2020-06-28, 18:30
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag skulle tro att utslaget på hela Sverige så ligger vi i spannet 1-3%. Inte högre. Kolla gärna dagens Expressen med reportage från olika delar av Stockholm. I de "finare" kvarteren har man fortfarande knappt någon smitta:

Corona härjar bland fattiga – rika klarar sig

https://www.expressen.se/nyheter/qs/koderna-avslojar-har-smittas-flest/
Fel igen!
Men i utanförskapsområdena har man drabbats hårdare och följaktligen tagit sig till sjukvården och blivit del av statistiken.
Citera
2020-06-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu var det inte inbetalning av skatt jag skrev, utan inlämnande av deklaration.
Men du vet väl om att det finns de som anser att skatt är stöld.

Säger reglerna att man ska hålla avstånd, så är det det som gäller.
Är du anarkist eller kriminell?
Du kallar skatt för stöld, sen anklagar mig för att vara anarkist...

Sen tycker inte att man behöver lämna skatteuppgifter till staten i tid, men du tycker att regler är till för att följas?

Att man inte ska hålla hand är en helt godtycklig regel. Den tjänar inget syfte ur smittsynpunkt.
Citera
2020-06-28, 18:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel igen!
Men i utanförskapsområdena har man drabbats hårdare och följaktligen tagit sig till sjukvården och blivit del av statistiken.
Det tror jag inte. Det är nog så det ser ut över hela landet. De enda serologiska undersökningar vi har är från Stockholm och de tar t.o.m. FHM handen ifrån när det gäller tillförlitlighet.
Citera
2020-06-28, 18:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu har man hittat spår av SARS-COV2 i avloppsvattnet i Barcelona från prover tagna 2019-03-12.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-spain-science/coronavirus-traces-found-in-march-2019-sewage-sample-spanish-study-shows-idUSKBN23X2HQ

Det är kanske inte så konstigt med tanke på viruset cirkulerat över jorden i form av olika stammar redan tidigare.

Låter ju otroligt,

kan provet blivit kontaminerat under tiden tro?

Nån har hostat vid handhavande?
Citera
2020-06-28, 18:35
Medlem
Citat:
Minst 1M så jag!
Baserat på en dödlighet om 0,5%.
Är dödligheten i verkligheten lägre kan det finnas betydligt fler som smittats.

Inte säkert att många som får väldigt lindriga symtom eller inga alls bildar antikroppar mot det och man kan smittas och smitta på nytt kort därefter, det kommer bli rundgång med viruset hela tiden och nöta ner befolkningen, Sverige måste troligtvis köra en lockdown för att få ner smittspridningen ganska rejält, sedan måste man testa betydligt fler.
Citera
2020-06-28, 18:35
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Oavsett om man är frisk och inte tillhör en riskgrupp vet man inte hur det påverkar just en själv. Sedan vet man inte vilka långvariga skador det kan ge heller. Det jag förstått är att det kan ju permanenta lungskador. Det är ju ett virus som man inte har haft tidigare, det borde göra folk rädda. Förstår inte folks relaxa syn på det hela och att folk är ute på barer, restauranger, badstränder osv. Som om det är ingenting.

En väg vore för FHM att skrämma folk, men det går ju stick i stäv med Sveriges inkluderande och mjuka approach.

Covid-19 är en farlig sjukdom. Även om man inte dör kan man drabbas av en mängd komplikationer:

Lungskador (ärrbildning på båda lungsäckarna som permanent kan reducera lungkapaciteten)
Stroke (blodproppar kan nå hjärnan och leda till stroke)
Blodproppar i övriga organ som njurar och vener i benen)
Hjärtsjukdomar (inflammation av hjärtmuskeln)
Skador på nervsystemet som kan vara långvariga:
hallucinationer, stickningar, nervsmärtor, huvudvärk, förvirring, koncentrationssvårigheter, minnesförlust, förlust of smak och känsel, depression
Barn kan utveckla svåra inflammationer med utslag, hög feber och hjärtinflammation (Kawasakis sjukdom)

Finns säkert fler som jag inte har fått med.
Senast redigerad av berenpxx 2020-06-28 kl. 18:39.
Citera
2020-06-28, 18:36
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det tror jag inte. Det är nog så det ser ut över hela landet. De enda serologiska undersökningar vi har är från Stockholm och de tar t.o.m. FHM handen ifrån när det gäller tillförlitlighet.
Tror?
Här finns inget läge att tro grejer och posta som vore det fakta.

