2020-06-28, 10:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det var en ganska lång bit om honom i december 2018 eller 2019. Kändes som om det fanns bra skäl att skriva av honom. Mycket av ogillande verkar ha legat i kommunikationen mellan honom och LW och att han känner sig förd bakom ljuset i SD-LW relationen. Men knappast ngt att mörda för. Ska se om jag hittar argumenten som lades fram.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har lästa hans förhör tidigare, men tack för sidhänvisingen. Har nu läst igen.

Jag minns att det tidigare har skrivits i tråden om att R*mdenIS skulle ha haft et ont öga till Lena av någon anledning, men i förhören kan man inte utläsa något sådant allas. Tvärtom.

Dessutom verkar han inte ha "pratat" med Lena om personliga saker och han verkar inte ens ha vetat om SDs och Lenas relation förrän efter mordet:

" Om att Stefan hade en relation med Lena, han visste att dom var geocachvänner och så men inget annat som han har sett. Han fick veta det från R***r N****n, sen i tidningen och media har han läst om det, att Stefan haft en relation med Lena men något detaljerat om det vet han ingenting om. "

Något som däremot fångar mitt intresse är att SD verkar plötsligt efter mordet försöka få kontakt med R*mdenIS på olika sätt.

R*mden hade en cahce i Påslboda som SD varit till och upptäckt att burken var borta.

"Han uppger att dom träffats på event bara, när någon släppte en ny cach har dom setts i
samband med någon FTF. Han var där en gång då Stefan ordnade ett event hemma hos sig,
fjärde advent tror han det var, 2015 var det. Dom träffas inte privat, men Stefan har skrivit till
honom på Messenger, senast i somras skickade han ett meddelande då han var vid en av mina
cacher i Pålsboda och uppgav att M*****s burk var borta. Stefan skulle fixa en ny och dom
har pratat lite kring geocaching. Sen var det ett event den fjärde advent 2018 så var han dit.
Nyligen här så skickade han att det var roligt och ses, det var trevligt och så och det var inte
så mycket mer. Det var hemma hos Stefan och dom var flera där
"

[...]

"M*****s tillfrågas ju om det inte var lite konstigt att besöka Stefan, med tanke på vad som
hänt?
Han uppger att det var det ju, men Stefan kontaktade honom via Messenger efter det som
hänt, varför skulle han ta kontakt med honom angående cachen i Pålsboda. Han vet inte om
han ville visa att han var oskyldig eller så. Han skrev ju via messenger och tackade för
senast, han har kvar meddelandet så FL får gärna ta del av det om han vill. Stefan skrev till
honom den 11 januari, dom pratade lite om geocaching och sådant bara, inget annat.
"

[...]

" Dom bildade en ny chattgrupp sen för detta. På måndag kväll skulle han försöka fixa in norgekartan i GPS :en och pratade med Roger. Roger hade fullt upp och kunde inte göra detta. På tisdag morgon skrev han till Lena och undrade om hon kunde hjälpa honom med detta. Sista gången han såg att Lena var aktiv i chattgruppen var vid halv tolv på natten mellan tisdag och måndag. "

Jag kan inte låta bli att bli skeptiskt till SDs kontaktförsök till R*mden.

R*mden själv tänkte att han SD ville visa att han var oskyldig.

Jag funderar på om SD har annat i kikaren?

R*mden var ju en av dom som skulle med till Norge. Han var med i Norgechatten. Enligt @Medinsyn "hjälpte" SD till att ta reda på med vilka Lena hade haft kontakt sista timmarna innan försvinnandet:

"[...]Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han.[...] "

https://www.flashback.org/p65035898#p65035898

och enligt FUP stämmer inte detta riktigt.

R*mden kontaktade alltså Lena på morgonen den 15:e angående GPS kartan.

För mig känns kontaktförsöken med R*mden obehagliga och misstankar växer i mig om att SD inte bara vill visa att han är oskyldig, utan han kan ha annat i sikte. SD har redan tidigare riktat strålkastarljuset på flera i Norgegänget, bl a JH.

Varifrån kommer uppgifterna om att R*mden skulle ha ett ont öga till Lena???
Jag är ganska säker på att jag har läst det tidigt i tråden.

