2020-06-28, 01:41
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Ja, det du beskriver kan mycket väl inom teorins ramar vara lösningen. Många konspirationsteorier är inte ens teoretiskt trovärdiga, men det scenario du beskriver kan ja köpa. Jag är, som du kanske redan vet, icke-konspiratoriker. Jag tror att Christer Pettersson är mördaren. Är det möjligt, tror du, att få in Christer Pettersson som gärningsman i ett scenario där vi har en uppdragsgivare och en planering bakom mordet?

Nej, det ser jag som helt uteslutet. Framförallt finns det ingen anledning att forcera in Christer Pettersson på brottsplatsen från första början. Gärningsmannen hade en mörk fladdrande rock medan Christer Pettersson under kvällen hade en blå täckjacka.

Lisbeths utpekande, som hela spåret vilar på, har ett väldigt lågt värde. Med största sannolikhet har hon inte sett gärningsmannen utan beskriver i förhören det närmaste vittnet, Anders Björkman. Konfrontationen var felaktigt genomförd och Lisbeth har pekat ut andra figuranter vid tidigare tillfällen: Bland annat en man dömd för smuggling som Köpenhamnspolisen utlämnade bara veckor efter mordet. Ett av de närmaste vittnena, Lars Jeppsson, känner tvärtom Christer Pettersson och är säker på att det inte var han.

Palmeutredningen har lagt massiva resurser på att uttömma vapen som Christer Pettersson kan ha haft tillgång till, men det har blivit bom alla gångerna: Senast med den så kallade Mockfjärdsrevolvern. Christer Pettersson var själv socialdemokrat och anhängare av Olof Palme. De tre klassiska motiv, medel och möjlighet blir sannolikt tre nej. Det troligaste är att Christer Pettersson inte har någonting med händelsen att göra, utan är resultatet av en överdriven respekt inför Lisbeth Palmes omväxlande vittnesmål.

Lisbeth är det vittne som drabbats hårdast av brottet på ett personligt plan, men det betyder inte att hennes iakttagelser har ett högre värde rent kriminaltekniskt. Tvärtom är hon paradoxalt nog ett av de vittnen som har minst att berätta.
Senast redigerad av H24 2020-06-28 kl. 01:46.
Citera
2020-06-28, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
tidiga vittnesmål säger inget om att gm tvekade
Hur är det ett svar på vad jag skrev?
Citera
2020-06-28, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Samtalet på Grand

En iakttagelse ur Borgnäs bok jag dock inte har någon förklaring till är den man som Olof Palme ska ha pratat med på Grand. Två av varandra oberoende vittnen ser detta, och beskriver situationen som hotfull eller spänd. Ett vittne vill konfrontera mannen (låt Olof Palme gå på bio ifred) men upplever att hon stoppas av Lisbeths blick. Mannen ska ha varit äldre och haft en beige rock. Detta är i princip helt outrett av Palmeutredningen.

Ett vittne och detta kan vara slumpmässig felinformation, men två av varandra oberoende vittnen som beskrivs som trovärdiga personer blir svårare att förklara. Alternativet är att hela familjen, inklusive Mårten med flickvän, tillsammans mörkar detta. Varför skulle man göra det?

Kraftigt spekulativt scenario: Det har ryktats om en sovjetisk diplomat som skulle gå på bio samma kväll. Övervakningen sker för att kolla om han och Palme kommer ta någon sorts informell kontakt med varandra. Mordet (som ju kunde skett före bion men inte gör det) triggas av att man gör detta. Familjen mörkar detta för att inte ge bränsle åt konspirationsteorin om Olof Palme som sovjetisk agent.

Jag har missat detta "rykte".

När, var, hur - har du hört detta "rykte". ???
Citera
2020-06-28, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Lägligt då att YN's och LJ's vittnesuppgifter är de enda undantagen från denna, din "regel".
”Regel”? Den här tråden är utan jämförelse den mest halmgubbefyllda jag sett på mina 16 Flashbackår. Det är ungefär 50/50 att svar handlar om vad man faktiskt skrev eller bara är goddag yxskaft.

Jag hänvisade till ett klipp som illustrerade hur mycket variation man får bland ögonvittnen som sett samma händelse, som svar på ett bisarrt påstående om att MOP-vittnen som sett olika huvudbonader måste ha ”ljugit”. Detta får du tydligen till att jag uppfunnit en ”regel”. Vad är det du vill ha sagt? Att gängse forskning om ögonvittnen är trams och att du vet mycket bättre?