Berätta gärna varför du intetror något, vad baserar du detta på?

Efter semestrarna eller till hösten kommer förhoppningsvis storskaliga tester som visar huruvida man immun, då kan man se hur stor andel som haft sjukdomen.

Kan nog ligga runt en femtedel eller så då.
Citera
2020-06-28, 18:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Varför är det så få i Sverige och Usa och västvärlden som inte bryr sig om dom får corona? Jag menar det finns ju studier som visar att man kan få långvariga symptom och problem. Hur det kan förstöra ens lungor för alltid och hjärnan. Sedan även om man inte tillhör en riskgrupp så har man ju aldrig någon aning hur det påverkar just en själv och sedan risken att smitta någon anan. Genuint vill jag veta varför folk inte bryr sig?

Du får fråga dem.

Har de inte all info, tror de inte att svår sjukdom drabbar dem, ser de inte sitt eget bidrag till smittspridning, är det en kalkylerad risk, ce la vie?

Jag hoppas verkligen skador inte blir permanenta även om läkning kan ta lång tid.

EDIT: Asien har nog SARS i friskt minne. Väst har väl inte haft något liknande sen Asiaten?
Citera
2020-06-28, 18:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tror?
Här finns inget läge att tro grejer och posta som vore det fakta.

Berätta gärna varför du intetror något, vad baserar du detta på?

Efter semestrarna eller till hösten kommer förhoppningsvis storskaliga tester som visar huruvida man immun, då kan man se hur stor andel som haft sjukdomen.

Kan nog ligga runt en femtedel eller så då.
Om du tittar i tabeller och diagram framstår Stockholm extremt mycket mer drabbat än övriga Sverige. Lägg därtill att de serologiska undersökningar man gjort i Stockholm har gett en överskattning vid kontroll och enl. flera experter. Det är bara fläckvist som man ser antikroppar i en betydande del av befolkningen. På ställen som Östermalm ser man knappt några. Utifrån det kan man nog säga att situationen över hela landet är att vi fortfarande ligger på en låg nivå förutom fläckvist naturligtvis.

Men 3% är högt ändå faktiskt med tanke på befolkningstätheten.
Citera
2020-06-28, 18:43
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Låter ju otroligt,

kan provet blivit kontaminerat under tiden tro?

Nån har hostat vid handhavande?
Inte alls otroligt, vi vet att Kina lyckats hålla det i schakt länge det vi inte vet är hur länge. Men uppemot ett år av vad vi vet hittills.

Lögnerna vi serveras är svårtolkade, någon slags visselblåsare hade behövts men svårt att kunna lita på en sån även om det skulle dyka upp.
Citera
2020-06-28, 18:46
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Om du tittar i tabeller och diagram framstår Stockholm extremt mycket mer drabbat än övriga Sverige. Lägg därtill att de serologiska undersökningar man gjort i Stockholm har gett en överskattning vid kontroll och enl. flera experter. Det är bara fläckvist som man ser antikroppar i en betydande del av befolkningen. På ställen som Östermalm ser man knappt några. Utifrån det kan man nog säga att situationen över hela landet är att vi fortfarande ligger på en låg nivå förutom fläckvist naturligtvis.

Men 3% är högt ändå faktiskt med tanke på befolkningstätheten.
Lite tidigt att uttala sig om antikroppar av olika skäl, sen finns det en möjlighet att inte alla utvecklar dessa vi
Citera
2020-06-28, 18:47
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att utslaget på hela Sverige så ligger vi i spannet 1-3%. Inte högre. Kolla gärna dagens Expressen med reportage från olika delar av Stockholm. I de "finare" kvarteren har man fortfarande knappt någon smitta:

Corona härjar bland fattiga – rika klarar sig

https://www.expressen.se/nyheter/qs/koderna-avslojar-har-smittas-flest/

Många utvecklar ju t-cells-immunitet och har eventuellt det redan innan. Så vi har hittills inte kunna mäta allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in