2020-06-27, 20:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ett med och att vara ett är olika saker.
Det är ingen skillnad på hur Gud är i Kristus och Kristus är i oss. Herren förklarar det här:
" 9. Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'? 10. Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk. 11. Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Varom icke, så tron för själva gärningarnas skull. 12. Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig, han skall ock själv göra de gärningar som jag gör; och ännu större än dessa skall han göra. Ty jag går till Fadern, 13. och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen. 14. Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det"
(Johannes 14)

Vi kan komma i Kristi namn på samma vis som Kristus kommer i HERRENS namn, men vi är inte Messias själv för det. Den som har sett en kristen har sett Jesus, eftersom den Kristne gör Jesu gärningar.
Citera
2020-06-27, 20:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är ingen skillnad på hur Gud är i Kristus och Kristus är i oss. Herren förklarar det här:
" 9. Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'? 10. Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk. 11. Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Varom icke, så tron för själva gärningarnas skull. 12. Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig, han skall ock själv göra de gärningar som jag gör; och ännu större än dessa skall han göra. Ty jag går till Fadern, 13. och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen. 14. Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det"
(Johannes 14)

Vi kan komma i Kristi namn på samma vis som Kristus kommer i HERRENS namn, men vi är inte Messias själv för det. Den som har sett en kristen har sett Jesus, eftersom den Kristne gör Jesu gärningar.

Du förstår inte vad Jesus säger där. Nej, det är inte samma sak.
Citera
2020-06-27, 20:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du förstår inte vad Jesus säger där. Nej, det är inte samma sak.
Det är inte mycket att klura ut, bara att läsa.

På samma vis menar Herren Jesus när Han säger "Jag och Fadern är ett" i de stycken jag redan postat om "elohim" tidigare i tråden. Ordet Jesus talar är Faderns ord.

Jesus är ett med Gud som kyrkan är ett när Kristi Ande bor i henne.
Citera
2020-06-27, 21:22
Medlem
LadySwedens avatar
Jag postar det igen, för där står också tydligt att detta med att vara ett innebär att tala den andres ord och att göra den andres gärningar:
" 7. Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig. 28. Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29. Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30. Jag och Fadern äro ett.»

31. Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom. 32. Men Jesus sade till dem: »Många goda gärningar, som komma från min Fader, har jag låtit eder se. För vilken av dessa gärningar är det som I viljen stena mig?» 33. Judarna svarade honom: »Det är icke för någon god gärnings skull som vi vilja stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa.» 34. Jesus svarade dem: »Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att I ären gudar'. 35. Om han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till -- och skriften kan ju icke bliva om intet --36. huru kunnen då I, på den grund att jag har sagt mig vara Guds Son, anklaga mig för hädelse, mig som Fadern har helgat och sänt i världen? 37. Gör jag icke min Faders gärningar, så tron mig icke. 38. Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern.»"
Citera
2020-06-27, 22:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det är inte mycket att klura ut, bara att läsa.

På samma vis menar Herren Jesus när Han säger "Jag och Fadern är ett" i de stycken jag redan postat om "elohim" tidigare i tråden. Ordet Jesus talar är Faderns ord.

Jesus är ett med Gud som kyrkan är ett när Kristi Ande bor i henne.

Det är inte lätt att förklara för en som inget begriper, som Stenmark sa. Det står klart och tydligt på många ställen i bibeln att Jesus är Gud, då är Jesus Gud.
Citera
2020-06-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ja, dagen närmar sig, det ser vi.

Men endast vår Fader i himlen vet exakt dag, det sa Jesus.

Närmar sig?

Stollar har yrat om den kommande Domedagen ganska länge.

Snart kommer den!

Men den tycks aldrig komma.
Citera
2020-06-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Närmar sig?

Stollar har yrat om den kommande Domedagen ganska länge.

Snart kommer den!

Men den tycks aldrig komma.

Jag bad om bevis och blev kallad för högerextrem haha.
Bara för att jag skrattade åt hans svar.

Vad är bevisen för domedagen löd frågan...fick ett svar om att Sverige och svenskar är hycklare samt att evolutionsteorin var falsk.
Då fick Abdo ett skratt i svaret från mig och helt plötsligt var man högerextrem!

Vissa går det inte att diskutera med
Citera
2020-06-28, 12:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det är inte lätt att förklara för en som inget begriper, som Stenmark sa. Det står klart och tydligt på många ställen i bibeln att Jesus är Gud, då är Jesus Gud.
Nu ljuger du.
Det skall du undvika att göra som troende om du vill bli tagen på allvar.

Det står i princip bara i Johannes att Jesus skulle vara Gud eller del av Gud vilket är mer korrekt, att en partsinlaga i den debatt som pågick med avseende på Jesus ställning upprepar detta flera gånger gör inte detta mer korrekt.
Det är ett känt argumentationsfel som till och med fått ett eget namn, Argumentum ad nauseam.

