Citat:
Hur skulle han göra det? Skulle han personligen stå vakt vid alla skolor och mota bort folk som ville studentfesta? Mig veterligen var både fhm och regeringen tydliga med att det inte skulle vara studentfester. Går väl knappast och skylla på tegnell om enskilda individer ignorerar det. Den makten har varken han eller fhm. Polisen i landet är för mesiga för att våga ta tag i detta. Mer politikernas fel än någon annan.
Behöver jag verkligen förklara kommandostrukturen för dig ?OK jag ska göra det jävligt förenklat.
1 Vid Pandemi har vi en myndighet som heter FHM som tar fram råd/regler och restriktioner inom myndigheten.
2 Dessa restriktioner bör klart och jävligt tydligt förmedlas till sittande regering. Och statsministern i synnerhet. Om nu Statsministern verkar vara lågsinnad får man förklara igen tills statsministern fattar vad det handlar om.
3 Därefter är det regeringens och statsministerns (i samråd med sina ministrar) ansvar att se till att eventuella restriktioner efterlevs av allmänheten.
Med våld om så behövs.
4 Den som får ta det tuffa beslutet är ytterst Statsministern ,klarar man inte att som statsminister ta tuffa beslut är man inte kapabel att sköta sitt jobb. Och det har Stefan bevisat gång på gång att han inte är.
5 Uppdraget att se till att restriktionerna efterlevs, läggs i fredstid normalt ut på Polis.
Klarar inte polisen att sköta detta uppdrag så är det återigen regeringen som har misslyckats med sitt uppdrag. Sverige ska ha en fungerande polis.
Om FHM sätter upp restriktionen "Ingen jävla studentfest!" Så är det upp till regeringen och i synnerhet Statsministern att se till att polisen håller dessa restriktioner. Inte håller på och knäar mitt i ett jävla upplopp.
Men om man som i detta fallet från FHMs sida är helt förslappade och tycker att det är lite skitsamma,det är upp till var och en att ta beslut, "vi kan ju bara hoppas att människor förstår allvaret".
Samtidigt så har vi en Statsepidemiolog som tycker allt är lite skitsamma ,vilket gör att inte ens de människor som tänker själv och är beredda att ta ansvar på riktigt , får några klara besked utan helt får ta över ansvaret för dels sig själv dels andra. Det i sig gör inte mig personligen något,jag klarar av det,men det är lite för jävla många som visar tydligt att de inte gör det-(För att inte tala om att vi har en massa analfabeter som inte ens menar sig ha fått/kunnat ta till sig informationen. )
Och då är vi tillbaka på att Regering , Stefan Lövén i egenskap av Statsminister, FHM som myndighet och Anders Tegnell i egenskap av Statsepidemiolog har misskött hela hanteringen av den här epidemin sen start. Tyvärr har även gammelmedia misskött sin del av sitt uppdrag och istället för att granska makten åt folket har de snarare sopat undan viktiga fakta för folket samtidigt som man har med krigsrubriker försökt skrämma skiten ur samma befolkning så att de tokhamstrar toalettpapper av någon anledning.
Jag kan fortsätta att förklara för dig hur strukturen ser ut vid ett annat tillfälle, men då får du redovisa att du förstår det jag skriver ovan.
Fattar du hur det hänger ihop nu ? Det är alltså inte ENBART Tegnells fel, heller inte Stefans eller fhm eller regering, det är en kombination av dåliga jävla beslut påhejade av gammelmedia.