad för 20 år sedan men är idag fullproppad med invandrare och knäppa politiker.
9. Sollefteå kanske Sveriges mest deprimerande stad, långt till allt, en stad man inte kan fly ifrån.
10. Östersund, en av Sverige finaste städer på ytan men helt förstörd sedan invandringen 2015.
Citera
2020-06-27, 11:45
Medlem
Stockholm är i alla fall den bästa staden att bo på i Sverige, någon som säger annat är bara avundsjuka.

Sämsta staden, hmm va ska jag säga, kanske inte ens köttbullar, eller pannkaka, de tycker ja e gott.

Jag skulle i alla fall inte vilja bo i Eskilstuna, Uppsala, Malmö, Södertälje. Skulle jag flytta någonstans förutom.Stockholm så skulle jag flytta till Luleå. Fast det kanske skulle bli deppigt, va vet jag.
Citera
2020-06-27, 20:34
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Tänkte vi kunde lista dom sämsta städerna i Sverige man kan bo i.

4. Eskilstuna (Den sovande staden, inte mycket händer och mycket kriminella gäng)

6. Norrköping (En stad som förvandlats till det sämre pga av en liberal flyktingpolitik, en gång en rik industristad)
7. Örebro (Tillhör det kända gnällbältet, alla gnäller här, en stad man bara passerar för att den är så tråkig)

Blaha blaha.

Eskilstuna är helt ok, finns en å, ett stort torg, känns lite som ett ställe i gränslandet småstad/storstad.

Norrköping är slitet och har en del invandrare/wt-folk. Överlag en liten storstad som har det mesta.

Örebro Ungefär som Norrköping, definivt en storstad (med svenska mått mätt)

Ingen av de nämnda städerna är nån skithåla, finns högskola, sjukhus, bra kommunikationer.

Sämsta städer: Ställen med dåliga kommunikationer, hög arbetslöshet och dålig samhällsservice. Av de städer jag besökt skulle jag nog säga: Oskarshamn och Karlskoga
Citera
2020-06-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Sämsta städer: Ställen med dåliga kommunikationer, hög arbetslöshet och dålig samhällsservice. Av de städer jag besökt skulle jag nog säga: Oskarshamn och Karlskoga

Varken Karlskoga eller Oskarshamn ger något särskilt muntert intryck, det kan jag hålla med om.
Men ur ett strikt ekonomiskt hänseende presterar faktiskt båda dessa städer delvis bättre än vad man kan få för sig.

Här har du siffrorna för Oskarshamn jämfört med Sverigemedel.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Oskarshamn?compare=1

Medianinkomsten är ganska så rejält mycket högre än riksgenomsnittet, förvärvsfrekvensen är också högre liksom kommunens skattintäkter per invånare.
Alla kommuner i Sverige utanför Stockholms län förutom Vellinge och Lomma är nettobidragstagare från skatteutjämningssystemet, men Oskarshamn får i alla fall mindre än riksgenomsnittet.

Karlskogas siffror är inte lika starka, men de är nog bättre än vad många tror liksom vad man så att säga kan få för sig genom att göra en utflykt till aktuell stad.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Karlskoga?compare=1

Man får ändå betänka att medelvärdet på medianinkomsten dras upp ordentligt av ett antal villakommuner runt storstäderna.
Förvärvsfrekvensen i Karlskoga är ungefär som i Sverige i stort, liksom kommunens skatteintäkter per invånare.
Jag tycker mig även för några år sedan ha sett någon statistik som visade att Karlskoga-borna var de som i genomsnitt hade mest kvar att leva för varje månad efter det att "fasta kostnader" betalats.
Citera
2020-06-30, 10:30
Medlem
Citat:
Blaha blaha.

Eskilstuna är helt ok, finns en å, ett stort torg, känns lite som ett ställe i gränslandet småstad/storstad.

Norrköping är slitet och har en del invandrare/wt-folk. Överlag en liten storstad som har det mesta.

Örebro Ungefär som Norrköping, definivt en storstad (med svenska mått mätt)

Ingen av de nämnda städerna är nån skithåla, finns högskola, sjukhus, bra kommunikationer.