Får se om Elsa2020 vaskar fram något intressant.
Citera
2020-06-28, 10:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Ja, den länken var inte till allmän beskådning. Driver du med oss?

Det är bara att skapa ett gratis konto.

Jag tror att en stalker skulle kunna klara av
det för att kunna följa sitt objekt.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-28 kl. 10:50.
Citera
2020-06-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Får se om Elsa2020 vaskar fram något intressant.
Än så länge ger söket bara en massa motsägande bös, men jag gör några försök till. Har lyssnat på SD förhören i YT 1 och 2 och där finns en del m bäring på senaste diskussionerna ( inte Rymden ISS dock). Ska skriva ner det först.
Citera
2020-06-28, 10:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Har du insyn i LWs kontakter med "Våld i nära relationer Örebro" där organisationen uttrycker sig fått nog av LWs obändliga vilja att få deras hjälp att sätta dit SD?

Givet att man vet att det finns kvinnor som tyvärr drabbas riktigt illa så brukar det inte behövas att dra ur dem något konkret som utvisar att de utsatts för något brottsligt. De brukar inte komma med knöliga silverörhängen som stöd för misshandel. Det brukar finnas konkreta hot som visas upp från mail, sms, foton av saker kastade mot dörr eller fönster. Likaså journalkopior från vårdinrättningar som beskriver skador som dokumenterats efter misshandel.
Att ångra sig att man skickat nakenbilder till någon man är rädd ska sprida dem är inte ett ofredande enligt rekvisiten i brottsbalken. Om och när personen sprider dem kan det bli fråga om det. Man kan inte heller få skyddade personuppgifter för att man känner sig bortgjord när älskaren inte vill trava hand i hand till den bedragna frun för att deklamera att hon är fockad.
Vad tror du själv om tankegångarna hos en polis eller åklagare som handlägger fall där grovt våld med omfattande skador, knivar i dörren, tegelstenar genom fönstren tänker om en kvinna som säger sig besvärad av en man som hon inte ens verkar tänkt sig att kläcka ur sig till honom att hans sällskap inte är önskvärt? Och visar upp ett lite knöligt örhänge som "bevis" för misshandel!?! Är det ens skadegörelse, hänget kan ju lätt rättas till?
Citera
2020-06-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är bara att skapa ett gratis konto.

Jag tror att en stalker skulle kunna klara av
det för att kunna följa sitt objekt.

Jag har inget intresse av att skapa något konto på GC. Men du är ovillig att ge info direkt, utan man måste skapa ett konto??!!

Dessutom har du raderat alla dina inlägg inkl (bl a) mina svar på inläggen efter kl 15.17 i går fram till kl 00.29 i dag. Du var ganska aktiv med inlägg under den perioden. Varför har du raderat?
Citera
2020-06-28, 11:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Givet att man vet att det finns kvinnor som tyvärr drabbas riktigt illa så brukar det inte behövas att dra ur dem något konkret som utvisar att de utsatts för något brottsligt. De brukar inte komma med knöliga silverörhängen som stöd för misshandel. Det brukar finnas konkreta hot som visas upp från mail, sms, foton av saker kastade mot dörr eller fönster. Likaså journalkopior från vårdinrättningar som beskriver skador som dokumenterats efter misshandel.
Att ångra sig att man skickat nakenbilder till någon man är rädd ska sprida dem är inte ett ofredande enligt rekvisiten i brottsbalken. Om och när personen sprider dem kan det bli fråga om det. Man kan inte heller få skyddade personuppgifter för att man känner sig bortgjord när älskaren inte vill trava hand i hand till den bedragna frun för att deklamera att hon är fockad.
Vad tror du själv om tankegångarna hos en polis eller åklagare som handlägger fall där grovt våld med omfattande skador, knivar i dörren, tegelstenar genom fönstren tänker om en kvinna som säger sig besvärad av en man som hon inte ens verkar tänkt sig att kläcka ur sig till honom att hans sällskap inte är önskvärt? Och visar upp ett lite knöligt örhänge som "bevis" för misshandel!?! Är det ens skadegörelse, hänget kan ju lätt rättas till?
Exakt så, jag hörde ett program i veckan på SR P1 som handlade om "våld i nära relationer". Där fanns just sådant som du beskriver. Det är nog det som är förklaringen till att den här utredningen hamnat så fel, den kidnappades i ett tidigt skede av "våld-i-nära-relationer-rörelsen". Även jag som inledningsvis följde fallet mest via artiklar i Metro och rubriker i kvällstidningarna trodde fallet var solklart.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-28 kl. 11:13.
Citera
2020-06-28, 11:13
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag har inget intresse av att skapa något konto på GC. Men du är ovillig att ge info direkt, utan man måste skapa ett konto??!!

