2020-06-30, 08:53
Medlem
OroligLantiss avatar
SA s.28
Övrig bevisning:
”Kontakt mellan Christian Ambjörnsson och A B, för att bevisa hur Christian Ambjörnsson reagerade efter den 10 november 2019 och vilken kontakt de haft.”

Det står inte att det handlar om skriftlig kontakt, men jag antar att det gör det iom att det ska användas som bevis.
Jag vet att det är olagligt, så jag behöver inga moralkakor angående det, men jag hade haft full förståelse för om AB hade kört en Marsellus Wallace istället för att använda tre dagar (?) åt skriftlig kontakt med någon av förövarna.
(Jag vet inte om ni är gamla nog att ha sett Pulp Fiction)
”I'ma call a coupla hard, pipe-hittin' niggers, who'll go to work on the homes here with a pair of pliers and a blow torch. You hear me talkin', hillbilly boy? I ain't through with you by a damn sight. I'ma get medieval on your ass.”

https://youtu.be/J3UyjlaBMcY

Det är ett under att paret klarade tre dagar utan att någon krökte ett hår på deras huvuden.
Citera
2020-06-30, 09:07
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsFarsta
Tack att du försökte. Hoppas vi får ta del av den så småningom.

En undran jag har. När det är såna här brott, får dessa gå igenom någon slags undersökning (vilket leder till en diagnos pedofil eller ej)?

Jag menar om kriteriet på att vara pedofil "endast" innefattar sexuell dragning till barn bör det ju vara väldigt lätt att ljuga, är väl ingenting man erkänner? Eller diagnostiserar vi ens folk i Sverige som pedofiler och får det någon behadnling för det?

Nu svarar jag utan att varken ha fått frågan eller veta med säkerhet.

Såvitt jag känner till görs en liten sinnesundersökning (P7), för att ge en indikation på om en större sinnesundersökning (RPU) behövs.
I detta fall visade ingen av de åtalade tecken på att lida av en allvarlig psykisk störning vid P7an, och behöver därmed inte genomgå den stora sinnesundersökningen.

Däremot har jag aldrig hört talas om ett ’peddo-test’.
Pedofili i sig är inte olagligt (det är väl iofs inte allvarliga psykiska störningar heller), men eftersom det är den olagliga handlingen som straffas, så anser nog rättssystemet att det är oväsentligt huruvida gärningsmännen är pedofiler eller ej.

Detta är alltså en gissning baserad på en relativt begränsad, men inte ickeexisterande, läsning av förundersökningar och domar.
Citera
2020-06-30, 09:09
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det är ju ett sjukt genomskinligt försvar, som givetvis måste leda till frågan varför hon gjorde övergreppen en andra gång, och en tredje, och fjärde. Inte vid något tillfälle flydde hon med barnen.

Men tyvärr är män (främst äldre) väldigt lättpåverkade av kvinnliga tårar. Har för mig att kvinnliga domare oftare frikänner vid våldtäkt. Typ att de genomskådar kvinnors ”psykiskt fångenskap”, och män också känner agg mot andra män som kan få knulla genom sin status (typ Billy Butt) och därför gärna vill göra dem till våldräktsmän.

Min källa är alltså ”jag har för mig att jag läst någonstans”. Så det ska väl i ärlighetens namn betraktas som ”jag tror”.

Muntlig bevisning
Förhör med den tilltalade Carita Löf som vidgår händelseförloppet men förnekar brott.”

Om du är intresserad av de exakta orden.

Edit: Angående antalet/möjligheten att fly istället för att våldta sina barn en tredje, fjärde, femte o upp till artonde gång från 26 augusti 2018 till 13 augusti 2019.
Senast redigerad av OroligLantis 2020-06-30 kl. 09:15. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-30, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Nu svarar jag utan att varken ha fått frågan eller veta med säkerhet.

Såvitt jag känner till görs en liten sinnesundersökning (P7), för att ge en indikation på om en större sinnesundersökning (RPU) behövs.
I detta fall visade ingen av de åtalade tecken på att lida av en allvarlig psykisk störning vid P7an, och behöver därmed inte genomgå den stora sinnesundersökningen.

Däremot har jag aldrig hört talas om ett ’peddo-test’.
Pedofili i sig är inte olagligt (det är väl iofs inte allvarliga psykiska störningar heller), men eftersom det är den olagliga handlingen som straffas, så anser nog rättssystemet att det är oväsentligt huruvida gärningsmännen är pedofiler eller ej.

