2020-06-29, 12:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Bra sammanställning! Skulle vilja se den side-by-side med samma vittnens beskrivningar om GM's fysik och rörelsemönster men har så satans mycket att göra i dagarna tyvärr.

Utan att ta vare sig GW's eller KP's parti eller att veta själv, så är det ju synnerligen märkligt hur dåligt påläst åklagaren är i frågan om utstämplingstiden, vilken känns vara en synnerligen vital byggkloss. Han värjer sig som någon som just kommit hem från M/S Cinderella och inte vet om han skall satsa allt på att förklara bort indicie-läppstiftet på skjortkragen, den skrynkliga lappen med namnet "Lena" och ett suddigt telefonnummer på, eller helt sonika hoppas på att frugan ger honom straffrabatt för hela konferensen.

Själv blir jag inte klok på uppgifterna rörande stämpeluret som cirkulerar. Det Skandias egna tidsstudieman meddelar är luddigt och ger utrymme för olika tolkningar. GW har t ex tolkat felminuten som att den faktiska uttiden var mellan 232000-232059 medans vi är många som lever i tron 231900-231959 plus minus korrigeringar för eventuella fröken-ur-deviationer. Och jag får huvudvärk på kuppen samtidigt som jag efterlyser fler och bättre källor än de polisförhör som finns i MOP-arkivet/hos Remstam.
Min tro är att utstämplingstiden inte kan bestämmas noggrannare än till 23,19,00-23,20,59. Av skäl som jag redovisat tidigare. Där de som bestämt hävdar 23,19,00-23,19,59 önsketänker. I bemärkelsen att SE är skyldig.

Vem vill inte ha bättre förhör och källor? Sanningen är väl att de inte existerar. Eftersom PU aldrig bemödat sig om att framställa dessa.
Citera
2020-06-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Med den här spretigheten i vittnesmålen måste långt mer arbete läggas på att objektivt bedöma vilka vittnen som kan ha sett rätt och vilka som har större risk att ha sett fel. Det arbetet måste ske utan att ha som mål att det skall bli en enhetlig vittnesbild sammantaget. Vittnenas förmåga att uppfatta detaljer, deras sinne (stress, chock etc) och minne för detaljer. Situationens förutsättningar vad gäller avstånd, belysning, hinder och skuggor, tidsrymd att uppfatta och andra störningsfaktorer. Hur lång tid det tagit till första vittnesförhöret och om vittnesmålet förändrats i eventuellt senare förhör på ett sådant sätt att trovärdigheten kan rubbas.

Jag är rädd för att människans generella önskan om alltings mätbarhet, åtminstone inte med dagens teknik, går att applicera här.
Citera
2020-06-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jag har fortfarande inte kunnat släppa min chock över bland det värsta cirkelresonemang jag hört:

"Med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste haft ett vapen i handen aktuell kväll", d.v.s. det som händer är att statsministern skjuts med ett vapen och då måste SE haft det för annars hade han inte kunnat skjuta.

En sak som jag också slagits av är utifrån den beskrivning som har givits gällande SE:s personlighet i form av viss narcissism så om han faktiskt ordnat en stor revolver att bära runt på stan som självförsvar så inbillar jag mig att SE skulle varit sprickfärdig av stolthet över detta och minst visat sin fru, men troligen ett antal andra bekanta. Dock verkar ingen kunna visa att SE ens någonsin hållit i en revolver i något sammanhang.

En hemlighet han knappast borde varit ensam om att känna till i alla fall. 50 miljoner i prispengar och ingen bekant till SE, inte ens en ytlig en, har klivit fram och tipsat om att han innehaft någon revolver. Tyvärr. Men jag hade nog golat på min BFF om 50 miljoner och, mest av allt faktiskt, en lösning av mordet låg i potten.
Citera
2020-06-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Min tro är att utstämplingstiden inte kan bestämmas noggrannare än till 23,19,00-23,20,59. Av skäl som jag redovisat tidigare. Där de som bestämt hävdar 23,19,00-23,19,59 önsketänker. I bemärkelsen att SE är skyldig.

Vem vill inte ha bättre förhör och källor? Sanningen är väl att de inte existerar. Eftersom PU aldrig bemödat sig om att framställa dessa.

Det finns de som menar att spannet kan fluktuera ända ner 231800-nånting, då med fröken-ur-omställningen i beaktande. Vilket jag inte hinner eller orkar förklara närmare just nu då jag tycker det är tillräckligt krångligt att veta om Finland ligger en timme före eller efter Sverige efter att vi ställt om till sommartid.
Citera
2020-06-29, 13:00
Medlem
I takt med att dokument nu släpps så är det lätt att se att vi kommer aldrig att få reda på de verkligt intressanta bitarna.

Enligt Wall, på sin blogg, så sade DA till honom 2016 att man identifierat ett par av WT-bärarna. Vi kommer aldrig att få reda på de namnen. Namn maskas regelmässigt i dokumenten.

