2020-06-28, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Wow!

Planerade lönnmord och "hitmen". Spännande värre! Och så kommer Schlesien dragande med en nolla som Skripal som bevis. Jag ska lista några fetare byten så får vi se vad ni tycker:

- Lincoln
- Garfield
- John F Kennedy
- Robert Kennedy
- Reagan
- Lennon
- Lind
- Rabin

Alla dessa personer mördades (eller försökte mördas när det gäller Reagan) av knäppgökar. Modus operandi i dessa dåd var lika ruttet utförda som i fallet med Olof Palme. Ingen planering, inga uppdragsgivare i mörka kostymer, inga villospår, ingenting. Det var bara knäppskallar som ryckte upp ett vapen och slog till av någon anledning. I alla ovan redovisade fall torskade de snabbt. Undantaget är i Palmemordet där en monumental inkompetens hos polisen och politisk inblandning och käbbel omöjliggjorde ett snabbt gripande.

Risken för en högt uppsatt uppdragsgivare är för stor. Vad tror ni exempelvis hade hänt med P.W. Botha och hans Sydafrika om en sydafrikan (de Kock) hade torskat på Sveavägen? Det är ju för fan ett rent under i klass med jungfrufödsel och Jesus återuppståndelse att gärningsmannen kom undan.

När det gäller MOP så behöver man inte gå över ån efter vatten och placera de mest kända boer man kan hitta på Sveavägen. Sydafrika hade en del kontakter i Sverige, och svenskar som BW som kunde gå deras ärenden om det var så.
Att hitta en lämplig GM -86 var kanske inte så svårt om man tänker att det antagligen inom delar av Totalförsvaret och kanske främst i de mer dolda delarna fanns kretsar där man började bli övertygade om att OP var en landsförrädare.
Där fanns ju också hemliga kontaktytor mot andra u-tjänster i väst. Skulle någon av dessa vilja få bort OP, pga kärnvapenfria zoner eller att han visste för mycket om Iran-Contras eller valfri annan anledning, då skulle ju t.e.x en brådskande varning om att en nyligen avhoppad och trovärdig KGB-höjdare pekat ut OP som KGB-agent kunna få fart på saker. Att skicka en "egen" GM skulle vara överflödigt.
Citera
2020-06-28, 06:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hur är det ett svar på vad jag skrev?

du nämner att GM dröjde något ögonblick innan han kutade in på tunnelg.
Den uppgiften finns inte i tidiga förhör om jag minns rätt och någon (borgäs?) resonerar om att det är ett önsketänkande av HH.
Citera
2020-06-28, 06:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Och?

Du resonerar bak och fram. Ett planerat lönnmord har många rörliga delar och utrymme för improvisation och ad hoc. Den i särklass viktigaste faktorn är att kontrollera efterspelet.

Ett säkert sätt att göra det är att övertyga den politiska ledningen om att en lösning av mordet leder till en situation som är värre en mordet i sig.

Att sedan mordoffret var hatad i stora delar av de samhällsskikt som annars har som ansvar att ta fast de skyldiga och se till att de får sina straff, är bara en bonus.

Helt rätt, speiellt tas hänsyn till evenuella helgonförklarade fruar som radikaliseras och ger sih ut på korståg (nu blev det inte så i LP fallet men frugan är. ingalunda en icke relevant spelare man inte har med i "aftermath"-bertäkningar. att tänka på ang. allt som har med LP att göra.
Citera
2020-06-28, 07:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det är sensationellt och det krävs pålitliga källor för att det ska bekräftas.

ja, det är sant, när hann han med det? varför finns det inte på nån agenda.
Citera
2020-06-28, 07:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det inträffar inte ett sådant mord i Sverige om det inte finns politiska, ekonomiska eller idealiskt intresse.
Mörkläggning och missvisande information.
Instämmer.

Citat:
Vad är det som gömmer sig där under ytan?
En helt annan värld än den som promulgeras i västerländsk MSM och akademi.

Citat:
Israel gav sitt godkännande till IB att mörda svenska intellektuella av vänstersympati.
Huh? Har du mer info här?
Citera
2020-06-28, 08:37
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Instämmer.

En helt annan värld än den som promulgeras i västerländsk MSM och akademi.

Huh? Har du mer info här?
https://www.haaretz.com/amp/1.5087896

New Book Claims Mossad Was Ready to Rub Out Swedish Leftist

Supposed target: The idea that the Mossad would assassinate Swedish intellectuals is absurd.

Assaf Uni

09.08.2009 | 01:44

The Mossad offered Swedish intelligence to assassinate a renowned left-wing journalist in the 1970s, says a book just published in Sweden. The proposed target doubts this is true.

The author, Gunnar Ekberg, was a secret agent of the Swedish military intelligence agency (IB), who had infiltrated leftist circles in Sweden at the time. The role of the IB was to monitor communist activity in Sweden and to identify "subversive elements." The Mossad and the IB cooperated at the time, with the Israeli agency receiving information on Palestinian organizations in Sweden. The existence of the IB was highly classified, and not even all Swedish cabinet ministers were aware of its operation.

In his memoir, titled "They'll Die Anyway," Ekberg describes a meeting with the IB chief, Birger Elmer, after left-wing activist and journalist Jan Guillou revealed the existence of the Swedish military intelligence agency.