Detta är alltså en gissning baserad på en relativt begränsad, men inte ickeexisterande, läsning av förundersökningar och domar.

Frågan var ställd till alla

Hmm där ser man. I usa verkar det finnas såna "test". Fast de kanske är menlösa, då det inte går att bota en pedofil (?)

Men då verkar det som att ingen kommer få svar på om Carita är pedofil eller "bara" har ett svagt psyke och låter sig manipuleras av andra människor. Fyfaaan vad obehagligt med dessa dårar som skall och springer runt sen som vilken människa som helst. Trodde det iaf fanns någon slags behandling inriktad för just dem, även om det inte "botar" dom så är det ju iaf ett försök.
Citera
2020-06-30, 09:46
Medlem
Jag ringde registratorn på Eksjö tingsrätt (who have I become...). Fup är på 1300 sid. Lämnas enbart som papperskopia. 50 kr de första tio sidorna, 2 kr per sida efter det.

Personnummer och faktureringsadress vid begäran om utlämning. Enstaka sidor/stycken lämnas inte ut.
Citera
2020-06-30, 09:57
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsFarsta
Frågan var ställd till alla

Hmm där ser man. I usa verkar det finnas såna "test". Fast de kanske är menlösa, då det inte går att bota en pedofil (?)

Men då verkar det som att ingen kommer få svar på om Carita är pedofil eller "bara" har ett svagt psyke och låter sig manipuleras av andra människor. Fyfaaan vad obehagligt med dessa dårar som skall och springer runt sen som vilken människa som helst. Trodde det iaf fanns någon slags behandling inriktad för just dem, även om det inte "botar" dom så är det ju iaf ett försök.

Nja, ur straffsynpunkt spelar det nog ingen roll.
Som sagt är pedofili i sig inte olagligt, utan det är övergreppet/övergreppen som är olagliga.

Oavsett om Carita är pedofil eller ej, så har hon vid upprepade tillfällen visat att hon är kapabel att begå våldtäkter.
Barnvåldtäkter.
På sin egen avkomma. De som ska betyda mest i världen. De man ska skydda till varje pris.

Så att hon är farlig och inte bör vistas bland folk i allmänhet (kanske barn och äldre i synnerhet) är ju fastställt.
En lobotomi och omyndighetsförklaring vore (enligt mig) lämplig.

Edit: nej, det ska inte gå att bota en pedofil.
Jag är exempelvis heterosexuell, men oavsett vilka mediciner eller vilka psykologsamtal jag skulle ha, så förblir jag med största sannolikhet heterosexuell.
Så ens sexuella läggning är svår att ändra.

Dock finns det mediciner som gör en mindre kåt/intresserad av sex, vilket pedofiler kan erbjudas, men inte tvingas ta.

I Sverige är det så att efter avklarat straff/vård (fängelse/rättspsyk) så ska man inte straffas mer, utan ha möjlighet att börja om på ny kula.
Detta är ju på gott o på ont.
Min personliga åsikt är att just sexförbrytare i allmänhet och pedofiler och våldtäktsmän/kvinnor bör föras in i ett register, såsom de gör i USA, så allmänheten har valet att inte flytta till ett kvarter där exempelvis C&C bor.
Senast redigerad av OroligLantis 2020-06-30 kl. 10:08. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets123
Jag ringde registratorn på Eksjö tingsrätt (who have I become...). Fup är på 1300 sid. Lämnas enbart som papperskopia. 50 kr de första tio sidorna, 2 kr per sida efter det.

Personnummer och faktureringsadress vid begäran om utlämning. Enstaka sidor/stycken lämnas inte ut.

2630 kr för ett ex av förundersökningen... De vill väl inte att förundersökningen ska spridas på grund av fallet...
!300 sidor är ju väldigt ingående analys och förhoppningsvis väl genomförd förundersökning. Bara hoppas att de åker dit ordentligt och att inte åklagaren har en dålig dag på jobbet....

Finns väl inget straff som är tillräckligt hårt men de lär nog få typ 8 till 10 år... Barnen lär ju få lida hela sina liv för deras tilltag men förhoppningsvis så kanske de kan glömma...
Citera
2020-06-30, 10:25
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:

Tack för du tog dig tid

Det är oerhört frustrerande med skillnaden på hur olika tingsrätter agerar med FUP. Jag vet att dom stödjer sig på GDPR, men varför har alla inte samma policy.

