Citat:
Ursprungligen postat av
-Neverenough-
Hög lön? I förhållande till en lärare, vilken typ av lärare? Vilka kvalifikationer har dessa lärare menar du, vad är intagningskraven, svårt eller relativt enkelt till andra, på riktigt högavlönade jobb med hög konkurrens?
Har ingen åsikt om vad de med praktiska yrken "får" tjäna för att det skall beröra mig, det har väl med utbud och efterfrågan att göra i slutändan och de har en viktig funktion i samhället.
Däremot kan jag tycka att läraryrket borde ha högre status och att det borde vara högre krav på kompetens och neutralitet samt att detta skulle uppmuntras med högre lönenivåer, nu blir det rationella beslutet för kompetens att gå till andra yrken som är högavlönade på riktigt dvs. minst det dubbla du anser vara höga löner enligt min mening, skulle gärna vara med och subventionera detta med mina skattepengar istället för att få en massa lata vänsterfolk inom offentlig sektor som vill ha tio-veckors semester och indoktrinera unga personer.
(Det sista var till viss del "over the top", men inte långt ifrån vad jag egentligen tycker)
Det har återigen med värderingar och rollen för samhället i sig.
En lärare skall lära barn att läsa, skriva och räkna. En resurs som gör att den person i fråga kan eventuellt bli en hantverkare. Därför anser jag att en lärare skall fan i mig ha en ingångslön på 35 000 sek efter flera års slit på universitetet
Jag skulle personligen aldrig klara av en universitetsutbildning så länge.
Jag har själv jobbat inom transport och fick sällan höra att jag gjort ett bra jobb utan snarare "då du är klar med det där kan du ta det där med dig"
Det är nog därför många vill jobb inom marknadsföring, affärsutvecklare och allt som hör till
Alla stora byggföretag har ju ett behov av att marknadsföra sig
Alla ni som jobbar inom byggbranschen etc har ju valt ett specifikt företag just av den anledning att någon har faktiskt marknadsfört den