2020-06-27, 10:42
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Det är väldigt typiskt för meskalinhaltiga kaktusar. Jag har själv kaskadspytt på kaktus på ett sätt som skulle ha gjort Linda Blair avundsjuk.

Meskalinet i sig tycks ha en sådan effekt, men det finns en hel del olika alkaloider i sådana här kaktusar. Peyote är nog extremast - jag tror att Alexander Shulgin identifierade 68 olika alkaloider i peyote. Man ska nog inte utesluta att det kan finnas synergieffekter mellan diverse av dessa alkaloider, dels när det gäller själva den psykedeliska upplevelsen, men kanske även när det gäller den fysiska effekten. Jag har inte testat peyote själv (än), men har hört påståenden om att den är mer "fysisk" än San Pedro. Om detta innebär "mer ihärdigt spyende", så vet jag inte riktigt vad jag ska tro - San Pedro fick mig att vid ett tillfälle spy med sådan kraft att det kändes som huvudet for tillbaka av rekylen

Kräkningarna kallas i samband med det traditionella, amerikanska bruket för "la purga" och anses vara en reningsprocess. Jag har själv upplevt vad jag inte kan kalla för något annat än just en reningsprocess på kaktus, något som än idag - typ 8 år efter senaste kaktusintag - förbryllar mig.

Bra input.

Har testat derivat samt meskalin i pulverform och trodde äntligen kommer jag sluta kräkas men nej det kom
tillsist på det också som ett brev på posten.

Finns ju tabletter för att inte kräkas, men vet inte hur bra det är, dels för att kräkning är en naturlig reflex för koppen om något inte står rätt till sen är jag osäker på om det verkligen tar bort illamåendet.

En sak till jag fått lära mig om meskalin är den ohyggligt långa upptagningstid för meskalinet att tas upp av kroppen, jag har för mig det kunde gå 2,5h innan man blev hög om jag inte missminner mig.
Citera
2020-06-27, 16:03
Avslutad
Men du ska ju kräkas? Det är en del av det hela.
Citera
2020-06-28, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Jag håller med. De här kaktusarna har använts av schamaner i tusentals år utan att man administrerade något anti-kräkmedel. Personligen föredrar jag att respektera traditionerna i den mån jag kan.
Citera
2020-06-28, 10:42
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch

Citat:
Jag håller med. De här kaktusarna har använts av schamaner i tusentals år utan att man administrerade något anti-kräkmedel. Personligen föredrar jag att respektera traditionerna i den mån jag kan.

Varför då? Som en slags rening eller? Hört att man spyr på vid en ayahuasca ceremoni visserligen, men trodde inte det var en del av meskalin ceremonin.
Citera
2020-06-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Varför då? Som en slags rening eller? Hört att man spyr på vid en ayahuasca ceremoni visserligen, men trodde inte det var en del av meskalin ceremonin.
Ja, det betraktas som en reningsprocess, under vilken olika gifter anses drivas ut ur kroppen. Om man är intresserad av det traditionella bruket, så skulle jag rekommendera boken "The Hummingbird's Journey to God" av Ross Heaven, som är ovanlig på det vis att boken specifikt handlar om bruket av San Pedro. Titeln syftar på att San Pedro inom en del traditioner associeras med kolibrin, som i sin tur betraktas som en budbärare mellan den materiella världen och gudarnas/andarnas. Tyvärr lite väl många "testimonials" i amerikansk stil, men helt klart läsvärd!
Citera
2020-06-28, 15:21
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ja, det betraktas som en reningsprocess, under vilken olika gifter anses drivas ut ur kroppen. Om man är intresserad av det traditionella bruket, så skulle jag rekommendera boken "The Hummingbird's Journey to God" av Ross Heaven, som är ovanlig på det vis att boken specifikt handlar om bruket av San Pedro. Titeln syftar på att San Pedro inom en del traditioner associeras med kolibrin, som i sin tur betraktas som en budbärare mellan den materiella världen och gudarnas/andarnas. Tyvärr lite väl många "testimonials" i amerikansk stil, men helt klart läsvärd!

Jo visste är man det men samtidigt hatar jag att spy, jag förknippar det med sjukdom oftast magsjuka. Så spy tar definitivt ner euforin av upplevelsen oavsett hur traditionellt det är eller inte.

Men tack för tipset
Citera
2020-06-28, 15:32
Medlem
Citat:
Jo visste är man det men samtidigt hatar jag att spy, jag förknippar det med sjukdom oftast magsjuka. Så spy tar definitivt ner euforin av upplevelsen oavsett hur traditionellt det är eller inte.

