2020-06-26, 18:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Här torde Sverige vara unikt.

På allvar, också ni som tycker att Sverige nog klarat sig ok, är inte det som aw skriver ovan ganska skrämmande? Med tanke på att vi nu är i senare delen av juni.

Vi är mot slutet av fjärde månaden sedan det började. Fortfarande testas i huvudsak enbart i samband med att man söker vård?

Vad är detta? Säg inte att ni också fortfarande har ont om handsprit i affärerna och att masker inte finns att köpa.

Jo, det är mycket anmärkningsvärt. Minst sagt.

Handsprit finns sedan ca 3-4 veckor tillbaka men maskerna är slut på de flesta ställen.
Citera
2020-06-26, 18:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Sluta spela dum! Du vet precis vad jag pratar om.
WHO hävdade att smittspridningen ökar i Sverige, vilket enligt alla siffror är fel.
Anledningen till ökade antal bekräftade smittade är ju att Sverige äntligen fattat att vi måste testa mer..

Bara för att Tegnell är en galning, så betyder inte det att han har 100% fel, utan snarare 99%
Som sagt, man övertolkar om man menar att WHO har backat. Och ja, Tegnell är en galning. Han kör fortfarande med att Sverige befinner sig i en alldeles egen lilla fas:
Dr Tegnell told SVT on Friday that Sweden was seeing a rising number of infections because it was testing far more than before. It was "unfortunate", he said, that the WHO was "confusing Sweden" with countries at the start of their epidemic.

"They didn't call to ask us," he complained. "The number of admissions to intensive care is at a very low level and even deaths are starting to go down." Observers say the death rate in Sweden is now down to normal levels for the time of year.

In response, the WHO told the BBC that while it agreed there were "several positive trends" in Sweden, the number of new cases and total number of cases per 100,000 people "remains relatively high".
https://www.bbc.com/news/world-europe-53190008

Få se nu: hur var det med våra grannländer? Ligger vi före eller efter?
Citera
2020-06-26, 18:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det som är tragiskt här är att Sverige har en historik av att vara "ett land som kämpar för mänskliga rättigheter", och som har en historik av att även stötta FN och WHO. Bara under denna kris har man skickat extra pengar från Sverige till FN och WHO... (Syftet kan man med gott fog undra över.... ).

Det här att leva på "gamla meriter" kan nog tyvärr hålla, ett bra tag.

Det är som man själv, som haft en vän/partner som är psykopat egentligen. Om de "smort upp" en ett bra tag, så tvekar man att se dem som "onda", när de visar en hemsk sida.... Man vill tro gott....

Denna mekanism "I bet they are good people underneath...", ger en viss "sköld för Sverige.
Det är nog samma mekanism för Chamberlain som länge trodde att Hitler var en "Good Guy"....

Denna missuppfattning är, tillsammans med viruset, det farligaste för äldre människor i Sverige just nu. Om jag hade en äldre anhörig på äldreboende just nu, så skulle jag, om möjligt, försöka vårda denne i hemmet. Med stöd av vården, per telefon. Smittspridningen är sådan att jag skulle inte se ett äldreboende som ett säkert ställe för min anhörige.

Precis som WHO försökte varna för.....

Precis så känns det.

Äldreboenden samt hemtjäns kan ju närmast betraktas som en dödsfälla. Fy fan vilken fruktansvärd ångest för alla gamla som är medvetna och hänger med i rapporteringen. Usch!
Citera
2020-06-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror nog ändå att smittspridningen också ökar. Särskilt nu under sommaren.
Med all respekt, men igår skrev du att ”somalier och muslimer” skulle ta över landet utan att ens ha koll på att de båda i över 9 fall av 10 är samma sak. Så vad du ”tror” om smittspridningen borde enligt all form av forumhyfs vara rätt ointressant?
Citera
2020-06-26, 18:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan inte förstå efter idag att man tolkar en ökning som minskning. Även om det nu är svårtolkat det stadigt höga antal fall vi nu har haft en längre tid. Att man kastar sig över en förklaring som innebär att det istället är ett tecken på en minskning. Det kallas för confirmation bias och drabbar de flesta även de kloka.

Vi tar Trump igen (video):

Trump repeats claim that increased testing caused spike in coronavirus cases

https://youtu.be/P6YXIuOyjSs via @YouTube

Ja, vi förvånas över att Sverige använder samma förklaringsmodell som Trump... De flesta i Sverige har hånat Trump o nu har vi själva ledare under pandemin som beter sig likadant.
Citera
2020-06-26, 18:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Här torde Sverige vara unikt.