I konsekvens av detta kommer vi aldrig få ut namnen på poliserna som ingick i narkotikaspaningen runt mordplatsen att redovisas. ''Föllinge'' kommer att förbli en officiellt obekräftad person.

Alla namn i dokument angående Säpo, militärkomplexet, inklusive MUST kommer att vara maskade.

Liksom alla personer som eftersökts, inhämtats, efterfrågats och i allmänhet varit intressanta i allmänhet enligt PU.

Vilket leder till slutsatsen att det är omöjligt att lösa mordet i denna tråden. Och enligt mig samma slutsats som Leif GW kommit fram till. Mördaren finns inte i materialet. Alltså PUs. Där jag går ett steg vidare. Gärningsmannens namn har aldrig nämnts i denna tråden.
Citera
2020-06-29, 13:07
Medlem
Citat:
Det finns de som menar att spannet kan fluktuera ända ner 231800-nånting, då med fröken-ur-omställningen i beaktande. Vilket jag inte hinner eller orkar förklara närmare just nu då jag tycker det är tillräckligt krångligt att veta om Finland ligger en timme före eller efter Sverige efter att vi ställt om till sommartid.
Finland ligger en timme före oss. När man reser österut reser man in i framtiden.

Har läst spekulationer om dessa teoretiska spann. Där jag enbart förhåller mig till mitt resonemang till dess ny trovärdig information uppträder. Vilket aldrig kommer att hända. Att efter 34 år rekonstruera ett tidsspann på 2-3 minuter är omöjligt enligt mig. Ändå mer omöjligt utanför detta spann.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-29 kl. 13:20.
Citera
2020-06-29, 13:48
Medlem
ieshos avatar
Någon som vet varför inte Ove Mollvik finns på Ratsit? Han är ju trots allt omnämnd i GRK.
Citera
2020-06-29, 13:53
Medlem
Citat:
Finland ligger en timme före oss. När man reser österut reser man in i framtiden.

Har läst spekulationer om dessa teoretiska spann. Där jag enbart förhåller mig till mitt resonemang till dess ny trovärdig information uppträder. Vilket aldrig kommer att hända. Att efter 34 år rekonstruera ett tidsspann på 2-3 minuter är omöjligt.

Är det inte lite snubbligt att KP är lika vilsen som en fjärt i en korgmöbel när han kuggar på frågan om utstämplingstiderna? Speciellt snubbligt då SE faktiskt utgör själva ground zero i FU's nedläggande?
Citera
2020-06-29, 14:03
Medlem
Citat:
Är det inte lite snubbligt att KP är lika vilsen som en fjärt i en korgmöbel när han kuggar på frågan om utstämplingstiderna? Speciellt snubbligt då SE faktiskt utgör själva ground zero i FU's nedläggande?
När man som åklagare, efter tre år i tjänsten, hävdar att SE stämplade ut efter samtalet med HO och AK , har man antingen noll koll på fakta, eller medvetet förvanskar verkligheten. Det går inte att dra någon annan slutsats. Plus allting annat som jag redovisat tidigare.

SE var Krister Peterssons nödutgång. Oavsett förklaringsmodell. Där jag inte kan bevisa varför. Jag konstaterar enbart fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-29 kl. 14:12.
Citera
2020-06-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Någon som vet varför inte Ove Mollvik finns på Ratsit? Han är ju trots allt omnämnd i GRK.
Jag tror han heter Olsson numera. Bor i Lidingö.
Citera
2020-06-29, 14:13
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag tror han heter Olsson numera. Bor i Lidingö.
Hans företag heter väl ännu något med Mollvik?
I Lidingö?
Inte på?

MOLLVIK-TEKNIK-TILL-DANS
Senast redigerad av Gothus 2020-06-29 kl. 14:19.
Citera
2020-06-29, 14:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ironiskt nog så påminde KP i viss mån om SE. Fabulerade för att framstå i bättre dager. Som att mordet är löst. Eftersom SE var klädd som mördaren. Eftersom LJ såg en keps. Och med tanke på det som hände så måste Engström haft tillgång till vapen. Se vad duktig jag är! Nu kan vi lägga ner utredningen.

Ha ha, ja. Med tanke på KP:s sätt att uttrycka sig under våren var ju förväntningarna enorma.

Och så fick vi ett sällan skådat magplask, en parodi, ett till intet förpliktigande svammel om en ohållbar spekulation.

Svenska folket ska helt enkelt inte få veta vem som mördade Palme.

Några av dem som bidragit till eländet har varit gravt inkompetenta, men ovanför dem fanns/finns folk som för längesedan beslutat att det ska vara lugnt i Sverige.

Säpo, polisen, Stay Behind m fl.är undantagna från granskning. Liksom säkert andra jag inte ens känner till.

Att KP bidrog till farsen visar vem som är husse. De tror att vi alla går på vad som helst men den här gången misslyckades de ordentligt. Alla är förbannade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in