Och vem fan har påstått att LJ och YN är undantag? LJ:s iakttagelser är typiska för ett ”orka kolla vad folk har på sig, zzzzz”-vittne, han var säker på keps men i övrigt skramlade det tomt. YN var betydligt mer uppmärksam och hennes vittnesmål var därefter. Storhök är dock oöverträffad vad gäller detaljminne och -sinne.
Citera
2020-06-28, 02:06
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Och?

Du resonerar bak och fram. Ett planerat lönnmord har många rörliga delar och utrymme för improvisation och ad hoc. Den i särklass viktigaste faktorn är att kontrollera efterspelet.

Ett säkert sätt att göra det är att övertyga den politiska ledningen om att en lösning av mordet leder till en situation som är värre en mordet i sig.

Att sedan mordoffret var hatad i stora delar av de samhällsskikt som annars har som ansvar att ta fast de skyldiga och se till att de får sina straff, är bara en bonus.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du stoppar in en del onödiga förutsättningar här nedan. Det är larvigt av dig.

1. Det är som alltid med hitmen. Man försvårar spårbarheten, utifall skytten åker fast eller börjar tala av någon annan orsak.
2. Ibland vill man inte vara en dold anstiftare. Se t ex fallet Skripal.

[/i]Det har inte exponerats något vapen onödigt mycket.Det vet du ingenting alls om. Skytten behöver inte ha exponerat sig särskilt vid biografen, om han överhuvudtaget var där.

Vare sig man tänker på Lars-Eric E's, Mårten P's eller Margareta S/Anneli K's grandman så var det personer med ett väldigt annorlunda sätt att synas på än skytten.
Wow!

Planerade lönnmord och "hitmen". Spännande värre! Och så kommer Schlesien dragande med en nolla som Skripal som bevis. Jag ska lista några fetare byten så får vi se vad ni tycker:

- Lincoln
- Garfield
- John F Kennedy
- Robert Kennedy
- Reagan
- Lennon
- Lind
- Rabin

Alla dessa personer mördades (eller försökte mördas när det gäller Reagan) av knäppgökar. Modus operandi i dessa dåd var lika ruttet utförda som i fallet med Olof Palme. Ingen planering, inga uppdragsgivare i mörka kostymer, inga villospår, ingenting. Det var bara knäppskallar som ryckte upp ett vapen och slog till av någon anledning. I alla ovan redovisade fall torskade de snabbt. Undantaget är i Palmemordet där en monumental inkompetens hos polisen och politisk inblandning och käbbel omöjliggjorde ett snabbt gripande.

Risken för en högt uppsatt uppdragsgivare är för stor. Vad tror ni exempelvis hade hänt med P.W. Botha och hans Sydafrika om en sydafrikan (de Kock) hade torskat på Sveavägen? Det är ju för fan ett rent under i klass med jungfrufödsel och Jesus återuppståndelse att gärningsmannen kom undan.
Citera
2020-06-28, 02:16
Medlem
Citat:
Vad är det för teoribildning du försöker lansera här? Crispys Rakkniv?

"I den dunkla natten äro alla förmodade huvudbonader keps."

I så fall vill jag slå ett slag för Schrödingers Keps, som lyder så här:

"Om vi tar en syltrygg till grafiker och stoppar ner honom i Peterssons låda tillsammans med en keps och en kvantrevolver av antimateria, som ingen sett eller ens kan visa hur i jösse namn han skulle ha fått tag i, och skakar och väntar 5 minuter innan vi öppnar locket så utstiger en supermänniska med Usain Bolts löpförmåga och Chuck Norris prickskytte-skillz."
Är du ens kapabel att bemöta inlägg seriöst, eller är din högsta prio alltid att posta en raljant spya som svar?

Jag har inte lanserat någon jävla ”teori”. Det var du som menade att vittnesmålen om huvudbonader spretade så mycket att flera vittnen måste ha ”ljugit”. Jag postade då ett klipp som visar hur ett gäng som testades i ett väl upplyst rum var över hela kartan när det gällde kläder och utseende. Ingenstans har jag påstått att alla vittnesmål kan tolkas som keps. Icke desto mindre var skillnaderna inte större än att polisen kunde hitta en tillräcklig samstämmighet för att bygga ett signalement.
Citera
2020-06-28, 02:17
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
”Regel”? Den här tråden är utan jämförelse den mest halmgubbefyllda jag sett på mina 16 Flashbackår. Det är ungefär 50/50 att svar handlar om vad man faktiskt skrev eller bara är goddag yxskaft.

