2020-06-28, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du menar som Nya Zeeland som misslyckades fullständigt och nu har totalt kaos?

Det var ju faktiskt inte vad postare skrev. Han sa att i fallet med covid-19, så hade ”alarmisten” haft rätt.
Men det är ju först med facit i hand.
Det har som sagt varit risk för pandemier flera gånger senaste 20 åren. Undra vad folk hade sagt om vi hade stängt ner Sverige varje gång under några månader då.
Håller inte folk fortfarande på och tjatar om vaccinet mot svininfluensan? Detta lägger ju folk på Tegnell som ett misslyckande. Den gången trodde man ju att mängder skulle dö också, men i efterhand visade det ju sig att så inte blev fallet. Då var Tegnell idiot som massvaccinerade. Som sagt, lätt att vara expert med facit i hand.

Inget försvar dock för att Sverige inte bytt strategi för flera månader sedan, när ”facit” har börjat visa sig.
Att FHM gjorde en felbedömning i feb-mars tycker jag inte är så konstigt. Det var de ju inte precis ensamma om. Men att inte ändra sig när kunskapsläget utvecklas, det är jävligt konstigt. Med troligtvis stolthet, precis som politikerna..
Citera
2020-06-28, 08:09
Medlem
.Dostoj.s avatar
Verkar som om stugorna vaknat lite nu iallafall. Synd bara att de jämt ska vakna när det är försent. I Novus senaste mätning dyker Stefan Löfven ner 4 % och regeringen 8 %.

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-lofven-dyker-kristersson-okar/
Citera
2020-06-28, 08:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Säg som det är istället! Kvinnor är mer regel hypokondriker och ojar sig för varje minsta lilla besvär. Nu har vi tusentals alltså som är kroniskt Corona-sjuka! Måste vara ett paradis för dessa kvinnor som redan innan var sjuka i allt möjligt.

Citat:
”Kvinnor mer uppmärksamma”
I nuläget är det svårt att hitta ett mönster och samband mellan de patienter som är hårt drabbade. Inte heller om majoriteten är kvinnor eller män.

– Jag vet inte om det finns vetenskapliga studier i det här men det är slående när man tittar i patientgruppernas undersökningar att det är väldigt många kvinnor som svarar. Det kan bero på att det finns en överrepresentation av kvinnor, eller på att kvinnor är mer aktiva i sociala medier än män.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v5zK9/professorn-om-langtidssjuka-vi-vet-inte-varfor
Citera
2020-06-28, 08:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det var ju faktiskt inte vad postare skrev. Han sa att i fallet med covid-19, så hade ”alarmisten” haft rätt.
Det har som sagt varit risk för pandemier flera gånger senaste 20 åren. Undra vad folk hade sagt om vi hade stängt ner Sverige varje gång under några månader då.
Håller inte folk fortfarande på och tjatar om vaccinet mot svininfluensan? Detta lägger ju folk på Tegnell som ett misslyckande. Den gången trodde man ju att mängder skulle dö också, men i efterhand visade det ju sig att så inte blev fallet. Då var Tegnell idiot som massvaccinerade. Som sagt, lätt att vara expert med facit i hand.

Inget försvar dock för att Sverige inte bytt strategi för flera månader sedan, när ”facit” har börjat visa sig.
Att FHM gjorde en felbedömning i feb-mars tycker jag inte är så konstigt. Det var de ju inte precis ensamma om. Men att inte ändra sig när kunskapsläget utvecklas, det är jävligt konstigt. Med troligtvis stolthet, precis som politikerna..
Du behöver inte stänga ned allt om du agerar direkt, typ Sydkorea. Däremot behöver du agera, stänga flyg, testa och spåra och isolera.
Det som var ”omöjligt” enligt inkompetensreserven Mengele.
Citera
2020-06-28, 08:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är fortfarande så att mer än hälften av Europas invånare bor i territorium med dödsfall per capita fullt jämförbara med Sverige.
Du tänker på länder som tidigt fick massiva utbrott och ett land som körde med öppna spjäll som vi och sedan ångrade sig.
Sverige har misslyckats kapitalt trots mycket goda möjligheter från start att begränsa smittspridningen.
Men tror man tror man att det är en influensa och vägrar att lyssna på nya fakta så blir det så här.
Citera
2020-06-28, 08:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Varför är det inte konstigt när vi redan hade facit när vi lät smittspridningen sätta fart? Vi hade enkelt kunnat strypa smittan om vi bara tagit i från start.
Citera
2020-06-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Verkar som om stugorna vaknat lite nu iallafall. Synd bara att de jämt ska vakna när det är försent. I Novus senaste mätning dyker Stefan Löfven ner 4 % och regeringen 8 %.

