2020-06-30, 02:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Klart dödstalen går ner..snart är alla döda.

Jag tror inte att vi alla är döda snart. Skulle i så fall bli väldigt tomt i denna tråd på Flashback.........
Citera
2020-06-30, 02:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Dumma jävlar som vill stänga in alla som är friska för att rädda livet på några multisjuka pensionärer. 2020 var året då Norge fick masspsykos.

Norge gjorde rätt. Man vill stänga in de sjuka, inte de friska. Pensionärer är också människor!
Citera
2020-06-30, 02:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ju det resonemanget som lett fram till en hög smittspridning i Sverige

och att svenskar inte är välkomna till andra länder just nu.

Jag och mina anhöriga i riskgrupp skulle föredra en lägre smittspridning

som i övriga Europa.

Känner hur många äldre som helst som sitter i sina sommarstugor och gömmer sig för COVID-19. Ungefär som kungafamiljen som gömmer som gömmer sig på något slott.
Citera
2020-06-30, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag börjar alltmer inse att den svenska strategin har varit väldigt framgångsrik. I takt med att vi nu snabbt sjunker i antal döda och IVA-vårdade samtidigt som många av oss bär på antikroppar som skyddar mot andra och tredje vågor, kommer både vi i Sverige och andra länder inse att vi valde rätt väg.

Jösses vilket dravel du skriver i den här tråden. Men humor på hög nivå när du krampaktigt försvarar strategin.

Det sjunker i alla europeiska länder. Det kommer kluster av utbrott i alla europeiska länder. Inklusive Sverige. Det sjunker inte på grund av Sveriges strategi, mycket märkligt antagande. Vi hade chansen att bromsa detta, men det gjorde vi inte. Det sjunker ja, men skulle aldrig blivit så högt. Experimentet är i full gång.

Antikropparna räcker inte på lång väg, enbart vissa områden i Stockholm kan vara delvis skyddade när semestrarna tar slut. Du killgissar friskt om antikroppar och immunitet trots att till och med Tengil har uttalat sig om att antikropparna troligtvis inte är något bestående. Resten av landet har absolut inget att sätta emot den totalt okontrollerade smittspridningen som vi har här i Sverige.

Men shit vad intressanta ni är. Kommer följa dig, för det är makalöst intressant att analysera er som att hejar fram Sveriges dödsstrategi. Wow.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentzarathustra
Jag har kontakt, nära kontakt, med folk som lever i ett antal olika länder. Länder som drabbats hårt av corona och som har gått igenom lockdown. Via dem, via deras personliga erfarenheter. Samt genom deras berättelser om hur det gått både under och efter lockdown har jag kunnat komma fram till att i dessa länder har nånting väldigt intressant hänt. Dessa länder, deras befolkning, har förstärkts.
Folk i dessa länder har enats. Det har skapats en enormt känsla av solidaritet. Som finns än idag. Och som gjort att folk har blivit starkare. Inte bara det. Man har lärt sig att uppskatta livet mer än innan.
Jag minns att många målade upp förskräckliga scenario av självmord, hunger, krig etc.
Men så har inte fallet varit. Och nu pratar jag om starka länder, med bra ekonomi, som klarar av en lockdown.
Folk är helt enkelt, tror det eller ej, gladare. Jo, för de har satts på prov. Och de har klarat av det.

Eftersom jag bor i Sverige så vet jag förstås också hur det är i Sverige. Nåväl, det som hänt i dessa länder har aldrig hänt här i Sverige. Jag vill inte överdriva. Men i korta drag är det så att resten av världen har enats, har blivit starkare, mer solidariskt, tror mer på livet. Medan i Sverige har läget försämrats. Det har ju inte funnits nån glimt av solidaritet. Ingen har satts på prov. Livet har fortsatt mer eller mindre som innan trots att det dött enormt många människor. Trots de många tusentals som har fått allvarliga skador av viruset.

Ja, kort sagt, så har Sverige förlorat på alla planer. Även detta mer hur människor kommer ut ur denna pandemin. I världen har människor blivit bättre människor. I Sverige har man, om möjligt, blivit ännu sämre.
Och i Sverige är man också väldigt ensam om en massa människor som känner sig bedragna, som känner att staten aldrig gjort något för dem.At staten har lämnat de åt sitt eget öde. Detta sätter väldigt djupa spår.
Så å ena sidan har vi folk som struntat i corona och som blir troligtvis ännu sämre människor.
Å andra sidan har vi folk som motsatt sig strategin och hamnar i en väldigt frusterande situation.

Sverige förlorar helt enkelt på alla plan
.

Ja precis så är det, jag varnade för detta för 3 månader sedan, men ingen lyssnar på mig, så klart. Flashback är bara ett snitt av befolkningen. Corona kan sammanbinda ett folk alternativt totalt söndra det samma. Aja, nu är vi där vi är, vad gör vi nu?
Citera
Medlem
Leicester har blivit den första staden i Storbritannien som har ställts under ett lokalt lockdown, eftersom regeringen försöker begränsa uppkomsten av koronavirusfall i staden.