Jag hänvisade till ett klipp som illustrerade hur mycket variation man får bland ögonvittnen som sett samma händelse, som svar på ett bisarrt påstående om att MOP-vittnen som sett olika huvudbonader måste ha ”ljugit”. Detta får du tydligen till att jag uppfunnit en ”regel”. Vad är det du vill ha sagt? Att gängse forskning om ögonvittnen är trams och att du vet mycket bättre?

Och vem fan har påstått att LJ och YN är undantag? LJ:s iakttagelser är typiska för ett ”orka kolla vad folk har på sig, zzzzz”-vittne, han var säker på keps men i övrigt skramlade det tomt. YN var betydligt mer uppmärksam och hennes vittnesmål var därefter. Storhök är dock oöverträffad vad gäller detaljminne och -sinne.
Om det är mitt inlägg du menar så är det inget "bisarrt påstående om MOP-vittnen som ljuger" utan jag ställde samma fråga som du gör nu, d.v.s. om alla som har fel i ett vittnesmål ljuger. Det är precis det Petersson hävdade. När alla andra vittnen utom SE har fel så är det för att det var mörkt, allting gick så snabbt, kepsar kan se ut som stickade mössor eller en kalufs, etc. När däremot SE har fel på den minsta detalj så sliter Petersson upp megafonen och vrålar LÖGNARE.
Citera
2020-06-28, 02:23
Medlem
Citat:
Om det är mitt inlägg du menar så är det inget "bisarrt påstående om MOP-vittnen som ljuger" utan jag ställde samma fråga som du gör nu, d.v.s. om alla som har fel i ett vittnesmål ljuger. Det är precis det Petersson hävdade. När alla andra vittnen utom SE har fel så är det för att det var mörkt, allting gick så snabbt, kepsar kan se ut som stickade mössor eller en kalufs, etc. När däremot SE har fel på den minsta detalj så sliter Petersson upp megafonen och vrålar LÖGNARE.
Du skrev ”I så fall ljuger också två tredjedelar av vittnena när de beskriver gärningsmannens huvudbonad, som är barhuvad, stickad mössa och keps” som svar på påståendet att SE har ljugit upprepade gånger om utstämplingstiden.

Var du hittar likheten mellan att en enskild person ljugit flera gånger på en punkt, och att ett gäng olika vittnen hade olika intryck av vilken huvudbonad (om någon) GM hade, vet bara du.
Citera
2020-06-28, 02:30
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du skrev ”I så fall ljuger också två tredjedelar av vittnena när de beskriver gärningsmannens huvudbonad, som är barhuvad, stickad mössa och keps” som svar på påståendet att SE har ljugit upprepade gånger om utstämplingstiden.

Var du hittar likheten mellan att en enskild person ljugit flera gånger på en punkt, och att ett gäng olika vittnen hade olika intryck av vilken huvudbonad (om någon) GM hade, vet bara du.
Nej, det är ett bemötande på postarens påstående. Alltså ett sätt att snärja honom. Jag inser, precis som du, att vittnen som visar sig ha fel inte automatiskt ljuger. I korthet:

- SE ljuger alltid när han har fel
- När alla andra vittnen har fel så är de ursäktade

Inlägget du retat upp dig så på är min invändning mot det påstådda, att när SE inte kan svara korrekt på när han stämplade ut så ljuger han. Som exempel och motbevis anförde jag då att om SE "ljuger" när han har fel så borde i rimlighetens namn alla andra vitten också "ljuga" när de har fel.
Citera
2020-06-28, 02:50
Medlem
Sobrilbils avatar
https://youtu.be/4q4xkVr1uFA

Det fanns nog en hel del apor på mordplatsen. Men eftersom SE hade mörk rock vill man gärna ge honom en revolver. Övriga apor vill man inte se. Påståendet att vittnen borde komma ihåg SE är enligt min mening högst tvivelaktigt. Jag önskar att experter gör en analys angående det. Förövrigt är det en sanning med modifikation att ingen minns SE. Vissa saker tyder som bekant på motsatsen (t ex personen som ville vända OP).
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-28 kl. 02:52.
Citera
2020-06-28, 02:54
Avstängd
Citat:
Wow!

