2020-06-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Ska de operera bort din livmoder? Genom en öppen operation i buken? I så fall kommer du sövas och bli intuberad. För att en sådan operation ska kunna genomföras måste bukmuskulaturen vara avslappnad, och därför ges läkemedel som relaxerar dina muskler när du sövs. Andningen tas över av en respirator under operationen. Det sitter en narkossjuksköterska vid dig under operationen och hen har hela tiden noggrann övervakning av dig. Du kan känna dig i trygga händer .

Jag ska enbart ta bort själva myomet på 16 cm. Det kommer att ske med öppen bukoperation. Är livrädd att ingreppet kommer att misslyckats och att jag kommer att vakna upp utan livmoder
Citera
2020-06-23, 22:27
Medlem
En fråga dök upp i mitt huvud. Hur kommer det sig att man inte kan göra en större op utan att behöva köra ner en slang i halsen? Alltså varför duger inte lättnarkos? Man sover ju då också.
Citera
2020-06-23, 22:31
Medlem
Citat:
När du är sövd har du en lufttub ner i luftstrupen genom munnen. Att du inte kan andas genom näsan påverkar inte narkosen. Däremot kan det ändå vara bra att berätta för narkosläkaren vid preop-bedömningen eller när du ska sövas.
Va är det dom kör ner genom näsan? det har jag upplevts varit det mest obehagliga med operation, Jag har opererat mina knän flera gånger och jag har bett dom att vänta med näsgrejen efter att jag har slocknat och det har varit ok.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-06-23 kl. 22:44.
Citera
2020-06-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edc555
En fråga dök upp i mitt huvud. Hur kommer det sig att man inte kan göra en större op utan att behöva köra ner en slang i halsen? Alltså varför duger inte lättnarkos? Man sover ju då också.

Om du läser inlägg #12 så har du ju redan fått svaret på den frågan!
Citera
2020-06-24, 19:23
Medlem
Citat:
Berätta mer.
Jag är ingen läkare eller narkossköterska/skötare så jag kan inte kriterierna för att välja det ena eller det andra.
Citera
2020-06-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Va är det dom kör ner genom näsan? det har jag upplevts varit det mest obehagliga med operation, Jag har opererat mina knän flera gånger och jag har bett dom att vänta med näsgrejen efter att jag har slocknat och det har varit ok.
Vid operationer i buken sätts ibland en sond ner i magsäcken genom näsan, men den sätts när patienten är sövd.

Innan du sövs får du syrgas i en mask över näsa och mun, är det den du tänker på?
Citera
2020-06-28, 14:03
Medlem
Citat:
Vid operationer i buken sätts ibland en sond ner i magsäcken genom näsan, men den sätts när patienten är sövd.

Innan du sövs får du syrgas i en mask över näsa och mun, är det den du tänker på?

Sätter man ner något genom näsan när man kör narkos genom tub i halsen?
Citera
2020-06-28, 14:17
Medlem
Citat:

Du sover inte tillräckligt djupt för att de ska kunna skära igenom bukmusklerna vid en "lättnarkos". Det blir omöjligt för kirurgen att operera dig då.
Du måste tyvärr acceptera tanken att behöva få en slang /tub nerkörd i halsen.
Intubation alltså. Tyvärr.

Skulle tro att det är en sondslang de stoppar in i näsan. För att avlasta magsäcken tror jag.
Citera
2020-06-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeboeffekten
Du sover inte tillräckligt djupt för att de ska kunna skära igenom bukmusklerna vid en "lättnarkos". Det blir omöjligt för kirurgen att operera dig då.
Du måste tyvärr acceptera tanken att behöva få en slang /tub nerkörd i halsen.
Intubation alltså. Tyvärr.

Skulle tro att det är en sondslang de stoppar in i näsan. För att avlasta magsäcken tror jag.

Menar du att man sätter både slang i näsan och tub i halsen?
Citera
2020-06-28, 15:00
Medlem
Citat:
Menar du att man sätter både slang i näsan och tub i halsen?

Ja precis. Men just slangen i näsan behövs kanske inte alltid. Det är liksom en separat grej och beror på vad det är för operation.
Alla som intuberas får alltså inte en slang i näsan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in