För inte blir mina argument i denna debatten mer korrekta genom att jag postar dem fler gånger?
Senast redigerad av MeanME 2020-06-28 kl. 12:44.
Citera
2020-06-28, 14:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu ljuger du.
Det skall du undvika att göra som troende om du vill bli tagen på allvar.

Det står i princip bara i Johannes att Jesus skulle vara Gud eller del av Gud vilket är mer korrekt, att en partsinlaga i den debatt som pågick med avseende på Jesus ställning upprepar detta flera gånger gör inte detta mer korrekt.
Det är ett känt argumentationsfel som till och med fått ett eget namn, Argumentum ad nauseam.

För inte blir mina argument i denna debatten mer korrekta genom att jag postar dem fler gånger?

Det är snarare du som ljuger. Det är tydligt på flera ställen, men Johannes evangelium är däremot det man hänvisar till oftast eftersom det är svårast att bortförklara.
Citera
2020-06-28, 21:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det är snarare du som ljuger. Det är tydligt på flera ställen, men Johannes evangelium är däremot det man hänvisar till oftast eftersom det är svårast att bortförklara.
Nej du, det är inte tydligt någonstans förutom i Johannes.
Så du ljuger.

Sedan finns det inget att bortförklara.
Det är en partsinlaga i hur man såg på Jesus status och hans ställning gentemot Gud.
Den debatten fortsatte länge efter Johannes hade skrivits och fastställdes inte förrän en 200-250 år senare. Så vad menar du finns att bortförklara?
Om det undervisades det ju redan i Söndagsskolan när jag var en liten kolt.

Du behöver ju inte skapa eller antyda om konspirationsteorier där inga finns för att försöka dölja din obildning eller din lögnaktiga personlighet.

Hade det varit som så att Jesus varit Guds son så hade det skrikits ut redan i Markus, Lukas och Matteus nu är så inte fallet. För den saken är ju inget man direkt borde lämna därhän som författare eller hur?
Citera
2020-06-28, 21:22
Medlem
Dofternas avatar
Hittade denna på Fbook idag, angående burkini, tycker den ger svar på TS fråga:

"Kvinnan går klädd sådär eftersom hon anser att hon gör det rätta för sig själv. Hon mår bra inombords av att täcka sig. De som bär hijab säger ofta att de känner sig lugna av den och att de känner sig trygga att gud alltid finns med dem. Svårt att beskriva till någon som inte känt sammasak. Väldigt få muslimer lider av psykisk ohälsa eftersom de har en tro tillskillnad från människor som inte tror på något. De är oftast deprimerade. En kvinna som bär sjal gör det för gud och för att hon mår bra av det. Förstår inte varför det angår någon annan om varför hon vill gå runt med täckta kläder? Om hon mår bra av detta varför ska det då angå någon annan?"

Ligger i kommentatorsfältet till denna:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=877146652808434&id=1000153932 10085
Citera
2020-06-28, 23:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej du, det är inte tydligt någonstans förutom i Johannes.
Så du ljuger.

Nix, det är du som har dålig koll. Det är t ex väldigt tydligt i Jesaja 9:6 att Messias är Gud, och i 43:11 att det inte finns någon annan räddare än Gud. Du har Kol 1:6, 2:9, Heb 1:8, Tit 2:13, 1 Kor 8:6, 2 Pet 1:1 m fl i nya testamentet. Jesus är Gud, bibeln är glasklar, den som säger något annat har ingen koll eller blåljuger.

Citat:
Sedan finns det inget att bortförklara.
Det är en partsinlaga i hur man såg på Jesus status och hans ställning gentemot Gud.
Den debatten fortsatte länge efter Johannes hade skrivits och fastställdes inte förrän en 200-250 år senare. Så vad menar du finns att bortförklara?
Om det undervisades det ju redan i Söndagsskolan när jag var en liten kolt.

Jesus är Gud och det har varit accepterat från början bland dom som håller sig till den sanna läran. Att det funnits skumma grupper som har annan syn på saken är jag väl medveten om. Det finns folk idag som på fullt allvar menar att jorden är platt, så att det förekommer diskussioner om något behöver inte betyda att svaret inte är solklart.

Citat:
Du behöver ju inte skapa eller antyda om konspirationsteorier där inga finns för att försöka dölja din obildning eller din lögnaktiga personlighet.

Det är snarare du som antingen är oärlig eller okunnig om bibeln.

Citat:
Hade det varit som så att Jesus varit Guds son så hade det skrikits ut redan i Markus, Lukas och Matteus nu är så inte fallet. För den saken är ju inget man direkt borde lämna därhän som författare eller hur?

Varje evangelium har ett separat fokus. Det är därför det mesta som berör Jesu gudomlighet återfinns i Johannes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in