2020-06-28, 08:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Direkt får du kastat på dig att "detta är inte en levande organism med hjärna" vilket är sant men jag har också funderat mycket på detta. corona verkar hoppa in i kroppen och sen leta efter den svaga punkten hos värddjuret.

Det gör att det är så pass många olika diagnoser hos patienterna.

har man diabetes, blodpropp, svagt hjärta slår det ut det, dåliga lungor, game over, levern, jackpott för corona och så vidare.

Sen har du de som varit sjuka i 4-5 månader och de som överlevde en infektion och sen fick den igen och dog.

Detta är inte ditt vanliga influensa-i-februari problem.

Jag hade nog varit jävligt försiktig med att låta det spridas i befolkningen för det verkar ge skadliga effekter även hos milda fall och dom vill ju smitta 80% med detta så ger det långsiktiga skador har man ju gett det till en hel befolkning i stort sett.

Jaså? Det fallet vill jag gärna läsa om (i någon annan källa än Ding ding vär....Thailand Medical News)
Citera
2020-06-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har du någon länk som du stöder detta?
Trodde nya Zeeland i princip enbart hade fall från inresande personer. Vad består kaoset av?

Nya Zealand hade 4 nya fall, lite oklart vad kaoset består i?
https://www.stuff.co.nz/national/health/coronavirus/121967413/coronavirus-ministry-of-health-report-four-new-covid19-cases-in-new-zealand
Citera
2020-06-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Professorn om långtidssjuka: ”Vi vet inte varför”
De vittnar om fantomhjärtattacker, kroppsdelar som domnar bort och feber i månader.

De långtidssjuka i covid-19 – en ny växande patientgrupp som förbryllar forskare.

– Vi vet inte varför vissa förblir sjuka under en lång tid, säger Hans-Gustaf Ljunggren, professor i infektionsmedicin vid Karolinska institutet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v5zK9/professorn-om-langtidssjuka-vi-vet-inte-varfor

du har ju kineserna som blev svarta i skinnet också

Om jag var regeringen eller FHM hade jag haft JÄVLIGT mycket respekt för detta.
Flockimmunitet innebär 80% och om det är komplikationer så har man sänkt livslängden hos en hel befolkning.

Europa skulle ju skratta ihjäl sig om vår medellivslängd gick ned 5-6 år framöver.
Citera
2020-06-28, 08:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag menar bara att FHM inte var ensamma om sin analys. Resten av nordens ”FHM” var ju inne på samma idé som Sverige. Dock blev de överkörda av respektive lands politiker (med väldigt gott resultat)
Just därför man inte skall lyssna på enstaka ”experter” vars huvudfokus var lappars självmordsförsök och bögars jämställdhet i sjukvården.
I andra länder lyssnade man på olika experter och tog politiska beslut. I Sverige satt sosseinkompetensen och lät FHM styra. Löfven duckade och hoppades att problemet skulle lösa sig av sig självt och att vi skulle spara pengar på att sitta häcken och titta på.
Tji fick man.
Citera
2020-06-28, 08:26
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vetefan om folk vaknat. Jag såg en undersökning igår på AB som frågande ”bör Sverige byta strategi”
När 26.000 röstat så var siffrorna typ 45% för byte och 55% emot. Det säger väl en del om läget med intelligensen...

Nja de slumrar väl fortfarande men stödet ökar åtminstone inte som tidigare men det börjar väl snart igen om man känner sossar rätt. Jag tycker personligen att det är för sent nu att byta strategi eftersom smittan är överallt. Det största sveket var att inte begränsa smittan tidigt så att vi vunnit tid. Det hade sparat liv, lidande, ekonomi samt behållt en bättre Sverigebild.
Citera
2020-06-28, 08:26
Medlem
berenpxxs avatar
"Var är nu våra kära vänner? Var är de anleten vi älskade? Var är de tillgivna orden, de stilla och njutbara samtalen? Vilket blixtnedslag har slukat dem? Vilken jordbävning fick dem att rasa? Vilken storm har dränkt dem? Vilken avgrund har uppslukat dem? Vi var en stor skara, men nu är vi nästan ensamma."
...
Francesco Petrarca, 1348
Citera
2020-06-28, 08:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Faktum är ju att kvinnor söker lättare vård än män - kanske därför också många män dör i C19 för att de väntar för länge? Men män känner sig sjukare t.ex. när det gäller vanlig influensa. Vill minnas att jag läste någonstans att män de facto också BLEV sjukare - inte vara kände sig sjukare, men jag har ingen länk att hänvisa till.

Jag tycker oerhört synd om dem som har feber i 2-3 månader, men kallas för hypokondriker.. Febern gör ju att man blir alldeles matt och orkar inget. När detta har fortgått i flera veckor drabbas man dessutom av panik/melankoli/dödsångest - you name it.

Det enda som stack i ögonen när man intervjuade en av dessa långtidssjuka var att Aftonbladet publicerade en bild på henne tillsammans med Tegnell. Det var verkligen ett lågvattenmärke utan dess like...

Möjligen. Men man känner sig ganska skeptiskt till dessa allehanda alltså mest kvinnor som utan diagnos anser sig vara kroniskt sjuka av Corona. Det är samma kvinnor som skulle vara kroniskt sjuka av vad som egentligen.

