2020-06-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Det var någon "expert" på Anova, som sa att han inte kunde någonting om Arimidex och AI generellt, men beordrade ändå att om han får problem med för högt östro så är det bara att klippa av behandlingen, vilket kom lite som en chock!

För andra gången skriver du?
Löste det sig första gången med blodvärdena?

Estro hmm..... Har han avbrutit helt nu?
Var det Nebido eller Gel?
Citera
2020-06-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HULKEN-STHLM
För andra gången skriver du?
Löste det sig första gången med blodvärdena?

Estro hmm..... Har han avbrutit helt nu?
Var det Nebido eller Gel?

Det var på Nebido. Erfarenheten är alltså, att om du går på TRT behandling via svensk sjukvård, och får lite problem med östrot (vilket man ofta får), så rekommenderar jag att hålla tyst och försöka lösa det själv. Annars är risken stor att läkaren säger "jaha, TRT verkar inte fungera för dig, så vi avbryter behandlingen. Om 2 år så är du tillbaka där du var innan" dvs samma låga testo nivå.

Det är ju helt ohållbart, så han blev tvungen att köpa testo och köra egenvård, vilket så klart fungerar mycket bättre. Men visst, vissa mår toppen på Nebido, så det är värt ett försök för alla tycker jag
Citera
2020-06-29, 13:12
Medlem
Citat:
Det var på Nebido. Erfarenheten är alltså, att om du går på TRT behandling via svensk sjukvård, och får lite problem med östrot (vilket man ofta får), så rekommenderar jag att hålla tyst och försöka lösa det själv. Annars är risken stor att läkaren säger "jaha, TRT verkar inte fungera för dig, så vi avbryter behandlingen. Om 2 år så är du tillbaka där du var innan" dvs samma låga testo nivå.

Det är ju helt ohållbart, så han blev tvungen att köpa testo och köra egenvård, vilket så klart fungerar mycket bättre. Men visst, vissa mår toppen på Nebido, så det är värt ett försök för alla tycker jag

Kan man ej donera blod på blodbuss när man tar TRT?

Har han provat gel? Finns väl sådan gel som tostrex/testavan som är 2% o inte kräver lika stor mängd som andra märken, fortfarande drygt o kladdigt smörja in sig varje dag, troligtvis mindre dåligt än att ha brist/hypogonadism.

Gel aromatiserar väl inte i lika hög utsträckning om man ej smörjer in det på magen eller har jag fel?, Däremot ökar det DHT som verkar öka hematocrit lite snabbare.
Citera
2020-06-29, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax

Har han provat gel? Finns väl sådan gel som tostrex/testavan som är 2% o inte kräver lika stor mängd som andra märken, fortfarande drygt o kladdigt smörja in sig varje dag, troligtvis mindre dåligt än att ha brist/hypogonadism.

Gel aromatiserar väl inte i lika hög utsträckning om man ej smörjer in det på magen eller har jag fel?, Däremot ökar det DHT som verkar öka hematocrit lite snabbare.

Ja du!
Verkligen pissigt inte Sverige erbj injektionsbehandling med kortare ester, 1-2x veckan som usa.
Jag tycker det fungerat bra på Gel förutom höga blodvärden och har tappat några gånger per år.
Sjukt osäkert om Nebido skulle va bättre för mig. Har relativt högt Shbg så det är ju en fördel med längre estrar men ändå...
Därför jag också får kanonvärden med gel 75mg.
Citera
2020-06-29, 14:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Att en kompis till dig påstår sig ha råkat ut för detta en gång betyder i din värld att risken är stor, det betyder det inte i min värld.
Citera
2020-06-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HULKEN-STHLM
Ja du!
Verkligen pissigt inte Sverige erbj injektionsbehandling med kortare ester, 1-2x veckan som usa.
Jag tycker det fungerat bra på Gel förutom höga blodvärden och har tappat några gånger per år.
Sjukt osäkert om Nebido skulle va bättre för mig. Har relativt högt Shbg så det är ju en fördel med längre estrar men ändå...
Därför jag också får kanonvärden med gel 75mg.

Prova något av råden som står nedan, tror grapefruktjuice o lågdos aspirin kan hjälpa för att hålla ner högt hematocrit och hb, men kanske inte sänka det när man väl fått det.

https://www.excelmale.com/forum/threads/how-to-manage-increased-hematocrit-caused-by-testosterone-replacement-therapy.137/
Citera
2020-06-29, 14:44
Medlem
Citat:

Jodå, han fick först gel, sen ny läkare som tyckte TRT var trams och avbröt behandlingen, han lyckades dock genom att hänvisa till diverse studier osv få behandling igen, men sen fick han ny läkare igen som var jätte bra, då fick han nebido, men sen flyttade den läkaren, och nästa läkare tyckte TRT var helt onödigt eftersom han hade 10 nmol för 10 år sedan. Sen fick han en ny nervös nyexaminerad kvinnlig läkare som tyckte det lät vettigt med TRT, så då fick han gel igen. Hon fick dock bolla sina (kompisens) ideer med en äldre och klokare läkare, som inte har läst en läkarbok sen 70-talet

så han tyckte att det var bäst att avbryta behandlingen. Den här oviljan att behandla måste ju bottna i en rädsla för att män ska bli stora muskelberg som blir aggressiva och springer runt och slår ner folk på stan.

Gelen aromatiserar mer än nebido, eftersom den passerar kroppsfettet på väg in i kroppen och där aromatiserar till östrogen. Nebido aromatiserar mycket också pga den enorma dosen. Både jag och kompisen tar testo e varje dag, och vi har aningen för lågt östrogen båda två, vilket är ett simpelt problem om man jämför med att ha för högt
Citera
2020-06-29, 14:51
Medlem

Bästa kanske vore att ta lågdos clomid varannan dag eller liknande samtidigt som man håller ner sin fettprocent så lågt som möjligt, tyvärr kan man bara köpa det på svarta marknaden och inte alla som tolererar det utan biverkningar.
Citera
2020-06-29, 16:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sett uppgifter på upp till 2år för kroppen att återhämta sig efter avslutad medicinering med nebido, finns det några bra källhänvisningar för detta som går in på varför det skulle ta så lång tid?
Citera
2020-06-29, 16:23
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sett uppgifter på upp till 2år för kroppen att återhämta sig efter avslutad medicinering med nebido, finns det några bra källhänvisningar för detta som går in på varför det skulle ta så lång tid?

Va menar du med att återhämta sig ?
Citera
2020-06-29, 18:49
Medlem
HeadOfBoos avatar
Citat:

Har ingen aning, men det vore ju fullständigt idiotiskt om man INTE fick det. TRT gör ju exakt vad dom är ute efter, dvs gör blodet aningen tjockare. Dom fullkomligen älskar mitt blod iaf. Kör dock egen trt och ligger på mellan 30-35 ca, så det står inget i mina papper.
Citera
2020-06-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadOfBoo
Har ingen aning, men det vore ju fullständigt idiotiskt om man INTE fick det. TRT gör ju exakt vad dom är ute efter, dvs gör blodet aningen tjockare. Dom fullkomligen älskar mitt blod iaf. Kör dock egen trt och ligger på mellan 30-35 ca, så det står inget i mina papper.

Det går utmärkt att ge blod på Nebido, förutsatt att vårdgivare sätter sprutan. Se några poster tidigare.

Om du lämnar blod på egenadministrerad TRT så kan du ju inte ha nämnt det för blodgivningen va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in