2020-06-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glasspinne555
Hahaha, dagens ungdomar är uppvuxna framför mobiler och surfplattor,
behandlade som tjejer under hela uppväxten och vet knappt skillnad mellan upp & ned på en hammare - självklart!! söker dom sig till låtsasjobben och undviker skit under naglarna.

Varför skulle man vilja klättra på någon annans stege när
du som hantverkare kan starta eget och äga stegen själv?

Är det något att sträva efter?
Att bli uppmärksammad i media?

Praktiska arbeten är väl extremt lärorika,
även om det skulle vara lärdom genom att man gör fel.

Varför är du rädd för att göra fel?
Är det mer motiverande att undervisa otacksamma snorungar som inte tar dig på allvar?

Du kan ha en poäng med media, att det är därför många söker till jobb där man kan få lite publicitet för sina framgångar som entreprenör eller idrottsstjärna

Kanske det är så att hantverkarna behöver inga poddar för att skryta om sina framgångar

En stor tankeställare jag fick nu.
Citera
2020-06-28, 22:35
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollUtanPK
Det är precis såna här inlägg som jag gång på gång hänvisat till.

Arbetarhjonen förstår inte den fria marknaden. Jag hade på tio minuter hittat en kompetent chaufför som uträtat ditt jobb mer effektivt för en billig peng.

DET ÄR DET HÄR SOM ÄR MARKNADEN, SLUTA FÖRSVARA DEN ERA DUMMA ARBETARHJON!!!!
Tveksamt om du har den kompetensen som krävs. Kontorsmongon brukar ha väldigt dålig förståelse för hur praktik och teori lirar med varandra i verkligheten och har väldigt stora problem att arbeta effektivt just pga detta. Men visst hade du kunnat hitta någon som kan utföra mitt arbete; lika väl som jag kan hitta någon som kan utföra ditt.
Citera
2020-06-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Robotar löser det och ni ersätts av estländare
Det är nog ekonomer, matematiker, utvecklare, ingenjörer, inköpare, säljare osv som ligger pyrt till när AI slår igenom på riktigt om några år.
Citera
2020-06-28, 22:44
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag gav just ingenjörer och läkare som exempel på nyttigheter och jag har inte skrivit något om att arbetare skulle vara oviktiga, du får läsa inlägget igen.

Det jag skrev var att det finns så otroligt mycket onödigt inom det akademiska så bara för att man har studerat på universitet så betyder inte det automatiskt att man förtjänar en högre lön, högre lön än värdeskapande och nyttiga yrken som inte har krävt universitetsutbildning.

Läs om, läs rätt.
Kanske inte, däremot argumenterar du för att de är särskilt viktiga vilket insinuerar att jag påstått att de är oviktiga. Det är inte fallet, jag har aldrig sagt att de är oviktiga, endast att de har mindre press på sig än akademiker.

Jag svarade på det också. Att det finns "så otroligt mycket onödigt inom det akademiska" är en åsikt du har. Akademia handlar om sökandet av sanning. Även en "Harry Potter analytiker" kan bidra till att skapa bättre författare och bättre litteratur i framtiden.

Likaså är även idén om att man ska få betalt efter "värdeskapande" en åsikt som du har. För en hantverkare är det lätt att kvantifiera värdeskapande, varav deras löneavtal brukar vara grundade i prestation eller "ackord" som det av någon anledning kallas. För en akademiker är det mycket svårare att kvantifiera skillnaden de gör eftersom de sällan arbetar isolerat och resultatet av deras ansträngningar kanske inte alltid är så uppenbart. Man kan inte använda samma metod för att kvantifiera hur värdeskapande akademiker är. Rekryterare brukar titta på senioritet, men det finns inget som säger att en erfaren ingenjör skapar mer värde än en mindre erfaren ingenjör. Den mindre erfarna ingenjören kan ha andra fördelar som den äldre inte har och vice versa, däremot verkar man nöja sig att mer erfarna ingenjörer potentiellt är mer värdeskapande än mindre. Det andra man kan dömas kring är kompetenser, men det vet ju inte rekryterarna omfånget kring och ibland inte ens en gång ingenjören, innan personen är anställd, om inte man pratar om certifieringar och kursintyg (men dessa har haft ganska dåligt rykte de senare åren).