Ekberg says Elmer and his colleagues were terrified by the exposure and feared for their lives. "What do we do about Jan?" the intelligence chief asked Ekberg. "Our Jerusalem friends offered to 'take over' his case."

Ekberg says he told the official to decline the offer, which he maintains in the book meant Guillou would be liquidated. Elmer then told him he had already refused the suggestion. "I told the Israelis we don't kill people in Sweden," Elmer reportedly said. Guilou, 65, said he was skeptical. The journalist and author, who is known to be a fierce critic of Israel's policies, told Haaretz that "I'm not known as a defender of Israel or of the Mossad, but, in this case, the notion they offered to take me out is absurd." "It might be effective for the author to squeeze my name into the book, along with the word "murder" because it'll attract attention and publicity."

"You've got to cut the Mossad some slack and expect it to act with more sophistication than killing Swedish intellectuals that express solidarity with Palestinians."

Guillou had been a member of the Swedish solidarity with the Palestinians movement and had been known to sharply criticize both the American "War on Terror" and the Israeli occupation of the West Bank and Gaza."
Citera
2020-06-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
du nämner att GM dröjde något ögonblick innan han kutade in på tunnelg.
Den uppgiften finns inte i tidiga förhör om jag minns rätt och någon (borgäs?) resonerar om att det är ett önsketänkande av HH.
Aha, du menade så. Ja, i respektive vittnes tidigaste förhör finns inget om att GM skulle ha dröjt kvar. Några säger att han sprang ”direkt”, AL säger t o m att han sprang innan Palme fallit.

Jag lägger mer in det själv för att GM rimligen borde velat se att jobbet blev gjort. Att missa första skottet och springa direkt efter utan att kolla utfallet känns väldigt valhänt, som en vettskrämd sjuåring som pillat med pappas vapen och upptäck att det fungerade.
Citera
2020-06-28, 09:33
Medlem
Citat:
Aha, du menade så. Ja, i respektive vittnes tidigaste förhör finns inget om att GM skulle ha dröjt kvar. Några säger att han sprang ”direkt”, AL säger t o m att han sprang innan Palme fallit.

Jag lägger mer in det själv för att GM rimligen borde velat se att jobbet blev gjort. Att missa första skottet och springa direkt efter utan att kolla utfallet känns väldigt valhänt, som en vettskrämd sjuåring som pillat med pappas vapen och upptäck att det fungerade.

Vad menar du med "att missa första skottet"?
Citera
2020-06-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Vad menar du med "att missa första skottet"?
Skottens ordning kan diskuteras, men det som snuddade LPs rygg kan inte gärna betraktas som en träff.
Citera
2020-06-28, 09:51
Medlem
Citat:
Skottens ordning kan diskuteras, men det som snuddade LPs rygg kan inte gärna betraktas som en träff.

Ja skottordningen kan absolut diskuteras. Jag lutar åt att Olof fick skott nummer två i sig. Jag baserar detta på vad vittnena säger.

Första skottet lutar jag åt var ett misstag. Hanen på revolvern möjligtvis spänd inför första skottet. Krävs bara en liten ryckning i fingret så går skottet av.
Citera
2020-06-28, 10:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
https://youtu.be/4q4xkVr1uFA

Det fanns nog en hel del apor på mordplatsen. Men eftersom SE hade mörk rock vill man gärna ge honom en revolver. Övriga apor vill man inte se. Påståendet att vittnen borde komma ihåg SE är enligt min mening högst tvivelaktigt. Jag önskar att experter gör en analys angående det. Förövrigt är det en sanning med modifikation att ingen minns SE. Vissa saker tyder som bekant på motsatsen (t ex personen som ville vända OP).

Jag skulle säga att experter redan gjort den analysen. Här är orginalversionen av experimentet med lite mer psykologi-bakgrund:
https://m.youtube.com/watch?v=UtKt8YF7dgQ
Kort version:
https://m.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo

Vi har inga som helst bevis mot SE, ingen koppling till ett (mord)vapen, utpekande, eller erkännande i någon form. Vad KP och SE-troende i stället hänger upp misstanken mot SE på är att ingen sett honom på MP fast han säger sig varit där. Det välkända gorilla-experimentet visar hur liten slutsats vi kan dra av det.

P.S. Missa inte SE som skymtar precis i inledningen!
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-28 kl. 10:14.
Citera
2020-06-28, 10:06
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Ja skottordningen kan absolut diskuteras. Jag lutar åt att Olof fick skott nummer två i sig. Jag baserar detta på vad vittnena säger.
Första skottet lutar jag åt var ett misstag. Hanen på revolvern möjligtvis spänd inför första skottet. Krävs bara en liten ryckning i fingret så går skottet av.
Han som satt i bilen på andra sidan gatan, beskriver ju en professionell skytt. Baserat på det och på att jag provskjutit en 357a så tror jag att första skottet träffade OP och att andra skottet missade LP.
Det är ett ganska tungt vapen, nästan som att hålla i ett mjölkpaket med rak arm, så om LP rörde sig så var det inte så lätt att följa hennes rörelse med vapnet.
Han i bilen säger att mördaren tvekade en sekund, och ett eller två skott till hade nog lett till för många och för bra vittnen. LP tittade antagligen på OP och inte på mördaren så denne beslöt sig för att springa iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in