2020-06-29, 20:44
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliane
Det är samma sak vid all typ av diabetes; det innebär förhöjt blodsocker. Lågt blodsocker, hypoglykemi får man av tillsatt insulin vilket även typ 2or kan ha som behandling.
Det finns ett ovanligt tillstånd som heter hyperinsulinimi som kan ge blodsockerfall.

Nej, personer med diabetes typ 2 får inte blodsockerfall. Om de nu skulle få det så har deras läkare ordinerat på tok för stor dos insulin åt dem, vilket inte är troligt att det skulle hända.
Citera
2020-06-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Nej, personer med diabetes typ 2 får inte blodsockerfall. Om de nu skulle få det så har deras läkare ordinerat på tok för stor dos insulin åt dem, vilket inte är troligt att det skulle hända.

Vilka sjukdomar/tillstånd kännetecknar konstanta blodsockerfall? Vad orsakar detta?
Citera
2020-06-30, 10:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag får blodsockerfall med typ 2 utan insulinbehandling...
Citera
2020-06-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Varför får du det? Är du också född med detta problem eller uppstod i samband med din diabetes? Varför behandlar du inte din diabetes?
Citera
2020-06-30, 10:10
Medlem
Citat:

Är blodsockerfall motsatsen till vad diabetes är? Då syftar jag på både typ1 och 2.
Citera
2020-06-30, 10:35
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edc555
Vilka sjukdomar/tillstånd kännetecknar konstanta blodsockerfall? Vad orsakar detta?

Diabetes typ 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Då lär det bero på något av detta. Det hör inte till vanligheten att typ 2or lider av blodsockerfall.

"vid typ 2-diabetes kan blodsockret sjunka för lågt. Det beror ofta på stor alkoholkonsumtion, behandling med sulfonureider, insulinbehandling, samverkan av flera läkemedel eller större känslighet för läkemedel med stigande ålder."
Citera
2020-06-30, 10:38
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Är blodsockerfall motsatsen till vad diabetes är? Då syftar jag på både typ1 och 2.

Nej, men vid typ 2 är man insulinresistent. Det betyder att bukspottskörteln fortfarande producerar insulin men kroppens celler inte kan absorbera det tillräckligt bra.

Vid typ 1 producerar kroppen inte insulin över huvud taget. Det kan på något vänster göra så att man får för lågt blodsocker också vilket är livsfarligt.
Citera
2020-06-30, 10:49
Medlem
Citat:
Nej, men vid typ 2 är man insulinresistent. Det betyder att bukspottskörteln fortfarande producerar insulin men kroppens celler inte kan absorbera det tillräckligt bra.

Vid typ 1 producerar kroppen inte insulin över huvud taget. Det kan på något vänster göra så att man får för lågt blodsocker också vilket är livsfarligt.

Okej. Jag är född med dessa problem.
Citera
2020-06-30, 10:54
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Okej. Jag är född med dessa problem.

Så du har diabetes typ 1? Det brukar man födas med eller så kommer det i tidig ålder.
Citera
2020-06-30, 12:27
Medlem
Varken diabetes typ 1 eller typ 2 kännetecknas av eller har blodsockerfall utan behandling. Obehandlat innebär båda tillstånden att blodsockret är högt även om cellerna vid typ 1 diabetes svälter då sockret inte tas upp pga insulinbrist. Sannolikt är det du känner inte lågt blodsocker (endast mycket ovanliga sjukdomar leder till det). Har du uppmätt att blodsockret är lågt när du känner dig dålig)?
Citera
2020-06-30, 12:41
Medlem
Citat:

Jag har själv diabetes och har dessutom insulinbehandling och har haft många känningar. Det handlar inte om vilken typ man har utan om behandling, många typ 2or har insulinbehandling och då har de samma risk som 1or att få hypoglykemier.
Du har ju ingen koll.
Citera
2020-06-30, 13:12
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliane
Jag har själv diabetes och har dessutom insulinbehandling och har haft många känningar. Det handlar inte om vilken typ man har utan om behandling, många typ 2or har insulinbehandling och då har de samma risk som 1or att få hypoglykemier.
Du har ju ingen koll.

Du missade citatet längre upp eller? Blodsockerfall händer men det hör inte till vanligheten när man har typ 2. Antingen får man för mycket insulin, vilket är direkt livsfarligt, eller så dricker man för mycket alkohol eller tar andra läkemedel som påverkar blodsockret negativt.

"vid typ 2-diabetes kan blodsockret sjunka för lågt. Det beror ofta på stor alkoholkonsumtion, behandling med sulfonureider, insulinbehandling, samverkan av flera läkemedel eller större känslighet för läkemedel med stigande ålder."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in