Det är en infektionssjukdom som alla andra. Du får den kan tacka din lyckliga stjärna om det blir lindrigt och blir sedan frisk. Komplikationer kan komma över om du haft otur och hamnat i respirator. Då kommer det ta tid att bygga upp saker som muskulaturen igen. Men de här kvinnorna verkar ju mest inbillningssjuka. De har ju i många fall inte ens fått diagnosen Corona!
Citera
2020-06-28, 08:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Möjligen. Men man känner sig ganska skeptiskt till dessa allehanda alltså mest kvinnor som utan diagnos anser sig vara kroniskt sjuka av Corona. Det är samma kvinnor som skulle vara kroniskt sjuka av vad som egentligen.

Det är en infektionssjukdom som alla andra. Du får den kan tacka din lyckliga stjärna om det blir lindrigt och blir sedan frisk. Komplikationer kan komma över om du haft otur och hamnat i respirator. Då kommer de ta tid att bygga upp saker som muskulaturen igen. Men de här kvinnorna verkar ju mest inbillningssjuka.
Iofs verkar Corona drabba vissa individer väldigt hårt även om de inte avlider, jag skulle nog inte avskriva alla som fd elallergiker som fått en ny sjukdom att jollra om. Men några är det säkert.
Citera
2020-06-28, 08:37
Medlem
80 procent av alla anställda inom vården och FHM ..Socialstyrelsen är kvinnor ..både i ledande och på golvet positioner.

Det är nog ingen slump att det är organisatoriskt kaos för oss att tackla pandemin.
21 regioner som en kacklande hönsgård med olika viljor och idéer.
Citera
2020-06-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jaså? Det fallet vill jag gärna läsa om (i någon annan källa än Ding ding vär....Thailand Medical News)

Finns ens Ding Ding värld kvar?
Var ju något man köpte på 80-talet

Ok, det var länge prat om att man inte fick immunitet, bla. från WHO.
sen var det återsmittade i korea och kina.
Och det var diskussion i Kina att man var försvagad och dog den andra gången.

försökte googla på det och den överväldigande informationen som finns nu är att man inte blir återsmittad så jag lever väl kvar lite i April kanske.
Citera
2020-06-28, 08:40
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Problemet är att det hade stöd hos majoriteten av svenska folket. Så det är svenska folket det i grunden är fel på, förutom den minoritet som blir stigmatiserad. Svenska folket har valt idioter att styra Sverige - ingen av de åtta riksdagspartierna hade något att komma med i mars.

De hade stöd för att vissa myndigheter och experter sa att det var rätt väg att gå, och svenska folket litar mycket på dessa.

Nej men det är svårt att beskylla oppositionen för detta, det var ändå Socialdemokraternas ansvar och beslut att avsätta Tegnell och införa någon vettig. De valde inte heller att lyssna på internationell eller nationell kompetens som varnade för vår strategi.

Sen har man skött det så jävla dåligt oavsett om man valde denna strategi eller annan.
Citera
2020-06-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Det är en infektionssjukdom som alla andra. Du får den kan tacka din lyckliga stjärna om det blir lindrigt och blir sedan frisk. Komplikationer kan komma över om du haft otur och hamnat i respirator. Då kommer det ta tid att bygga upp saker som muskulaturen igen. Men de här kvinnorna verkar ju mest inbillningssjuka. De har ju i många fall inte ens fått diagnosen Corona!

Men kan man inbilla sig feber?

Jag förstår att C19 tydligen även kan förorsaka psykoser, men psykoser medför inte feber..

Innan man hade magnetröntgen då fick många ryggpatienter höra att de var inbillningssjuka, eftersom man inte hittade något i vanlig röntgen. Men i och med att magnetröntgen blev vanligare på 90-talet kunde man plötligt hitta ex. diskbråck hos dessa patienter.

Tänk att de stackarna hade fått höra att de var "lata", "inbillningssjuka", hade "psykiska problem", "problem hemma" osv. Dessutom blev de ordinera värme - och kyla. Beroende på läkaren. Andra alternativ var också vila - eller motion.

Fruktansvärt frustrerande och förvirrande. Vilken läkare ska man lita på? Vem visste bäst?

Som patient när diskbråket var färskt måste ordination "motion" kännas som sinnessjukdom. HUR skulle man kunna motionera när man inte ens kunde ta ett steg utan att skrika av smärta?

Men lika väl kunde man inte heller "vila sig i form". För musklerna behövde aktiveras och blodcirkulationen kring det skadade stället aktiveras.

Nuförtiden vet man att man först ska vila - sen motionera. Och att värme hjälper vissa - kyla andra.

Så länge man inte vet något med säkerhet borde man också visa ödmjukhet gentemot dessa hypokondriker som kanske visar sig sen senare lida av något vi inte känner till just nu.

Någon läkare har sagt att det kanske är så att C19 sätter sig på köldkörteln hos dessa patienter. Eller att dessa patienter har fått neurologiska skador som vi inte kan sätta fingret på just nu.

Man vet ju att C19 sätter sig på nerverna på vissa så att de förlorar lukt och smaksinnet. Hade de inte varit relativt många hade ingen trott på en enskild stackars inbillningssjuk patient som påstådde detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in