Citat:
Ursprungligen postat av
Dylandium
Tack igen. Är en fattig student som lagt sin livs besparing i SCOL. 150~k. Kan dessutom ingenting om aktier. Smart? Kanske inte. Förklarar det mina okunniga frågor i den här tråden? Kanske.
Nej det är inte smart. Visst man kan ha tur, men det gör det inte smartare för det.
Som fattig student hade jag lagt i något mer stabilt med god avkastning. Du är ung och har tid på dig att låta pengarna växa stabilt och kontrollerat. Att gambla är mer av en dyr hobby skulle jag säga.
Satsa aldrig pengar du inte skulle kunna tolerera att förlora.
Lifescience-branschen är nog den mest riskfyllda man kan gå in i. Den regulatoriska risken är skyhög; ett enda PM kan undergräva hela bolaget på en femöring, och få värderingen att kollapsa, oavsett hur "enorm" potentialen verkade vara initialt. Det händer oftare än man tror.
Det går också åt mycket pengar att driva studierna, vilket leder till frekventa nyemissioner.
Men såklart, ett fåtal bolag tar sig igenom och utvecklas väldigt bra. Det är en god idé att inte lägga alla ägg i samma korg.
Det är också en god idé att lära sig lite kring aktiehandel, dess begrepp, psykologin kring att vara med i upp- och nedgångar, hur flockmentalitet fungerar och att t ex kunna tolka kvartalsrapporter, innan man kastar sig in i det.
Några reflektioner bara.