Planerade lönnmord och "hitmen". Spännande värre! Och så kommer Schlesien dragande med en nolla som Skripal som bevis. Jag ska lista några fetare byten så får vi se vad ni tycker:

- Lincoln
- Garfield
- John F Kennedy
- Robert Kennedy
- Reagan
- Lennon
- Lind
- Rabin

Alla dessa personer mördades (eller försökte mördas när det gäller Reagan) av knäppgökar.
Hur vet du det?

Citat:
Modus operandi i dessa dåd var lika ruttet utförda som i fallet med Olof Palme. Ingen planering, inga uppdragsgivare i mörka kostymer, inga villospår, ingenting.
Hur vet du det?

Citat:
Det var bara knäppskallar som ryckte upp ett vapen och slog till av någon anledning. I alla ovan redovisade fall torskade de snabbt.
Hur vet du det?

Citat:
Undantaget är i Palmemordet där en monumental inkompetens hos polisen och politisk inblandning och käbbel omöjliggjorde ett snabbt gripande.
Hur vet du att det i så fall är ett "undantag"?

Citat:
Risken för en högt uppsatt uppdragsgivare är för stor. Vad tror ni exempelvis hade hänt med P.W. Botha och hans Sydafrika om en sydafrikan (de Kock) hade torskat på Sveavägen? Det är ju för fan ett rent under i klass med jungfrufödsel och Jesus återuppståndelse att gärningsmannen kom undan.
OM det var aktörer inom dåvarande SA som låg bakom så håller jag med, även dessa måste i så fall ha varit beskyddade av högsta ort.

Här räcker det knappast med "P.W. Botha".

- I vilken internationella maktstruktur ingick SA vid tiden för MOP?

- Vilka i den strukturen var högsta hönset?

Börja där.
Citera
2020-06-28, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Instämmer i allt väsentligt. WT-männen var för många och för synliga för att det ska vara troligt att samtliga dessa ingick i mordplanerna. Så, förmodligen har de ingått i en olaglig övervakning av OP alternativt i en simulerad övningssituation som därpå blev piggy-backed av de som ingick i den verkliga mordoperationen.

Det som jag däremot inte är lika säker på är om det här förhållandet allena hade utgjort en tillräckligt stark spärr för att lägga locket på. Hur vet man att samtliga berörda, skyldiga såväl som oskyldiga kommer att hålla tätt? Eller att diverse makthavare verkligen kommer att, som en man, lägga locket på?

Jag tror som sagt att konspirationen har utrikes förgreningar och sanktion vilket gjorde det omöjligt för lilla Sverige att hantera en sanning som säger ett en av de två kombattanterna i det Kalla kriget ytterst låg bakom.

Vidare är jag övertygad om att det i så fall var NATO/USA/UK/Israel/SA som i någon variant var ytterst ansvarigt.

Nu har ju Theutenberg släppt sin bok om mordet och där ska han tydligen peka åt motsatt håll, att Sovjet/Warszawa-pakten i någon variant låg bakom.

Här väntar jag till boken kommer ut som e-bok innan jag säger något, men är minst sagt skeptisk till den slutsatsen, allt annat lika.

Luktar desinfo.

Har heller inte läst boken, än, men hans resonemang om Sovjet eventuella motiv till MOP framkommer i t.e.x. intervjun här https://twitter.com/theutenberg/status/1275443772789149697

Det är väl det gamla uttjatade PKK-spåret, fast BT nöjer sig inte med det utan ska ha det till att det är anstiftat av Sovjet, och planlagt av KGB. Anledningarna till detta är minst sagt luddiga, de kanske klarnar i hans bok, men - som hämnd för Bofors Indien-affär? Njaa... Att han vill sätta p för Bofors Iran-smuggling? Varför skulle KGB lägga fingrarna emellan, det var väl mest DDR och Iran (och Israel och CIA?) som skulle fått den huvudvärken. Antingen är det desinformation, och varför inte? Prof. RH och hans desinformationsverksamhet angående MOP spänner väl över 4 decennier, varför skulle BT vara sämre? Han kan ju också ha ett eventuellt motiv till desinfo.
Eller så är det bara så enkelt att det mentalt hos BT fanns en stor fiende, den i öst, som det var under kalla kriget. Man ser ju hur det glöder till i ögonen på honom när han pratar om kommunisterna, inget ont i just det för all det, men kanske är det bara så att de gamla takterna sitter i. Har nåt djävulskap inträffat, så är det ryssen som ligger bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in