Vilka är låsningsreglerna i Leicester?
Alla butiker som inte är nödvändiga stänger från tisdag
Skolorna stängs från torsdag och öppnas inte förrän nästa termin. De kommer emellertid att hålla sig öppna för utsatta barn och barn av kritiska arbetare
Människor bör undvika alla utom viktiga resor till, från och inom Leicester och bör "stanna hemma så mycket du kan"
Den planerade minskningen av vissa begränsningar i England på lördag kommer inte att fortsätta i Leicester. Detta innebär att restauranger, pubar, kaféer, frisörer och biografer kommer att stanna stängda
Avslappningen av skyddsåtgärder den 6 juli - som gör det möjligt för de mest kliniskt utsatta att spendera mer tid utanför - kommer inte att fortsätta i staden
https://www.bbc.com/news/uk-53228067
Citera
2020-06-30, 02:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur många har dött? Långt under 1% av befolkningen. Trots minimala åtgärder och stor spridning. Alltså ett ytterst ofarligt virus.

Ett ofarligt virus? Antingen är du förståndshandikappad eller har lägra utbildning.

man kan bara hoppas att du själv eller dina nära och kära blir smittade av COVID-19.

Då ändrar du nog din attityd.......
Citera
2020-06-30, 02:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ju det resonemanget som lett fram till en hög smittspridning i Sverige

och att svenskar inte är välkomna till andra länder just nu.

Jag och mina anhöriga i riskgrupp skulle föredra en lägre smittspridning

som i övriga Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Känner hur många äldre som helst som sitter i sina sommarstugor och gömmer sig för COVID-19. Ungefär som kungafamiljen som gömmer som gömmer sig på något slott.

Jamen de har ju också samma rätt till samhället som de yngre,

visst ska man kunna kräva att Sveriges regering hanterar pandemin så att smittspridningen går ner

som regeringar gör i andra länder och därmed skyddar alla sina medborgare?
Citera
2020-06-30, 02:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Såhär ska UK göra,

"trafikljus" för resor till andra länder beroende på smittspridning,

Despite coronavirus struggles, Britons look for an overseas holiday | ABC News
https://www.youtube.com/watch?v=DHz0M6L6ozg
Citera
2020-06-30, 02:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Inte menar du väl att livet har fortsatt mer eller mindre som innan? Gäller det dig själv i så fall (att du har fortsatt på samma sorglösa sätt som innan)? Är du en av dem som struntat i att hålla dig isolerad eller arbetar du inom vården eller med andra samhällsbärande funktioner?

För egen del - och alla jag känner - har livet INTE fortsatt som innan. Vi har arbetat hemifrån i flera månader. Hållit oss isolerade. Inte träffat vare sig vänner eller släktningar. Barn och studenter har haft hemundervisning. Permitteringar. Varsel. Uppsägningar. Det har varit - och är för många - en extrem situation. För oss är det provocerande att du påstår att ingen har satts på prov.

Håller med dig fullt ut, jag är jävligt trött på rådande situation, min granne skiter i vilket och träffar barnbarnen titt som tätt. Skulle inte förvåna mig om de stryker med (de är 60+). Jag bryr mig inte längre. Varnade dem för skiten tidigt.
Citera
2020-06-30, 02:42
Medlem
gloffgloffs avatar
USAs vice president i ansiktsmask i Texas,

säger åt alla att bära mask.

Där ser man.

NBC Nightly News Broadcast (Full) - June 28th, 2020 | NBC Nightly News
https://youtu.be/eLPctdEsD00?t=270
Citera
2020-06-30, 02:44
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Mät överdödlighet för 2020. Vi kommer inte ha någon.

Tittar man på överdödligheten så ser det ut så här SCB siffor har ca 3-4 veckor släp

Hela riket och snitt på döda så ligger det mellan den 15 mars till 10 juni i snitt från 2015-2019 på 21141 personer,
Tar man sedan 2020 så har 26466 personer död under samma period dvs en överdödlighet på 25,2% siffror från SCB

Ännu värre är det i Stockholm om man tar vecka 12-23 snittet 2015-2019 är 3519 döda
Under 2020 har 5875 personer dött under samma period dvs en ökning på 66,9% Siffror från SCB

Källa SCB https://www.scb.se/om-scb/nyheter-oc...oda-i-sverige/ se exelfil

Sen kan man alltid dividera om det är Covid-19 eller andra orsaker till den kraftiga överdödligheten, men jag tycker nog att det är riktigt illa ut från att Covid 19 slog till, och att vi inte har haft en överdödlighet stämmer rätt dåligt
Senast redigerad av xcom 2020-06-30 kl. 02:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in