Dessutom har du raderat alla dina inlägg inkl (bl a) mina svar på inläggen efter kl 15.17 i går fram till kl 00.29 i dag. Du var ganska aktiv med inlägg under den perioden. Varför har du raderat?

Jag har inte raderat några inlägg.
Citera
2020-06-28, 11:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kanske är en sammanblandning, jag har själv svårt med namn, än värre blir det med att de har ett gc alias och ofta även något de kallas till vardags.
"M*ttan" hade varit sur över att LW skulle till Norge, men "M*ttan" är väl inte den ML som LW tyckte var obehaglig och sades undvika?

Jag har också svårt med namnen, men lite lättare med ansikten.
Vet inte till vilken händelse/person du refererar (obehaglig), men vet att det finns en till ML (L*******m) inom geocachingen. En ML som har haft mer kontakt med SD genom dykningen och därefter geocahingen.

Jag kan inte minnas att Lena uttryckt att MgL (M*attan) skulle vara obehaglig?. det jag minns var att hon skämdes för hur hanterade deras relation, eftersom hon var otrogen mot honom med SD. Jag har fattat det som att Lena tyckte att MgL var en bra människa, långt bättre än SD, men att hon ändå inte kunde känna den passion som hon kände med SD. Hon försökte som jag minns det, hålla viss distans till MgL senare. Jag minns inte riktigt, men var det inte så att han hade något vårt att släppa Lena, och hon ville avsluta? Att hon ville fortsatt vara vän med MgL som jag uppfattar att hon ändå både respekterade och kände värme för?
Citera
2020-06-28, 11:20
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Du behöver inte skapa något konto. Det
handlar inte om dig, förstår du.

Frågan gällde om en stalker skulle kunna se
LWs pärlband av KKs som hon postade på
sin GC-logg. Någon bad om en länk. Jag
postade den. Vad är ditt problem?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-28 kl. 11:24.
Citera
2020-06-28, 11:30
Medlem
Citat:

Yrar du? Min fråga var; "Har du insyn i LWs kontakter med " Våld i nära relationer Örebro" där organisationen uttrycker sig fått nog av LWs obändliga vilja att få deras hjälp att sätta dit SD? " Enligt dig så vet du detta och då måste du ha insyn i LWs kontakter med organisationen. Tacksam om du svarar på min fråga och ingenting annat.
Citera
2020-06-28, 11:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Än så länge ger söket bara en massa motsägande bös, men jag gör några försök till. Har lyssnat på SD förhören i YT 1 och 2 och där finns en del m bäring på senaste diskussionerna ( inte Rymden ISS dock). Ska skriva ner det först.

Här är en skribent som skrev negativt om R*mden.
Men jag minns att det skrevs mycket tidigare och mer explicit.

Citat:
Ursprungligen postat av Ville47
Varför tror ni beholder cachar som besatt medans rymden har slutat?

Citat:
Ursprungligen postat av Ville47
Rymden sucktade efter LW som så många andra...
Citera
2020-06-28, 11:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Yrar du? Min fråga var; "Har du insyn i LWs kontakter med " Våld i nära relationer Örebro" där organisationen uttrycker sig fått nog av LWs obändliga vilja att få deras hjälp att sätta dit SD? " Enligt dig så vet du detta och då måste du ha insyn i LWs kontakter med organisationen. Tacksam om du svarar på min fråga och ingenting annat.

Det står i FUP att de inte kunde hjälpa henne
eftersom hon vägrade lämna SD.

Man kan inte hjälpa den som inte vill hjälpa
sig själv.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-28 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in