Låter som du tycker att bara för att det finns sjukhus, högskoleutbildning, kommunikationer och ett stort torg, så är det bra städer att bo i. Kommunikationerna är inte så bra i Oskarshamn, men att kalla den kuststaden för sämst? Om det är pga samhällsservicen, varför inte välja en ort som är ännu mindre?
Senast redigerad av Igongbankadtv 2020-06-30 kl. 10:49.
Citera
2020-06-30, 10:46
Medlem
Faktum är att SCB sedan ett antal år tillbaka gör undersökningar där invånare i de kommuner som väljer att vara med i undersökningen aktuellt år får svara på hur de upplever kommunen som en plats att bo på.

Var och en kan ju klicka på det kommunnamnet som verkar ha en definierad "stad" som centralort och själv botanisera exempelvis under rubriken "rekommendation," där det framgår hur stor andel av de svarande som kan rekommendera andra att flytta till deras kommun.

https://www.scb.se/vara-tjanster/insamling-och-undersokning/scbs-medborgarundersokning/resultat-medborgarundersokningen-2019/
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-06-30 kl. 10:49.
Citera
2020-06-30, 10:55
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igongbankadtv
Låter som du tycker att bara för att det finns sjukhus, högskoleutbildning, kommunikationer och ett stort torg, så är det bra städer att bo i. Kommunikationerna är inte så bra i Oskarshamn, men att kalla den kuststaden för sämst? Om det är pga samhällsservicen, varför inte välja en ort som är ännu mindre?

Oskarshamn och Västervik är natursköna ställen längs östkusten, så den biten är ok.

Ändå är närhet till högskola, större sjukhus och direkttåg till Stockholm något som underlättar livet för många.
Senast redigerad av Shurik 2020-06-30 kl. 11:03.
Citera
2020-06-30, 11:02
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag tycker mig även för några år sedan ha sett någon statistik som visade att Karlskoga-borna var de som i genomsnitt hade mest kvar att leva för varje månad efter det att "fasta kostnader" betalats.

Kan tänka mig det. Billig mat, billig hyra, gott om villor för under miljonen och alla parkeringsplatser är gratis.

Sen finns det inte mycket att slösa pengar på i Karlskoga heller. Man tar en pizzalunch för 80kr, kör en raggarrunda på stan, läser tidningen på biblioteket, fikar på Biltema. Karlskogabornas klädkonto är också billigt, man går omkring i sina arbetskläder eller köper nåt på loppis.
Citera
2020-06-30, 11:06
Medlem
Citat:
Oskarshamn och Västervik är natursköna ställen längs östkusten, så den biten är ok.

Ändå är närhet till högskola, större sjukhus och direkttåg till Stockholm något som underlättar livet för många.

Kanske många, men det är inte alla som behöver ha en högskola i närheten eller kunna ta sig till Stockholm med tåg utan byte. Det kan vara kriterier för att hamna högt, men knappast för att hamna sist.

Karlskoga ser ut att ha bara drygt fyra mil till universitet och regionsjukhus, men du placerar det i botten.
Senast redigerad av Igongbankadtv 2020-06-30 kl. 11:11.
Citera
2020-06-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6tasy
Kan halla med om att Stockholm ar en valdigt liten och obetydlig sak, precis som Sverige. DOCK haller jag inte med om att det ar en trakig stad for det! Stockholm ar en otroligt vacker stad pa sommaren och mysig pa vintern! Flytta utomlands nagra ar sa kommer du nog marka att efter ett tag kommer du langta efter allting du avskyr. Som sno, regn och renassansbyggnader.
Detta.

Ni som är vuxna vet att livet inte är svart-vitt utan innehåller nyanser. Man måste ju klara av att se några guldkorn i en panna med grus.

Jag bor inte i Stockholm men är där ibland. Att man har vatten överallt är så jäkla vackert. Parker och badklippor överallt. Det är en småstad så man kan gå eller cykla mellan malmarna. Finns väl grejer att göra också om man vill, klubb teater ja sånt.

Sen finns det nog ingen objektiv sanning om tråkigaste staden utan det blir en tråd med personliga val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in