Det var ett väldigt intressant mål som avhandlades i Eksjö tingsrätt för något år sedan. Och det var samma visa då, lämnas enbart ut som papperskopia.

Jag skulle mer än gärna vara med att betala för FUP men det blir för mycket jobb att kopiera och distribuera till dom som vill ha den. Och personligen lägger jag inte tiden på att scanna in allt till PDF.
Citera
2020-06-30, 10:27
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:

Hur kan det komma sig att alla tingsrätter får göra som de själva vill. Det är en statlig myndighet som skall tjäna pengar på offentliga handlingar. Blir förbannad.

Blir så irriterad att de inte kan skicka digitalt. Man kan ju lyfta miljöpåverkan i detta. Köra en Greta på dem.
Vart skulle man kunna lyfta hela det här att det är olika runt om i landet. Offentliga handlingar borde skickas digitalt för miljöns skull till vem som än begär det. Gratis!
Citera
2020-06-30, 10:33
Medlem
OroligLantiss avatar
Lyssna på P1 nu!

Edit: jag satt i bilen när jag skrev, så kunde inte göra några längre utläggningar.
Det handlar om kvinnor som begår sexuella övergrepp på barn.

https://sverigesradio.se/kroppsjal
Senast redigerad av OroligLantis 2020-06-30 kl. 10:57. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Nja, ur straffsynpunkt spelar det nog ingen roll.
Som sagt är pedofili i sig inte olagligt, utan det är övergreppet/övergreppen som är olagliga.

Oavsett om Carita är pedofil eller ej, så har hon vid upprepade tillfällen visat att hon är kapabel att begå våldtäkter.
Barnvåldtäkter.
På sin egen avkomma. De som ska betyda mest i världen. De man ska skydda till varje pris.

Så att hon är farlig och inte bör vistas bland folk i allmänhet (kanske barn och äldre i synnerhet) är ju fastställt.
En lobotomi och omyndighetsförklaring vore (enligt mig) lämplig.

Edit: nej, det ska inte gå att bota en pedofil.
Jag är exempelvis heterosexuell, men oavsett vilka mediciner eller vilka psykologsamtal jag skulle ha, så förblir jag med största sannolikhet heterosexuell.
Så ens sexuella läggning är svår att ändra.

Dock finns det mediciner som gör en mindre kåt/intresserad av sex, vilket pedofiler kan erbjudas, men inte tvingas ta.

I Sverige är det så att efter avklarat straff/vård (fängelse/rättspsyk) så ska man inte straffas mer, utan ha möjlighet att börja om på ny kula.
Detta är ju på gott o på ont.
Min personliga åsikt är att just sexförbrytare i allmänhet och pedofiler och våldtäktsmän/kvinnor bör föras in i ett register, såsom de gör i USA, så allmänheten har valet att inte flytta till ett kvarter där exempelvis C&C bor.

Tack för förklaringen 👍 Ja, lobotomi och omyndighetsförklaring vore verkligen på plats. Sverige är så mjäkigt och sjukt.
Men jag misstänker att dessa kommer få ta mycket skit resten av livet vilket de förtjänar.

Håller med, dessa borde regristreras i något register.

Sen tänker jag, Ambjörnsson har inte begått någon våldtäkt. Undra om han får lägre straff än Carita, eller om hon får någon straff-rabatt för att hon är kvinna eller ska påstå hon blivit hotad 🙄

Förövrigt skrev jag till "Nätverket stoppa pedofilerna" om de skulle begära ut någon fup, göra en insamling då vi är många som är intresserade. Vet att de gjort detta förut så får se vad de svarar, men misstänker det isf blir efter domen. Om den inte läcker ut på annat sätt innan
Senast redigerad av MsFarsta 2020-06-30 kl. 11:16.
Citera
2020-06-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Hur kan det komma sig att alla tingsrätter får göra som de själva vill. Det är en statlig myndighet som skall tjäna pengar på offentliga handlingar. Blir förbannad.

Blir så irriterad att de inte kan skicka digitalt. Man kan ju lyfta miljöpåverkan i detta. Köra en Greta på dem.
Vart skulle man kunna lyfta hela det här att det är olika runt om i landet. Offentliga handlingar borde skickas digitalt för miljöns skull till vem som än begär det. Gratis!

De gör inte som de vill. Avgiftsförordningen fastställer avgiften. Hade det varit omaskat hade de kunnat maila den från systemet och inte tagit ut avgift då arbetsinsatsen var försumbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in