Men tack för tipset
Ja, kräkningarna är huvudskälet till att jag inte har använt mig av kaktus särskilt ofta. Däremot är kräkningarna inte alltid något som upplevs som enbart negativt, hur underligt det än kan låta. Dessutom kräks man under den tidiga delen av sessionen, varefter det hela lugnar ner sig betydligt. Om jag inte missminner mig, så kunde jag notera milda illusioner så länge som ~20 timmar efter intag, så det handlar om mycket större tidsperspektiv än t ex svamp. Jag misstänker att du redan är väl medveten om detta, men jag flikar bara in det för andra som inte har någon erfarenhet av det här.

Du nämnde att det kan ta 2,5 timmar innan den psykedeliska effekten kickar in. Det var länge sedan jag sist använde kaktus, men jag känner inte riktigt igen det. I och för sig brukade jag vara upptagen med att spy av och till under de första två timmarna eller något i den stilen, så det kan vara så att mitt minne har separerat den perioden från den efterföljande
Citera
2020-06-28, 22:41
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ja, kräkningarna är huvudskälet till att jag inte har använt mig av kaktus särskilt ofta. Däremot är kräkningarna inte alltid något som upplevs som enbart negativt, hur underligt det än kan låta. Dessutom kräks man under den tidiga delen av sessionen, varefter det hela lugnar ner sig betydligt. Om jag inte missminner mig, så kunde jag notera milda illusioner så länge som ~20 timmar efter intag, så det handlar om mycket större tidsperspektiv än t ex svamp. Jag misstänker att du redan är väl medveten om detta, men jag flikar bara in det för andra som inte har någon erfarenhet av det här.

Du nämnde att det kan ta 2,5 timmar innan den psykedeliska effekten kickar in. Det var länge sedan jag sist använde kaktus, men jag känner inte riktigt igen det. I och för sig brukade jag vara upptagen med att spy av och till under de första två timmarna eller något i den stilen, så det kan vara så att mitt minne har separerat den perioden från den efterföljande

Första gången jag åt kaktus ville jag göra det hardcore så jag åt det som det var, jobbigt bara när jag insåg att jag var tvungen att sätta i mig två stora kaktusar för att få i mig den mängd meskalin som får en hög. Skalade dom och skar upp dom som stjärnor, såg riktigt gott ut, som en exotisk frukt, men ack vad fel jag hade. Fyfan jag kan än idag minnas smaken, det var skit äckligt rent utsagt.

Jag har även gjort extraktion och sådär men med samma resultat, dock är det att föredra då man slipper sitta den vidriga smaken.

Det var ett tag sedan för mig med men jag minns åtminstone att kräkningar kommentera ungefär 2,5h, men detta är säkert väldigt personligt.

Enda någonsin jag tyckt om att spy är buprenorfin i högre mängd och även andra starka opiater, bara för att nämna, nu är jag långt ifrån en van brukare av det men ändå.
Citera
2020-06-28, 22:45
Medlem
reptilekings avatar
Lyckats låta bli att kräkas. Med nöd och näppe. Känns lite som att allt meckande och illamående är en bra grej. 0% risk att bli beroende trots att det är det bästa jag någonsin provat. Allt annat jag provat (cb, kokain, amfetamin, svamp, lsd, alkohol, benzo) känns futtigt i jämförelse. Ändå gör arbetet som krävs och äckelsmaken att det aldrig skulle kunna bli en dålig vana. Perfekt :-)
Citera
2020-07-05, 18:46
Avstängd
makduis avatar
Hur mycket meskalin innehåller 100g torkad peyote?
Citera
2020-07-05, 18:59
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Bra input.

Har testat derivat samt meskalin i pulverform och trodde äntligen kommer jag sluta kräkas men nej det kom
tillsist på det också som ett brev på posten.

Finns ju tabletter för att inte kräkas, men vet inte hur bra det är, dels för att kräkning är en naturlig reflex för koppen om något inte står rätt till sen är jag osäker på om det verkligen tar bort illamåendet.

En sak till jag fått lära mig om meskalin är den ohyggligt långa upptagningstid för meskalinet att tas upp av kroppen, jag har för mig det kunde gå 2,5h innan man blev hög om jag inte missminner mig.

Ta det långsammare, över ett par timmar kanske? Och när du vaknar innan du ätit kanske hjälper, alltså på fastande mage. Hursomhelst, kaktusar är underskattade konstverk och de långa pelar formade kaktusarna är otroligt lättskötta och robusta.

Skön tråd.
Citera
2020-07-05, 22:31
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Ta det långsammare, över ett par timmar kanske? Och när du vaknar innan du ätit kanske hjälper, alltså på fastande mage. Hursomhelst, kaktusar är underskattade konstverk och de långa pelar formade kaktusarna är otroligt lättskötta och robusta.

Skön tråd.

Funkar det så? Att man kan sprida ut det under längre tid? För många andra hallucinogener funkar det inte. I varje fall inte så bra. Jag har kört på morgonen faktiskt -på fastande mage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in