2020-06-30, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Om man inte kan lita på rapporteringen https://www.worldometers.info/coronavirus/ längre

Sveriges siffror kommer inte med där,

vad ska man titta på för site då för internationell jämförelse?

Google har bra info https://news.google.com/covid19/map?hl=sv&gl=SE&ceid=SE:sv
Om du vill fortsätta använda worldometers kan du skicka in Sveriges nya fall. Gör längst ner på sidan.
Citera
2020-06-30, 00:14
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Intressant, men hur kan då FHM få fram att känsligheten på deras antikroppstest är över 99 procent? De har ju funnit att över 99 procent av de som testats positivt med en pågående infektion senare visade antikroppar. Eller har man inte inkluderar asymptotiska individer i detta.

En annan sak är att 57 procent av befolkningen i Bergamo uppvisade antikroppar (https://www.thetimes.co.uk/article/residents-of-bergamo-in-italy-tested-for-coronavirus-antibodies-rk2df26dn). Men om antal som varit smittade är dubbelt så hög som antal som uppvisar antikroppar då skulle vi haft 114 procent som varit smittade i Bergamo, vilket ju är en matematisk omöjlighet.

Så på något sätt måste allt detta förklaras.
Givetvis, det är därför det dröjer så extremt länge att få fram pålitliga immunitetstest och man tills vidare satsar att kolla pågående smitta storskaligt.

Annars hade man såklart storskaligt testat både för pågående och avslutade sjukdomsfall men FHM gick ut med att oklarheterna behövde redas ut först så vi skulle kunna tolka resultaten riktigt.
Citera
2020-06-30, 00:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Om man inte kan lita på rapporteringen https://www.worldometers.info/coronavirus/ längre

Sveriges siffror kommer inte med där,

vad ska man titta på för site då för internationell jämförelse?

Google har bra info https://news.google.com/covid19/map?hl=sv&gl=SE&ceid=SE:sv

Synd www.worldometers.info bra site men bygger på frivillig rapportering
Citera
2020-06-30, 00:19
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Härligt att se att vindarna börjar vända här i evighetstråden. Äntligen majoriteten vettiga inlägg, av personer som verkar ha förmågan att tänka några steg längre än näsan räcker (inlägg som iofs verkar bemötas, av alarmisterna, med hot om stryk och idiotförklaringaret osv.)

Dumma jävlar som vill stänga in alla som är friska för att rädda livet på några multisjuka pensionärer. 2020 var året då Norge fick masspsykos.
Citera
2020-06-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacX
Lockdown har bevisligen räddat många liv här i Spanien.
Västra götaland med 1.7miljoner invånare har fler smittade just nu än hela Spanien på 47mil.
Sverige och dess högmod är ett helt obetydligt land som alla skrattar åt.
Nu hoppas vi att det tar låg tid innan vi ser Svenskar med pesten här igen.

Jag utgår från att du är ironiskt när du tror att Spanien precis när turistsäsongen (tillika landets största inkomstkälla) nu redovisar rätt siffror....🙂😉, ha ha.
Citera
2020-06-30, 00:21
Bannlyst
Jag har kontakt, nära kontakt, med folk som lever i ett antal olika länder. Länder som drabbats hårt av corona och som har gått igenom lockdown. Via dem, via deras personliga erfarenheter. Samt genom deras berättelser om hur det gått både under och efter lockdown har jag kunnat komma fram till att i dessa länder har nånting väldigt intressant hänt. Dessa länder, deras befolkning, har förstärkts.
Folk i dessa länder har enats. Det har skapats en enormt känsla av solidaritet. Som finns än idag. Och som gjort att folk har blivit starkare. Inte bara det. Man har lärt sig att uppskatta livet mer än innan.
Jag minns att många målade upp förskräckliga scenario av självmord, hunger, krig etc.
Men så har inte fallet varit. Och nu pratar jag om starka länder, med bra ekonomi, som klarar av en lockdown.
Folk är helt enkelt, tror det eller ej, gladare. Jo, för de har satts på prov. Och de har klarat av det.

Eftersom jag bor i Sverige så vet jag förstås också hur det är i Sverige. Nåväl, det som hänt i dessa länder har aldrig hänt här i Sverige. Jag vill inte överdriva. Men i korta drag är det så att resten av världen har enats, har blivit starkare, mer solidariskt, tror mer på livet. Medan i Sverige har läget försämrats. Det har ju inte funnits nån glimt av solidaritet. Ingen har satts på prov. Livet har fortsatt mer eller mindre som innan trots att det dött enormt många människor. Trots de många tusentals som har fått allvarliga skador av viruset.

Ja, kort sagt, så har Sverige förlorat på alla planer. Även detta mer hur människor kommer ut ur denna pandemin. I världen har människor blivit bättre människor. I Sverige har man, om möjligt, blivit ännu sämre.
Och i Sverige är man också väldigt ensam om en massa människor som känner sig bedragna, som känner att staten aldrig gjort något för dem.At staten har lämnat de åt sitt eget öde. Detta sätter väldigt djupa spår.
Så å ena sidan har vi folk som struntat i corona och som blir troligtvis ännu sämre människor.
Å andra sidan har vi folk som motsatt sig strategin och hamnar i en väldigt frusterande situation.

Sverige förlorar helt enkelt på alla plan.
Citera
2020-06-30, 00:22
Medlem
Så nu finns det ett nytt virus i Kina som kan bli en pandemi med: G4 EA H1N1 heter det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
De som framförallt kommer dö som följd av den försämrade ekonomin är ju fattiga människor i fattiga länder.
Rätt säkert i miljontal.

Ja ekonomin försämras i en pandemi vad man än gör.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Spanien är nog det land i Europa som mest liknar ett u-land vad gäller transparens och korruption:
https://www.svenskamagasinet.nu/nyhet_15474_sju-olika-siffror-over-dodsfall-i-covid-19-i-spanien
Citera
2020-06-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jag har förstått det att du inte kan tänka långsiktigt vad det har för konsekvenser.
Svält, krig, försämrad ekonomi som leder till sämre folkhälsa och sjukvård. Arbetslöshet som också leder till sämre folkhälsa med bland
Men det tar lite tid innan det händer.

Pga 6 veckor lockdown?

Det du skriver stämmer- men pga pandemin i sig.
Citera
2020-06-30, 00:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ja verkligen en effektiv strategi om man vill att ens landsmän dör.

Dagens siffror

Sweden 30 källa svt.se/texttv

Denmark 1
Norway 0
Finland 0
källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sverige slutat rapportera till worldometers?

Inget att visa omvärlden kanske ... noll ser bättre ut?

Tyskland 12 dödsfall, ett 8 ggr större land än Sverige
Var tvungen att kolla efter det du skrev. 12 döda och 125 ny fall? Sverige brukar ju rapportera allt i en klunga. Vi får väl se i morgon hur det blev, men lite mystiskt är det.
Citera
2020-06-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Här kan de gå runt ute också. Risken är att de blir en siffra i statistiken men det blir de ändå förr eller senare. När man är 80 år ska man ha accepterat att döden närmar sig annars är man bara en förvuxen bebis. Du verkar va rädd för att dö men du slipper inte undan. Ta en valium och släck ner din fege fan.

1/4 i sverige tillhör riskgrupp.
Jag tillhör inte de.
Jag är inte rädd.
Men nu avslöjade du att du bara tänker ur ditt eget perspektiv som ett äkta ego
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här