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-lofven-dyker-kristersson-okar/

Vetefan om folk vaknat. Jag såg en undersökning igår på AB som frågande ”bör Sverige byta strategi”
När 26.000 röstat så var siffrorna typ 45% för byte och 55% emot. Det säger väl en del om läget med intelligensen...
Citera
2020-06-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som sagt, på Flashback hittar du folk som skriker efter oproportionerligt hårda tag jämt och ständigt.

I fallet covid-19 hade vi givetvis haft mindre smitta idag om vi hade lyssnat på värsta tänkbara alarmist, eftersom det gick som det gick. Men om värsta tänkbara alarmist var den som bestämde, så hade den istället agerat fel vid alla andra virus de senaste tjugo åren. Och antagligen blivit av med sitt inflytande för länge sedan.

Utan att tuta alltför mycket i trumpeten så föreslog jag tidigt,
-ta över ett hotell på Arlanda och sätt ankomna i 2 veckors karantän.
-munskydd
-bryt smittkedjan in till äldre-äldre (ha dom på hotell eller låt deras respektive och barn vara hemma).
-låt de som vill hålla barnen hemma från skolan.
-låt riskgrupper vara hemma från jobb med full lön.

Tydligen är största riskgruppen våra artister för dom har fått bra betalt medan smittskyddspengen ännu inte betalats ut

Anledningen att jag föreslog allt detta är att jag själv sitter i ett MENA land som gjort allt det och dom har ett hundratal döda eller nåt.

Vi vet ju alla vad man gjorde istället...
Citera
2020-06-28, 08:20
Medlem
Professorn om långtidssjuka: ”Vi vet inte varför”
De vittnar om fantomhjärtattacker, kroppsdelar som domnar bort och feber i månader.

De långtidssjuka i covid-19 – en ny växande patientgrupp som förbryllar forskare.

– Vi vet inte varför vissa förblir sjuka under en lång tid, säger Hans-Gustaf Ljunggren, professor i infektionsmedicin vid Karolinska institutet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v5zK9/professorn-om-langtidssjuka-vi-vet-inte-varfor
Citera
2020-06-28, 08:20
Medlem
Citat:
Varför är det inte konstigt när vi redan hade facit när vi lät smittspridningen sätta fart? Vi hade enkelt kunnat strypa smittan om vi bara tagit i från start.

Jag menar bara att FHM inte var ensamma om sin analys. Resten av nordens ”FHM” var ju inne på samma idé som Sverige. Dock blev de överkörda av respektive lands politiker (med väldigt gott resultat)
Citera
2020-06-28, 08:22
Medlem
Citat:
Givetvis skall vi vara det, inte bland de sämsta i världen.
Läs om mitt inlägg.

Vi har extremt höga tankar om oss själva.

Vi är moraliskt högstående och rör oss med uttryck som "humanitär stormakt" och att alla andra nordiska länder är "rasister" (minst).

När PISA började krascha så var vi ju iallafall "bäst i världen på problemlösning och individuellt tänkande". När vi fick skitresultat på det testet också så fuskade man helt sonika till sig bättre resultat

Som svensk har vi ansett oss vara lite de välskötta landet i norden som är BÄST och lite världens samvete, vi har en DJÄVLIGT lång pekpinne som vi älskar att slå med.

Det är därför fallet blir så högt.

Ingen pratar ju ens om Belgien men hela världen pratar om Sverige.
Citera
2020-06-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Säg som det är istället! Kvinnor är mer regel hypokondriker och ojar sig för varje minsta lilla besvär. Nu har vi tusentals alltså som är kroniskt Corona-sjuka! Måste vara ett paradis för dessa kvinnor som redan innan var sjuka i allt möjligt.

Faktum är ju att kvinnor söker lättare vård än män - kanske därför också många män dör i C19 för att de väntar för länge? Men män känner sig sjukare t.ex. när det gäller vanlig influensa. Vill minnas att jag läste någonstans att män de facto också BLEV sjukare - inte vara kände sig sjukare, men jag har ingen länk att hänvisa till.

Jag tycker oerhört synd om dem som har feber i 2-3 månader, men kallas för hypokondriker.. Febern gör ju att man blir alldeles matt och orkar inget. När detta har fortgått i flera veckor drabbas man dessutom av panik/melankoli/dödsångest - you name it.

Det enda som stack i ögonen när man intervjuade en av dessa långtidssjuka var att Aftonbladet publicerade en bild på henne tillsammans med Tegnell. Det var verkligen ett lågvattenmärke utan dess like...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in