På allvar, också ni som tycker att Sverige nog klarat sig ok, är inte det som aw skriver ovan ganska skrämmande? Med tanke på att vi nu är i senare delen av juni.

Vi är mot slutet av fjärde månaden sedan det började. Fortfarande testas i huvudsak enbart i samband med att man söker vård?

Vad är detta? Säg inte att ni också fortfarande har ont om handsprit i affärerna och att masker inte finns att köpa.
Än värre är att vi inte har några mekanismer för smittspårning på plats heller. Ingenting. I min region får man öht inte testas om man inte tillhör:
Personer som är sjuka och behöver vård.
Personal och boende inom vård och omsorg.
Personer verksamma inom annan samhällsviktig verksamhet.
Så det hjälper inte om jag nu ringer till min VC och säger att jag har symptom. Det blir isf att ligga hemma tills jag får andnöd. Då kanske jag får komma in och bli testad om jag blir inlagd då. Alltså så som det har varit när det har varit som sämst.
Citera
2020-06-26, 18:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nej men ökar du med ca 50% lär du få 50% fler positiva svar med, och det är det som hänt.

För dom stängde ner länderna och stoppade smittspridningen, för tillfället.
Om smittspridningen går ner får du inte 50% fler positiva bara för att du testar 50% fler.
Citera
2020-06-26, 18:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja. Det är naturligtvis på våra inhemska fall man räknar så jag fattar inte varför du håller på och cepar dig med andra länders siffror.

Sen är det ju inte så lätt att räkna på inhemska fall eftersom antal test skiljer sig så kraftigt.

Citat:
Säkert. Tyvärr visade det sig att WHO står i princip kvar i det de sa:
/.../In response, the WHO told the BBC that while it agreed there were "several positive trends" in Sweden, the number of new cases and total number of cases per 100,000 people "remains relatively high".
https://www.bbc.com/news/world-europe-53190008

haha är det den pudel som basuneras ut nu?

Var är mitt förstoringsglas...
Citera
2020-06-26, 18:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Wow! WHO backar alltså något! Det här borde lära Sverige en läxa. Det är inte bra att vara alltför ärliga. Ungefär som då Eisenhower kallade Sverige skit för så många begick självmord här och hade mest självmord i hela världen. Problemet var att på listan som redovisade självmord var Sverige ensamt och var därmed nr 1 på en lista där man var ensam. USA kom senare med egen stat och låg högre än Sverige och Eisenhower fick be om ursäkt.

Ser ut som samma problem här. Man har varit för ärliga. En liten vinst för Tegnell. Behövde han nog efter hur stressad han känts under dagen.
Citera
2020-06-26, 18:21
Medlem
Citat:
Att de böjde sig!

Om ni vill ha en jämförelse med de länder det går bra för och vad antagligen WHO tog in i sin bedömning så har ni det här (diagram):

Daily confirmed COVID-19 deaths per million, rolling 7-day average

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-03-17..&country=AUS~AUT~DNK~FIN~DEU~GRC~ISL~ISR~NZL~N OR~KOR~SWE

WHO berömde ju Sverige som en slags 'rolemodel' för några veckor sedan gällande hur ett samhälle långsiktigt kan leva med detta virus som inte kommer att försvinna
Citera
2020-06-26, 18:23
Medlem
gloffgloffs avatar
WHO backar: Smittspridningen stabil i Sverige
https://www.dn.se/nyheter/sverige/who-backar-om-coronakritik/

Vi vill inte ha en stabil smittspridning.

Vi vill ha en minskande smittspridning.
Citera
2020-06-26, 18:28
Medlem
0,66 om jag räknat och tänkt rätt (1000*0,66^(3*30,5/5)=0,49 vilket avrundas till 0. 5an är medel inkubationstid 5 dagar)?
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Några reflektioner kring vilket R tal som krävs för att komma ner på noll om tre månader baserat på drygt 1000 nya fall varje dag?

Enligt denna "forecast" så ser vi ut att ha hamnat på en platå.
https://adamaltmejd.se/covid/

Nu när äldreboendena fått ordning på sina rutiner så påverkas såklart dödstal mm men frågan är hur smittspridningen utvecklas och det är svårbedömt just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in