I brist på hur värdeskapande en akademiker kan anses vara, hur ska man då mäta hur mycket en akademiker är värd? I vilket fall måste arbetsgivaren ändå kompensera för kostnaderna av utbildning och möjlighetskostnader som akademiker är tvungna att genomlida.
Citera
2020-06-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Det är nog ekonomer, matematiker, utvecklare, ingenjörer, inköpare, säljare osv som ligger pyrt till när AI slår igenom på riktigt om några år.
. Ingenjörer? Hur fan då?
Citera
2020-06-28, 23:39
Medlem
TruckUrbans avatar
Väldigt många kränkta soyboys i den här tråden, som har flummat omkring i skolmiljöer till sena år, rädda för att släppa bassängkanten och ta första simtaget ut i verkligheten, med jobb och ansvar och allt som tillkommer, för att upptäcka att verkligheten inte alls fungerar på samma sätt som i de sterildoftande lärosalarna.

Hoppas ni känner er grundlurade för att ni svalt lärarnas propaganda om att ”de bästa är att plugga vidare, då har man störst chans till bra lön”. Och nu pluggar alla vidare vilket skapar ett överflöd på marknaden och således sämre löner. Grattis, du är lika korkad som alla andra!
Citera
2020-06-28, 23:39
Medlem
Citat:
. Ingenjörer? Hur fan då?
Ingenjör är såklart väldigt brett men det finns redan idag AI som kan designa allt från IT system till byggnader långt bortom den mest genialiska människans förmåga. 100 ingenjörer blir till en som skriver in lite parametrar och krav på produkten så vips. Folk i allmänhet underskattar nog AI som vissa underskattade internet/datorer. Det är nästa steg evolutionen.
Citera
2020-06-29, 00:10
Medlem
Citat:
Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli

Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?

Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Kan någon förklara?

Those who can, do. Those who can't, teach.
Citera
2020-06-29, 00:21
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Så är det för många, vilket jag tycker är helt OK då man inte tillför så mycket direkt efter skolan.
Själv tog jag tjänstledigt några år från min teckniker tjänst för att läsa in en ingenjörsexamen på högskolan.
När jag började jobba igen gick jag in något lägre jämfört med om jag varit kvar på verkstan, idag har jag i princip dubbelt så hög lön och dessutom så är lederna forfarande i bra skick(vilket inte är fallet förde som blev kvar på verkstan).
Så svaret är det att som hantverkare blir du fortare produktiv, men stannar din produktivitet av ganska fort och din löneökningstakt stannar av.

Bra skrivet, helt enig!
Citera
2020-06-29, 00:36
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ingenjör är såklart väldigt brett men det finns redan idag AI som kan designa allt från IT system till byggnader långt bortom den mest genialiska människans förmåga. 100 ingenjörer blir till en som skriver in lite parametrar och krav på produkten så vips. Folk i allmänhet underskattar nog AI som vissa underskattade internet/datorer. Det är nästa steg evolutionen.

Hm, ja, det är väl sannolikt att många teoretiska yrken som i sig inte alltid är så kreativa går att automatisera väldigt mycket. Kundtjänst är ju helt uppenbart, likaså tolkar, en del transporter, lagerarbete, men även jurister, socionomutbildade handläggare eller utredare, till och med läkare, det är många yrkesgrupper där AI kommer att spela en extremt stor roll ganska snart.

Däremot kommer inte AI att lägga rör eller dra el på ett tag än.
Citera
2020-06-29, 10:44
Medlem
Citat:

Skall världen bli en skynet där ai kan räkna ut åt människan?
Citera
2020-06-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Hm, ja, det är väl sannolikt att många teoretiska yrken som i sig inte alltid är så kreativa går att automatisera väldigt mycket. Kundtjänst är ju helt uppenbart, likaså tolkar, en del transporter, lagerarbete, men även jurister, socionomutbildade handläggare eller utredare, till och med läkare, det är många yrkesgrupper där AI kommer att spela en extremt stor roll ganska snart.

Däremot kommer inte AI att lägga rör eller dra el på ett tag än.

Finns robotar som gör bilar från scratch idag?

Inte så säkert vi behöver dra el på marken, om 5g träder i kraft kanske elen går på luften.

Finns robotar som kan lyfta upp ett rör

Bara kolla vad jag hittade på Google

https://www.google.se/search?q=robots+in+construction+industry&prmd=inv& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi9muKc0qbqAhU _wMQBHZOEDZoQ_AUoAXoECA8QAQ&biw=424&bih=626
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in