Citat:
Ursprungligen postat av
UndeadNinja
Jag gav just ingenjörer och läkare som exempel på nyttigheter och jag har inte skrivit något om att arbetare skulle vara oviktiga, du får läsa inlägget igen.
Det jag skrev var att det finns så otroligt mycket onödigt inom det akademiska så bara för att man har studerat på universitet så betyder inte det automatiskt att man förtjänar en högre lön, högre lön än värdeskapande och nyttiga yrken som inte har krävt universitetsutbildning.
Läs om, läs rätt.
Kanske inte, däremot argumenterar du för att de är särskilt viktiga vilket insinuerar att jag påstått att de är oviktiga. Det är inte fallet, jag har aldrig sagt att de är oviktiga, endast att de har mindre press på sig än akademiker.
Jag svarade på det också. Att det finns "så otroligt mycket onödigt inom det akademiska" är en åsikt du har. Akademia handlar om sökandet av sanning. Även en "Harry Potter analytiker" kan bidra till att skapa bättre författare och bättre litteratur i framtiden.
Likaså är även idén om att man ska få betalt efter "värdeskapande" en åsikt som du har. För en hantverkare är det lätt att kvantifiera värdeskapande, varav deras löneavtal brukar vara grundade i prestation eller "ackord" som det av någon anledning kallas. För en akademiker är det mycket svårare att kvantifiera skillnaden de gör eftersom de sällan arbetar isolerat och resultatet av deras ansträngningar kanske inte alltid är så uppenbart. Man kan inte använda samma metod för att kvantifiera hur värdeskapande akademiker är. Rekryterare brukar titta på senioritet, men det finns inget som säger att en erfaren ingenjör skapar mer värde än en mindre erfaren ingenjör. Den mindre erfarna ingenjören kan ha andra fördelar som den äldre inte har och vice versa, däremot verkar man nöja sig att mer erfarna ingenjörer potentiellt är mer värdeskapande än mindre. Det andra man kan dömas kring är kompetenser, men det vet ju inte rekryterarna omfånget kring och ibland inte ens en gång ingenjören, innan personen är anställd, om inte man pratar om certifieringar och kursintyg (men dessa har haft ganska dåligt rykte de senare åren).
I brist på hur värdeskapande en akademiker kan anses vara, hur ska man då mäta hur mycket en akademiker är värd? I vilket fall måste arbetsgivaren ändå kompensera för kostnaderna av utbildning och möjlighetskostnader som akademiker är tvungna att genomlida.